Gezondheid alle pijlers

Hoe zit dat nu?

12-11-2013 12:00 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig hoor ik van mijn vriendinnen dat zij bij het eenmalig vergeten van de pil geen actie ondernemen. 'Want je bouwt een spiegel op.' en 'De HA zegt dat het geen kwaad kan, want je hebt toch een spiegel aan hormonen opgebouwd.'

Daar waar ik me strikt aan de bijsluiter houd, dus bij éénmalig vergeten heb ik of geen seks, of gebruik ik een condoom.

Horen jullie dit ook in jullie omgeving? Is het een soort 'mythe' of de waarheid?

Ik zal me alsnog strikt aan de buisluiter houden, aangezien ik absoluut nog niet toe ben aan kinderen en zelf van mening ben dat deze bijsluiter er niet voor niks is.
Helaas hoor ik dit ook vaak ja. Want het is al vaker gebeurd dat ze een pil vergaten en toen was er ook niks aan de hand

Ik sta er zo in als jij.
Ik sta er ook zo in zoals jij. Ga echt geen Russische Roulette spelen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Sowieso vergeet ik even afkloppen echt nooit een pil. Het eerste waar ik aan denk als ik op sta.
Oh, dát zijn natuurlijk al die vrouwen die ondanks 'correct' pilgebruik zwanger worden en zich dan melden op het forum!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja die adviezen had ik vroeger ook van vriendinnen gehoord, en dacht dat ik zoiets ook in de Break Out (blad van vroeger) had gelezen, naief als dat ik was op 16-jarige leeftijd en toen *oeps zwanger*.

Jij bent in ieder geval verstandiger dan dat ik was.
Om lichamelijke redenen gebruik ik geen pil meer. Maar toen ik hem nog wel gebruikte stond ik er net zo in als jij TO. Een dag vergeten = onveilig.

Ben 'm overigens nooit vergeten, in zoverre dat ik te laat ben met 'm in te nemen. Áls ik 'm vergat was ik altijd nog wel op tijd met 'm innemen dat het nog veilig was ( volgens bijsluiter. Ik nam 'm altijd 's avonds en als ik 'm 's avonds vergat zag ik vaak 's ochtends bij het tanden poetsen dat ik 'm die avond niet had genomen). Dat gebeurde echt bijna nooit. De pil innemen hoorde bij mijn 'avondritueel'. Als ik tanden poetste, dacht ik eraan.

Ook met andere dingen: antibiotica, ziek zijn (overgeven, diarree) was ik extra voorzichtig en achte ik de pil gewoon onveilig.

Neem liever het zekere voor het onzekere.
anoniem_183856 wijzigde dit bericht op 12-11-2013 12:16
Reden: Toevoeging voor duidelijkheid
% gewijzigd
De ergste die ik ooit heb gehoord: Ja ik was 'm vergeten, maar heb achteraf wat zaaddodende pasta in mijn poes gesmeerd.

.... really.
Ik neem ook voorzorgsmaatregelen als ik de pil een keer vergeten ben, of antibiotica gebruik, ook al kan het volgens de bijsluiter geen kwaad.

In je tweede week van je strip kan het geen kwaad, in de derde week kun je je stopweek overslaan en is de pil nog steeds veilig, maar toch wil vooral mijn vriend dat risico gewoon niet lopen.

Dat ik apothekersassistente ben maakt hem op dat moment niks uit. "Straks is er toch iets verkeerd gegaan met jou gereken" is zijn letterlijke tekst.

Ach ja, ik vind het wel best om een keer een condoom te gebruiken.

Vind het zelf ook een iets veiliger idee. Zonder zorgen de maand door komen met de vraag of je wel of niet ongesteld zou kunnen worden is wel zo prettig.
Underkoffer
quote:Nemesis. schreef op 12 november 2013 @ 12:07:

Sowieso vergeet ik even afkloppen echt nooit een pil. Het eerste waar ik aan denk als ik op sta.

Ik ook niet, maar dan slik ik hem juist voordat ik naar bed ga.

*is het ook meteen aan het afkloppen*
quote:Nemesis. schreef op 12 november 2013 @ 12:12:

Underkoffer Zie je het al voor je
Ik heb zelfs ook gehoord dat huisartsen deze adviezen meegeven? Zou dat echt zo zijn?
quote:saartje- schreef op 12 november 2013 @ 12:12:

Zonder zorgen de maand door komen met de vraag of je wel of niet ongesteld zou kunnen worden is wel zo prettig.Volgens mij is dat dus ook een 'mythe'. Aangezien ongesteld zijn bij pilgebruik niet echt ongesteld zijn is, maar een kunstmatige bloeding. Volgens mij. Al is dat weer een ander onderwerp.
Bij mijn pil heb je helemaal geen eisprong, dus in theorie zou een pil vergeten dan kunnen. Helaas weet je nooit of je een van die vrouwen bent die stiekem toch een cyclus heeft. Ik wil geen kinderen, dus ik neem geen risico's. Dan maar geen seks, condooms heb ik niet in huis. Als ik wel kinderen zou willen zou ik er makkelijker in zijn.
Serious? Dan zal ik die pubers hier er eens naar vragen. Wat dom... Ik ben wel een van die mensen die door de pil heen zwanger is geraakt, ik slikte wel trouw! Niet ziek geweest, geen ab. Maar ik ben ook zwanger geraakt tijdens gebruik van implanon en dat moest zogenaamd absoluut niet kunnen...

Staat niet voor niks in de bijsluiter...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 november 2013 @ 12:35:

Bij mijn pil heb je helemaal geen eisprong, dus in theorie zou een pil vergeten dan kunnen. .

Klopt niet lees de bijsluiter maar.

De pil zorgt ervoor dat je geen eisprong krijgt maar als je de 1e week een pil vergeet wordt toch aangeraden om 7 dagen een condoom te gebruiken.

Daarom is ontpillen ook zo'n onzin 1 of meer vergeten pillen kunnen er al voor zorgen dat je zwanger wordt.
quote:Lifeforever schreef op 12 november 2013 @ 12:22:

[...]

Volgens mij is dat dus ook een 'mythe'. Aangezien ongesteld zijn bij pilgebruik niet echt ongesteld zijn is, maar een kunstmatige bloeding. Volgens mij. Al is dat weer een ander onderwerp.

Is het ook, je hebt helemaal gelijk.

Had beter kunnen zeggen dat het wel zo prettig is om niet in de zenuwen te zitten over een eventuele zwangerschap.

Al is het wel zo dat die ene keer dat mijn onttrekkingsbloeding een dag later kwam, wel zenuwachtig, terwijl ik geen pil vergeten was en je in theorie een bloeding kan overslaan.

Nu gebeurt dat wel vaker. Geen idee hoe het komt, maar maak me er niet meer druk om.
ook van sex zonder anticonceptie word je niet 100% zeker zwanger. En van sex met anticonceptie raak je niet 100% zeker niet zwanger.

Maar risico's opzoeken is vrij dom
Het een en ander is idd de laatste jaren versoepeld en vergemakkelijkt.

Ik houd me aan wat ik vroeger geleerd heb.

Week 1 pil vergeten= 7 dagen veilig doen + MAP

week 2= 1x niks aan de hand, 2x zoals week 1 behandelen.

Week 3= 1 pil vergeten = minimaal nog 7 dagen doorslikken of per direct stopweek inlassen.
@sugarmiss

Staat gewoon in de bijsluiter. In deze pil is de dosering progestageen hoog genoeg om rijping van eicellen te voorkomen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 november 2013 @ 13:18:

@sugarmiss

Staat gewoon in de bijsluiter. In deze pil is de dosering progestageen hoog genoeg om rijping van eicellen te voorkomen.

Dit werkt dus alleen als je alle pillen uit de strip slikt.

Gebruik je cerazette? Dat denk ik omdat je het alleen over prgestageen hebt en in deze pil geen oestrogeen zit.

Bij deze pil staat letterlijk in de gebruiksaanwijzing dat bij het vergeten van een pil in de 1e week je condooms moet gaan gebruiken omdat de pil dan niet veilig is.
quote:sugarmiss schreef op 12 november 2013 @ 13:27:

[...]

Bij deze pil staat letterlijk in de gebruiksaanwijzing dat bij het vergeten van een pil in de 1e week je condooms moet gaan gebruiken omdat de pil dan niet veilig is.

Maar dat zeg ik toch ook? In theorie is het veilig, tenzij je die uitzondering bent die wel een eisprong blijft houden. En om dat je nooit weet of jij die ene vrouw bent wordt het iedereen aangeraden om een condoom te gebruiken. Maar in theorie heb je bij deze pil geen eisprong, dus zou in theorie een pil vergeten geen ramp zijn. En ik heb geen zin om dat risico te lopen.

Ik gebruik inderdaad al jaren Cerazette.
Bootje je vindt waarschijnlijk dat ik zeur maar dat zeg je dus niet.

Jij zegt als je een vrouw bent waarbij deze pil er voor zorgt dat je geen eisprong hebt dan kun je er gerust eentje vergeten.

Pas als je die uitzondering bent en een vrouw bent die wel gewoon een eisprong krijgt met deze pil dan moet je met een condoom vrijen als je een pil vergeten bent in de 1e week. Maar voor de zekerheid zeggen ze dit maar voor alle vrouwen.

Maar in de bijsluiter staat dat als je in de 1e week een pil vergeet dat deze pil dan niet helemaal betrouwbaar meer is.

Ook niet voor de vrouwen die normaal geen eisprong krijgen.

Door het vergeten van een pil kan je er wel één krijgen en daarom moet je het dus met condoom doen als je de 1e week een pil vergeet.

Maar nu snap ik dus wel waarom zo veel vrouwen zeggen dat ze de pil correct hebben geslikt en toch zwanger zijn geworden.

Als iedereen gaat denken dat het niet uit maakt als je er eentje vergeet en dan toch seks hebt dan zullen er inderdaad vrouwen ongewenst zwanger worden.
Ik durf niet eens alleen op de pil (cerazette) te vertrouwen. Hier condooms en pil totdat een van ons tweeën zich heeft laten steriliseren.

Hier twee kinderen waarvan één met erfelijke ziekte. We willen dus echt geen derde. Maar wil ook niet onverwachts voor een keuze staan dus dan maar zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven