Hoeveel ibuprofen mag ik?
zaterdag 16 juli 2011 om 08:53
Ik heb op dit moment een redelijk heftige lymfeklierontsteking in mijn hals. Daarbij heb ik ook nog tussen de 39 en 40 graden koorts. Om de pijn en de koorts te verlagen, slik ik ibuprofen 400mg. Gisteren ben ik naar de huisarts geweest, en die vertelde mij dat ik per dag 3 pillen mag van 600mg. Dit is een totaal van 1800mg. Op de bijsluiter van de 400mg staat dat ik maar 1200mg per 24 uur mag.
Omdat de huisarts dit heeft gezegd tegen mij, is het dan ook verantwoord om per dag 3 pillen van 400mg te nemen en 1 van 600mg? Dan kom ik ook uit op een totaal van 1800mg per dag. Anders voel ik me gewoon te beroerd om te functioneren...
Omdat de huisarts dit heeft gezegd tegen mij, is het dan ook verantwoord om per dag 3 pillen van 400mg te nemen en 1 van 600mg? Dan kom ik ook uit op een totaal van 1800mg per dag. Anders voel ik me gewoon te beroerd om te functioneren...
zaterdag 16 juli 2011 om 08:58
Ik ben niet medisch geschoold maar ik zou denken dat dat geen kwaad kan. Je overschrijdt niet de door de arts aangegeven maximale dagdosis maar je verdeelt de ibuprofen over meer kleinere porties. Wèl zorgen dat je de innamemomenten niet te kort op elkaar kiest. De 600 mg voor dat deel van de dag dat je het meeste last hebt, en de rest verdelen over de dag.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
zaterdag 16 juli 2011 om 09:17
quote:micnick schreef op 16 juli 2011 @ 09:09:
Ik heb een paar keer een ontsteking in mijn kies gehad. Kreeg toen beide keren Ibuprofen op receptt; 600 mg, 3 x daags.
Dus dat kan wel. Meer moet je echt niet doen want je krijgt erge last van je maag (tenminste, dat had ik).Als je last krijgt van je maag moet je de pillen innemen met wat zuivel; ik doe dat altijd met blanke vla. Geen last meer van buikpijn of diarree. Dat beschermt de maagwand ook beter.
Ik heb een paar keer een ontsteking in mijn kies gehad. Kreeg toen beide keren Ibuprofen op receptt; 600 mg, 3 x daags.
Dus dat kan wel. Meer moet je echt niet doen want je krijgt erge last van je maag (tenminste, dat had ik).Als je last krijgt van je maag moet je de pillen innemen met wat zuivel; ik doe dat altijd met blanke vla. Geen last meer van buikpijn of diarree. Dat beschermt de maagwand ook beter.
zaterdag 16 juli 2011 om 09:21
quote:sundream schreef op 16 juli 2011 @ 09:17:
[...]
Als je last krijgt van je maag moet je de pillen innemen met wat zuivel; ik doe dat altijd met blanke vla. Geen last meer van buikpijn of diarree. Dat beschermt de maagwand ook beter.Of even je arts bellen voor maagbeschermers, omeprazol o.i.d. Dat wordt vaker erbij voorgeschreven als je zo'n flinke dosis Ibubrofen voorgeschreven krijgt.
[...]
Als je last krijgt van je maag moet je de pillen innemen met wat zuivel; ik doe dat altijd met blanke vla. Geen last meer van buikpijn of diarree. Dat beschermt de maagwand ook beter.Of even je arts bellen voor maagbeschermers, omeprazol o.i.d. Dat wordt vaker erbij voorgeschreven als je zo'n flinke dosis Ibubrofen voorgeschreven krijgt.
zaterdag 16 juli 2011 om 09:37
zaterdag 16 juli 2011 om 09:54
zaterdag 16 juli 2011 om 10:51
quote:JanneJip schreef op 16 juli 2011 @ 10:44:
En voor je iemand aanraadt 6 keer op een dag 600 mg Ibuprofen te slikken moet je ook even bewust zijn dat je lever er elke keer een zware klap van krijgt...
Inderdaad!
(bij paracetamol ook overigens).
Gewoon niet meer dan de 1800 van de huisarts.
En zo goed mogelijk verdelen. 600 voor slapen gaan en de rest verdelen is dus okay.
En voor je iemand aanraadt 6 keer op een dag 600 mg Ibuprofen te slikken moet je ook even bewust zijn dat je lever er elke keer een zware klap van krijgt...
Inderdaad!
(bij paracetamol ook overigens).
Gewoon niet meer dan de 1800 van de huisarts.
En zo goed mogelijk verdelen. 600 voor slapen gaan en de rest verdelen is dus okay.
zaterdag 16 juli 2011 om 10:54
zaterdag 16 juli 2011 om 12:50
Als je uitkomt met een tablet van 400 mg, dan zou je op vaste tijdstippen 4 maal een 400 mg tablet kunnen nemen. Regelmatig innemen is beter dan wachten tot de pijn komt. Je mag tegen de pijn ook paracetamol innemen (niet de maximale dosering). PCM werkt goed tegen de koorts en de pijn maar is niet ontstekingremmend, vandaar dat de ibuprofen voorgeschreven is. Maar tegen de pijn kan je prima de PCM erbij gebruiken.