Gezondheid alle pijlers

hoe ver ga je als je denkt dat je iets hebt

19-09-2014 20:01 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel eens weten hoever je gaat om een diagnose te krijgen.

Klinkt een beetje vreemd misschien mijn vraag.

Het zit zo en ik kan het niet beknopter vertellen dan dit. In januari had ik een knobbeltje in mijn hals. Eerst even aangekeken maar hij was weer weg. Later was hij er weer en vervolgens is hij zo gegroeid dat ik in juni naar de dokter ging. Iedereen kon de verdikking zien en ik had het idee dat iemand een duim in mijn hals drukte. Op de echo en toen kwam er uit cysten. Omdat er volgens de huisarts een bloeduitstorting zat kon er niks mee maar na 2 weken werd ik er toch echt gek van. Op naar de internist. De internist zag helemaal geen bloeduitstorting maar wel een vergrote schildklier. De cyste werd leeggehaald. Een paar dagen later zat de cyste er weer. Een week later zou ik weer voor de uitslag van de cyste. Ik liet het zien. Doorgestuurd naar de chirurg want het blijft groeien. Uitslag was goed van de cyste. Kom ik bij de chirurg helemaal het idee om een ok te bespreken. Chirurg zegt niet te opereren. HIj voelt opnieuw mijn nek en voelt nieuwe verdikkingen. Een punctie van de lymfeklieren en van de schildklier. Kom ik bij de radioloog die zegt. ik neem geen puncties. de nek ziet er rustig uit. De cysten zijn er nog wel maar daar kan ik geen last van hebben zegt ie..??. Ik sta weer zonder niks. Nu moet ik binnenkort weer naar de chirurg voor de uitslag maar ja die is er niet. Ik ben bang dat ik weggestuurd wordt met niks en toch zit er rechts iets behoorlijk dwars wat de ene dag erger is dan de andere dag. Ik vraag me af of ik verder moet. Ik wil niet perse iets hebben maar ik voel ook wel dat het niet voelt zoals het voelde.
Kun je niet terug naar de internist? Eventueel via de huisarts?
Is er al uitgebreid bloedonderzoek gedaan?
Wat denk je zelf dat het is? Wat verwacht je eigenlijk?

Cystes in de hals komen vaak voor, ook bij de schildklier. Zolang deze niet de luchtpijp dicht knijpt of op andere vitale structuren drukt kan je deze vaak beter laten zitten.

Focus om de "positieve" kant. Alles is rustig, geen verdere afwijkingen, etc (dus medisch gezien geen last van).
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ten eerste ben ik echt wel blij dat ik geen ernstige ziekte heb. Ik was eerlijk gezegd ook wel erg blij dat er toch geen OK kwam maar dat was meer omdat ik gewoon echt wel bang ben.

Mijn bloedwaarden waren goed voor de schildklier.

Het lastige is dat sporten niet echt fijn is omdat dit de druk verhoogt in mijn hals. Op mijn rug liggen is nu niet echt fijn en daarbij slaat mijn stem soms over en soms ben ik dus schor. En ik heb het gevoel alsof er een slijmbrokje in mijn keel zit. Ik had gehoopt van de chirurg dat ik een oplossing zou krijgen. De dominante cyste zat op mijn luchtpijp en beperkte mijn nekbeweging. Het is al 3 keer teruggekomen. Ook dat is best irritant want voor je weer aan de beurt bent in het ziekenhuis...
Niet ver; ik vertrouw gewoonlijk op hun expertise.

Alleen als klachten verergeren en ik heel nieuwe pijnen en verschijnselen krijg (en vooral koorts) dan zal ik het er nog eens met de dokter over hebben. Die moet dan echt gaan uitleggen wat zijn visie is en dan zal ik kijken of de verschijnselen daarmee in overeenstemming zijn.

En als dat niet zo is dan zal ik nog eens uiteenzetten wat ik voel. Ook de arts heeft behoefte aan correcte diagnoses, niet alleen ik.
Ik zou terug gaan als ik jou was. Niet omdat ik de diagnose niet vertrouw, maar omdat je er last van hebt. Ze zouden het dus weer of anders leeg moeten halen. Tuurlijk is het fijn dat het niks ernstigs is, maar je hebt er wel de hele tijd last van, dus ze mogen best een andere manier proberen.

Weet je waarom de chirurg het niet wil laten weghalen? Zijn er risico's verbonden aan het weghalen? Dan moet het een tegen het ander worden afgewogen en kan hij het misschien uitleggen waarom het beter is om het niet te doen, ondanks de last. Als het alleen is omdat het niet nodig is een operatie ook 'lastig' is zou ik proberen duidelijker aan te geven hoe veel last je er nu wel van hebt.

Ik zou ook vragen of het normaal is dat een cyste zo snel weer terugkomt, want ik neem ook aan dat ze het niet welke 3 weken leeg willen gaan halen bij je.

Sterkte, het klinkt heel irritant!
En trouwens, als de chirurg wel meer wil weten en de radioloog niet, dan zou ik met de chirug overleggen zodat je naar een andere radioloog gestuurd wordt.
Heel ver! Als je last hebt: teruggaan!

Uiteraard mag je je gerust laten stellen door een arts maar je hebt nog klachten dus moet de arts je uit kunnen leggen of daar toch iets aan te doen is en evt wat...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Dank voor de antwoorden.

Opereren gebeurt voorlopig niet omdat het gebied risicovol is. Je zenuwen van je stembanden lopen door je schildklier en je halsslagader loopt er vlak bij dus ja....best veel reden om te zeggen het niet te doen omdat de klachten niet afwegen tegen de risico's.

Ik ga eens de 3 meest irritante klachten opschrijven en deze bij de arts neerleggen.

grt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven