Het ADD topic
zaterdag 23 januari 2021 om 23:48
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd

woensdag 27 januari 2021 om 22:38
Bij mij is geen ADD vastgesteld (wel ASS), maar heb er zeker kenmerken van:
- Vergeetachtig
- Vaak te laat komen of net op tijd.
- Dromerig, concentratieproblemen.
- Slaapproblemen.
- Vaak dingen kwijt zijn.
- Moeite met hoofd- en bijzaken onderscheiden
- Traag en onhandig zijn.
Op school miste ik regelmatig informatie omdat ik het weer eens niet had gehoord. Zoals aantekeningen, dingen die je van thuis moest meenemen. Dat je voor de eindmusical in groep 8 witte sokken aan moest. Ik wist van niks en had als enige gekleurde sokken aan. Ook liet ik nogal eens spullen op school liggen. Op de middelbare en het MBO deed ik erg lang over mijn huiswerk, wat ik haatte. Ook al had ik 3 uur in de huiswerkruimte gezeten, dan nóg moest ik het meeste thuis doen. Concentratieproblemen en traag werktempo. Hierdoor hield ik amper vrije tijd over. Mijn klasgenoten moesten thuis veel minder doen. Ze hadden ook naast school nog een weekendbaantje. Hoe deden ze dat toch?, dacht ik vaak.
In mijn stages kreeg ik vaak te horen dat ik niet luisterde. Omdat ik instructies niet of maar gedeeltelijk onthield. Collega's werden ook boos op me. Daardoor ging ik nog meer dingen vergeten omdat ik te zenuwachtig werd. Na vaak vastgelopen te zijn en geen reguliere baan kunnen vinden werk ik bij een Sociale Werkplaats. Mijn baas is tevreden over me. Al zie ik soms nog wel kleine dingen over het hoofd.
Medicatie heb ik niet. Ben er ook niet zo bekend mee.
- Vergeetachtig
- Vaak te laat komen of net op tijd.
- Dromerig, concentratieproblemen.
- Slaapproblemen.
- Vaak dingen kwijt zijn.
- Moeite met hoofd- en bijzaken onderscheiden
- Traag en onhandig zijn.
Op school miste ik regelmatig informatie omdat ik het weer eens niet had gehoord. Zoals aantekeningen, dingen die je van thuis moest meenemen. Dat je voor de eindmusical in groep 8 witte sokken aan moest. Ik wist van niks en had als enige gekleurde sokken aan. Ook liet ik nogal eens spullen op school liggen. Op de middelbare en het MBO deed ik erg lang over mijn huiswerk, wat ik haatte. Ook al had ik 3 uur in de huiswerkruimte gezeten, dan nóg moest ik het meeste thuis doen. Concentratieproblemen en traag werktempo. Hierdoor hield ik amper vrije tijd over. Mijn klasgenoten moesten thuis veel minder doen. Ze hadden ook naast school nog een weekendbaantje. Hoe deden ze dat toch?, dacht ik vaak.
In mijn stages kreeg ik vaak te horen dat ik niet luisterde. Omdat ik instructies niet of maar gedeeltelijk onthield. Collega's werden ook boos op me. Daardoor ging ik nog meer dingen vergeten omdat ik te zenuwachtig werd. Na vaak vastgelopen te zijn en geen reguliere baan kunnen vinden werk ik bij een Sociale Werkplaats. Mijn baas is tevreden over me. Al zie ik soms nog wel kleine dingen over het hoofd.
Medicatie heb ik niet. Ben er ook niet zo bekend mee.

donderdag 28 januari 2021 om 07:40
Ik heb ben ook al jaren gediagnosticeerd met ADD. Je ziet of merkt het niet, tenzij je onder 1 dak met mij woont. Het zit gewoon in mijn hoofd en het kost zoveel energie! Ik ben zo moeeeee. Al jaren met regelmaat bij de dokter om bloed te prikken, maar het is gewoon mijn hoofd die altijd aan staat.
Ik kan absoluut niet tegen bla bla bla verhalen. Heb de rust daar niet voor. Zeg gewoon wat je moet zeggen. Bijvoorbeeld als mijn man thuis komt met een verhaal over een collega en dan van A tot Z gaat vertellen. Heb het liefst dat mensen bij Z beginnen en dan alles tot A vertellen (dan hoef ik voor de rest niet meer elke detail op te nemen ofzo?) Herkennen jullie dat? Ik ben wel oprecht geïnteresseerd in anderen en weet ook altijd alles nog.
Ik ben (weer) begonnen met concerta sinds drie dagen, dit waren wat rest pillen van mijn uitprobeer ‘pakketje’ van de ha. Normaal gesproken raakt mijn hoofd het kussen en slaap ik. Het valt mij op dat ik voor mijn doen laat naar bed ga (ben niet moe) en dan ook nog zeker een uur wakker lig. Ik weet niet of dit toeval is nu, of dat het komt door medicatie. Mijn oudste heeft ook medicatie en ligt ook zeker een uur wakker voordat er in slaap gevallen wordt, daarom verbind ik het nu aan de medicatie. Kan ook gewoon toeval zijn. In ieder geval wordt het vanaf morgen opgehoogd. Ben benieuwd, nu merk ik er niet zoveel van.
Ik kan absoluut niet tegen bla bla bla verhalen. Heb de rust daar niet voor. Zeg gewoon wat je moet zeggen. Bijvoorbeeld als mijn man thuis komt met een verhaal over een collega en dan van A tot Z gaat vertellen. Heb het liefst dat mensen bij Z beginnen en dan alles tot A vertellen (dan hoef ik voor de rest niet meer elke detail op te nemen ofzo?) Herkennen jullie dat? Ik ben wel oprecht geïnteresseerd in anderen en weet ook altijd alles nog.
Ik ben (weer) begonnen met concerta sinds drie dagen, dit waren wat rest pillen van mijn uitprobeer ‘pakketje’ van de ha. Normaal gesproken raakt mijn hoofd het kussen en slaap ik. Het valt mij op dat ik voor mijn doen laat naar bed ga (ben niet moe) en dan ook nog zeker een uur wakker lig. Ik weet niet of dit toeval is nu, of dat het komt door medicatie. Mijn oudste heeft ook medicatie en ligt ook zeker een uur wakker voordat er in slaap gevallen wordt, daarom verbind ik het nu aan de medicatie. Kan ook gewoon toeval zijn. In ieder geval wordt het vanaf morgen opgehoogd. Ben benieuwd, nu merk ik er niet zoveel van.
donderdag 28 januari 2021 om 08:27
Nou omdat ik soms s’ochtends dingen doe waarvan ik s’middags denk, echt waarom heb ik dat gezegd/ heb ik dat gedaan..Ik heb een vriendin die zegt dat ze wel kan moorden als ze in die periode zit.Boomklevertje schreef: ↑28-01-2021 07:25Nou dat klinkt wel ernstig eigenlijk, waarom denk je dat??
Gebruik jij medicijnen? Of heb je dat al ergens geschreven?
Ik ben ook in de overgang![]()
donderdag 28 januari 2021 om 08:31
toffifee schreef: ↑28-01-2021 07:40Ik heb ben ook al jaren gediagnosticeerd met ADD. Je ziet of merkt het niet, tenzij je onder 1 dak met mij woont. Het zit gewoon in mijn hoofd en het kost zoveel energie! Ik ben zo moeeeee. Al jaren met regelmaat bij de dokter om bloed te prikken, maar het is gewoon mijn hoofd die altijd aan staat.
Bij de krant lezen, dan begin ik meestal bij Z en lees dan richting A
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

donderdag 28 januari 2021 om 09:23
Klopt hoor, je bent niet een diagnose.MEFunny schreef: ↑27-01-2021 21:58Nouja, ik werk al bijna ongeveer 20 jaar in de zorg/SP. Het viel mij juist altijd op dat ik zo goed kon levelen/inleven met mijn cliënten.
Nu ik de diagnose heb snap ik dat nog beter. Want we ervaren dezelfde dingen/strubbelingen in het leven, daardoor begrijp ik ze zo goed.
Het is geen ramp om erkenning bij jezelf te vinden. Ik vind mijzelf namelijk nu een veel beter persoon voor mijzelf sinds ik de diagnose heb en hierna een proces in ben gegaan. Naast het ADHD gebeuren ook ontdekken wie ik ben en waarom ik dingen doe zoals ik ze doe. Dat zijn aparte dingen.
Ik heb ADHD, ik ben niet ADHD. Ik ben MEFunny.
Ik werk ook met mensen en krijg altijd te horen dat ik zo invoelend ben.
En ik herken ook wat hierboven gezegd wordt, dat je je eigen standaarden hoog zet en die ook min of meer verwacht van anderen. Dat die dezelfde inzet hebben, wat niet altijd het geval is en dan ook geen onwil is, maar hun beste presteren. Mijn lat ligt gewoon onwaarschijnlijk hoog.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.

donderdag 28 januari 2021 om 20:06
Pfff nou idd, de pms begint zich al na de eisprong op te bouwen, tot een bom de dag voordat ik ongesteld moet worden. Daarna neemt het af .
Of het klopt weet ik niet maar ik heb eens gelezen dat adhders vaak pms hebben.
donderdag 28 januari 2021 om 21:26
Ik ben sinds een jaar of 15 in de overgang.
Wat ik merk is dat allerlei 'frustraties' ineens de kop op steken.
Frustraties die (1) mogelijk te wijten zijn aan de overgang maar ook (2) aan ADD.
Ik vind dat lastig.
Ik wil niets of niemand de schuld geven, voor zover je al van schuld kan spreken, maar ik merk dat veel mij opspeelt.
Daar heb ik moeite mee.
Misschien is het een combinatie, maar ik merk dat ik ineens zoveel overprikkeld raakt, dat zoveel mij ergert, en zo kan ik nog wel doorgaan, dat ik zo langzamerhand ergens eea. kwijt dreig te raken.
Wat ik merk is dat allerlei 'frustraties' ineens de kop op steken.
Frustraties die (1) mogelijk te wijten zijn aan de overgang maar ook (2) aan ADD.
Ik vind dat lastig.
Ik wil niets of niemand de schuld geven, voor zover je al van schuld kan spreken, maar ik merk dat veel mij opspeelt.
Daar heb ik moeite mee.
Misschien is het een combinatie, maar ik merk dat ik ineens zoveel overprikkeld raakt, dat zoveel mij ergert, en zo kan ik nog wel doorgaan, dat ik zo langzamerhand ergens eea. kwijt dreig te raken.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
vrijdag 29 januari 2021 om 10:13
Ik had op mijn 39ste de overgang al achter de rug, hier kwam ik achteraf dus pas achter. Tijdens de overgang had ik veel meer last en kreeg ik de diagnose burn-out en depressie. Ik had ook zeker veel meer last van mijn ADD.
Toen de overgang achter de rug was kreeg ik paar jaar later nog een bijnier-uitputting. Inmiddels is alles o.k. en heb ik veel minder last en ben stabiel en veel rustiger in mijn hoofd, ook geen last meer van andere overgangklachten.
De overgang kan ADD klachten verergeren of versterken.
Toen de overgang achter de rug was kreeg ik paar jaar later nog een bijnier-uitputting. Inmiddels is alles o.k. en heb ik veel minder last en ben stabiel en veel rustiger in mijn hoofd, ook geen last meer van andere overgangklachten.
zaterdag 30 januari 2021 om 07:30
Nou.. die overgangsverhalen zijn nu niet heel erg aantrekkelijk. Niet dat je er wat aan kan doen. Hopen dat iedereen een beetje er door heen komt. Is er via de HA geen hulp te krijgen hiervoor?
Qua hormonen ben ik ook een monster. Ik ben al vanaf mijn 19e aan de prikpil of de minerva, dus geen maandelijkse “problemen”... de schommelingen zijn voor mij te heftig.
Qua hormonen ben ik ook een monster. Ik ben al vanaf mijn 19e aan de prikpil of de minerva, dus geen maandelijkse “problemen”... de schommelingen zijn voor mij te heftig.

zaterdag 30 januari 2021 om 07:46
Oei dat is vroeg. Dat verwacht je natuurlijk ook niet . Wat voor klachten heb je (achteraf gezien) gehad?Boira schreef: ↑29-01-2021 10:13Ik had op mijn 39ste de overgang al achter de rug, hier kwam ik achteraf dus pas achter. Tijdens de overgang had ik veel meer last en kreeg ik de diagnose burn-out en depressie. Ik had ook zeker veel meer last van mijn ADD.
Ik heb soms ook weleens het idee dat ik in de pré overgang zit. Maar ben nog maar 38.
Mijn moeder was wel ook al vroeg in de overgang (ergens begin 40)
zaterdag 30 januari 2021 om 14:39
Stiekum hoop ik dat er voor mij werkende medicatie is.
Ik moet opruimen en schoonmaken candaag want t is mn enige kindvrij vrije dag in 20 dagen tijd.
Maar ik heb nu al 5 rondjes door mn huis gelopen.
Pakket aangenomen
En iets opgezocht voor mn ex
Maar er is nog helemaal niets opgeruims en ik weet niet waar ik moet beginnen.
En dit kan ik zo copy paste in t opruimtopic hier zetten.
Ik moet opruimen en schoonmaken candaag want t is mn enige kindvrij vrije dag in 20 dagen tijd.
Maar ik heb nu al 5 rondjes door mn huis gelopen.
Pakket aangenomen
En iets opgezocht voor mn ex
Maar er is nog helemaal niets opgeruims en ik weet niet waar ik moet beginnen.

En dit kan ik zo copy paste in t opruimtopic hier zetten.

Been there, done that, got the T-shirt.

zaterdag 30 januari 2021 om 16:26
zaterdag 30 januari 2021 om 16:44
o wat fijn voor je AeOW
ik heb de 17e een afspraak met iemand die meer over ad(h)d weet. Ben benieuwd.
geheel in lijn was ik vergeten om deze in mn agenda te zetten....
hoeveel adenda's hebben jullie?
ik heb een papieren en een digitale.
papier omdat ik dngen beter onthoud als ik t een keer opgeschreven heb,
en digi omdat dat makkelijker is om zich vaak herhalende afspraken in te plannen en je toch veel zakelijke uitnodigingen digitaal krijgt,
ik heb de 17e een afspraak met iemand die meer over ad(h)d weet. Ben benieuwd.
geheel in lijn was ik vergeten om deze in mn agenda te zetten....
hoeveel adenda's hebben jullie?
ik heb een papieren en een digitale.
papier omdat ik dngen beter onthoud als ik t een keer opgeschreven heb,
en digi omdat dat makkelijker is om zich vaak herhalende afspraken in te plannen en je toch veel zakelijke uitnodigingen digitaal krijgt,
Been there, done that, got the T-shirt.
zaterdag 30 januari 2021 om 17:22
Of ik het 'fijn' vind weet ik nog niet helemaal Apatura, kan zo maar zijn dat ik dus al een 15 jaar aan het modderen ben door een mis-diagnose.
Ik heb 2 agenda's maar gebruik in praktijk eigenlijk alleen die op mijn telefoon nog tegenwoordig. Man heeft zijn agenda gesynchroniseerd met de mijne, anders werd het echt een chaos aangezien ik onregelmatig werk, ook op feestdagen en in de weekenden of vakanties.
Ik heb 2 agenda's maar gebruik in praktijk eigenlijk alleen die op mijn telefoon nog tegenwoordig. Man heeft zijn agenda gesynchroniseerd met de mijne, anders werd het echt een chaos aangezien ik onregelmatig werk, ook op feestdagen en in de weekenden of vakanties.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.