Gezondheid alle pijlers

het spiraal

30-05-2010 10:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 24 en al ruim 9 jaar aan de pil. Ik wordt alleen gek van die hormonen en daarom ben ik op aanraden naar de dokter gegaan om een spiraal te vragen (wel koper omdat ik die hormonen niet meer wil).. Ik wordt doorverwezen naar de gynaecoloog omdat ik nog geen kinderen heb gehad. Maar nu vraag ik mij af hoe gaat dat in zijn werk? Wat doet ie bij de eerste afspraak? Wordt je dan ook inwendig onderzocht? En ik heb zoveel nare verhalen gelezen op internet dat ik wel een beetje bang ervoor ben..

En een ander probleem is dat ik ook best wel krap ben beneden.. Er passen zeg maar net twee vingers in, dus gaat dat wel lukken?
Heb je al gekeken naar de gynefix spiraal. Is van koper, zonder hormonen en speciaal geschikt voor vrouwen die niet bevallen zijn en wat krapper zijn, zeg maar. Inbrengen gebeurt met een heel dun staafje, formaat dunne breinaald. En het doet geen pijn.
Ik ben om dezelfde reden doorverwezen naar de gyn. Ook ik wilde geen hormonen meer dus het zou een koperspiraal worden.

Bij het eerste gesprek vind er een inwendig onderzoek plaats en er wordt een testje gedaan om te kijken of je geen enge ziekten onder de leden hebt.

Het daadwerkelijke plaatsen van het spiraal heeft bij mij 45 min. geduurd (normaal is 10 minuten). Daarna heb ik de eerste twee weken echt pijn gehad. Na twee weken heb ben ik continue ongesteld geweest. Uiteindelijk was mijn hormoonhuishouding zo verstoord dat ik de gyn. heb gesmeekt het ding eruit te halen.

De gyn. heeft uiteindelijk, m.b.v. een ruggenprik en een roesje de koperspiraal verwijderd en alsnog een mirena ingebracht. Inmiddels komt nu bijna 8 weken later mijn hormoonhuishouding een beetje op orde. Volgens de gyn. was ik duidelijk allergisch voor koper (wat veel vaker voorkomt dan je denkt). Mijn volgende spiraal over vijf jaar wordt wederom m.b.v. een ruggenprik ingebracht.

Conclusie als het niet lukt terwijl je bij kennis bent binnen de gewone 10 minuten, vraag of de gyn. stopt en dan om met een dag opname het ding laten plaatsen.
quote:19meisje86 schreef op 30 mei 2010 @ 10:54:

En een ander probleem is dat ik ook best wel krap ben beneden.. Er passen zeg maar net twee vingers in, dus gaat dat wel lukken?

Natuurlijk krijg je een inwendig onderzoek voor het spiraaltje, je kunt 'm moeilijk doorslikken he...

Ik neem aan dat je een voorbehoedsmiddel zoekt om je te beschermen tegen zwangerschap en dat je dus wel eens sex hebt? Als dat "past" dan past dit ook heus hoor.

De arts zal je eerst wat zaken vragen en met je in gesprek gaan of jouw keuze voor een spiraal wel de juiste keuze is. Mogelijk wil hij/zij daarbij al een lichamelijk onderzoek doen/uitstrijkje maken. Als het inderdaad een spiraaltje wordt, wordt er een afspraak gemaakt voor plaatsing.
Ik heb wel sex maar dat "past" soms ook met moeite (ik heb nu 2 jaar een vriend) en of het er nu aan ligt dat ik niet voldoende ontspan of een verkeerd standje, ik weet het niet.. Soms heb ik zelfs dat ik na die tijd wat kleine haarscheurtjes heb en dat het een dag of twee pijn doet met plassen (de buitenkant).. Dus vandaar mijn vraag.. En ik wilde ook graag weten of het allemaal echt zo'n pijn doet als om sommige sites wordt beschreven..
Hmm, wat je nu beschrijft moet je wel met je gyn delen hoor!

Ben je wel opgewonden genoeg als je gaat vrijen? Neem je voldoende tijd? Van "normale" sex zou je geen scheurtjes moeten oplopen, lijkt me.

Kan het zijn dat je een infectie hebt? Of heb je moeite met ontspannen?

Je bent al jong aan de pil gegaan, ben je sinds je 15e seksueel aktief? Vervelende ervaringen gehad?

Ik wil je geen problemen aanpraten die er niet zijn, maar nogmaals, bespreek dit met je gyn vóórdat je met je benen in de beugels ligt!
Een spiraal past op zich best, als er twee vingers in passen.

Spiraaltje op zich is echt klein.
Hier (geen kinderen, wel gewoon bij de ha, zonder eerst inwendig onderzoek) deed het niet meer pijn dan een fikse ongesteldheid. Ja je voelt het, maar als je je kunt ontspannen is de pijn 90% minder dan wanneer je erg gespannen bent.

Pijn is ook maar net hoe gevoelig je ervoor bent. Wat jij erg pijnlijk vind, kan een ander als een licht ongemak beschouwen en andersom.
quote:kleintje2 schreef op 30 mei 2010 @ 11:23:

Een spiraal past op zich best, als er twee vingers in passen.

Spiraaltje op zich is echt klein.Ja, het spiraaltje is wel heel klein, maar de gyn zal toch echt een speculum moeten inbrengen om het spiraaltje te kunnen plaatsen, en daar maakt TO zich zorgen over.
Ja ik was er al erg vroeg bij en heb problemen gehad met mijn laatste vriend.. Hoewel ik het ontzettend fijn vind bij mijn nieuwe vriend en altijd voldoende opgewonden ben voor we het doen heb ik af en toe toch dat het pijn doet en dat ik gewoon soms twee dagen voorover gehangen op de wc zit om te plassen. Ik heb wel net een kuur gehad tegen Candida (had steeds kriebel :$)..

Ik heb een b12 gebrek (sinds vorig jaar ontdekt) waarvoor ik spuiten krijg en me dus ook down kan voelen maar ik denk dat de hormonen in die pil ook heel veel doen.. Ik wordt er gestoord van dat ik me het ene moment super voel en het andere moment wel kan janken en ik heb ook vaak hoofdpijn waar ik graag van af wil. Dus weg met die hormonen en tijd voor wat anders.
Ik heb zelf de mirena spiraal, al jaaaaren. Ook ik bleek allergisch te zijn voor koper (hele heftige menstuatie, 3 weken achter elkaar en dan een week rozige afscheiding, voor het feest weer van voren af aan begon) en ik moet zeggen, ondanks dat ik ook zoiets had van: ik wil geen hormonen meer, bevalt dit me prima!

Voor het plaatsen kun je inderdaad beter even tegen de gyn zeggen wat je angst is, dan kan hij/zij er rekening mee houden.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
quote:19meisje86 schreef op 30 mei 2010 @ 11:27:

Dus weg met die hormonen en tijd voor wat anders.

Dat kan ik me voorstellen, de pil heeft ook zeker invloed op hoe je je voelt, ik kreeg toen ik eenmaal stopte eigenlijk pas voor het eerst echt zin in sex, voor mij is de pil een libido-killer.

Maar helemaal "weg met de hormonen" zal het niet zijn, dit soort stemmingswisselingen kunnen ook komen door je "eigen" hormonen. Proberen hoe het gaat kan geen kwaad, natuurlijk.

Succes bij de gyn, en vergeet niet ook je "schraalheid" te bespreken.
Nee, ik begrijp ook wel dat het allemaal niet in één keer weg zal zijn maar ik vind het wel ontzettend vervelend dat ik me zo voel.. Vroeger was ik een heel opgewekt meisje en ook dunner dan nu.. De pil heeft veel veranderd en dus wil ik ermee stoppen. Al die hoofdpijn, stemmingswisselingen, enzovoorts, weg ermee.

Ik ga zeker wel vertellen dat ik er wat bang voor ben.. Maar de horror verhalen deden het gewoon even geen goed. Want je bent toch benieuwd naar hoe anderen het ervaren. Over twee week laat ik een soa test doen, gewoon voor de zekerheid en ik ga praten met de gyn. Ben al lang blij dat de HA zelf aangaf dat zij geen spiraaltjes zetten bij vrouwen die geen kinderen hebben gehad..
Meisje, ik heb ook b12 tekort en had of elke dag of om de dag gruwelijke hoofdpijn met de pil. Sinds de spiraal (en vanaf dag 1!) al weken geen last meer
Ik heb sinds 2006 een koperspiraaltje, omdat ik ook niet tegen die hormonenrommel kon. Ik ben daarvoor nooit bij een gyn geweest (heb ook nog geen kinderen) en heb van te voren dus geen inwendig onderzoek gehad. Het plaatsen gebeurde bij de dokter en was heel snel gepiept. Het zetten deed een beetje pijn, maar het was vooral heel gevoelig. Alsof iemand aan je baarmoeder kietelt ofzo.

Met zo'n "eendenbek" houden ze de boel open. Tot op de dag van vandaag heb ik nooit last gehad van het spiraaltje en ook was er geen verschil met mensturatie. (Altijd maar een dag of 3, 4.)

Normaal gesproken zetten ze inderdaad geen spiraaltjes bij jonge mensen (het wordt iig niet aangemoedigd) omdat die nog geen kinderen hebben gehad. Maar een spiraaltje kun je ten alle tijden laten verwijderen (doet wel meer pijn) en móet sowieso na 5 jaar vervangen worden. Ik was 18 toen ik m liet zetten en wilde toch echt niet voor mn 23ste kinderen. Dus ja..

Maar... het ligt helemaal aan hoe je lichaam erop reageert, want ik ken ook veel meiden die enorme last hebben gehad en uiteindelijk het spiraaltje weer hebben moeten verwijderen.
Ja oke, dat zien we wel.. Ik hoop in elk geval dat het bij mij allemaal goed komt en dat het doet waar het voor bestemd is.. Ik wil ook weer eens zonder hoofdpijn kunnen.. Vandaag was het zo erg dat ik er gewoon misselijk van was :S.. Dus ik ben benieuwd wanneer ik voor mijn eerste gesprek mag bij de gyn. Iemand ervaring met inwendig onderzoek bij eerste gesprek? Wat doen ze dan? Misschien klinkt het dom hoor, maar ik heb echt geen idee!!
hoi meisje heb je je spiraal al aten zetten??

ben benieuwd want ik wil em ook laten zetten
Nee, ik heb m niet laten zetten. Ik zou mijn afgelopen menstruatie heen gaan (had ik met mezelf afgesproken) maar ik heb toch maar besloten om het niet te doen. Oa omdat het nogal krap is daar beneden en iets in mij zegt dat ik het niet wil. En ook de pijn die je er van kunt hebben en uiteindelijk moet t ding er ook weer uit...

De doorverwijzing ligt er nog wel maar voorlopig doe ik het niet.

Wanneer ga jij het laten doen? Bovenstaande is trouwens niet om af te schrikken maar dat zijn voor mij redenen om t niet te doen..
Is het niet een optie om de pil eens weg te doen en een tijdje zonder anticonceptie te zijn. Dan weet je ook precies hoe je er op reageert en misschien gaat de sex wel veel makkelijker en ben je minder bang voor een consult bij de gyn.

Ik slik ook albijna 15 jaar de pil en ben het ook zat (en vergeet hem ook regelmatig: 1 x per 1-2 maanden_, maar merk niet echt veel verschil met wel en geen pil hoe ik me voel, behalve meer zin in sex. Ik ben alleen nog in dubio of het de koperen of de mirena wordt...
ik wil em namelijk rond 10augustus laten zetten en het lijkt me ook eng maar wel ideaal geen gedoe meer

dus ik denk dat ik het lekker ga doen...

Alleen ik vraag me af moet je het spiraal zelf betalen?

Of betaald het ziekenfonds dat weer terug?
Uhm het hing ervan af bij mij. Als ik een doorverwijzing had van mijn huisarts hoefde dat niet, anders wel (als ik m bij de gyn laat zetten). Bij de huisarts viel wel binnen het pakket, maar dat wilde hij niet omdat ik nog geen kinderen heb gehad.

Ik doe t niet, de pil werkt wel goed genoeg voor mij en ook al stop ik dan zegt dat nog niks over mijn stemmingswisselingen. Die heb ik namelijk sowieso door mijn b12 gebrek.

Ik wens jou heel veel succes en ik hoop dat je er veel gemak van zult hebben. Je hoeft in elk geval nergens meer om te denken ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven