Hoesten
donderdag 29 december 2011 om 20:14
Ik ben heel erg vaak verkouden en moet dan ook ontzettend hoesten. Het is eigenlijk zo vaak dat collega's er ook over beginnen, of ik alweer verkouden ben. Nu is een snotneus geen ramp, maar dat hoesten. Vorig jaar heb ik twee keer bronchitis gehad, waarbij het de ene keer meer een beginnende longontsteking was. Ik heb ook aamgegeven aan de huisarts dat ik vind dat mijn verkoudheden en vooral het hoesten zo snel terug komt. hij vind het wel meevallen.
Nu vind ik het ergens overdreven om me te laten doorsturen, maar ik merk wel dat ik door dat hoesten ook benauwd loop en vermoeider ben. Kan ik hier iets mee, zelf vind ik dat het vanzelf over moet gaan, maar het lijkt wel te sluimeren en als ik het heel druk heb gehad loop ik erna gelijk te hoesten. Heel erg vervelend.
Nu vind ik het ergens overdreven om me te laten doorsturen, maar ik merk wel dat ik door dat hoesten ook benauwd loop en vermoeider ben. Kan ik hier iets mee, zelf vind ik dat het vanzelf over moet gaan, maar het lijkt wel te sluimeren en als ik het heel druk heb gehad loop ik erna gelijk te hoesten. Heel erg vervelend.
donderdag 29 december 2011 om 20:20
Ja. Ligt eraan. Heb je astma? rook je? ben je oud of jong?
Vaak verkouden is vervelend, maar betekend meestal verder niets. Maar hoesten kan natuurlijk een teken zijn van astma of COPD, maar of jij dat zou kunnen hebben kan ik echt niet inschatten, vanachter de laptop.
Vraag het je huisarts, maar dat heb je blijkbaar al gedaan...
Vaak verkouden is vervelend, maar betekend meestal verder niets. Maar hoesten kan natuurlijk een teken zijn van astma of COPD, maar of jij dat zou kunnen hebben kan ik echt niet inschatten, vanachter de laptop.
Vraag het je huisarts, maar dat heb je blijkbaar al gedaan...
donderdag 29 december 2011 om 21:20
donderdag 29 december 2011 om 22:59
quote:kimmik88 schreef op 29 december 2011 @ 20:45:
Ik heb astma en moet daardoor erg vaak hoesten. Dit is een astma-symptoom. Kan zijn ivm je benauwdheid, dat je dit ook in lichtere mate hebt?!Ik heb ook astma. Enige symptoom is hoesten. Maar de longarts zei meteen dat ik astma had en de testen hebben dat bewezen. Dit is nu met een lage dosering medicatie goed onder controle te houden. Toen ik nog geen medicatie had, had ik regelmatig een bronchitis. Ging binnen 3 weken wel over, maar moest dan ook echt 2 weken heel erg hoesten en 1 week nahoesten. Nu ik weet hoe ik soms met de dosering moet spelen om bronchitis te voorkomen, ben ik al 3 jaar "hoest en bronchitis vrij". Natuurlijk hoest ik meer dan een gezond persoon, maar die heftige hoestweken, heb ik al erg lang niet meer gehad. Zelfs met een verkoudheid weet ik een bronchitis te onderdrukken.
Ik heb astma en moet daardoor erg vaak hoesten. Dit is een astma-symptoom. Kan zijn ivm je benauwdheid, dat je dit ook in lichtere mate hebt?!Ik heb ook astma. Enige symptoom is hoesten. Maar de longarts zei meteen dat ik astma had en de testen hebben dat bewezen. Dit is nu met een lage dosering medicatie goed onder controle te houden. Toen ik nog geen medicatie had, had ik regelmatig een bronchitis. Ging binnen 3 weken wel over, maar moest dan ook echt 2 weken heel erg hoesten en 1 week nahoesten. Nu ik weet hoe ik soms met de dosering moet spelen om bronchitis te voorkomen, ben ik al 3 jaar "hoest en bronchitis vrij". Natuurlijk hoest ik meer dan een gezond persoon, maar die heftige hoestweken, heb ik al erg lang niet meer gehad. Zelfs met een verkoudheid weet ik een bronchitis te onderdrukken.
donderdag 29 december 2011 om 23:33
Missschien dat ik dan toch maar even contact opneem met de huisarts. Mijn zoon (inmiddels 10 jaar) had als baby het eerste 1,5 jaar astmatische bronchitis en heeft daarvoor een hele tijd pufjes gehad. Sinds zijn amandelen (zowel keel als neus) zijn verwijderd is hij geen 8 x per jaar meer verkouden, maar hooguit 3 x. Het hoesten lijkt echter steeds erger te worden, zodra hij zelfs maar ietsje verkouden is. Tot kokhalzen toe. Het wordt erger bij inspanning. Soms ook een soort 'blafhoest' tussendoor. Wellicht blijven zijn luchtwegen toch een gevoelige plek.