Gezondheid alle pijlers

Hoe zit dat nu?

12-11-2013 12:00 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig hoor ik van mijn vriendinnen dat zij bij het eenmalig vergeten van de pil geen actie ondernemen. 'Want je bouwt een spiegel op.' en 'De HA zegt dat het geen kwaad kan, want je hebt toch een spiegel aan hormonen opgebouwd.'

Daar waar ik me strikt aan de bijsluiter houd, dus bij éénmalig vergeten heb ik of geen seks, of gebruik ik een condoom.

Horen jullie dit ook in jullie omgeving? Is het een soort 'mythe' of de waarheid?

Ik zal me alsnog strikt aan de buisluiter houden, aangezien ik absoluut nog niet toe ben aan kinderen en zelf van mening ben dat deze bijsluiter er niet voor niks is.
Bootje, wat ik heb geleerd is dat je de eerste week wel degelijk een eisprong kunt krijgen als je de eerste week een pil vergeet.

Het duurt een week om de eierstokken in "ruststand" te krijgen en twee weken om ze in volledige "ruststand" te zetten, waardoor je geen eisprong krijgt.

Als je stopt met de pil beginnen ze na een week weer "actief te worden" om het even simpel te zeggen.

Maar na die week begin je weer de pil te slikken om ze weer inactief te maken, zodat ze uiteindelijk niet helemaal actief kunnen worden.

- Daardoor is de eerste week het meest risicovol als je er een vergeet.

- Moet je minstens 14 dagen de pil slikken om een betrouwbare stopweek te kunnen houden.

Als je in de eerste week een pil vergeet kun je wel degelijk een eisprong krijgen. Al is de kans op een eisprong iets minder groot dan iemand die helemaal geen pil slikt. Maar het feit blijft dat de pil dan minder betrouwbaar is.

Wil jij dat risico lopen, lekker doen. Ik adviseer het niemand. Minder betrouwbaar is natuurlijk niet hetzelfde als helemaal niet betrouwbaar, maar de pil slik je niet voor niets.
@sugarmiss Voor zover ik begrepen heb tijdens mijn colleges is bij de Cerazette een pil vergeten een te kleine hormoonschommeling om 'de boel' weer in gang te zetten. Maar nogmaals, als je het vergeet moet je gewoon voor de zekerheid aanvullende anticonceptie gebruiken.
Ligt eraan in welke week het is. Ik heb wel een tijdje geleden een MAP gehaald en die in mn nachtkastje gelegd. Zodat ik die, mocht het nodig zijn, ook daadwerkelijk de morning after kan nemen. Ook als dat toevallig zondagochtend zou zijn.

Vroeger snapte ik ook niet hoe je nou een pil zou kunnen vergeten, maar sinds ik regelmatig nachten werk en daardoor de helft van tijd een omgekeerd dag-nachtritme heb ben ik wel eens rommelig. Ik probeer hem altijd om dezelfde tijd te nemen maar dat is dus soms als ik ga slapen en soms als ik opsta en dat is wel eens verwarrend.
Zeg maar Spijker.
@saartje

Prachtig verhaal, klopt. Maar niet bij Cerazette, want die heeft geen stopweek. Bovendien is de hormoonspiegel 365 dagen per jaar hetzelfde, want in elke pil zit dezelfde dosering.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 november 2013 @ 14:16:

@saartje

Prachtig verhaal, klopt. Maar niet bij Cerazette, want die heeft geen stopweek. Bovendien is de hormoonspiegel 365 dagen per jaar hetzelfde, want in elke pil zit dezelfde dosering.nee, in deze pil zitten zo weinig hormonen, dat je geen betrouwbare stopweek kunt houden en deze zelfs al minder betrouwbaar is als je hem 1 dag vergeet.
Ik ben zwanger geworden toen ik had overgegeven.

Dus grotere kans op zwangerschap is er.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven