Gezondheid alle pijlers

Hoe snel val jij in slaap?

30-11-2014 15:11 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik me kan herinneren lig ik 's avonds minstens een half uur en meestal wel een uur wakker voor ik in slaap val. Hoe moe ik ook ben en hoe vroeg of laat ik ook naar bed ga, ik heb altijd tijd nodig om de dag te verwerken oid en echt moe genoeg te worden. Enige uitzondering is als ik eens teveel gedronken heb, dan ben ik zo weg

Ik heb alle tips en truckjes al wel geprobeerd om sneller in slaap te vallen: elke avond hetzelfde slaapritueel, vanaf 's middags geen koffie meer drinken, donkere kamer, geen tv en computer op slaapkamer, saai boek lezen voor het slapen gaan, maar dat helpt eigenlijk niks.

Medicijnen heb ik nog niet geprobeerd en ben dat ook (nog) niet van plan, want ik heb er verder overdag geen last van. Hoewel ik liever sneller in slaap zou vallen (want het is wel irritant om 's avonds zo lang te liggen draaien), kom ik uiteindelijk wel aan voldoende slaap.

Hoe is dat bij jullie? Slaap je in zodra je hoofd je kussen raakt, of lig je nog uren wakker?

En doe je er nog wat voor om sneller te slapen?

Nog even wat feiten:

Wanneer men in minder tijd dan 5 minuten in slaap valt is dat meestal het gevolg een slaaptekort: men spreekt over slaapdeprivatie. De ideale inslaapduur is tussen de 10 en de 15 minuten. In dat geval is men moe genoeg om gemakkelijk in slaap te kunnen vallen, maar niet zo uitgeput dat men overdag in slaap valt.

http://www.chronomed.nl/slaapfeitjes
Volgens mij heb ik narcolepsie..dat zegt voldoende neem ik aan.
anoniem_209987 wijzigde dit bericht op 30-11-2014 18:39
Reden: slordig.
% gewijzigd
Bij mij duurt het zeker een uur, maar helaas vaak ook wel langer (tot een paar uur aan toe). Ik pas ook niet echt goed in het NL werkritme... Als ik het zelf zou mogen bepalen zou ik slapen tussen 3 en 12 ofzo. Dat voelt voor mij veel logischer. Ik ben 's avonds (en 2e helft middag) veel alerter en productiever dan 's morgens. Een echt avondmens dus.

Voor de wekker wakker worden is voor mij dan ook echt een utopie... Ik lig diep in coma als de wekker gaat en schrik me dan altijd helemaal lam. Om vervolgens compleet brak op te staan.

Toevallig heb ik net van de week melatonine gehaald. En nu juist afgelopen vrijdag of zaterdag kwamen er allemaal negatieve berichten over melatonine. Dat de vrije verkoop aan banden wordt gelegd en dat het verkeerd gebruik je ritme nog veel verder zou verstoren...

Overigens heb ik een paar dagen 1,5 mg melatonine geprobeerd, dat deed niks. En nu 1 keer 3 mg, maar dat deed ook niks....
Pff, ik doe er wel even over :( Ook wel een half uur tot een uur. Heel soms tussen 15-30 minuten, dan heb ik geluk. Meestal denk ik nog aan allemaal dingen waar ik helemaal niet over na hoef te denken. Wat voor mij wel enigszins helpt is op mijn ademhaling letten: 8 tellen in en 8 tellen uit.
Melatonine zou inderdaad goed kunnen werken. Dat is eigenlijk niks meer dan een stofje dat, o.a. onder invloed van daglicht wordt aangemaakt in je brein. 'sAvonds is het melatonine-level het hoogst, en dat zorgt dat je moe wordt. Geen idee wanneer je melatonine tabletjes zou moeten innemen... Je wil de spiegel in het bloed hoog hebben als je gaat slapen, maar 'sochtends moet je wel weer laag zitten. Je stapt tenslotte zo in de auto naar je werk. Zou niet tof zijn als je dan alsnog minder alert bent.

Zelf gebruik ik een wake-up light. Fijn om wakker te worden, maar nog fijner om mee in slaap te vallen. Je kunt die lamp zo instellen dat het langzaam donker wordt in 10 tot 40 minuten. Ik word daar zo moe van, dat ik de stand 20 minuten nog nooit gebruikt heb :-D
quote:newsflash schreef op 30 november 2014 @ 19:17:

Melatonine zou inderdaad goed kunnen werken. Dat is eigenlijk niks meer dan een stofje dat, o.a. onder invloed van daglicht wordt aangemaakt in je brein. 'sAvonds is het melatonine-level het hoogst, en dat zorgt dat je moe wordt. Geen idee wanneer je melatonine tabletjes zou moeten innemen... Je wil de spiegel in het bloed hoog hebben als je gaat slapen, maar 'sochtends moet je wel weer laag zitten. Je stapt tenslotte zo in de auto naar je werk. Zou niet tof zijn als je dan alsnog minder alert bent.

Zelf gebruik ik een wake-up light. Fijn om wakker te worden, maar nog fijner om mee in slaap te vallen. Je kunt die lamp zo instellen dat het langzaam donker wordt in 10 tot 40 minuten. Ik word daar zo moe van, dat ik de stand 20 minuten nog nooit gebruikt heb :-D

Het wordt juist aangemaakt wanneer het donker is

Het is niet zo dat het pilletje zelf je slaperig maakt of minder alert, het zorgt alleen dat je hersenen je een seintje geven dat het 'nacht' is en dan hoor je moe te worden. Maar als je slaapproblemen ergens anders vandaan komen dan van een tekort aan melatonine heeft het geen enkele zin.

Wake-up light lijkt me ook wel fijn! Maar dat ding is zo duur en groot..
Ik val vrijwel direct in slaap. Maar kennelijk komt dat dus door slaaptekort? Zou best kunnen inderdaad, ik ben chronisch moe.
Ik slaap altijd heel snel. Ik forum nog een kwartiertje in bed en als ik mijn telefoon weg leg val ik in vijf minuten in slaap. Soms moet ik eerder mijn telefoon weg leggen omdat ik mijn ogen niet meer open kan houden. Ik kan bijna altijd wel slapen trouwens, ook midden op de dag. En als ik 's ochtends wakker word (gewoon uit mezelf, dus uitgerust) heb ik vaak geen zin om op te staan dus slaap dan rustig nog een paar uur verder. Eigenlijk slaap ik teveel.
Ik slaap ongeveer na een kwartier Ik moet altijd wel eerst wat gelezen hebben dan ben ik meer ontspannen en slaap ik beter.
Ik val snel in slaap, en slapeloosheid is bij mij zeldzaam. Hitte en vooral verkoudheid kan het in slaap vallen bemoeilijken. Soms ben ik erg gespannen en slaap ik ook niet.
World of Warcraft: Legion

Dit dus
Ik vind hier dingen van.
Binnen enkele seconden. Altijd, op elk tijdstip van de dag of nacht. Waar ik ook lig, bank, bed. Volgens mij kan ik zelfs staand slapen :D
Ab imo pectore
Nou vandaag wil het niet lukken, ik heb van 20.00 tot 22.30 uur gewerkt (leve het onderwijs) en dan lukt slapen dus niet. Mijn hoofd zit nog veel te vol.
Ik ga liggen en volgens mij slaap ik binnen 5 sec. Ik heb een slaaptekort, dus dat klopt wel.

Als het zou kunnen zou ik overdag ook zo kunnen slapen.
Als ik eraan toegeef slaap ik meestal binnen vijf minuten ( in bed of op de bank). Doorslapen lukt me dan weer niet, ik ben heel vaak (kort) wakker dus echt goed uitrusten 's nachts doe ik niet. Vandaar dat ik ook zo makkelijk in slaap val denk ik, ik ben enorm oververmoeid.
Als ik naast mijn vriend lig (lepeltje lepeltje) binnen seconden. Voel me dan veilig, warm en geliefd.
quote:Zarah schreef op 30 november 2014 @ 18:44:

Bij mij duurt het zeker een uur, maar helaas vaak ook wel langer (tot een paar uur aan toe). Ik pas ook niet echt goed in het NL werkritme... Als ik het zelf zou mogen bepalen zou ik slapen tussen 3 en 12 ofzo. Dat voelt voor mij veel logischer. Ik ben 's avonds (en 2e helft middag) veel alerter en productiever dan 's morgens. Een echt avondmens dus.

Voor de wekker wakker worden is voor mij dan ook echt een utopie... Ik lig diep in coma als de wekker gaat en schrik me dan altijd helemaal lam. Om vervolgens compleet brak op te staan.

Dit had ik kunnen schrijven

Ben altijd een beetje jaloers op degenen die in slaap vallen zodra ze het kussen raken.

Al kom ik 's morgens pas thuis van een feestje, ik lig gerust nog een half uur/uur wakker in bed. Ik lees ook altijd nog even het nieuws. Niks zo frustrerend als met je ogen dicht wachten op slaap.

Maar. Eenmaal in slaap ben ik in comateuze toestand. Niet wakker te krijgen.
Ik sliep jaren lang niet lekker en als ik wakker werd had ik eerst een uur lang last van mijn rug. Ik heb ook van alles geprobeerd. zelf dure matrassen gekocht hielp allemaal niet.... Tot ik via vrienden van xxx hoorde. Deze mensen komen bij je thuis na een gezellig gesprek en goede informatie besloten om het systeem aan te schaffen.

IK ben helemaal blij en in slaap vallen gaat beter en nog mooier ik sta eindelijk op zonder pijn in mijn rug.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-12-2014 12:50
Reden: spam verwijderd!
% gewijzigd
lekker leven
quote:hans66 schreef op 03 december 2014 @ 22:17:

Ik val snel in slaap, en slapeloosheid is bij mij zeldzaam. Hitte en vooral verkoudheid kan het in slaap vallen bemoeilijken. Soms ben ik erg gespannen en slaap ik ook niet.
lekker leven
Ik leg mijn hoofd neer en ben vertrokken. Het klopt idd wel dat ik chronisch te weinig slaap. Ik ben een nachtuil en neem me elke ochtend uitgeput voor om die avond echt echt echt, nee maar dit keer dan ook ECHT!, om 10 uur naar bed te gaan. Dat is denk ik een keer in mijn leven gelukt.

In tijden van stress val ik net zo snel in slaap maar word ik veel te vroeg (klaar)wakker.
Met slaapmedicatie: 1-2 uur. Zonder medicatie: 4-5 uur tot niet.
Wat glitter je mooi, Istar! Het valt me nu pas op.
Soms binnen vijf minuten, soms na urenlang wakker liggen nog niet. Heel frustrerend.
quote:zoembaya schreef op 11 december 2014 @ 13:21:

Wat glitter je mooi, Istar! Het valt me nu pas op.Dank je!
3-5 minuten schat ik? Eigenlijk ongeacht hoe laat ik naar bed ga en hoe moe ik ben.
Geen idee hoe lang ik erover doe.

Meestal wel snel eigenlijk.

Maar heb het nooit geklokt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven