Gezondheid alle pijlers

Hoe lang pijn/ongemak na plaatsen Mirena spiraal?

02-02-2009 20:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik weet dat er al veel topics zijn over de Mirena, maar het grootste gedeelte kan ik niet vinden (kan alle topics niet zien en ook niet ophalen) en ik heb best wel een specifieke vraag.

Ik heb een afspraak staan voor het plaatsen van de Mirena op 18 februari as. Nu stond de assistente vandaag op mijn voicemail met de mededeling dat mijn HA er dan niet is (had het nog speciaal nagevraagd ook). Of ik dus een andere afspraak wilde maken.

Dat ding moet dus tijdens de menstruatie geplaatst worden en ik had de 18 gekozen omdat ik de 13e een feest heb (groot verjaardagsfeest van mezelf) Ik zou dan de pil een weekje doorslikken zodat ik de 18e op de helft van mijn menstruatie zou zitten.

Ik ga dus morgen bellen voor een nieuwe afspraak en zie het al gebeuren dat de 17e niet kan of de 19e, omdat de HA op cursus is of zo.

Mijn vraag is nu, is het verstandig om op de di, woe, of do voor mijn feestje (een vrijdag) de Mirena te laten plaatsen? Ik slik de pil dan niet door zodat ik gewoon ongesteld wordt as zondag/maandag. Weet dat dit natuurlijk voor iedereen anders is, maar wil graag wat ervaringen.

Nog even extra info: 1e keer spiraaltje, heb 2 kinderen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het geen afwijking is Extra, maar niet echt lekker om daar dus tijdens het opmeten door de ha achter te komen met dat gepor... dat was echt erg pijnlijk.

Ik dacht trouwens dat het standaard was dat gynaecologen een echo maken voor het plaatsen.

Bij mij legde ze uit dat ze even wilde zien of ik geen vleesbomen had oid.

Ben wel blij dat hij alsnog door de gyn is geplaatst, want zij kwam tot 7cm en de ha tot 6. De ha had hem dus anders te laag geplaatst.

Volgens de gyn loopt er nu ook een discussie over de echo die achteraf gemaakt wordt.

Bij de plaatsen door de ha wordt dat dus niet gedaan en bij de gyn doen ze dat standaard. Wel raar eigenlijk. Het lijkt mij heel prettig en goed om na 6 weken te zien dat hij echt goed op zijn plaats zit. Dus wij vrijen nog even met condooms totdat ik de echo heb gehad eind maart.
Nou, mijn (koper)spiraal zit ook.

Ik had duidelijk een professional te pakken (ik was de zevende spiraal van vandaag, al was ik wel de eerste koperen) want had werkelijk geen centje pijn. Merkte nauwelijks iets en ook nu (nog) geen krampen of niets. Als ik dat geweten had had ik niet de middag vrijgenomen, dit had gewoon in mijn lunchpauze gekund.



Moraal van het verhaal: ga naar iemand die het heel regelmatig doet!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Ainne, wat goed! Ontzettend fijn voor je dat het zo goed is verlopen. Bij mij begon het 's avonds echt goed pijn te doen (rugpijn).Toen waren natuurlijk mijn pijnstillers ook uitgewerkt.

Ik voelde me vlak na afloop ook best goed. Maar dat kan bij jou natuurlijk heel anders zijn. Ben echt blij voor je!

Maar inderdaad, als ik dit allemaal had geweten dan had ik meteen een afspraak bij de gyn gemaakt hoor.



Kreeg in de loop van de ochtend wel echt een barstende hoofdpijn. Kan natuurlijk van de spanning van deze week zijn of toch een hormonale hoofdpijn. Ik heb in ieder geval maar wel een pijnstiller genomen (1 Aleve Femina) en heb tegelijk met de kinderen even een middagslaapje gedaan. Werd wakker zonder hoofdpijn. Ik noteer dit soort dingen allemaal wel even in mijn agenda, zodat ik een goed beeld heb van hoe de weken/maanden verlopen.
quote:extrahalo schreef op 20 februari 2009 @ 00:39:

de zgn gekantelde baarmoeder is helemaal geen afwijking, de helft van de vrouwen heeft dit. En gynaecologen zullen vaker van te voren een echo maken om te zien hoe ie precies zit. Kan ook wel gewoon tijdens opmeten gevoeld worden, maar da's wel een beetje ervaring...



Volgens mij heeft niemand het over een afwijking gehad Het plaatsen schijnt wat lastiger te zijn, dus ik was blij dat ik bij een gynaecoloog zat.



@ Ainne, inderdaad fijn voor je dat het goed is gegaan. Geen pil meer!!
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ff een vraagje ik moet dadelijk mijn eerste Mirena laten plaatsen..kun je daarna gewoon weer werken?ik ben huishoudster bij een thuiszorginstelling..
Alle reacties Link kopieren
Hallo eeframmstein,



Misschien een beetje late reactie maar je kan de dag dat je de mirena laat plaatsen wel behoorlijk last hebben van buikpijn. Je kan wel werken maar dat is helemaal aan jezelf. Je moet gewoon even kijken hoe je je voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mirena nu zo'n twee weken en heb sinds een paar dagen steeds pijn/steken in mijn buik, niet in mijn onderbuik maar meer aan de bovenkant van mijn baarmoeder en aan de linker zijkant van mijn buik. Ook heb ik steeds het gevoel dat ik tegen een menstruatie aan zit.

Ik vraag mij af of meerdere vrouwen die een mirena hebben dit ook hebben of hebben gehad. De 31e moet ik terugkomen voor een controle, waarschijnlijk zullen ze dan gaan kijken of hij nog goed zit maar omdat ik steeds pijn/steken heb twijfel ik of het wel goed zit met de mirena......

Hebben meer vrouwen hier last van of last van gehad?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dat dit topic al even stil was, maar ik heb toch even een vraagje. Ik heb anderhalve week geleden een gyneacologische laproscopie gehad (kijkoperatie rondom m'n baarmoeder). Dit ivm heftige menstruatie die gepaard gaat met zo'n buikpijn dat ik er echt iedere maand een paar dagen plat van lag. Ik kon ook mijn werk niet eens fatsoenlijk doen.

Nu kreeg ik de kijkoperatie omdat de gyneacoloog dacht dat ik misschien endometriose heb. Ook stelde ze voor om dan maar gelijk een Mirena te plaatsen. Dit omdat de pil (3 verschillende) geen uikomst biedt, evenals de Nuvaring die ik al geprobeerd heb.



De ingreep is goed verlopen en er werd inderdaad endometriose gevonden. Ook bleek mijn dikke darm verkleefd te zitten met de buikwand. De endometriose is weggebrand en de verkleving losgesneden.



De eerste dagen na de operatie ging alles goed, totdat ik drie dagen later ongesteld werd. Ik kreeg buikpijn als nooit te voren en moest direct terug komen. Inwendige echo wees uit dat er niks mis was en dat de spiraal op zijn plaats zit, maar dat het vermoedelijk van mijn menstruatie kwam. Ze hebben me twee dagen in het ziekenhuis gehouden en plat gespoten.



Twee dagen later weer thuis (nu een week geleden) en sindsdien is het een hel. Bij de minste of geringste inspanning krijg ik direct weer zo'n buikpijn. Gisteren alleen ff de afwas gedaan (we hebben een vaatwasser dus dat stelt echt niks voor) en toen was het alweer raak. Ik zit nog steeds op 3x daags diclofenac met 2 paracetamol, maar zelfs dat houdt het regelmatig niet.



Ik hoef de 22e pas terug te komen bij de gyneacoloog maar ik zit er ernstig over te denken om eerder te bellen. Ook omdat ik op deze manier dus echt niet kan gaan werken. Ik heb altijd een heftige menstruatie gehad waarbij de pijn de laatste maanden iedere maand erger werd, dus ik ben wel wat gewend, maar dit ga ik simpelweg niet volhouden. Zijn er meer mensen die dit gehad hebben?



Alvast bedankt! Groetjes Anouk



ps. ik weet niet of ik hiervoor een nieuw topic moet openen, als dat zo is dan lees ik het wel dan en kopieër en plak ik wel ff.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je gynaecoloog bellen als je het niet volhoudt. Zo te horen ben je geen aansteller.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik geloof idd dat ik niet onder de categorie aansteller val. Gister heb ik even de HA gebeld voor een recept en de assistente zei ook dat als het voor het eind van deze week niet beter is, dat ik dan echt even moet bellen. Ze zei dat je er wel wat buikpijn van mag hebben maar niet zodanig dat je dingen niet meer kunt. Ze vond het klinken alsof mijn baarmoeder aan het proberen is dat ding eruit te drukken...

Ondertussen heb ik op het forum nog wat meer topics gelezen rondom de mirena en het viel me op dat je er toch wel wat over lijkt te weten singalala? Of ben je gewoon ervaringsdeskundige?
Alle reacties Link kopieren
@noeks84,



Ik herken wel veel van je beschrijving van de pijn.

Twee weken na het plaatsen kreeg ik opeens weeachtige krampen die bijna niet dragelijk waren. De pijn begon in mijn onderbuik en trok naar de zijkanten van mijn buik. Na een paar seconden trok dat weg om na een paar minuten weer terug te komen. Dit duurde dan een paar uur per dag, s'nachts was het meestal rustig. Ook als ik ergens van schrok kreeg ik kramp.

Ik ben terug gegaan naar de gynaecoloog en volgens de echo zat alles goed. De klachten leken op een scheef zittende spiraal maar dat was dus niet zo.

Na een week is het over gegaan en na twee weken begon het weer, wel iets minder heftig maar toch pittig. Beide keren verloor ik bloed dus bij mij zijn het mensturaties.

De laatste menstruatie duurde bij elkaar 2 weken. Nu heb ik weer een paar dagen rust en als het goed is moet ik aanstaand weekend weer ongesteld worden. (heb nu een cyclus van 21 dagen, voorheen was dat 30 dagen)



Ben je inmiddels al bij de gynaecoloog geweest?

Ik hoop voor je dat de pijn snel overgaat. Veel sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Hoi appeltjeeitje,



sorry voor de late reactie... Hoe lang heb jij de spiraal al?

Ik ben inderdaad terug geweest want de gyn vertrouwde het toch weer niet. Opnieuw echo gemaakt en opnieuw bleek alles oke te zijn. Hij is bang dat mijn baarmoeder de spiraal gewoon niet verdraagt en dat de spiraal dus problemen zal blijven geven. Nu heb ik een hormoon gekregen genaamd Progestageen (de pil heet Provera) en die zorgt ervoor dat ik vrijwel geen menstruatie meer heb. Ik had echt telkens twee dagen buikpijn, dan een dag niks en dan begon het weer opnieuw.

De gyn wilde het nog even aankijken omdat de spiraal, als hij goed functioneert, een van de weinige lange termijn oplossingen is voor endometriose.

Hij belt me vandaag om te kijken hoe het gaat. Het gaat nu met dat hormoon wel beter, maar zelfs door dat hormoon heen heb ik 1 dag heel erg gemenstrueert en buikpijn gehad.



Bedankt voor de reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister de Mirena laten plaatsen en vond het best pijnlijk.. voor de tijd een 400 mg ibuprofen op advies ingenomen. Ik heb al 1 kind.

Maar oei het plaatsen zelf viel me erg tegen. Het straalde helemaal uit naar boven zeg maar, werd er misselijk van. Vannacht best wel krampen gehad. Ik heb nog twee pijnstillers gehad. Nu nog een beetje dus ben benieuwd of het snel over is.

Ik was ongesteld, al bijna niet meer. Hoop niet dat ik nu steeds doorbraakbloedingen krijg zoals in mijn jeugd met de pil :-S

Maar goed dat was na 3 maanden ook over.

Ik hoop dat dit bevalt. Je hoort er verschillende verhalen over.
Alle reacties Link kopieren
Bijna vier jaar geleden de Mirena laten plaatsen, vroeg om verdoving maar was niet nodig zei ze, nou deed vreselijk zeer, daarna tekenen van flauwvallen: duizelig, vlekken voor mijn ogen, gevoel alsof ik door mijn benen zou zakken, enz., heb een uur in een kamertje gelegen voordat ik weer normaal op mijn benen kon staan, daarna nog paar dagen ziek van geweest. Ben ondanks de Mirena altijd ongesteld geworden, had een hele korte cyclus, was lang ongesteld en had dan buikpijn, veel tussentijds bloedverlies, bloed (niet rood maar roze van kleur) na de seks, als ik ongesteld moest worden/werd had ik het gevoel dat de Mirena duwde/eruit wilde, pukkels/acné boven mijn borst en onder mijn nek, haaruitval, droog haar, verminderd libido, kortom had 1 week per maand nergens last van. Moest vorig jaar naar de gynacoloog voor nader onderzoek i.v.m. 2x afwijkende cellen bij een uitstrijkje voor het b.v.o., deze bood aan ook eens naar deze klachten te kijken en kwam pas tot de conclusie dat mijn klachten allemaal van de Mirena komen. Een halve week later de Mirena bij de huisarts laten verwijderen, deed gelukkig maar heel even een klein beetje zeer, de rest van de dag een paar druppeltjes bloed. De volgende dag ongesteld geworden (had ik eigenlijk pas ongeveer een week later moeten worden) en goed ook, bloedde als een rund met veel stolsels of wat het dan ook was.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Nu precies een maand geleden heb ik het mirenaspiraaltje laten plaatsen, dit doordat ik erg veel pijn en klachten had tijdens mijn menstruaties.

Ben naar de gynaecoloog doorverwezen en die kwam met deze oplossing.

Het plaatsen was niet echt pijnlijk, maar s avonds kreeg ik toch krampaanvallen alsof ik weer opnieuw moest gaan bevallen, maar dan terwijl ik niet eens zwanger was.

Dit heeft twee weken doorgegaan.

Tussendoor ben ik in totall 3 dagen niet ongesteld geweest.

De rest van de tijd alsmaar bloedingen en niet zo een beetje ook.

Soms lijkt het erop ofdat het over gaat, maar de volgende ochtend gewoon weer aan het vloeien.

Nu heb ik mijn afspraak bij de gynaecoloog naar eerder verplaatst,

omdat ik zoiets heb van is dit wel normaal?

Er zijn heel veel klachten die door de mirena? weg zijn, maar om nu zo te blijven bloeden is ook niet alles en dit gaat gepaard met buikkrampen.

Die zijn niet de hele tijd door, maar zo af en toe een paar keer per dag.

Is er iemand die hier ook misschien last van heeft of die mij hierover advies zou kunnen geven of dit erbij hoort?



Groetjes,

Kaartenmaakster.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit zelfde gehad met een koperspiraal. Het heeft bij mij 6 maanden geduurd, toen was ik het zat en heb het onding weer laten verwijderen.



Mijn krampen waren trouwens na een paar weken wel al weg, het bloeden hield wel aan voor die 6 maanden.



Ik ben helaas destijds van gyn niets wijzer geworden. Laat je nog iets weten wat jouw gyn hierover zegt?
Alle reacties Link kopieren
quote:lizettetje schreef op 23 juni 2010 @ 12:19:

Ik heb dit zelfde gehad met een koperspiraal. Ook dagelijks bloeden en soms leek het over te gaan maar dan de volgende dag weer opnieuw veel helderrood bloed. Het heeft bij mij 6 maanden geduurd, toen was ik het zat en heb het onding weer laten verwijderen.



Mijn krampen waren trouwens na een paar weken wel al weg, het bloeden hield wel aan voor die 6 maanden.



Dank je voor je reactie.

Zal je laten weten hoe of het bij de gynaecoloog is gegaan.

Heb a.s maandag een afspraak staan.



Ik ben helaas destijds van gyn niets wijzer geworden. Laat je nog iets weten wat jouw gyn hierover zegt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1,5 jaar een Mirena gehad, maar heb 'm 2 weken geleden laten verwijderen. Reden voor plaatsing: van de pil had ik teveel last qua spotting. Plaatsen (door gyn) deed echt enorm veel zeer, en ben er goed ziek van geweest. Kan zijn omdat ik een lichte vorm van endometriose heb.

Voordeel van Mirena was inderdaad: niet meer ongesteld, en die perioden van mij waren altijd lang en pijnlijk.

Maar: heel erg last van jeugdpuistjes gekregen, en ook psycisch voelde ik me niet in orde, had een afwezig gevoel.

De laatste paar maanden heb ik er nog een pil bijgeslikt om mijn huid te verbeteren en me in m'n hoofd beter te voelen. Dat was ook geen oplossing, want nu was ik elke dag ongesteld en dan niet het bloed maar wel de pijn.

Enige oplossing dus: eruit...

Nu dan maar weer aan de pil en kijken hoe het verder gaat. Misschien wordt er nog eens iets nieuws uitgevonden dat voor mij wel de oplossing is.



De geestelijke problemen hoor ik trouwens wel vaker. Van depressies tot angstaanvallen, dat kan allemaal. Al staat dat niet bij de officiele bijveschijnselen...
Alle reacties Link kopieren
@kaartenmaakster:

het is goed dat je naar de gyn gaat, want volgens mij horen je bloedingen niet zo lang te duren.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de mirena nu 4 weken, maar ik vloei nog steeds. Het is niet heel heftig, ik kan het af met een inlegkruisje. Ik heb na 1 week al een echo gehad in het ziekenhuis, dus hij zit goed.

Over 2 weken moet ik nog langs bij de HA die controleert dan of hij er nog zit. Als ik dan nog vloei ga ik maar eens navragen hoe lang dat mag duren, want het begint nu toch wel vervelend te worden.



Omdat ik borstvoeding geef, mocht ik geen pijnstiller voor het zetten. Ik vond het een rotgevoel, maar toch wel goed te doen. 's middags had ik flink last, dus lekker mijn bed in. De eerste 10 dagen een ongesteldheidspijn gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik verloor na een jaar nog bloed! Op een gegeven moment kwamen er weeënachtige krampen bij (heb 1 kind), voelde echt als een afstoting door mn lichaam.

Natuurlijk veel te lang mee doorgelopen, maar elke keer blijven hopen dat het toch beter zou gaan.

Maar was daarna zoooo blij dat ie eruit was; gelijk aan de Nuvaring, ideaal,wil nooit meer wat anders!

Mirena is echt een on-ding (mijn optiek he
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,



ik wilde toch even reageren op deze topic. Vandaag heb ik voor de 3e keer een spiraal laten plaatsen en het deed net als de andere keren vreselijk pijn. Ik heb weinig goede ervaring met de Mirena, het enige positieve is dat je er 5 jaar niet meer over hoeft na te denken....en heb er zelfs een waargebeurd (helaas voor mij) over:

5 jaar geleden maakte mijn huisarts de fout om tijdens de spiraal wissel te vergeten om de oude eruit te halen alvorens de nieuwe erin te doen...Een nare ingreep volgde waarin mijn baarmoeder moest worden opgepompt met water, waarna er ook nog een mini camera en grijptang naar binnen ging om de oude spiraal er alsnog uit te halen. Deze trauma ervaring heeft er bij mij serieus voor gezorgd dat ik iedere keer met klotsende oksels bij de "kuttenkijker" in de wachtkamer zit...al is het voor een uitstrijkje.

Dus tja....ieder Mirena verhaal is uniek.

Had wel vorige keer, toen ik m net had, een klagende partner, over iets scherps/speldeprik-achtigs bij de sex...heb toen de touwtje stukje laten knippen door Gyn. ...Zijn er meer die dit wel eens hebben mee gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Mirena..1 keer maar nooit weer. Ondanks het feit dat ik geen kinderen heb, weet ik wel hoe een wee voelt... Het inbrengen was al niet fijn. Geloof dat het ding er 2 weken ingezeten heeft, maar na heftige weeen (om de 10 minuten) ben ik terug gerend naar de gynaecoloog.



Ik weet van collega's dat het ook anders kan gaan en je er zowel bij het inbrengen als daarna nauwelijks last van hebt. Zo kan het dus ook. Helaas niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joy4britt schreef op 05 augustus 2010 @ 20:52:

Hier zit de mirena nu 4 weken, maar ik vloei nog steeds. Het is niet heel heftig, ik kan het af met een inlegkruisje. Ik heb na 1 week al een echo gehad in het ziekenhuis, dus hij zit goed.

Over 2 weken moet ik nog langs bij de HA die controleert dan of hij er nog zit. Als ik dan nog vloei ga ik maar eens navragen hoe lang dat mag duren, want het begint nu toch wel vervelend te worden.



Omdat ik borstvoeding geef, mocht ik geen pijnstiller voor het zetten. Ik vond het een rotgevoel, maar toch wel goed te doen. 's middags had ik flink last, dus lekker mijn bed in. De eerste 10 dagen een ongesteldheidspijn gehad.



Vloeien mag tot zes maanden na plaatsing.. daarna moet het over zijn. Ik heb m nu zes maanden. De eerste 3 a 4 maanden bijna constant bruinig bloedverlies. Wel heel licht. 1 keer ongesteld geweest en daarna niet meer.

Maar ik wil m toch laten verwijderen. Mijn stemming werd veel somberder.

Het enige voordeel vind ik dat je niet meer ongesteld word.

Maar mijn huid is echter ook veel ongaver geworden. Herkent iemand dat?

Ik sta in dubio.

Maar nu heb ik het idee dat ik te pas en te onpas menstruatie verschijnselen krijg (opgeblazen buik, zere borsten etc).. dus wil m er toch maar uit laten halen. En die huid dat is echt niet fijn..

Wat ik de eerste twee maand ook had was steeds vreetbuien. Wat je normaal een week voor je menstruatie hebt. Ik kwam kilo's aan.
Alle reacties Link kopieren
Over een weekje moet ik voor controle naar de HA. Meteen eens vragen wat normaal is. 6 maanden vind ik echt niets! Als ik dat had geweten had ik gewacht met plaatsen. Ik geef nog volledige BV en was dus niet ongesteld geweest na mijn bevalling. Nu dus al 5 weken non-stop....waardeloos.

Dat vloeien is op zich zelf al anti-conceptie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven