Gezondheid alle pijlers

Hoe snel val jij in slaap?

30-11-2014 15:11 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik me kan herinneren lig ik 's avonds minstens een half uur en meestal wel een uur wakker voor ik in slaap val. Hoe moe ik ook ben en hoe vroeg of laat ik ook naar bed ga, ik heb altijd tijd nodig om de dag te verwerken oid en echt moe genoeg te worden. Enige uitzondering is als ik eens teveel gedronken heb, dan ben ik zo weg

Ik heb alle tips en truckjes al wel geprobeerd om sneller in slaap te vallen: elke avond hetzelfde slaapritueel, vanaf 's middags geen koffie meer drinken, donkere kamer, geen tv en computer op slaapkamer, saai boek lezen voor het slapen gaan, maar dat helpt eigenlijk niks.

Medicijnen heb ik nog niet geprobeerd en ben dat ook (nog) niet van plan, want ik heb er verder overdag geen last van. Hoewel ik liever sneller in slaap zou vallen (want het is wel irritant om 's avonds zo lang te liggen draaien), kom ik uiteindelijk wel aan voldoende slaap.

Hoe is dat bij jullie? Slaap je in zodra je hoofd je kussen raakt, of lig je nog uren wakker?

En doe je er nog wat voor om sneller te slapen?

Nog even wat feiten:

Wanneer men in minder tijd dan 5 minuten in slaap valt is dat meestal het gevolg een slaaptekort: men spreekt over slaapdeprivatie. De ideale inslaapduur is tussen de 10 en de 15 minuten. In dat geval is men moe genoeg om gemakkelijk in slaap te kunnen vallen, maar niet zo uitgeput dat men overdag in slaap valt.

http://www.chronomed.nl/slaapfeitjes
Meestal binnen een 10 minuten, als het langer duurt, kan ik best shagerijnig worden.

Het ligt er wel aan of ik een drukke avond heb gehad, of rustig op de bank heb gezeten.
Het is overigens wetenschappelijk bewezen dat er een stofje in melk zit waardoor je sneller en dieper in slaap valt. Warme melk werkt dus. Bij mij in ieder geval als een tierelier.
Een half uur tot een uur, met slaapmedicatie. Tegenover dik twee of drie uur zonder medicatie, dus je zult mij niet horen klagen.

Nog een tip van mij; adem heel bewust vanuit je buik. Dat helpt mij sneller rustig te worden. Of, voor je lekker gaat liggen, al je spieren een voor een aanspannen en weer loslaten, dan voel je jezelf beter ontspannen.
Binnen 10 minuten ben ik vertrokken. Rug, buik, zij maakt niet uit. Ik word alleen wel regelmatig tussen 04.00-05.00 uur wakker en niet omdat ik dan voldoende uren al heb geslapen . Val gelukkig dan binnen het half uur wel weer in slaap.
wij slapen nooit.
Zodra ik het hoofdkussen raak zo ongeveer, ben altijd blij als ik eenmaal naar bed kan!
En valeriaan of melatonine, heeft iemand dat al wel eens geprobeerd? Ikzelf nog nooit.

Melatonine zou ik wel eens willen proberen, maar daarmee schijn je je bioritme juist te kunnen verstoren als je het verkeerd gebruikt. Geen idee ook of ik te weinig/te laat melatonine aanmaak, dat zou ik dat eens moeten laten onderzoeken.

Valeriaan lijkt me wel fijn om gewoon even helemaal relaxed te worden. Ik voel namelijk vaak de spanning nog in mijn lijf zitten als ik in bed lig, ook al heb ik rustig aan gedaan voor ik naar bed ging.
Dan zou ik eerder een valeriaan nemen dan melatonine. Ik slaap snel en lekker op het eerste. Het tweede heb ik nooit gebruikt en dat ben ik ook niet van plan, omdat ik inderdaad geen zin heb om langdurig last te krijgen van slaapproblemen. Dankzij warme melk of valeriaan ben ik er binnen twee dagen doorheen en slaap ik weer zelfstandig goed.

Melk drink ik niet meer, maar het werkt goed.
Melatonine werkte wel. Alleen kon ik dan 's ochtends amper goed wakker worden. Dus laat ik het maar.
Ik slaap eigenlijk altijd al binnen een minuut of vijf. Het is heel raar maar ik kan eigenlijk altijd en overal vrij snel (direct) slapen. Ook als ik zit, in de auto, in het vliegtuig etc. Ik had vroeger als kind ook al dat als het licht uitging tijdens een slaapfeestje dat ik dan meteen in slaap viel. Veel van mijn vrienden dachten dat ik dit overdreef en wilden een wedstrijdje in slaap vallen doen. En ja hoor, op de bank liggen, ogen dicht ik was binnen 4,5 minuut weg.

Een vriendin vraagt me ook weleens om tips, maar ik weet niet heel goed hoe ik het doe. Ik merk wel dat ik heel erg "besluit" om te gaan slapen, mijn ademhaling wordt rustig, ik ontspan mijn lichaam en ga in een soort foetus houding liggen. Vooral het volledig opgaan in mijn ademhaling zorgt dat ik vrij snel in slaap val.

De enige momenten dat ik niet goed in slaap val is als ik extreem zenuwachtig ben. En dan lees ik gewoon net zo lang totdat ik in slaap val..
Melatonine doet volgens mij niets ter ontspanning van het lichaam.
Misschien is het een gekke vraag maar maakt het voor jou TO ook nog uit wat je op die dag gedaan hebt? Ik merk dat ik veel lekkerder slaap als ik het druk gehad heb. Ik ben minder moe en slaap dus ook minder lekker als ik de hele dag binnen heb gezeten en aangelummeld. Als ik nog niet moe ben in de avond dan loop ik een 40 minuten met de hond buiten, dan wordt je eerst even heel fris maar zeker 's avonds ontstaat er bij mij daarna een soort loomheid.
quote:Cateautje schreef op 30 november 2014 @ 16:17:

Dan zou ik eerder een valeriaan nemen dan melatonine. Ik slaap snel en lekker op het eerste. Het tweede heb ik nooit gebruikt en dat ben ik ook niet van plan, omdat ik inderdaad geen zin heb om langdurig last te krijgen van slaapproblemen. Dankzij warme melk of valeriaan ben ik er binnen twee dagen doorheen en slaap ik weer zelfstandig goed.

Melk drink ik niet meer, maar het werkt goed.

Ik denk zelf dat melatonine het beste zou kunnen werken omdat je daarmee je bioritme kan 'verschuiven'. Probleem is alleen dat je dan je melatoninegehalte op verschillende momenten moet weten om te bepalen wanneer je het moet innemen en hoeveel mg.

Dus daar heb je dan een arts oid voor nodig en das een beetje omslachtig.

In dat opzicht is valeriaan dus wel makkelijker, maar daar wordt je alleen rustiger van en doet niks aan je slaapritme.
Je hebt het over spanning in je lichaam toch?
Ik ben nogal een 'maler', dus als ik pech heb kiest mijn brein ervoor om eens lekker de dag te gaan verwerken op het moment dat ik wil gaan slapen. Ik heb inmiddels een ritme ontwikkeld dat mij echt helpt om sneller (vaak binnen een kwartier) in slaap te vallen.

- Rond half 9 alle schermen uit

- Dan een uurtje wandelen (beweging + frisse lucht + tijd om al mijn gedachten op een rijtje te zetten)

- Douchen en rond 10 uur naar bed, afhankelijk van hoe moe ik ben lees ik dan misschien nog een half uurtje.

Sinds ik dat doe word ik uit mezelf voor de wekker (rond half 7) wakker èn gaat mijn conditie vooruit. Ideaal dus!
Verschillend maar vannacht laat want om vier uur 's nachts (minstens) zat ik nog een homp kaas te eten met een Rennie toe voor alle zekerheid. Anders moest ik er nóg een keer uit. En ik stond om negen uur weer op.
Ik heb gemiddeld toch wel een half uur nodig om in slaap te vallen, en van zondag op maandag per definitie meer, dan lig ik vaak een uur of langer wakker. Toch interessant omdat mijn ritme in het weekend niet heel veel afwijkt van doordeweek, ik ga misschien hooguit een halfuurtje later naar bed, ik slaap wel een uur tot 1,5 uur langer uit.
ik lig soms wel uren wakker, alles geprobeerd en ik ben doodmoe, maar slapen ho maar... Heb ook last van het restless leggs syndrome.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
quote:Cateautje schreef op 30 november 2014 @ 16:40:

Je hebt het over spanning in je lichaam toch?

Ja ook.. Eigenlijk weet ik niet precies wat het is. Ik voel me gewoon vaak klaarwakker als ik in bed lig. . Ik noem het spanning, maar misschien ben ik gewoon nog niet moe genoeg en ga ik juist daarom mijn dag liggen overdenken etc. en ligt het eigenlijk aan mijn slaapritme.

Dus eigenlijk weet ik het gewoon niet . Feit is dat ik er lang over doe om in slaap te vallen.
een dvd op de sleeptimer doet vaak wonderen (geen tv kijken, want de reclame breaks schreeuwen je weer wakker)

verder slaap ik eigenlijk meestal wel binnen 'n kwartier in
Als je weleens van die 'beter slapen'-tips leest staat er altijd bij 'als je na een half uur nog niet slaapt, ga dan even x of y doen.' En dan denk ik, een half uur?? Ik slaap sowieso nooit binnen een half uur. Inderdaad wel als ik aardig wat gedronken heb, dan ben ik zo weg.

Ik moet sowieso altijd nog wat lezen. Zo mijn bed instappen, licht uit, en proberen te slapen wordt niks. Maar ook na het lezen lig ik altijd nog lang te draaien en te piekeren.
Hoe gaat het 's ochtends? Heb je dan moeite met opstaan?
Oja, en ik slaap ook echt zelden tot nooit aan een stuk door. Meestal word ik altijd 's ochtendsvroeg een keer wakker, om dan weer door te slapen.

Als ik de wekker heb gezet is het helemaal erg, alsof mijn lichaam dan nerveus is om zich te verslapen. Ik word dan telkens wakker.
Ik heb wel dat ik stukken lichter slaap van zondag op maandag. Wss ga ik dan toch al in de werk-stand
wij slapen nooit.
Zodra ik moe word en besluit te gaan slapen (in bed, op de bank, op de bijrijdersstoel, in de trein), dan ben ik binnen een minuut in slaap.
Thuis in mijn eigen bed ben ik binnen een minuut weg en word ik de volgende ochtend (10 uur later als het even kan) pas wakker. Ergens anders in een vreemd bed (op vakantie bijv.) lig ik de eerste nacht wakker maar daarna slaap ik net zo goed als thuis. Ik kan alleen niet zo goed slapen als ik met iemand anders in een bed lig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven