Gezondheid alle pijlers

Hoe goed is jullie geheugen?

08-06-2025 13:11 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gekozen voor de pijler gezondheid, maar had wellicht ook onder psyche kunnen staan.

Ik heb weinig referenties in mijn omgeving dus ik vraag het hier. Hoe goed is jullie geheugen? Kunnen jullie je basisschooltijd en middelbare school tijd herinneren? Belangrijke gebeurtenissen zoals je communie, schoolverlaterskamp, afscheid in groep 8, de start in de brugklas, diplomauitreiking? Andere gebeurtenissen in je volwassene leven zoals het begin van je relatie, bruiloft of bevalling?

Ik vraag dit omdat ik bovenstaande voorbeelden niet of nauwelijks kan herinneren (en nog meer gebeurtenissen). Dit schijnt raar te zijn, maar is dat echt zo? Iemand die zich herkent in weinig herinneren en een eventuele oorzaak daarvan?

Heel stom moest ik net denken aan een moment als puber dat mijn gezicht voor de helft verlamt was. De huisarts vond het niet ernstig en het is vanzelf weer weggetrokken (geen idee hoe lang dat geduurd heeft, maar ik vermoed 1 of 2 dagen). Nu ik er meer over nadenk, vraag ik me af of er toch iets mis is gegaan in mijn hersenen toen. Mocht niemand zich herkennen in een slecht geheugen dan ga ik misschien naar de huisarts om dat te overleggen.
Ik hoop dat duidelijk is dat ik niet om medisch advies vraag, maar alleen om ervaringen mbt het hebben van herinneringen.
Hope is the first step on the road to disappointment
Solomio schreef:
09-06-2025 07:59
Toch is de kans heel groot dat als je toevallig filmpjes van die gebeurtenissen zou terugvinden, dat je dan zou zien dat je geheugen je voor de gek houdt.
Zou kunnen. Maar t zijn wel momenten waar geen foto’s van zijn (dus niet op die manier gefabriceerde herinneringen zeg maar), heel loze momenten ook, niet echt legendarische dingen. M’n vader die een houten poppetje gekocht had. Ik geef een fles aan mijn jongere zusje toen zij nog een baby was. We bouwen een hele hoge blokkentoren. Ik vind een speelgoedje in het zand in de speeltuin. Wat ik kán checken, klopt meestal wel, maar het zal qua details vast niet altijd 100% accuraat zijn.
Mijn geheugen is niet bijzonder goed. Wat ik vooral opvallend vind is dat ik aan 1 van mijn ouders zo goed als geen herinneringen heb, kan mij niet voor de geest halen hoe mijn jeugd eruit zag met die ouder.
Ik zeg wel eens dat ik een fotografisch geheugen heb. Heb ik niet echt maar ik herinner me echt heel veel vanaf heel jonge leeftijd. Tot in detail zelfs.
Hoe het huis van mijn opa en oma eruit zag waar zij tot mijn vierde gewoond hebben. Hoe ons huis eruit zag waar ik tot mijn vierde gewoond heb. De huizen daarna tot in detail. Gesprekken, situaties, kleding (van mezelf maar ook van anderen), namen van vriendjes en vriendinnetjes, dieren, alle namen van paarden/pony's die we ooit hadden op de manege, zelfs die maar heel kort geweest zijn, vaste telefoonnummers van vrienden, adressen waar ze woonden.
Vriendinnen die ik al m'n hele leven ken vragen mij ook altijd om details/ namen etc. als ze er zelf niet op kunnen komen.
Ik weet echt niet alles meer maar wel bizar veel 😅
Ook een Pluviofiel
Mijn geheugen is denk ik heel wisselend, ook wel fragmentarisch. Ik kan me wel bepaalde momenten herinneren. Maar van een aantal momenten kan ik me ook voorstellen dat ik het zo vaak heb verteld aan mezelf of aan anderen, waardoor het vervormd is.
Ik weet nog veel namen van klasgenootjes op de basisschool, of hoe ons huis er uit zag (veel blauw met grenen). Of dat mijn moeder met een sponsje een bepaalde textuur op de deur stempelde met donkerblauwe verf, dat ik een kamer had met een blauw, cremeachtige behang met een border en honden erop. Bepaalde eerste dagen op de verschillende middelbare scholen kan ik me nog herinneren. Of hoe de school eruit zag en waar we dan zaten tijdens de pauzes. Veel van mijn herinneringen zijn wel geassocieerd met nare dingen en ik denk dat mijn hoofd dat ook beter onthoudt.
Daarintegen kan ik vaak al niet eens meer herinneren wat ik gisteren deed of at. Onthoud ik wel weer allerlei getallen. Oude telefoonnnummers, kentekens, BSN's. Ik weet ook veel nutteloze dingen. En wat ik zie of lees onthoud ik ook wel.
Lady*Voldemort schreef:
08-06-2025 14:05
…..Maar ik onthou dus ook alle stomme dingen die ik ooit heb gedaan of gezegd en iedere keer als ik daaraan denk voel ik me weer rot.
Ik gelukkig niet.
“Ik heb een slecht geheugen, dus ik heb een goed geweten”
Laat je nieuwsgierig naar de ander het altijd winnen van je drang om te (ver)oordelen.
Ik herinner me weinig van vroeger. Bepaalde fragmenten: zittend bij mijn opa en oma aan de eettafel naast het raam. We zijn aan het dobbelen.
Wel nog vrij veel verjaardagen, telefoonnummers en namen van honden :-o van klasgenoten. Ook herinner ik mij veel kleding (ook waar het gekocht is) en hoe mijn scholen, slaapkamers en huizen eruit zagen.
Wat ik me nu opeens herinner is dat mijn broer mij leerde hoe de tv gids werkt :idee:

Je geheugen is net een damestas. Steeds voller en bepaalde spullen lastig te vinden.
Maar mensen gaan voorbij
Solomio schreef:
09-06-2025 04:00
Dit lijkt me op die leeftijd waarschijnlijker, behalve dan dat het erg kort duurde:
https://www.thuisarts.nl/aangezichtsver ... g-van-bell
Dit zou het best kunnen zijn geweest. ik weet het niet.

Bedankt voor al jullie reacties! Ik haal daar vooral uit dat het niet zo raar is dat ik bepaalde dingen niet kan herinneren. Voor mij afdoende om er niet mee naar de huisarts te gaan.
Hope is the first step on the road to disappointment
Ik heb geen erg goed geheugen uit mijn jeugd. Door een toxisch gezin grotendeels, dus een heel deel van de slechte gebeurtenissen zijn geblokt, maar daardoor ook helaas een stukje van de leuke dingen in die tijd.
Sowieso is er een hele bandbreedte ingenomen door nutteloze weetjes, songteksten en scheldwoorden in vreemde talen die ik toch nooit ga uitspreken, maar om een of ander manier wel in mijn lange termijn geheugen heb opgeslagen :)

Wat ik heel vervelend vind is dat ik mijn geheugen niet chronologisch kan raadplegen zoals sommigen dat kunnen : ik heb geen koppeling bijvoorbeeld tussen mijn eerste fiets en het overlijden van Elvis Presley (random voorbeeld dat nergens op slaat). Of ik weet niet dat het huwelijk van Maxima en Willem-Alexander dan en dan was en we dan op vakantie waren in Griekenland. Anderen lijken wel veel beter op een soort van tijdlijn te kunnen leggen. Voor mij lijkt iets soms pas geleden en dan is het toch al in 1995 gebeurt ofzo.

Liedjes kunnen me wel meteen terug katapulteren naar een bepaalde locatie of gebeurtenis.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Voor sommige dingen heb ik een bizar goed geheugen, bijvoorbeeld routes. Ik kan in een stad komen waar ik dertig jaar geleden 1 keer geweest ben en feilloos de weg terug vinden. Sommige scenes herinner ik me levendig van meer dan 50 jaar geleden, en bij triviant en pubquizen doe ik het meestal vrij goed op de "zinloze feitjes"-stukken. Andere dingen zijn compleet weg. Of die zitten nog wel ergens, maar komen pas terug met een specifieke trigger.

Maar het meeste is vooral erg onsamenhangend en zinloos. Het meisje dat naast mij lag in het ziekenhuis waar ik lag vanwege blindendarm ontsteking als kleuter: ik weet nog precies waar ze woonde, maar geen flauw idee hoe ze heette. Ik weet nog het merk en model van de rekenmachine van mijn misbruiker, maar geen idee meer waar hij woonde. En ga zo maar door.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Ik weet heel veel dingen nog. En de controleerbare feiten daarvan kloppen. Nou is het voor mij vaak ook makkelijker om van de dingen die ik nog weet toen ik heel klein was een plaatsduiding te maken, omdat ik toen nogal vaak verhuisd ben.

En aansluitend op pony: de geluiden van de plaats van misbruik weet ik nog, hoe we door de bosjes liepen ook, maar de exacte plek vind ik lastig. Ik heb een soort error bij de laatste meters. Of eigenlijk: de heenroute is in mijn hoofd onmogelijk te combineren met de terugroute. Ooit zelfs gezocht naar luchtfoto’s van die locatie om het beter te kunnen plaatsen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven