Gezondheid alle pijlers

Hoe goed is jullie geheugen?

08-06-2025 13:11 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gekozen voor de pijler gezondheid, maar had wellicht ook onder psyche kunnen staan.

Ik heb weinig referenties in mijn omgeving dus ik vraag het hier. Hoe goed is jullie geheugen? Kunnen jullie je basisschooltijd en middelbare school tijd herinneren? Belangrijke gebeurtenissen zoals je communie, schoolverlaterskamp, afscheid in groep 8, de start in de brugklas, diplomauitreiking? Andere gebeurtenissen in je volwassene leven zoals het begin van je relatie, bruiloft of bevalling?

Ik vraag dit omdat ik bovenstaande voorbeelden niet of nauwelijks kan herinneren (en nog meer gebeurtenissen). Dit schijnt raar te zijn, maar is dat echt zo? Iemand die zich herkent in weinig herinneren en een eventuele oorzaak daarvan?

Heel stom moest ik net denken aan een moment als puber dat mijn gezicht voor de helft verlamt was. De huisarts vond het niet ernstig en het is vanzelf weer weggetrokken (geen idee hoe lang dat geduurd heeft, maar ik vermoed 1 of 2 dagen). Nu ik er meer over nadenk, vraag ik me af of er toch iets mis is gegaan in mijn hersenen toen. Mocht niemand zich herkennen in een slecht geheugen dan ga ik misschien naar de huisarts om dat te overleggen.
Ik hoop dat duidelijk is dat ik niet om medisch advies vraag, maar alleen om ervaringen mbt het hebben van herinneringen.
Hope is the first step on the road to disappointment
Nee, daar kan ik me ook niet veel meer van herinneren. Niet zo raar, want uit die tijd (jaren 60, 70 & 80) zijn niet veel foto's bewaard. Dus ook niets om je geheugen af en toe eens mee op te frissen. Er werd vaak ook niet heel veel bewaard van tekeningen, kaartjes, uitnodigingen, etc.

Elke dag wordt je geheugen voller, er komt meer bij. Wil je iets echt actief onthouden dan moet het of heel veel indruk gemaakt hebben, of je geheugen wordt regelmatig getriggerd door de gebeurtenis.
Ik herinner me veel uit mijn jeugd, maar niet dit soort mijlpalen en “belangrijke” momenten. Geen idee hoe mijn eerste dag naar de brugklas was, afzwemmen, communie, uitreiking eindexamen, geen flauw idee.

Ik kan me wel exact herinneren wanneer ik snel genoeg kon lezen om ondertiteling bij te houden, een nieuwe trui die ik van een tante kreeg, bepaalde feestjes, een concert, allerlei dingen weet ik. Maar hele vakanties, bijvoorbeeld, ben ik kwijt. Maar namen en gezichten en wie met wie ging weet ik nog precies. Ik zing hele teksten van kinderen voor kinderen jaren ‘80 zo mee.
Mijn herinneringen aan mijn jeugd zijn vooral fragmentarisch. Ik denk zelf dat dat komt doordat ik een pestverleden heb en daardoor dingen heb weggestopt.

Vaak herinner ik me wel de grote lijnen: kampeervakanties in Zuid-Frankrijk, schaatsen in de winter, voor de kachel afgedroogd worden als het koud was boven. Maar echte herinneringen heb ik minder.

Irritant genoeg kan ik me gesprekken van 10 jaar terug wél goed herinneren, en als iemand dan nú iets anders zegt dan toen, kan ik dat erg frustrerend vinden 🤪
Plinkie schreef:
08-06-2025 16:42
Mijn herinneringen aan mijn jeugd zijn vooral fragmentarisch. Ik denk zelf dat dat komt doordat ik een pestverleden heb en daardoor dingen heb weggestopt.

Vaak herinner ik me wel de grote lijnen: kampeervakanties in Zuid-Frankrijk, schaatsen in de winter, voor de kachel afgedroogd worden als het koud was boven. Maar echte herinneringen heb ik minder.

Irritant genoeg kan ik me gesprekken van 10 jaar terug wél goed herinneren, en als iemand dan nú iets anders zegt dan toen, kan ik dat erg frustrerend vinden 🤪
Oh ja, dat herken ik. Soms weet ik 100% zeker dat iets dat iemand over zichzelf vertelt anders is gegaan (omdat ik er destijds om wat voor reden dan ook mee bezig was), maar ik kan moeilijk iemand verbeteren over zijn eigen leven.
pina schreef:
08-06-2025 16:49
Oh ja, dat herken ik. Soms weet ik 100% zeker dat iets dat iemand over zichzelf vertelt anders is gegaan (omdat ik er destijds om wat voor reden dan ook mee bezig was), maar ik kan moeilijk iemand verbeteren over zijn eigen leven.
Ghe, ik heb laatst een heruitgave gekocht van een boek van mijn geliefde Ernst Jansz, en in het voorwoord schreef ie dingen die absoluut niet konden kloppen, qua tijdlijn. Ik begon al te denken dat ik een waardeloze fan was die er allemaal de ballen verstand van had, maar in het nawoord kwam hij zelf al terug op zijn beweringen: hij had er helemaal naast gezeten maar hij was er echt heilig van overtuigd geweest dat ... :lol:
Altijd grappig om meer verstand te hebben van iemands leven dan de lever van dat leven zelf :mrgreen:
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Bepaalde gebeurtenissen kan ik me nog aardig voor de geest halen, maar waar veel mensen nog hele duidelijke herinneringen hebben aan hun gezin, heb ik die eigenlijk heel weinig. Terwijl ik uit een vrij 'normaal' gezin kom. Ik kan de huizen waar we hebben gewoond nog wel voor me zien, maar hoe we daar samen leefden als gezin juist weer nauwelijks.
Ik had een heel goed geheugen, hoefde weinig op te schrijven om te onthouden. Maar sinds de eerste zwangerschap is het niet meer goed. Ik vergeet veel en vaak dingen. Heb er echt mee leren omgaan.
Van vroeger herinner ik me wel nog aardig wat.
Ik zou me hier niet teveel zorgen over maken. Er is grote variatie in hoeveel en wat mensen zich herinneren van hun verleden. Ik herinner me zelf ook weinig vanuit mijn jeugdjaren. Terwijl een vriendin, die ik vanaf de basisschool al ken, zichzelf dingen helemaal tot in detail kan herinneren.
Ik heb ook weinig herinneringen sommige dingen weet ik nog omdat ik dat gewoonweg ter kennisgeving weet zonder echt herinneringen te hebben.
Soms wat fragmenten van mijn verleden en om eerlijk te zijn ben ik er blij om.
Als ik mijn vader, moeder en eerste echtgenoot nog echt scherp zou herinneren zou ik denk ik niet meer kunnen leven zonder hen.
Ook mijn jeugd is nou niet echt het herinneren waard dus kan ik ook missen.
Soms word ik plotseling overvallen door herinneringen en dan voornamelijk iets wat ik bij die herinnering voelde en dan voel ik het direct weer heel vervelend.

Maar inderdaad series/films/boeken kan ik me ook vaak niet herinneren of wat recentere gebeurtenissen waar ik beloofd had op terug te komen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Lady*Voldemort schreef:
08-06-2025 17:14
Ghe, ik heb laatst een heruitgave gekocht van een boek van mijn geliefde Ernst Jansz, en in het voorwoord schreef ie dingen die absoluut niet konden kloppen, qua tijdlijn. Ik begon al te denken dat ik een waardeloze fan was die er allemaal de ballen verstand van had, maar in het nawoord kwam hij zelf al terug op zijn beweringen: hij had er helemaal naast gezeten maar hij was er echt heilig van overtuigd geweest dat ... :lol:
Altijd grappig om meer verstand te hebben van iemands leven dan de lever van dat leven zelf :mrgreen:
Ik zat laatst in een gesprek met iemand die zat te vertellen dat hij sinds zijn 18e naar lowlands ging. Ik weet heel zeker dat dit niet klopt, want hij is ooit eens voor het eerst met ons mee geweest toen hij midden 20 was. Dat was toen nog een hele toestand waar ik zeer gedetailleerd allerlei anekdotes van op zou kunnen lepelen, ter illustratie.

Maar toen ik zei dat ik meende dat hij toen en toen voor het eerst ging, ontkende hij dat en tja, dan laat ik het er maar bij (we waren in gezelschap). Maar ik weet hoe het echt zat, en dit soort rare stoerdoenerij slaat eigenlijk nergens op, op onze leeftijd. Maar ja, wat maakt het uit. Zulke dingen heb ik best vaak, ik herinner me vaak bizarre dingen tot in detail.
Mijn moeder en zus hebben een fotografisch geheugen. Niet bij wijze van spreken maar echt. Ikzelf was niet zo sterk maar ik heb altijd een heel goed geheugen gehad. Vaker een vloek dan een zegen :-).

Lange termijn is dus heel erg gevuld. Inclusief details. Ik kan nog gesprekken die gevoerd zijn op mijn 6e verjaardag woord voor woord herhalen. Sinds mijn herseninfarct is mijn korte termijngeheugen helemaal naar de k…. En ik sla ook geen dingen meer op. Ik schrijf sindsdien veel en maak veel filmpjes en foto’s. Die blader/bekijk ik regelmatig waardoor het lijkt alsof ik het mij herinner (de vakanties sindsdien, dingen van zoon) maar dat is niet zo. Als ik een maandje stop met bladeren/bekijken is het ook helemaal weg.

Voorbeeldje: we hebben een andere televisie sinds twee jaar. Iedere keer als ik dat ding wil aanzetten en er is niemand anders thuis, moet ik weer het instructievideootje bekijken dat mijn zoon voor mij heeft gemaakt. Mijn oude autootje moet steeds gereanimeerd worden bij de garage en is het allang niet meer waard om steeds in te investeren in nieuwe onderdelen maar ik kan niet wennen aan een andere. Als ik in die van man rijd dan lukt een kort ritje wel. Maar er moet niets gebeuren waar ik plotseling iets moet vinden zoals de claxon, groot licht, ruitenwisserinterval, etc. Het is dat het ding automatisch verlichting en ruitenwissers regelt anders kon ik er in het donker niet mee uit de voeten. Ik ben een keer bijna de vangrail ingevlogen omdat ik bij God niet wist hoe ik die ‘stay in lane’ functie moest uitzetten. Heel rot als er tijdelijk andere belijning is en het kreng zelf aan dat stuur begint te frotten.
Ik noem het maar een selectief geheugen. Veel dingen van vroeger weet ik nog. Soms nog alsof het gister was terwijl het toch al 35 jaar geleden is geweest. Ik ben een gevoelsmens en als kind was ik ook al heel sfeergevoelig. Waarschijnlijk heb ik bepaalde dingen dusdanig intens beleefd dat het ook is blijven hangen. Tegenwoordig ben ik druk, heb ik een intensief gezinsleven en een drukke baan en ontgaan veel dingen me. Ook werkt mijn burn-out van 2 jaar geleden niet mee denk ik en inmiddels de pre-overgang. Ik ben de laatste jaren ook heel slecht in namen en gezichten onthouden terwijl ik van oud klasgenootjes van vroeger hun verjaardag, telefoonnummer en meer van dat soort onzin nog steeds weet.
En dat terwijl ik dagelijks lijstjes bijhoud van dingen die ik nog moet doen en nog vergeet ik ze :-D
Vakanties herinner ik me daarentegen bijna van dag tot dag en ik kan me precies herinneren in welk jaar we waarnaartoe zijn geweest. Maar net als iemand anders al aangaf kan ik rustig een serie opnieuw kijken alsof ik die nog nooit gezien heb terwijl ik die serie 10 jaar terug al gezien heb. Snap niks van mijn geheugen maar ik ben dus blijkbaar niet de enige :lol:
pina schreef:
08-06-2025 20:00
Ik zat laatst in een gesprek met iemand die zat te vertellen dat hij sinds zijn 18e naar lowlands ging. Ik weet heel zeker dat dit niet klopt, want hij is ooit eens voor het eerst met ons mee geweest toen hij midden 20 was. Dat was toen nog een hele toestand waar ik zeer gedetailleerd allerlei anekdotes van op zou kunnen lepelen, ter illustratie.

Maar toen ik zei dat ik meende dat hij toen en toen voor het eerst ging, ontkende hij dat en tja, dan laat ik het er maar bij (we waren in gezelschap). Maar ik weet hoe het echt zat, en dit soort rare stoerdoenerij slaat eigenlijk nergens op, op onze leeftijd. Maar ja, wat maakt het uit. Zulke dingen heb ik best vaak, ik herinner me vaak bizarre dingen tot in detail.
Ohh ja dit herken ik! Ook met mijn partner. We kennen elkaar al 25 jaar en we hebben duidelijke meningsverschillen over gebeurtenissen/belevingen in het begin van onze relatie :-D
Ik weet bepaalde dingen zéker, ook wie waarbij was en hoe dingen gelopen zijn. Hij heeft dan een totaal andere versie waarvan ik vermoed dat ie het ter plekke uit zijn duim zuigt. :)
Tegenwoordig ga ik de discussie niet meer aan maar het frustreert me wel eens dat ik sommige dingen nog zo goed herinner, voel me dan zo’n betweter ;)
Ik weet echt nog heel veel van vroeger. Weet nog welk behang er 50 jaar of langer geleden op de muur zat, dat soort dingen. En niet alleen van het ouderlijk huis, maar ook van tantes etc. Ik ken bijna alle namen plus achternamen nog van de kinderen waarmee ik op de lagere school zat. Ik ken nog heel veel liedjes die mijn oma met me zong.
Zou het zo zijn dat je hoofd op een gegeven moment haast vol zit en je daarom naar de winkel gaat speciaal voor pindakaas en terugkomt zonder ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Samar schreef:
08-06-2025 15:27
Ik denk dat mijn geheugen heel goed is totdat ik met iemand die er ook bij was over 'vroeger' ga praten. Dan zijn bijna altijd de herinneringen van die andere anders dan de mijne.
Wat een mooie illustratie is van hoe beroerd ons geheugen werkt.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Lady*Voldemort schreef:
08-06-2025 17:14

Aah Ernst. Ben fan, heb hem als puber een keer gebeld en mocht teksten die vriendin en ik schreven opsturen. Hij ging er op in met een brief van acht kantjes. Wat een lieverd is het. Ik ga ook vaak naar voorstellingen van hem en dat wat jij zegt weet ik ook.

Nu weer on topic, nu ik erover nadenk kan ik me geen enkele verjaardag van mezelf herinneren. Ik heb wel foto's waar ik met rode konen cadeautjes uitpak dus ze zijn wel gevierd.
IBIopviva schreef:
08-06-2025 18:37
Ik heb ook weinig herinneringen sommige dingen weet ik nog omdat ik dat gewoonweg ter kennisgeving weet zonder echt herinneringen te hebben.
Soms wat fragmenten van mijn verleden en om eerlijk te zijn ben ik er blij om.
Als ik mijn vader, moeder en eerste echtgenoot nog echt scherp zou herinneren zou ik denk ik niet meer kunnen leven zonder hen.
Ook mijn jeugd is nou niet echt het herinneren waard dus kan ik ook missen.
Soms word ik plotseling overvallen door herinneringen en dan voornamelijk iets wat ik bij die herinnering voelde en dan voel ik het direct weer heel vervelend.

Maar inderdaad series/films/boeken kan ik me ook vaak niet herinneren of wat recentere gebeurtenissen waar ik beloofd had op terug te komen.
Ja dat heb ik ook, dat stukje dat je ineens een nare herinnering met bijpassend gevoel krijgt. Zeker in periodes van slechter slapen. Rot is dat he? Wil daar graag vanaf.
Solomio schreef:
08-06-2025 21:16
Wat een mooie illustratie is van hoe beroerd ons geheugen werkt.
Ja echt wel! En beiden overtuigd tot ruzie aan toe soms.
blijfgewoonbianca schreef:
08-06-2025 21:04
Ik weet echt nog heel veel van vroeger. Weet nog welk behang er 50 jaar of langer geleden op de muur zat, dat soort dingen. En niet alleen van het ouderlijk huis, maar ook van tantes etc. Ik ken bijna alle namen plus achternamen nog van de kinderen waarmee ik op de lagere school zat. Ik ken nog heel veel liedjes die mijn oma met me zong.
Zou het zo zijn dat je hoofd op een gegeven moment haast vol zit en je daarom naar de winkel gaat speciaal voor pindakaas en terugkomt zonder ?
Veel van zulke dingen weet ik ook nog. Maar het stukje dat ik op het 12,5-jarig jubileum van mijn ouders heb gedaan weet ik niet meer. Anders dan wat ik zie op foto’s.

Iets anders is dat ik me bijna geen enkele leraar van de middelbare school meer kan herinneren, maar klasgenoten weet ik vrijwel allemaal nog, en ook van de jaren boven mij kan ik velen zo voor de geest halen. Ik heb veel lol gehad in mijn schooltijd, maar met leren was ik niet zo bezig.

Ik kwam eens een leraar tegen die de eerste twee jaar mijn mentor was en van wie ik tot en met de 6e les heb gehad. Die man herkende mij na al die jaren meteen, bij mij duurde het zelfs na het horen van de naam heel lang voor er een belletje ging rinkelen. Ik was blijkbaar met totaal andere dingen bezig in die tijd.
Maarre, TO's halve gezicht is verlamd geweest en dat wijst op een beroerte of zoiets. mIJN MAN HEEFT DAT GEHAD EN ZIJN GEHEUGEN IS ZEKER AANGETAST. sORRY VOOR DE HOOFDLETTERS.
Vooral korte termijn geheugen is nu bij mijn man slecht. Ik zou toch naar de huisarts gaan met dit verhaal. Ojh en alle gebeurtenissen rond die dag weet hij niet meer. Oh en een hele tijd voor die aanval. Weet dat hele jaar niet meer of zo.
Lady*Voldemort schreef:
08-06-2025 14:05
Dat herken ik helemaal. Op mijn werk doe ik dienst als wandelend archief, ik ken alle accountnummers uit mijn hoofd en ik weet precies op welke locatie de cliënten voor wie wij wassen verblijven. Maar ik onthou dus ook alle stomme dingen die ik ooit heb gedaan of gezegd en iedere keer als ik daaraan denk voel ik me weer rot.
Nou dit inderdaad
Al heb ik van heel vroeger juist ook 'herinneringen' die eigenlijk meer uit verhalen van mijn ouders komen in combinatie met het fotoalbum.
Jezebel schreef:
09-06-2025 02:08
Maarre, TO's halve gezicht is verlamd geweest en dat wijst op een beroerte of zoiets. mIJN MAN HEEFT DAT GEHAD EN ZIJN GEHEUGEN IS ZEKER AANGETAST. sORRY VOOR DE HOOFDLETTERS.
Dit lijkt me op die leeftijd waarschijnlijker, behalve dan dat het erg kort duurde:
https://www.thuisarts.nl/aangezichtsver ... g-van-bell

Hannah Arendt
Die aangezichtsverlamming staat los van je hersenen en is vaak goed te onderscheiden van TIA. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.

Herinneringen uit kindertijd wisselen gewoon enorm van persoon tot persoon. Mijn vader bijvoorbeeld heeft een prima functionerend brein maar ook hij herinnert zich nauwelijks iets van basisschooltijd.

Mijn eigen geheugen van vroeger is heel ver terug en gedetailleerd, flarden vanaf ongeveer 2 jaar oud, veel vanaf 3 en bijna alles vanaf 4. Ook mijn gewone algemene geheugen is prima, ik heb blijkbaar een handige en georganiseerde manier van linken aan andere herinneringen en opslaan. Eén ding valt alleen een beetje buiten m’n “praktische systeem”: namen en gezichten. Echt verschrikkelijk 😂 Hoewel ik mn kindertijd-geheugen een soort schatkist vind om af en toe eens in te graven, zou ik best een paar procent daarvan willen inleveren om beter te worden in namen en gezichten. Maar goed, je kan niet alles hebben.
Charlie591 schreef:
09-06-2025 06:23
Die aangezichtsverlamming staat los van je hersenen en is vaak goed te onderscheiden van TIA. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.

Herinneringen uit kindertijd wisselen gewoon enorm van persoon tot persoon. Mijn vader bijvoorbeeld heeft een prima functionerend brein maar ook hij herinnert zich nauwelijks iets van basisschooltijd.

Mijn eigen geheugen van vroeger is heel ver terug en gedetailleerd, flarden vanaf ongeveer 2 jaar oud, veel vanaf 3 en bijna alles vanaf 4. Ook mijn gewone algemene geheugen is prima, ik heb blijkbaar een handige en georganiseerde manier van linken aan andere herinneringen en opslaan. Eén ding valt alleen een beetje buiten m’n “praktische systeem”: namen en gezichten. Echt verschrikkelijk 😂 Hoewel ik mn kindertijd-geheugen een soort schatkist vind om af en toe eens in te graven, zou ik best een paar procent daarvan willen inleveren om beter te worden in namen en gezichten. Maar goed, je kan niet alles hebben.
Toch is de kans heel groot dat als je toevallig filmpjes van die gebeurtenissen zou terugvinden, dat je dan zou zien dat je geheugen je voor de gek houdt.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven