Gezondheid alle pijlers

Herstel na herniaoperatie gaat moeizaam.

21-06-2013 10:36 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen! Afgelopen 1 mei ben ik geopereerd aan een hernia L5S1 rechts waarvan het herstel tot nu toe zeer moeizaam gaat. Na bijna 8 week kan ik nu zo'n 5 min. pijnloos wandelen, daarna begint mijn been te zwalken. Nog gigantisch veel pijn aan mijn rug. Ook nog veel pijnmedicatie. Halverwege mij hernia klachten kreeg ik ook pijn aan de andere kant met uitstraling, waarvan de oorzaak nog niet duidelijk is. Afgelopen woensdag heb ik een nieuwe MRI gehad om te zien of de operatie wel goed is gegaan en wat de klachten links kunnen zijn.Ook de chirurg was niet tevreden. Ik heb dit topic geopend omdat het mij fijn lijkt een beetje steun bij elkaar te kunnen zoeken. Ik kan vanaf januari de deur niet meer uit (terwijl ik net was gaan samenwonen ), we proberen samen steeds positief te blijven. Merk dat het mij soms een beetje begint op te breken, de deur niet meer uit kunnen, steeds meer uitjes moeten afzeggen. Is niet erg, als het maar weer goed komt. Misschien zijn er meer herniatje's waarbij het herstel zo langzaam gaat en kunnen we elkaar steunen of met vragen bij elkaar terecht. Want dit maakt mij soms ook erg onzeker, wat ik niet altijd naar anderen toe wil laten blijken. Wil niet zo'n "zeur"worden! Ben benieuwd naar reacties!
HerniaTJE?

Lijkt me een gewone hernia als je er zoveel pijn aan hebt hoor.

Sterkte met je herstel.
MIjn directe familielid heeft dit ook. Is 9 maanden geleden geopereerd en tobt nu nog steeds.

Heeft veel pijn is beperkt.

De ellende is dat bazen weinig begrip meer hebben in zo'n situatie waardoor er gewoon full time gewerkt moet worden in de zorg met alle gevolgen van dien.

Sterkte !
ik ben vorig jaar 2 keer aan 3 hernia's geopereerd. Ben er van februari tot augustus zoet mee geweest.

Ik weet precies hoe je je voelt hoor! Ik zat ook nog met een kleine van toen 1 jaar. Je kan niets hebt constant pijn en je hebt het gevoel dat het niet opschiet met de diagnose enz. Heb je ook soms het gevoel dat mensen de pijn onderschatten of valt dat mee?

Ik ben de tweede keer geopereerd bij de herniakliniek in Veenhuizen. De eerste keer in het Martini ziekenhuis. Volgens die chirurg had ik van de twee hernia's die hij liet zitten geen last. Na 6 weken hersteltijd bleek ik daar dus wel last van te hebben. Zelfs in het ziekenhuis gelegen met heftige pijnmedicatoe wat niks hielp.

Wat voor medicatie krijg jij?
Ik ben 12 april geopereerd, ook hernia l5s1 rechts. Mijn herstel gaat ook nog niet zo als het hoort. ( of zoals ik wil) Mijn zenuwpijn is minder, maar nog niet weg. Heb er ook enorme rugpijn bij voor terug gekregen, moet met twee weken weer naar het ziekenhuis, krijg dan weer een mri scan om te kijken waarom mijn zenuwpijn nog niet weg is, en ben nog steeds incontinent van urine en heb weinig gevoel aan de buitenzijde van mijn rechtervoet en mijn twee kleine tenen. Ik werk in de zorg, ben inmiddels weer 3 keer per week 3.5 uur aan het werk, niet omdat het wil, maar omdat het moet.
Leuk om zo snel al reactie's te krijgen.

@shoplustige78 (ben ik ook bijna aan het worden, maar dan op internet haha), je hoort idd veel problemen na een operatie.Veel arbo artsen houden zich aan het standaard protocol. Zes weken rustig aan en dan weer rustig opbouwen. Helaas, dit gaat niet voor iedereen op. Dan krijg je meestal niet zo veel begrip meer.

@curiousb. jee...al twee keer geopereerd! Dat idd niet niks. Dan ook nog met een kleine erbij. Gaat het nu wel goed dan? En idd, mensen voelen wel mee, maar denk dat ze niet door hebben hoeveel pijn je constant hebt. Ik krijg nu soms al te horen...Je moet inmiddels nu toch wel wat meer kunnen? Ja, niet dus, sorry had het ook graag anders gezien. Begrip krijg ik wel hoor, omdat ik er nu nog midden in zit denk ik, maar vind het zelf ook niet fijn om steeds te moeten zeggen dat het niet goed gaat. Terwijl dat juist wel belangrijk is denk ik. Ook wil ik thuis zo graag weer iets kunnen doen om vriend te ontlasten, het lukt domweg niet! Hoeft van hem niet hoor...is mijn eigen stuk! Frustrerend.

Ben je nu weer zo goed als pijnvrij?
@jet21, wat erg om te horen dat je weer MOET werken. Tuurlijk zou je graag willen als het kon, maar het kan gewoon niet.

Ik denk dat ik van de 24 uur nog zo'n 22 uur plat lig, laat staan dat ik moest werken. Fysio durft nog geen oefeningen te geven (alleen om zenuw los te houden) omdat ik meteen weer terugval.

Ook ik had met de hernia zo goed als geen rugpijn, nu verrek ik dus van de pijn in de rug. Of dat komt van de andere kant???
voor jullie allemaal.

Hier 2 jaar geleden aan een hernia L5S1 geopereerd en herstel is super gegaan. Ik ben niet in het ziekenhuis geopereerd maar in een kliniek middels een kijkoperatie. Een methode die in veel ziekenhuizen nog niet wordt gebruikt maar die wel bewezen de herstelperiode verkort.

Door slijtage en een blijvende beschadiging aan zenuw zou mijn rug nooit meer helemaal de oude worden, maar in vergelijking met de pijn die ik heb gehad is hier goed mee te leven.

Hoop dat jullie ook snel weer pijnvrij zijn!!
Ik herken het wel dat je je niet een zeur wil voelen. Maar als je niks zegt krijgen mensen al snel het idee dat het wel meevalt.

Ik kreeg van die opmerkingen als, Maar je kan toch wel weer alleen zijn met je zoontje? Dat ik dan zei, ja ik breng hem voor de lol elke dag weg, lekker rustig...

Ik ben geopereerd door Dr. Smedema trouwens.

Ik kreeg al snel morfine voor de pijn. Dat hielp voor de eerste operatie wel, maar voor de tweede hielp ook niks meer. Ik kreeg ook paracetamol, diclofenac en lyrica erbij. Ik heb echt af moeten kicken na de tweede operatie.

Gelukkig was ik na de tweede operatie helemaal pijnvrij! Op wat postoperatie pijn na dan.

Kan je nog wel goed naar de wc? Vooral uitplassen was voor mij heel moeilijk op het laatst.

Het is toevallig vandaag precies een jaar geleden bedenk ik me net, de 2 e operatie!

Ik ben nog steeds pijnvrij. Ik heb er wel een doof gevoel aan over gehouden aan de bovenkant van mijn voet maar daar heb ik geen last van. Ga nu wel veel naar de sportschool en ben aan het afvallen, want ik wil alles doen om e voorkomen dat het weer gebeurd.

Ik heb 7 jaar geleden namelijk ook al een hernia gehad, dus ben er blijkbaar heel vatbaar voor.

Wanneer krijg je de uitslag van de mri dan?

Ik heb mijn man trouwens een surpriseparty gegeven na alle ellende, haha! Hij had het ook behoorlijk druk met werken, huishouden, ziekenhuis en natuurlijk ons zoontje, dat had hij wel verdient..hihi.
@dwergje, toevallig ook in Veenhuizen? Ik ben ook middels een kijkoperatie geopereerd, via de zijkant.

Dat moeten herken ik wel van de vorige keer. Toen liep ik stage in een apotheek. Ik heb toen door druk van stageplek en school teveel gedaan, en daardoor een jaar moeten revalideren door overbelasting.

Nu heb ik geen werk, maar gelukkig kan dat eerst nog zo financieel. Mijn contract zou vorig jaar verlengt worden twee dagen nadat ik de herniaklachten kreeg..jammer de bammer dus..;).
Maandag krijg ik de uitslag al, dus erg benieuwd. Vooral omdat mijn andere kant ook klachten geeft. Komt er niks uit de MRI dan denkt de fysio aan een vast zittend si-gewricht wat ook veel pijn geeft. Dus dan weten we dat het herstel traject lang gaat worden. Of er is wel iets te zien, de neuroloog wou toen mijn klachten links begonnen geen MRI geven omdat de klachten toen nog te recent waren.

Ik heb me ook al voor genomen om straks meer te gaan sporten. Zolang niks doen is niet goed voor je gewicht. Was niet echt te zwaar, maar sinds de operatie gestopt met roken, eetlust is niks mis mee...tjsa, de kilo'tjes willen er wel bij

En als ik weer hersteld ben verdiend manlief ook wel een hele grote pluim. Hij heeft in februari zijn heup gebroken, mijn hernia werd in ferbr/maart heel heftig. Toen ik geopereerd werd was hij net zn werk weer aan het opbouwen, dus het gaat een beetje dubbelop hier.

En idd, aangeven naar anderen dat het echt niet goed gaat is beter dan altijd maar te zeggen dat het wel gaat! Heb ik inmiddels al aardig geleerd. Hulp vragen vind ik nog steeds verrekte moeilijk...ikke zelluf doen...hihi, knal ik steeds weer tegen aan
Mmmm,opereren via de zijkant heb ik meer over gelezen.

Wordt dat wel vergoed dan? Niet dat ik ervan uit ga dat ik weer moet hoor....ben gewoon nieuwschierig
Ik heb 2 operaties gehad, een "kijkoperatie" en een "gewone" (bij dat laatste hebben ze meer zicht, dus kunnen ze er nog beter bij).

Ik ben inmiddels 5 jaar verder en heb nog steeds veel pijn. Ik werk wel volledig, maar liggend vanuit huis.

Bij mij is het probleem nu waarschijnlijk dat de zenuw te beschadigd is geraakt, doordat de hernia's telkens pas na 2 jaar zijn weggehaald. Mijn hernia's zijn niet zichtbaar op de MRI, dus dan doen ze eerst allerlei andere onderzoeken, tests en kijkoperaties om vast te stellen of het niets anders is.

Bij mij zit de pijn nu niet meer in het herniagebied, maar vooral in het SI-gewricht dat continue op slot slaat. De beschadigde zenuw reageert op beweging, waardoor de spieren verkrampen, waardoor het SI op slot slaat. Die pijn is vergelijkbaar met de hernia (incl uitval van het been), maar kan met fysio wel iets verminderd worden (of, als je mazzel hebt, zelfs helemaal opgelost worden).
quote:shoplustige78 schreef op 21 juni 2013 @ 11:44:

MIjn directe familielid heeft dit ook. Is 9 maanden geleden geopereerd en tobt nu nog steeds.

Heeft veel pijn is beperkt.

De ellende is dat bazen weinig begrip meer hebben in zo'n situatie waardoor er gewoon full time gewerkt moet worden in de zorg met alle gevolgen van dien.

Sterkte !Laat familielid contact opnemen met het UWV voor een "second opinion". De kans is groot dat haar herstel juist langer duurt doordat zij nu te snel te veel doet, en dat kan haar later bij het UWV duur komen te staan. Als de arbo niet meewerkt, dan moet ze dus zsm bij het UWV rechtstreeks aan de bel trekken.
@nummerzoveel,grappig, ik herken jou van een ander topic wat ik wel volgde maar toen nog niet durfde mee te reageren. Was toen ook nog niet geopereerd. Ik heb daar nog een reactie achter gelaten, maar is niet echt actief meer. Zodoende besloten zelf een topic te openen.

Heftig om te lezen dat jij nog steeds zoveel pijn hebt na 5 jaar!

En wat heb je al veel in moeten leveren. Ik merk dat ik het nu soms al moeilijk vind...steeds je doelen maar weer bijstellen. Vorig jaar heftige burn-out gehad,(speelde eigenlijk al een paar jaar ) was net herstellende, toen vriend heup brak en mijn hernia dus...

Mijn doelen worden steeds kleiner...ik zou nu al genieten als we samen even de stad in zouden kunnen wandelen.

Ach, je gaat relativeren. Als uit mijn MRI niks komt denkt mijn fysio ook aan het si-gewricht, en idd, als dat zo is, geeft dat ook veel pijn, inc de uitstraling enz
Na 2 hernia's, waarvan de 1e geopereerd is en de 2e spontaan is weg gegaan, ben ik met vreselijke pijn blijven zitten. Ik ben er 4 maanden bedlegerig mee geweest. De neuroloog kon niets vinden, een zenuwblokkade hielp niets.

Achteraf blijken mijn spieren verkleefd en verkort. Voor mij ligt de oplossing in het behandelen van de knopen in de spieren dmv dry needling en massages. Ik ben er nog lang niet, maar ga nu wel vooruit en kan weer stukken lopen en kleine dingen zelf doen.
quote:hen70 schreef op 21 juni 2013 @ 12:55:

Mmmm,opereren via de zijkant heb ik meer over gelezen.

Wordt dat wel vergoed dan? Niet dat ik ervan uit ga dat ik weer moet hoor....ben gewoon nieuwschierigNee, dat wordt niet vergoed. Zo'n operatie kost je ongeveer 8000 euro.
@ikbenanoniem...ook bij mij is de fysio spierknopen aan het wegmasseren in de heupen. Ben bont en blauw haha, voelt wel soepelder, is helaas niet de oorzaak van de pijn bij mij. Wel fijn dat het bij jou de oorzaak bleek te zijn, lijkt mij dat er door artsen niet snel aan word gedacht.

Tjee, 8000 euro is niet niks. Ik weet wel, als je niks meer kunt heb je alles er wel voor over, maar is niet voor iedereen weggelegd.
Ik ben allang blij dat mijn pijn een oorzaak heeft, want als ze niets kunnen vinden en je kunt niets, alleen liggen, dat is ook een ellende.

Ik ben er alleen zo flauw van, want ik ben er al 2,5 jaar zoet mee en het duurt nog zeker een half jaar voordat dingen weer wat normaler worden.
Lieve Iba, wat balen dat jij ook nog steeds zo zit :(

Meiden, geef de moed niet op. Je naast lichamelijke ellende ook mentaal ellendig voelen, maakt het leven zo ontzettend zwaar.

Bij mij is het ook niet altijd optimisme, hoor. Maar ik probeer echt te focussen op wat ik wel kan en alternatieven te vinden voor wat ik niet kan. Zo geniet ik bewust van 5 minuutjes de zon in mijn gezicht, of als de hond weer eens gek doet. En bel/mail/videobel/etc ik als ik ergens niet bij kan zijn. Als ik echt een dip heb, dan bel ik even met een grappig en positief persoon, want 5 minuutjes lachen doet ook wonderen. Het is niet altijd even makkelijk, maar ik merk echt dat ik de lichamelijk pijn veel beter kan dragen als ik mentaal ook beter in mijn vel zit. Dat heb je niet volledig zelf in de hand, maar je kunt wel dingen doen om dat te stimuleren.
Nou, herkenbaar hoor dat je er flauw van wordt! Wat ik al vertelde, vorig jaar zware burn-out, januari gaan samenwonen, vriend brak heup, mijn hernia....je hoopt op een vlot herstel, op een gegeven moment pffff

Ik probeer ook steeds positief te blijven, maar hoop idd maandag duidelijkheid te krijgen, want alleen dit liggen word je niet vrolijker van. Met duidelijkheid heb je ook meer uitzicht.

Ik zeg ook steeds, maakt niet uit als het nog een jaar duurt, als ik maar weet dat het goed komt. Die onzekerheid haalt me soms onderuit.
Idd focussen op wat nog wel kan, niet altijd gemakkelijk, maar oh zo belangrijk om jezelf niet onderuit te halen. Ik ga ook positieve mensen bellen/app"en en die kleine berichtjes, die doen me weer lachen.Gelukkig kunnen we samen ook nog steeds de humor ewr in houden (vaak wel erg cynisch) helpt ons ook :-)
Moet jij van de arbo arts je werk al weer hervatten?Jij bent best nog kort geleden geopereerd en het herstel gaat niet zoals gewenst.Volgens mij hou je herstel juist zo tegen. Dat je weer een MRI krijgt zegt toch genoeg dat jou herstel nog niet optimaal is? Lukt het om je werk vol te houden? Wrang dat er zo weinig begrip voor is.quote:jet91 schreef op 21 juni 2013 @ 12:14:

Ik ben 12 april geopereerd, ook hernia l5s1 rechts. Mijn herstel gaat ook nog niet zo als het hoort. ( of zoals ik wil) Mijn zenuwpijn is minder, maar nog niet weg. Heb er ook enorme rugpijn bij voor terug gekregen, moet met twee weken weer naar het ziekenhuis, krijg dan weer een mri scan om te kijken waarom mijn zenuwpijn nog niet weg is, en ben nog steeds incontinent van urine en heb weinig gevoel aan de buitenzijde van mijn rechtervoet en mijn twee kleine tenen. Ik werk in de zorg, ben inmiddels weer 3 keer per week 3.5 uur aan het werk, niet omdat het wil, maar omdat het moet.
hen, hier ben ik!!

Je topic gevonden, dan schrijven we hier lekker(?) verder.

Wat mijn domste fout in de eerste jaren is geweest, was me groot houden omdat ik geen aansteller/zeur wilde zijn. Geloof mij, dat gaat je tegenwerken. Een neurochirurg attendeerde mij daarop en toen ben ik er wel anders in gaan staan. Je wordt niet serieus genomen anders.

1 ding kan ik niet helemaal meer volgen, maar daarmee wil je me vast wel helpen. Hoe is het met die mri afgelopen? Heb je de mri trouwens ook zelf? (Een eigen medisch dossier kan je goed van pas komen)(let je trouwens wel op met namen? Daarvoor kan je een ban krijgen weet ik uit ervaring. Misschien wel handig om deze alsnog te verwijderen?)

M'n wandeling ging behoorlijk goed. Ik ben gewoon blij verrast! Alleen blijf ik zweten...wat een extreme hitte.

De hond vond er ook niks aan, liep van schaduw naar schaduw hahaha Ik wacht wel tot later op de avond voor de volgende lange wandeling.
Hee halloo.....

Wat fijn dat de wandeling goed ging! g

Geeft weer een beetje een flow he! Het is hier ook al flink warm Ik heb een kleine wandeling van 10 min gemaakt, want ik mag mijn zenuw niet meer triggeren. Dus een paar keer per dag nu.

Gebruik jij nu nog steeds veel medicatie?

En wanneer zou je eventueel met fysio kunnen starten?

Naam heb ik al verwijderd! Thanx voor de tip. Wist ik niet.

kom ook net om de hoek kijken hier

En dat voor mezelf opkomen gaat me steeds beter af!

Alleen heb ik zo vaak dat het consult zo snel gaat, dat ik de helft vergeet. Heb ik ook nog alles op papier staan, wat ik dan weer niet gebruik.

Mijn tweede mri is dus na de operatie gemaakt omdat mijn herstel zo slecht ging. Daaruit bleek dat de operatie wel goed geslaagd was. Maar ik twijfel dus of er wel goed naar links is gekeken, omdat daar mijn rugpijn zit.(wel op zelfde hoogte als litteken) Er zat in ieder geval geen hernia meer. Maar er lopen dus 2 verhalen wat door elkaar. Hernia rechts. Rugpijn links wat later is begonnen. Maar instabiliteit zou toch ook op een mri wel te zien kunnen zijn?

Ik zal zo even weer 5 min op de hometrainer, moet toch een beetje beweging houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven