Gezondheid alle pijlers

Hoeveel hersteltijd na galblaasverwijdering?

03-08-2010 21:35 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb te horen gekregen dat mijn glablaas eruit moet omdat ik galstenen heb. Het vervelende is dat ik momenteel midden in mijn zwangerschapsverlof zit en een baby van 9 weken heb.. niet echt een leuke tijd voor een operatie dus (maar ja, eigenlijk zijn operaties nooit leuk natuurlijk) ik heb er echter wel zoveel last van dat ik me wel graag zou willen laten opereren zodra dat mogelijk is.. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen en tips (hoeveel tijd had je nodig on te herstellen na de operatie?, na hoelang kon je weer werken? Deed het erg veel pijn? Zou ik hulp moeten inschakelen bij de verzorging van de baby ? ) ik snap natuurlijk dat dit per persoon verschillend is maar ik heb nu echt geen idee waar ik vanuit moet gaan (ga morgen deze vragen ook in ziekenhuis stellen zou graag wat ervarinsverhslen horen) alvast bedankt!
Mijn galblaas is zo'n 12 jaar geleden verwijderd d.m.v. een kijkoperatie. Als het bij jou ook mogelijk is dit om zo'n 'kleine' operatie te doen (en zoiets kunnen ze pas bepalen als ze al bezig zijn met opereren), dan valt die hersteldtijd reuze mee. Ik ben toen een week of 3 thuis geweest (had toen nog geen kinderen en werkte fulltime). Wel mag je een tijdje niet zwaar tillen (maar je eigen kindje moet wel lukken denk ik, mag na een keizersnee tenslotte ook) en een week of 6 niet stofzuigen.
Balen zeg, zo tijdens je zwangerschapsverlof. Bij mij is 2 jaar geleden mijn galblaas verwijderd en ik ben na 1 week weer aan het werk gegaan, toen waren de hechtingen er nog niet uit, maar dat ging prima. Ik heb echt helemaal nergens last van gehad, terwijl ik er vantevoren als een berg tegenop zag. Voor de operatie zelf bleef ik 1 nachtje in het ziekenhuis. Na de operatie kon ik alleen de eerste dagen niet alles, omdat de hechtingen toen nog een beetje trokken, dus met een baby lijkt dat me niet zo handig, maar je bent echt niet volslagen hulpeloos.



Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Oei dat valt me nog best tegen zeg! 6 weken niet stofzuigen,3 weken thuisblijven...natuurlijk staat mijn gezondheid voorop maar heb het idee dat ik al zoveel gevraagd heb van anderen na de bevalling..
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen je nooit garanderen of het een kijk operatie wordt of een traditionele hangt af van wat ze aantreffen.



Bij mij is hij met 3 gaatje in mijn buik verwijderd. De eerste dagen ben je echt helemaal beurs omdat je ribbenkast opgeblazen geweest is. Maar de pijn die je nu hebt was bij mij direct weg .



na een week weer halve dagen gaan werken en na 2 weken full time.
Heb ik dat?!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is half juni mijn galblaas verwijderd, twee weken na een andere operatie. Ik vond het wel meevallen hoor, verwijderd met kijkoperatie en volgende dag weer naar huis. Het is op zich maar een kleine ingreep.

Heb daarna zo'n twee weken nodig gehad voor ik me weer helemaal fit voelde, maar kon op zich na een week zo'n beetje alles prima weer hoor. Het vervelendste was de schouderpijn die bij zo'n kijkoperatie hoort en bij mij na 2 a 3 dagen over was.



Ik neem aan dat je ook een man hebt? Dan lijkt het me dat je geen extra hulp nodig hebt voor de verzorging van je kindje, er van uitgaande dat hij alles kan doen. Maar iemand inschakelen voor beetje extra hulp de eerste dagen is natuurlijk altijd fijn. Heb je een (schoon)moeder/familielid/vriendin die af en toe kan helpen?



Oja, en geen galsteenaanvallen meer!!! HOERA!!
Alle reacties Link kopieren
Heb idd een man..maar die man moet overdag wel naar zijn werk. S'avonds kan hij de verzorging natuurlijk wel op zich nemen (en als ik hem lief aankijk wil hij vast ook nog wel een keer stofzuigen )
Alle reacties Link kopieren
En aan hulp geen gebrek,gelukkig genoeg lieve mensen om me heen..ik zie er alleen verschrikkelijk tegenop om de verzorging uit handen te moeten geven of om opnieuw afhankelijk te zijn van anderen ( had net het idee weer een beetje zelfstandig te zijn na een heftige bevalling) ook het onder narcose gaan lijkt me vreselijk (voor mijn zwangerschap nooit angst voor gehad)
Is het niet mogelijk voor je man om zorgverlof aan te vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 jaar geleden een galblaas opperatie gehad! Maar de galblaas was verschikkelijk ontstoken en gaan lekken! Had er ook erg veel last van. Werdt woensdags geopereerd en mocht zaterdags naar huis!

Het herstel ging snel, maar omdat ik best zwaar werk vericht moest ik van de Arbo langzaam aan doen met terug keren in het werk!

Het herstelde snel en na 3 weken ben ik weer langzaam gaan beginnen met werken!



Zorg de eerste dagen dat iemand je helpt thuis!!

En kijk dan aan hoe het gaat!

Gelukkig doen ze het met een kijkoperatie en daar herstel je snel van! en de pijn..... Je krijgt er pijnstillers voor en dat werkt prima!

Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
ik vond het een fluitje van een cent. Had niet het idee dat ik geopereerd was en moest mezelf echt na drie dagen in de hand houden om niet te gaan sporten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de pech gehad dat door een complicatie tijdens de kijkoperatie, ik alsnog een klassieke operatie kreeg. En dan ben je toch wel het haasje. In plaats van twee dagen ziekenhuis, werd dat een week en daarna nog een paar weken thuis moeten herstellen. Ik was blij dat ik na anderhalve week 200 m. kon lopen buitenshuis. Zelfs na een half jaar deden mijn buikspieren nog pijn als ik met de kinderwagen moest manoeuvreren.

In principe moet je er vanuit gaan dat je er met een kijkoperatie van af komt en dat je snel herstelt. Hoewel ik je toch adviseer om zeker de eerste week wat hulp te vragen bij de verzorging van je kindje. Mocht het anders lopen zoals bij mij, dan ga ik er van uit dat men echt wel voor jou en je man klaar staat om te helpen. Wij kregen toen ook uit allerlei hoeken onverwacht hulp, wat erg fijn was omdat wij geen familie in de buurt hadden wonen.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven