Gezondheid alle pijlers

Hoe snel val jij in slaap?

30-11-2014 15:11 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik me kan herinneren lig ik 's avonds minstens een half uur en meestal wel een uur wakker voor ik in slaap val. Hoe moe ik ook ben en hoe vroeg of laat ik ook naar bed ga, ik heb altijd tijd nodig om de dag te verwerken oid en echt moe genoeg te worden. Enige uitzondering is als ik eens teveel gedronken heb, dan ben ik zo weg

Ik heb alle tips en truckjes al wel geprobeerd om sneller in slaap te vallen: elke avond hetzelfde slaapritueel, vanaf 's middags geen koffie meer drinken, donkere kamer, geen tv en computer op slaapkamer, saai boek lezen voor het slapen gaan, maar dat helpt eigenlijk niks.

Medicijnen heb ik nog niet geprobeerd en ben dat ook (nog) niet van plan, want ik heb er verder overdag geen last van. Hoewel ik liever sneller in slaap zou vallen (want het is wel irritant om 's avonds zo lang te liggen draaien), kom ik uiteindelijk wel aan voldoende slaap.

Hoe is dat bij jullie? Slaap je in zodra je hoofd je kussen raakt, of lig je nog uren wakker?

En doe je er nog wat voor om sneller te slapen?

Nog even wat feiten:

Wanneer men in minder tijd dan 5 minuten in slaap valt is dat meestal het gevolg een slaaptekort: men spreekt over slaapdeprivatie. De ideale inslaapduur is tussen de 10 en de 15 minuten. In dat geval is men moe genoeg om gemakkelijk in slaap te kunnen vallen, maar niet zo uitgeput dat men overdag in slaap valt.

http://www.chronomed.nl/slaapfeitjes
Ik val binnen enkele seconden in slaap.
als ik mij aan mijn slaap overgeef dan soms binnen 5 minuten, maar soms kan het echt wel een uur duren. Vooral zondag op maandag kan het zo zijn dat ik een uur lig te draaien en vaak ook 's nachts meerdere keren wakker wordt. Meestal ga ik lezen en als ik mijn ogen voel dichtvallen snel boek weg en slapen
Ik slaap eigenlijk altijd binnen 10-15 minuten. Merk dat ik op mijn buik sneller in slaap val dan op mijn rug of zij, maar op zich maakt het niet zoveel uit. De zeldzame keer dat het langer duurt ga ik juist op mijn rug liggen, zorg dat ik recht lig en ga op mijn ademhaling letten. Ben er wel achter gekomen een hele tijd geleden dat ik geen cola oid moet drinken, of suikers eet.. Drink 's avonds eigenlijk alleen thee of water en sindsdien slaap ik altijd vrijwel meteen..
Ik doe er ook gerust een half uur tot een uur over. Ik heb me daar bij neergelegd en ga gewoon lekker om 22h alvast naar bed doordeweeks.
Niet in slaap kunnen vallen is zo vervelend, ik weet er alles van. Nu heb ik het niet meer, ik ga nu naar bed en slaap binnen 5 minuten, op een uitzondering na. Maar in mijn puberteit lag ik soms 2 of 3 uur wakker. Ik nam vaak een uur voordat ik ging slapen nog een lekkere warme douche en dronk warme melk met anijs. Of dat laatste echt werkt weet ik niet, maar ik had het gevoel dat ik er wel sneller door sliep. De rest van alle trucjes heb je al opgenoemd en werken blijkbaar niet.

Ik hoop voor je dat het snel anders gaat!
You can't keep snakes in your backyard and expect them only to bite your neighbours.
Als ik eenmaal heb besloten dat ik naar bed ga, dan ben ik ook in staat om nergens meer aan te denken, te gaan liggen, ogen dicht en weg ben ik dan.

Ik heb wel eens gelezen dat het sowieso niet handig is om vlak voor het slapen met beeldschermen bezig te zijn.

Dus geen tv, laptop, telefoon, etc., maar ook de verlichting alvast wat dimmen schijnt te helpen. Allemaal dingen waardoor je hersenen een aanloopje nemen naar de slaapmodus.

Gaat voor mij trouwens niet op, ik probeer wel eens tv te kijken in bed, maar gelukkig zit daar een timer op, want vaak kom ik niet verder dan 5 minuten
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik slaap meestal binnen 10 minuten. Vooral als ik op mijn zij lig, lukt het vaak zo snel.

Ga ik op m'n buik of rug liggen, dan duurt het langer voordat ik in slaap val. Geen idee waarom.
Dit zijn van die tips, waar ik het over had.

Lichten dimmen, geen beeldschermen, etc.

http://www.yumeko.nl/blog ... r-te-slapen-alle-17-goed/
Binnen een minuut of vijf. De dag verwerken doe ik al voor bedtijd. En moe ben ik altijd aan het einde van de dag. Ik heb meestal genoeg te doen overdag.

Ik volg trouwens zoveel mogelijk mijn natuurlijke ritme. Dus slapen als ik moe word en opstaan als ik wakker word, ik gebruik dus meestal geen wekkers.
Ik doe er een half uur/ uur over. Ik val sneller in slaap als ik heb gelezen, dus dat is een onderdeel van mijn bed-slaapritueel. Een halfuurtje lezen, lamp uit en dan proberen te slapen. Ga tussen half 10 en 10 naar boven, zodat ik tegen half 11 hopelijk in slaap valt. Vriend is altijd binnen een paar minuten weg..
quote:Annelaure schreef op 30 november 2014 @ 15:21:

Ik volg trouwens zoveel mogelijk mijn natuurlijke ritme. Dus slapen als ik me word en opstaan als ik wakker word, ik gebruik dus meestal geen wekkers.Ik denk niet dat mijn werkgever daar akkoord mee gaat
Ik lig doorgaans ook zeker een half uur wakker, heb dat ook nodig om voldoende ontspannen te raken.

Binnenkort moet ik een MRI laten maken en omdat ik erg claustrofobisch ben krijg ik daar verdovende drugs voor. Gisteravond 1 pil geprobeerd om te zien of dat sterk genoeg is. Ik kan me niet eens herinneren dat ik ben gaan liggen!! 😁
Meestal duurt het bij mij ook wel 20-30 minuten voor ik slaap. Moet gewoon nog even tot rust komen in t koppie. Maar ik lig dan lekker, en maak me er niet druk om. Zo hoorde ik laatst iemand op de radio zeggen dat als je niet in 20 min slaapt je een slaapprobleem hebt. Ik denk dat dat pas is als je er zelf een probleem van maakt. Welterusten alvast voor vanavond . Enne, slaap je niet, rust je toch waren oma's wijze woorden!
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 november 2014 @ 15:22:

[...]

Ik denk niet dat mijn werkgever daar akkoord mee gaat Ik ben een ochtendmens en ben meestal rond half zeven wakker als ik om middernacht ga slapen.
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 november 2014 @ 15:20:

Dit zijn van die tips, waar ik het over had.

Lichten dimmen, geen beeldschermen, etc.

http://www.yumeko.nl/blog ... r-te-slapen-alle-17-goed/Staan goeie tips bij! Alleen sommige zijn gewoon niet altijd haalbaar, zoals middagdutjes en naar bed gaan wanneer je moe bent. Maar misschien kan ik wel eens aan de bananen en amandelen 's avonds
Als ik erg moe ben binnen 5 minuten, anders een minuut of 10.
Soms binnen 10 minuten en soms duurt het anderhalf uur. Als ik het een paar dagen achter elkaar 01.30 uur zie worden voel ik dat op een gegeven moment wel.
http://www.mirror.co.uk/l ... p-eleven-ways-you-2300449

Dit zijn nog wel interessante tips. Adem alleen door je linker neusgat, rollen met je ogen, neurien.. Kan ik vanavond wel eens proberen
Meestal na een uur of 2 uur ligt er maar net aan...
quote:piepdemuis schreef op 30 november 2014 @ 15:37:

Meestal na een uur of 2 uur ligt er maar net aan.......hoeveel drank je op hebt.
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 november 2014 @ 15:42:

[...]

....hoeveel drank je op hebt.
Ben zo vertrokken en nee er is geen sprake van slaapdeprivatie, integendeel zelfs, want ik heb veel uren nodig.
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 november 2014 @ 15:42:

[...]

....hoeveel drank je op hebt.Ja dat ook
Meestal redelijk snel tenzij ik vroeg (voor mijn doen is vroeg vóór 24.00) naar bed ga. Dan lig ik meestal nog een tijd wakker dan ga ik er maar weer uit, tien minuten tell sell is genoeg om slaap te krijgen.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven