Gezondheid alle pijlers

Hoe kan ik het roer omgooien?

23-08-2010 15:55 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang getwijfeld op welke pijler ik dit moest plaatsen, toch maar voor psyche gekozen. Omdat het hele verhaal toch het meest te maken heeft met mijn gemoed.

Waar begin ik?

Een maand geleden is mijn jongste de deur uitgegaan. Een bepaalde fase van mijn leven is hiermee afgesloten. Mede hierdoor ben ik gaan nadenken wat ik nu verder met mijn leven moet. Ik ben 6 jaar geleden definitief (zo goed als) afgekeurd. Sinds februari dit jaar doe ik vrijwilligerswerk, ongeveer 8 uur in de week. Daarnaast heb ik een latrelatie waarbij ik een paar dagen bij hem ben, hij een paar dagen bij mij en brengen we een paar dagen apart door. (ieder in ons eigen huis).

Sinds een paar maanden voel ik een dringende behoefte om het roer om te gooien. Mijn gezondheid laat zwaar te wensen over. Ik heb 2 uur nadat ik ben opgestaan al geen energie meer. Regelmatig hoofdpijn en migraine. Veel buikpijn en spieren die pijn doen of het gewoon niet doen (gevoel van zwakte). Ik slaap al jaren slecht (binnenkort uitslag onderzoeken slaapcentrum). Ik heb een beginnend longemfyseem en een hartritmestoornis (niet gevaarlijk). Bij een operatie 3 jaar geleden is de helft van mijn dikke darm verwijderd.

Ik weet wat ik moet doen om het te verbeteren, namelijk stoppen met roken, beter eten en meer bewegen, wat allemaal niet erg lukt, waardoor ik mij nog rotter ga voelen (fysiek en mentaal). Ik blijf maar in rondjes draaien, ga me steeds beroerder voelen en weet gewoon niet waar te beginnen. Ik ben de afgelopen maanden al 3 keer gestopt met roken, maar ga op dag 6 weer de mist in. Gezond eten lukt mij redelijk. Bewegen is vreselijk omdat ik me zo belabberd voel. Toch probeer ik om de zoveel dagen een stukje te wandelen.

Ik heb heel veel meegemaakt, ook veel therapie gehad. Op zich met veel dingen wel vrede gevonden, al speelt soms het een en ander weer op (associatie) in sommige situaties.

Al schrijvende voelt het alsof ik weer de losse onderdeeltjes van mijn niet-welbevinden probeer weer te geven, zonder dat ik het verhaal vertel. Zoals mijn motto zegt: "get busy living or get busy dying". Ik heb het gevoel dat ik het eerste wil maar met het laatste bezig ben.

Ik sta dus op het punt dat ik het roer wel om moet gooien omdat mijn gezondheid snel achteruit gaat. Toch vind ik het ontzettend moeilijk daar concreet vorm aan te geven. Ik ben het echt zat mezelf elke dag zo akelig te voelen.

Ik hoop dat andere vrouwen zichzelf in mijn verhaal herkennen en voor zichzelf ontdekt hebben hoe ze het roer hebben kunnen opgooien. Waar ze de moed en energie vandaan gehaald hebben?

*edit: op aanraden van bosaapje naar deze pijler verhuisd
Waar jij voor staat is niet eenvoudig en vergt veel inzet en discipline. Het punt is dat je in een neerwaartse spiraal zit en dat alles daarin mee werkt. Het is dus de kunst om dat te doorbreken.

Heb je het al eens geprobeerd met een dagboekje? Stel jezelf elke dag 3 haalbare doelen (bijv max 5 sigaretten, gezonde avondmaaltijd, wandeling van 5 minuten). Als jij je doelen haalt, dan zal dat je een gevoel van voldoening geven en motiveren on door te gaan en steeds de lat wat hoger te leggen. En als je het niet haalt, schrijf dan ook op waarom het niet gelukt is. Als je dit een maandje doet, dan zul je zien dat het steeds makkelijker wordt. Of juist niet, maar dan kun je teruglezen om te kijken waar dat aan ligt en daar een oplossing voor bedenken.
De moed en de energie. Als je de moed krijgt, dan krijg je vanzelf de energie. Het één is heel sterk met het ander verbonden. Dus aan jou de taak om je af te vragen waarom je er op voor uit wilt gaan, of blijven zwelgen in het idee dat het toch niet lukt en het allemaal toch geen zin heeft.

Het beginnen met goed eten hoeft niet moeilijk te zijn, goed e gezond eten is niet per definitie vies, integendeel. Begin eens met het zoeken van lekkere en gezonde recepten op internet, er is genoeg te vinden.Als je nog geen boodschappenwagentje hebt, zorg er dan voor dat je er één krijgt, dan hoef je niet zo te zeulen met je boodschappen en neem dan het boodschappen doen als flinke wandeling, loop eens een eindje om naar een goede aanbieding en probeer onderweg contact te zoeken met andere vrouwen die met hetzelfde bezig zijn, altijd gezellig.

Wat betreft het stoppen met roken, ja, pfff. Het enige wat ik kan zeggen is stoppen is geen werkwoord, boem is ho, maar je moet het wel echt willen. Als je langer dan een week gestopt bent dan voel je je ook steeds fitter en kan je meer aan, maar ik heb zo'n idee dat je dat allang weet.

Ik wens je veel moed, dan komt de rest vanzelf.
Nummer zoveel, de tip van een dagboekje vind ik een hele goede. Ik zal er vandaag aan beginnen. Misschien met 3 pijlers, bewegen, eten, roken. Het is in ieder geval concreet. Zeker als ik terug kan lezen dat er een opwaartse beweging in zit. Ik heb nu het gevoel dat ik maar lukraak bezig ben en dus geen vooruitgang boek. En daar word ik weer erg down van.

Cateautje, het is een raar ding. Op maandag (bv) heb ik moed. Stop met roken, ga wandelen en haal groente en fruit. Dan stort het stoppen met roken in. Ben ik erg moe en is iets 'halen' ineens verleidelijk. Op het moment lijkt het niet zo belangrijk, maar een paar uur later slaat het verschrikkelijke gevoel van falen weer toe en raak ik downer en downer....de moed vliegt daar dan weer achteraan. Gezond eten gaat mij redelijk af. Op de dagen alleen is het zeker geen probleem. Mijn vriend houdt niet van gezond eten, lust erg weinig groente dus op de dagen samen is het moeilijker. Ik kook altijd (hij kan het niet), en iets koken wat de ander dan niet lust, is niet leuk. Toch probeer ik er vorm aan te geven door op mijn boterhammen groente als sla, tomaat en komkommer te doen. 'S avonds een appeltje te schillen op de bank (fruit lust hij wel) enz. Ik moet daar gedisciplineerd in zijn.

Het klopt inderdaad dat ik me al na een aantal dagen niet roken beter voelde. Ik heb wel moeite om mijn emoties er dan onder te houden. Fysiek voel ik me beter, emotioneel raak ik snel uit balans (als ik niet rook). Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.
O en dat boodschappenkarretje is ook een goede. Maar dan moet ik wel naar een ander wijk. Want hier is de A&H mijn buurman en de Aldi mijn overbuurman en zit er ook nog een Coop om de hoek.
Gebruik je hulp middelen die nicotine bevatten? Dat zou je humeur in bedwang moeten kunnen houden...
Ja, ik gebruik nicotinepleisters. Die helpen an sich wel goed. Maar ik moet geen ruzie of zo krijgen. Mijn vriend is al die keren met mij gestopt. Op dag 6 krijgen we het (ondanks de pleisters) beide moeilijk en dan gaat het mis. We hebben besloten donderdag weer te stoppen. Ik vind het moeilijk om er nog vertrouwen in te hebben.
Als iets vele keren niet heeft gewerkt, dan geef ik je op een briefje dat het nu ook niet gaat lukken. Overleg eens met de huisarts voor alternatieven.
Een andere optie is champix. Ik ben echter doodsbenauwd voor pillen. Ik denk dat het wel lukt met de pleisters, als ik bereid ben door te gaan met stoppen (rare zin), ook als mijn vriend wel weer gaat roken.

Het nadeel van champix is dat je er slecht van gaat slapen en dromen en daar heb ik al veel last van. Met de pleisters valt dat mee.
Stop eens met het woordje MAAR.

Je zoekt uitvluchten op dingen die je worden aangeraden of waar je nb zelf mee komt.

Ieder persoon reageert anders op de Champix dus waarom probeer je het niet.

Vriend geen zin in groenten en jij wil niet dat vriend het eten niet lekker vindt dus kook je maar wat hij lust...

Vriend is oud en wijs genoeg om zelf zijn best te doen om iets op tafel te zetten. Wat eet hij dan op de dagen dat jij thuis bent?

Jij bent zijn moeder niet.

Vriend is niet belangrijker dan jij. Het wordt tijd dat je voor jezelf kiest en gezond gaat koken en eten.

Aan vriend de keus of hij mee eet of dat hij zelf iets maakt.
Is het geen idee om elkaar een week niet te zien als jullie (weer) een poging doen om te stoppen met roken?

Geen last van een chagrijnige partner. Je kunt zelf bepalen hoe je wil afkicken en waar je behoefte aan hebt om het te kunnen volhouden.
quote:Taha schreef op 23 augustus 2010 @ 16:39:

Het klopt inderdaad dat ik me al na een aantal dagen niet roken beter voelde. Ik heb wel moeite om mijn emoties er dan onder te houden. Fysiek voel ik me beter, emotioneel raak ik snel uit balans (als ik niet rook). Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

Roken is verbonden met emotie. Roken is een way of life. Een peuk tegen de verveling, tegen angst, woede, depressie, of bij iets positiefs zoals seks of een lekker etentje.

En krijg die gewoonte maar eens uit je systeem. Vrijwillig.

De enige manier is: roken is geen optie. Dan voel je je maar kut. Dan vlieg je maar tegen de muren op. Maar roken is geen optie. Misschien dat je je al beter voelt als je dat echt tot je door laat dringen. Die weg is voortaan afgesloten.

In ieder geval als je wilt blijven leven met je beginnende longemfyseem. Sterven is ook een keuze soms.

Heel veel sterkte van een ex-roker die soms nog steeds een peuk wil
Bosaapje, ik heb wel vaker gehoord dat ik een kei ben in "maar". Ik wil gewoon gezonder eten, punt.

Als mijn vriend alleen is, eet hij een potje mosselen of een blikje vis of zoiets. Of hij haalt spaghetti/shoarma/friet. Als ik niet lekker of erg moe ben, wordt er ook vaak gehaald. Ik moet hierin wat harder worden. (vind shoarma, friet en zo ook niet vies).

Luxaflex, roken is inderdaad een way of life. Al 30 jaar, 30 sigaretten. Het is geen kattepis om dat te veranderen. Gezien mijn longemfyseem heb ik geen keus. Jawel, ik heb wel een keus. In een rolstoel met een zuurstoftank. Wat een schrikbeeld.

Het is zo zonde. Ik heb heel jong kinderen gekregen. Ze min of meer alleen opgevoed. Nu is het mijn tijd. Kan ik doen en laten wat ik wil. Wat niet gaat lukken met dat lijf van mij. Ik heb een lange weg te gaan.
Taha, je weet wat je wil.

Maak een lijstje wat je wil en plan van aanpak.

Dat van jouw vriend meen ik echt. Desnoods leer je hem een paar simpele dingen koken en als hij dat niet doet/wil eet hij maar vaker blikjes vis of afhaal.

Dit moet geen reden voor jou zijn om dan maar niet gezond te eten.

Ook ik heb gerookt, ruim 30 jaar en alleen tijdens de zwangerschappen en borstvoedingen rookte ik niet.

Stoppen met roken is moeilijk, dacht ik...

Het eerste wat ik deed toen ik verhuiste was het roken aan regeltjes te leggen. I know, klinkt stom maar dat was voor mij een houvast.

Ik maakte het mezelf heel moeilijk om wel te mogen roken en dat maakte het stoppen veel makkelijker, veel minder stress dan toen ik wel rookte.

Een paar anti-rook regels:

Niet meer in huis roken.

Max 1 sigaret in een uur.

's Avonds na 22 uur geen s meer.

Bij een feestje: als ik de enige rookster was mocht ik van mezelf niet roken. Dit goldt ook op een terras etc.

Bij het uit eten gaan niet naar het rookhol van het restaurant of buiten een s roken.

Vergeet ik bijna het belangrijkste: Geen sigaret meer op de vaste tijden zoals na het eten, als je opstaat, bij een kop koffie etc, etc.

Misschien een idee om jouw eigen haalbare anti-rookregels te maken?
Ja, een plan van aanpak is inderdaad een goeie, samen met een dagboek wat nummerzoveel voorstelde. Ik ben van plan om zeer binnenkort weer te stoppen. Misschien vandaag, misschien donderdag. Ik heb al zeer veel geprobeerd er regels aan te verbinden. Tot zelfs de avond tevoren een gegeven aantal sigaretten voordraaien. Buiten roken, e.d.

Ik weet dat ik echt een junk ben. Het is alles of niets. Een beetje roken is voor mij geen optie. Met de pleisters valt het an sich mee. Ik wil even goed nadenken waarom ik struikel op dag 6 en daar een ander antwoord op vinden. Er lopen op dit moment weer 3 stoppen met roken topics, daar heb ik me ook weer aangesloten.

Roken is gewoon het grootste struikelblok op weg naar een betere gezondheid.

Hoe heb jij uiteindelijk de stap gezet en volgehouden? 30 jaar is lang
Maak dat plan van aanpak ook SMART:

Specifiek

Meetbaar

Acceptabel

Realiseerbaar

Tijdgebonden.
Voor mij was het stoppen met roken heel eenvoudig omdat het roken me meer stress opleverde dan dat ik zou afkicken. Eigenlijk was ik door die strenge regeltjes elke dag aan het afkicken omdat ik niet zomaar een sigaret van mezelf mocht opsteken.

In mei gingen we naar Mexico en ik zat me in april al druk te maken hoe ik dat moest volhouden op de heen- en terugweg.

Ik had nicotinekauwgom gekocht als oplossing en diezelfde avond realiseerde ik me pas hoe dom ik bezig was en ben toen opgehouden. Cold turkey en nergens last van gehad.

De nicotinekaugom heb ik verdeeld over de auto's, handtas en motorjas voor als er een calamiteit voordoet waarbij ik smacht naar een sigaret
Nog nooit van SMART gehoord, houvanjezelf. Vooral het specifiek maken vind ik lastig.

Vandaag goed gegeten. Ik had rookvlees en magere paté gehaald voor op brood. Tussen de midden een cracker met kaas en een tomaat/mozzarella/basilicum salade. Ik heb verse kruiden in mijn plantenbak op balkon. Daar maak ik dagelijks gebruik van, heerlijk. Vanavond broccoli en een klein stukje mager vlees met aardappeltjes uit de oven. Ik heb al een banaan op en eet straks nog een kiwi. Verder 20 minuten gelopen en geschreven op het stoppen met roken topic (heb nog een heel klein beetje shag).

Hoe maak je het specifiek? Elke dag een bepaalde tijd wandelen? Elke dag 2 stuks fruit en 200 gram groente? Hoe moet ik weten wat betreft beweging haalbaar is. Als ik migraine heb, dat elke stap pijn.

Bosaapje, vind het echt superknap dat je CT gestopt bent. Ik durf dat, ivm emoties echt niet aan. Wat je zegt over dat vliegen erg herkenbaar. In september breid ik mijn vrijwilligerswerk uit. Waardoor het een stuk leuker en interessanter wordt. Echter ik kan dan 3/4 uur niet roken. Het feit dat ik daar tegenop zie...pfff, van den zotte, eigenlijk. Hoelang ben je nu gestopt?
Vanaf half april dus

Het gaat jou ook lukken Taha als je maar wil. Jij bent toch sterker dan Nico en Tine? Jij hebt ze helemaal niet nodig. Jij denkt dat je ze nodig hebt maar je kan zonder ze als je doorzet.

Je eten is vandaag goed. Nu volhouden en elke dag gezond en genoeg. Denk aan het feit dat als je te weinig eet dat je lichaam in de spaarstand gaat en dan krijg je het jo-jo effect als je weer teveel gaat eten.

http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php

Hier kun je uitrekenen wat je per dag aan calorieën nodig hebt.

Als je googled naar de eetmeter kan je daar dagelijks invullen wat je eet en drinkt. Je ziet dan meteen of je genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt en je teveel of te weinig eet.
Als je vraagt aan mij om jouw doelen specifiek te maken zou ik het zo doen met bijvoorbeeld het eten:

Elke dag ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, diner, tussendoortje.

Ontbijt en lunch bestaan uit volkorenboterhammen en hoogstens 1 boterham is belegd met zoet.

Het warm eten bestaat uit groenten, vlees, aardappelen, pasta of rijst.

Tussendoortjes bestaan niet uit koek, snoep, gebak maar uit fruit of een zuivelproduct, ei of extra boterham met vleesbeleg.

Het drinken mag van alles zijn zonder suiker. Dus geen frisdrank, yoki etc en zeker geen vruchtensap!

Misschien dat houvanjezelf het anders bedoeld hoor...
Volgens de eetmeter heb ik vandaag 1800 calorieën binnengekregen. Dat lijkt weinig, maar ik werk niet en heb maar een klein huisje om te huishouden. Bovendien ben ik door al die stoppogingen 4 kilo aangekomen (die moeten er nog af).

Ik ontbijt altijd (juist om die spaarstand te voorkomen). Als tussendoortje fruit, ontbijtkoek of Japanse nootjes. Op zich geen hongergevoel (krijg ik wel weer als ik niet meer rook). Volgens de eetmeter kom ik alleen B12 tekort (had bij de laatste prikbeurt ook foliumzuur tekort).

Had je geen last van afkickverschijnselen? Fysiek, bedoel ik. Toen ik geopereerd werd, 3 jaar terug, heb ik bijna een week in het ziekenhuis gelegen en niet kunnen roken. Was ook geen probleem. Toen ik vorig jaar met een ontstoken alvleesklier in het ziekenhuis lag, was ik in staat om te lopen (met infuus) dus wel trek en wel gerookt (moest er wel woedende verpleegkundige voor trotseren).

Drinken, tja...koffie (2 bakjes), thee en toch ook wel veel vruchtensap (dubbelfris, appel/perzik). Ik wil niet alleen maar koffie/thee drinken, weet nog geen alternatief voor vruchtensap.
Waarom is vruchtensap eigenlijk zo slecht? Is rosvicee dan beter? Of misschien moet ik morgen diksap bij de reformwinkel halen (zal wel duur zijn)
Heb je je BMR berekent? Nooit meer dan 500 kcal onder je BMR plus kcal van activiteit gaan vanwege de spaarstand.

Volgens de eetmeter heb ik ook altijd vit B 12 tekort en ook vaak foliumzuur.

In vruchtensap zitten veel koolydraten en veel kcal. In fruit zitten ook veel enkelvoudige kh maar daar zitten ook vezels, mineralen en vitaminen in.

Meer dan 2 stuks fruit is niet zo goed, in vruchtensappen zitten wel meer dan 2 stuks fruit plus vaak extra toegevoegde stoffen om de sap langdurig goed te houden.

Er zijn een boel lekkere smaken thee dus afwisselen is een optie en is altijd gezonder dan vruchtensappen ed.

Nee, had geen last van afkickverschijnselen toen ik eenmaal de beslissing genomen had.

Ik werd juist humeurig toen ik nog rookte en niet kon, mocht roken.
Mijn BMI is 24, maar BMR is iets anders, ff google-en
Mijn BMR is 1401 (onderhoud 1681), dan zou ik dus 1351 calorieën moeten eten op een dag, das weinig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven