Gezondheid alle pijlers

Herstel na Legionella besmetting

30-10-2013 13:37 11 berichten
Enkele maanden geleden is iemand die mij heel dierbaar is, doodziek in het ziekenhuis terecht gekomen, bizar hoge koorts, totaal de weg kwijt, longontsteking, hoofdpijn, algehele malaise.....

Gelijk aan het infuus en de antibiotica en binnen 24 uur waren de dokters er gelukkig achter:

Legionella besmetting.

Na een hele heftige periode van zwaar ziek zijn, is mijn dierbare nu gelukkig helemaal legionella vrij en ontslagen uit het ziekenhuis.

Maar dan het herstel. Het schiet niet echt op. Na 4 maanden is er in vergelijking met hoe slecht die persoon heeft gelegen een heleboel echt veel beter, maar in vergelijking met hoe die persoon was voor de besmetting valt het vies tegen.

Zijn er hier mensen die een Legionella besmetting hebben gehad, of het van dichtbij bij een ander hebben meegemaakt?

Ik zou graag ervaringen delen. Merk dat het er bij mij behoorlijk in heeft gehakt en wil graag horen hoe anderen er mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kennis die dat had. Zijn herstel heeft maanden en maanden geduurd. Het was kantje boord voor hem. En nu 2 jaar later moet hij nog heel veel rusten en is heeft hij veel controles.
Het hangt echt zo ontzettend af van leeftijd en conditie, daar is weinig over te zeggen.

Je kunt wel in het algemeen zeggen dat herstel heel lang duurt, trek er maar rustig een jaar voor uit voordat je een beetje boven jan bent.
Hoi,

Ik heb dit van heel dichtbij ervaren, mijn vader heeft 3 jaar geleden Legionellabesmetting gehad. Dokters zagen de ernst van de situatie niet en na een week ziek te zijn geweest werd hij met hoge snelheid naar het ziekenhuis gebracht. Daar is hij een week in kunstmatige coma gebracht waar geprobeerd werd de bacterie en de koorts te verlagen! Het heeft niks gescheeld of we waren hem verloren!

Na een week op de intensive care heeft hij nog een tijdje op de longafdeling gelegen, en omdat hij een langere tijd in coma had gelegen, waren zijn spieren zo verslapt dat hij daarna nog 2 maanden in rehabilitatiecentrum heeft gelegen. Nu 3 jaar later is nog steeds niet alles hersteld. Sneller moe dan eerst, nog steeds 2 x per week begeleiding van fysio en ook psychisch heeft hij er een klap van opgelopen!

Tis in ieder geval een nare besmetting, ik wens jullie veel sterkte met het herstel!
Love your life how you live it
Live your life how you love it
Herstel duurt heel erg lang, niet eens zozeer van de besmetting zelf, maar van de bijkomstigheden, zoals spieren die gewoonweg weken/maanden niks hebben hoeven doen, het herstel daarvan alleen al duurt maanden.

Succes en verwacht dus niet te veel.
Bedankt voor de berichtjes

Pffff, ik wist eigenlijk stiekem al dat het lang ging duren. Zo frustrerend, vooral voor de persoon zelf. Supersportief en fit en dan nu ineens gesloopt en slap. Zie dat maar eens te accepteren.

Het psychische gedeelte is inderdaad ook zwaar. Ik kreeg laatst in paniek telefoon, angst voor de tuinslang, de besmetting is waarschijnlijk in de tuin opgelopen.... En ikzelf heb er ook last van, overbeschermend in alle opzichten.

Het is echt een nare rotziekte. En hij zit in een klein hoekje ook.
Wat voor een begeleiding geeft een fysiotherapeut in dit herstel?

Speciale oefeningen?
Oefeningen om de conditie op te bouwen.
Training en opbouw van de spieren! Na 3 jaar is het volgens de fysio nog van belang om onder begeleiding te spieren! De spieren worden sneller lui en hebben veel training nodig! Ik meen veel cardio en veel krachttraining!
Love your life how you live it
Live your life how you love it
Oke, klinkt ook wel logisch natuurlijk

Maar dus niet bijzondere spectaculaire dingen die je niet in de sportschool voor elkaar krijgt? Want er is tegen ons nooit iets gezegd over fysiotherapie.....
En de extreme vermoeidheid na ( voor een gezond mens ) lichte inspanning, is ook "normaal"? En de erge spierpijn ook?

Na de boodschappen doen moeten slapen bijvoorbeeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven