Gezondheid alle pijlers

Hoeveel ORS?

26-02-2020 19:04 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf vannacht flinke buikgriep. Diarree en overgeven. Ik moest om het half uur overgeven en ik was ontzettend zwak. Ik heb dit nog niet eerder zo erg ervaren. Ik ben vanochtend begonnen met ORS in te nemen waardoor ik niet meer hoef over te geven. Ik heb nog wel last van diarree. Nu vroeg ik mij af hoeveel zakjes ORS mag je op een dag innemen? In de bijsluiter staat “zo lang als nodig”. Ik heb er al 2 op en ik zou graag nog meer willen nemen.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/ors# ... n-over-ors
Er is geen max.

Wanneer?
Neem de oplossing direct na elke waterdunne diarree of na elke keer dat u moet braken. Als u hier moeite mee heeft, drink de oplossing dan gedurende de hele dag langzaam, met kleine slokjes tegelijk.

Hoe lang?

Bij waterdunne diarree: gebruik de ORS-oplossing zolang u diarree heeft. Diarree gaat meestal binnen 4 tot 7 dagen vanzelf over.
Raadpleeg uw arts na 3 dagen waterdunne diarree of als u 1 dag niet heeft geplast. Ouderen boven de 70 jaar al na 1 dag waterdunne diarree. Ouderen hebben namelijk meer kans op uitdroging.
Bij braken: gebruik de ORS-oplossing zolang u moet braken.
Raadpleeg uw arts als u na 1 dag bijna net zoveel overgeeft als de eerste dag of als u 1 dag niet heeft geplast.
Alle reacties Link kopieren
Ipv ors kun je ook isotone sportdrank nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog nooit eerder gebruikt dus was er een beetje onzeker over. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
ORS gebruik je om uitdroging te voorkomen. Na een nachtje overgeven en diaree raak je niet gelijk uitgedroogd.
Zelfs voor ons toenmalige peuter vond de kinderarts het onzin om te geven terwijl kind al twee weken braakte en waterdunne diaree had.

Dus mocht je het gebruiken om uitdroging te voorkomen, wat extra drinken of wat boulion is ook een prima alternatief. ORS is niet meer dan wat suiker en zouten.
Alle reacties Link kopieren
Cocoswater kan ook zit ook vol elektrolyten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En inderdaad. ORS is tegen uitdroging niet tegen buikgriep/overgeven an sich he?
Dus al je al een tijdje helemaal niks binnen kan houden, zelfs geen lepeltjes water.. dan begin je met ORS en dan hoef je ook niet te bang te zijn dat je te veel ORS binnen krijgt. die gaan op met lepeltjes of slokjes dan naar binnen. :idee:
Alle reacties Link kopieren
Er is geen max, toen ik in Egypte wonen dronk ik zomers anderhalve liter (7 zakjes) ORS minimaal per dag. en 's winters zeker 3 zakjes per dag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ORS is een beetje overdreven als je een dagje diarree hebt en spuugt. Het kan geen kwaad, maar je kunt net zo goed wat limonade of cola drinken. Cola werkt ook heel goed tegen misselijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad cola zonder prik aan het drinken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitleg
Kun je niet beter norit tegen de diarree nemen? Uitdroging zal wel meevallen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon flesje AA drank halen werkt het zelfde als ors en bij elke supermarkt te halen
Alle reacties Link kopieren
Best overdreven om na 1 dagje diarree ORS te nemen. Het is geen geneesmiddel hè?
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
26-02-2020 20:38
Kun je niet beter norit tegen de diarree nemen? Uitdroging zal wel meevallen hoor.
Bij een buikgriep beter dat alles er even uitkomt. Alle ziekte makers het lichaam uit.
Beterschap to!
Alle reacties Link kopieren
Dat je niet meer overgeeft komt niet door de ORS hoor. Dat is gewoon je eigen lijf dat iets beter wordt. Maar als jij de ORS prettig vindt, lekker blijven gebruiken. Het maakt je herstel niet sneller, maar het kan ook zeker geen kwaad.
kaartje1 schreef:
26-02-2020 21:11
Bij een buikgriep beter dat alles er even uitkomt. Alle ziekte makers het lichaam uit.
Beterschap to!
Het komt er toch uit? Maar niet als dunne poep. Sowieso werkt het niet zo. Diarree is slechts een symptoom. De infectie zit elders en moet door het afweersysteem worden bestreden.
Alle reacties Link kopieren
Oh een verpleegkundige zei me eens dat je met ors (of die isotone sportdrankjes) meer kans hebt dat het drinken binnen blijft, omdat het qua zout- en suikerverhouding het beste aansluit op de vloeistoffen in je lijf. En de opname daardoor beter/sneller verloopt of de afweer minder is. Dus ik neem ook altijd ors als ik heb gespuugd.
Maar dat is dus onzin? :-(
Het is prima om te drinken als je erg ziek bent, mogelijk dat je je er wat fitter van voelt dan met water alleen. Al dan niet het placebo effect. Het kan in ieder geval geen kwaad om te drinken ipv water.
Maar als gezonde volwassene met een dag diarree heb je het strikt gezien nog niet nodig om je zouten zo op peil te moeten houden.
Alle reacties Link kopieren
Een klein zakje chips met een glas ranja of cola (met suiket, dus niet zero of light) werkt net zo goed als ORS.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik alleen diarree heb neem ik geen ORS hoor. Dit heb ik gedaan omdat ik 10 uur lang om het half uur moest overgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven