Gezondheid alle pijlers

Hoeveel pijn doet het plaatsen van een spiraaltje nou echt?

21-11-2023 10:32 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er al langere tijd over na aan het denken om een hormoonspiraaltje te laten plaatsen.
Met wat geluk wordt ik wat minder ongesteld, minder hormoonachtige klachten die ik nu bij de pil wel heb.
Echter, ik heb in het verleden ivf icsi met alle bijbehorende onderzoeken gehad en ingrepen op gynaecologisch gebied is sinds dien toch wel iets lastiger voor mij.
Kortom ik ben gewoon bang voor de pijn van het plaatsen. En online lees ik alles van ik voelde nauwelijks wat tot ik dacht dat ik doodging.
Volgende week zou ik ongesteld moeten worden en eigenlijk wil ik deze week de knoop doorhakken en dat stomme ding volgende week laten plaatsen.
Is het inderdaad soms een vreselijk pijnlijk verhaal of valt het als je kinderen hebt gehad best mee? En helpt een Aleve of ibuprofen echt?
Milestone schreef:
21-11-2023 16:20
Misschien een rare gedachte, maar ik zou me dan de hele tijd zorgen maken of ik niet toch per ongeluk zwanger zou zijn. Omdat je niet ongesteld wordt. Denk dat ik elke maand een test zou doen. Want hoe weet je nou of het niet mis is gegaan?
Met de pil word je ook niet écht ongesteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zarah schreef:
21-11-2023 17:14
Mwah...ik vind dat niet zo'n ding. Bij mij is het al 4 keer goed gegaan en heb nooit last van het spiraaltje. Dan vind ik het niet meer ongesteld worden echt een uitkomst. Bij de meeste vrouwen gaat het gewoon goed.
Maar ik kan me voorstellen dat je er niet (meer) voor kiest als je er klachten of last van had.
Ik bleef menstrueren. Het is niet voor iedere vrouw hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
21-11-2023 17:15
Met de pil word je ook niet écht ongesteld.

Nee, maar blijft die onttrekkingsbloeding in de pauzeweek dan niet uit als je toch zwanger bent geworden?
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb pijnstilling van de huisarts gekregen voor het plaatsen, maar oh oh wat een pijn. Het deed een week veel pijn, daarna bleef het zeuren. Na enkele maanden hem eruit laten halen
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
21-11-2023 17:16
Ik bleef menstrueren. Het is niet voor iedere vrouw hetzelfde.
Ik ook
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit aan Mirena 3.

Mirena 1 werd in het ziekenhuis onder totale verdoving geplaatst vanwege verzekeringsredenen (dik medisch dossier betreffende andere zaken).

Mirena 2 durfde de gynacoloog zo aan en gaf mij weinig pijn met 2 Dafalgans vantevoren.

Mirena 3 was een hel omdat ik hem liet plaatsen bij mijn huisarts. Waar ik proefkonijn was "omdat ze er ook mee wilden starten" en ze dus 0 ervaring mee hadden.
"De hel op aarde" zou ik het trouwens niet noemen - daarvoor heb ik ergere dingen meegemaakt in mijn leven - maar deugd deed dat tijdenlang gekeuter wegens gebrek aan ervaring en met zijn 2 zitten staren "want de andere huisarts wil ook meekijken en helpen" gewoon écht niet.

Conclusie: Mirena 4 wordt terug gezet door een gynaecoloog mét ervaring. En met uit voorzorg 2 Dafalgans.

Als Mirena 3 nummer 1 was geweest zou ik er waarschijnlijk nooit meer één laten plaatsen :-). Maar ik weet dus dat het ook anders kan.


Behalve bij de plaatsing een beetje wel al 15 jaar geen druppel bloed te zien hier.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Geinig, heb hem nu net (2uur geleden) laten plaatsen. Ik heb wel een koperspiraaltje maar dat maakt voor het plaatsen niet zoveel uit.

Was mijn 1e keer, ik heb het laten doen bij mijn huisarts. Was écht veel minder pijnlijk dan ik had gedacht. Ze zei dat ze dit vaker doet, en ik kon het merken. Totaal geen ‘wroeten’ zoals ik soms las als HA’s dat deden.

Het enige wat ik pijnlijk vond was toen ze het ging opmeten, ik vond dat erg vergelijkbaar met een pijnlijke steek tijdens je menstruatie. Het klemmetje voelde ik niet eens. Het was wel een vreemde pijn, een soort van doffe pijn. Daarna ebt het ook weer weg. Ze zei, meer dan dat wordt het niet. Dit is wat je kan verwachten zometeen bij plaatsen. Grappig was dat het daarna al vele stukken minder was. Toen ze zei, hij zit, zei ik oh. Ik voelde het geen eens! Ik was namelijk aan het wachten tot die steek, maar die steek kwam helemaal niet. Wel voelde ik toen ze opnieuw mijn baarmoeder inkwam, maar dat was denk maar 25% vd eerste pijn. Weet niet eens of ik dat pijn kon noemen.

Ik was dan wel goed voorbereid, had al veel op YouTube gezien dus ik had me erop ingesteld. Misschien dat dat hielp. Ik denk ook dat als je jezelf gek loopt te maken het allemaal erger wordt. Maar ik moet wel zeggen, ik heb voorheen echt zware krampen gehad bij sommige menstruaties. Dus ik ben wel wat pijn gewend. Mocht je een lichte menstruatie hebben, dan zal dit ook niet fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er 3 gehad en aangezien ik nooit een kind gebaard heb was het allemaal wat 'nauw' en mocht ik naar de gynaecoloog. Het is even naar en ongemakkelijk, maar dit duurt meestal maar kort. Met een naproxen een uurtje van te voren is het redelijk goed te doen. Ik vind het die paar minuten wel waard als je daarna vijf jaar van je menstruatie en pms af bent, ook stukken goedkoper. Wat ik wel heb gemerkt, is dat je veel meer pijn kan voelen als je gespannen bent. Dus zorg gewoon dat je relaxed bent als je m laat zetten. Als je al helemaal gestressed bent voor je naar binnen gaat, ja dan wordt het geen prettige ervaring.

Het schijnt bij vrouwen die kinderen hebben makkelijker te gaan. Misschien is het vijf minuutjes niet relaxed zoals bij een uitstrijkje, maar daar krijg je zoveel comfort voor terug. Je vergeet het zo weer. Ik zou het daarom echt niet afblazen. Maar goed, zoals al gezegd, zoveel mensen zoveel verhalen. Als jij al een afspraak hebt en je goed hebt ingelezen, zou ik gewoon even doorzetten. En daarna een stuk chocoladetaart kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het opmeten van de baarmoeder vond ik wel even naar. De rest amper gevoeld.
Ik heb wel kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht ik doe dit als een baas kom maar door, maar ging knockout.

Het was ook 20 minuten gepruts, dat is lang kiezen op elkaar. Hel. Langste 20 minuten van mijn leven. Meteen de laatste keer ook, ik laat nooit weer zo'n plastic hormonenkersboom door mijn bmm schuiven, wat is het ook eigenlijk een raar idee.

Ik was wel jong, denk dat het heel anders kan zijn als je bevallingen hebt doorgemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
21-11-2023 18:54
Ik dacht ik doe dit als een baas kom maar door, maar ging knockout.

Het was ook 20 minuten gepruts, dat is lang kiezen op elkaar. Hel. Langste 20 minuten van mijn leven. Meteen de laatste keer ook, ik laat nooit weer zo'n plastic hormonenkersboom door mijn bmm schuiven, wat is het ook eigenlijk een raar idee.

Ik was wel jong, denk dat het heel anders kan zijn als je bevallingen hebt doorgemaakt.
Dit wordt altijd gezegd, maar bij mij deed het nog net zoveel pijn na mijn bevallingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een uitstrijkje vind ik peanuts. Dat is geen probleem.
Zoals verwacht twijfel ik nog steeds. Misschien dat ik de beslissing maar weer een maand uitstel🫤
nitflex schreef:
21-11-2023 17:15
Met de pil word je ook niet écht ongesteld.
Wilde ik ook al zeggen dus dat is ook geen bewijs dat je niet zwanger bent...
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
21-11-2023 19:07
Een uitstrijkje vind ik peanuts. Dat is geen probleem.
Zoals verwacht twijfel ik nog steeds. Misschien dat ik de beslissing maar weer een maand uitstel🫤
Een uitstrijkje is dan ook echt wel wat anders. Tenzij je bang bent voor inwendig onderzoek of een speculum al pijn vindt doen, is dat ook echt peanuts. Bij het meten van je baarmoeder en plaatsen van het spiraal gaan ze door je baarmoedermond ín je baarmoeder. Dat wist je vast wel, maar dat is dus geen feest :)
Aan de andere kant, je hebt er jaren geen omkijken naar. Ik heb een T Safe en die mag zelfs 10 jaar blijven zitten. Hij gaat er binnenkort uit en dan hoef ik niets meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
21-11-2023 22:14
Een uitstrijkje is dan ook echt wel wat anders. Tenzij je bang bent voor inwendig onderzoek of een speculum al pijn vindt doen, is dat ook echt peanuts. Bij het meten van je baarmoeder en plaatsen van het spiraal gaan ze door je baarmoedermond ín je baarmoeder. Dat wist je vast wel, maar dat is dus geen feest :)
Aan de andere kant, je hebt er jaren geen omkijken naar. Ik heb een T Safe en die mag zelfs 10 jaar blijven zitten. Hij gaat er binnenkort uit en dan hoef ik niets meer.
Dat ligt eraan en is voor iedere vrouw anders. Niet iedereen reageert even goed op een spiraal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen kinderen, meermalen spiraal laten zetten en verwijderen bij huisarts (wel voor ik veertig werd, oei) maar vooral wat ongemak.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb na 2 bevallingen een koperspiraal laten plaatsen door de huisarts: vond het niet pijnlijk, geen pijnstilling nodig. Alleen een beetje kramperig. Nu moet ik ook zeggen dat ik mijn bevallingen ook niet als extreem pijnlijk heb ervaren en ook niets voel van uitstrijkjes, dus misschien gezegend met een ongevoelige baarmoeder ;-).

Ik heb daarnaast ook meerdere malen geassisteerd bij het plaatsen van spiralen door een verloskundige, daar was ook de algemene reactie van de clienten dat het meeviel. Tips daar waren wel altijd idd pijnstilling (voor de zekerheid) vooraf, en laat de spiraal zetten in je menstruatieweek. Beetje knoeierig maar wel makkelijker plaatsen vanwege ligging en opening van de baarmoedermond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
21-11-2023 23:07
Dat ligt eraan en is voor iedere vrouw anders. Niet iedereen reageert even goed op een spiraal.
Dit lees je ook veel ja. Het zetten is 1, maar hoe iemand erop reageert is een tweede. Loopt uit van de hemel tot hel haha. En is bij elk spiraaltje ook weer anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er 4 gehad en geen kinderen. Plaatsen vond ik ongemakkelijk, maar niet meer dan dat. Alle keren wel pijnstilling geslikt vooraf. Ik probeerde te focussen op mijn ademhaling en dan viel de pijn alles mee. Heus wel wat, maar niet kermend of flauwvallend gelukkig. De artsen (ervaren ha of gyn) werkten lekker door, die snappen ook dat snelheid handig is. Des te eerder is het weer voorbij. Binnen een half uur stond ik weer buiten. Ook eigenlijk geen noemenswaardige pijn erna gehad.

Het plezier van 4 jaar geen omkijken en geen bloedingen, woog voor mij flink op tegen het korte ongemak bij plaatsen.

Succes met afwegen TO. Zoek een ervaren arts en bespreek dat je het lastig vindt. En als je het gaat doen: even doorbijten, probeer te ontspannen en klaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het echt vreselijk (nu aan mijn 3e spiraaltje), het voelt voor mij echt alsof mijn baarmoeder geperforeerd wordt.
Daarna heb ik ook echt nog een dag of 2 heftige menstruatiekrampen. Maar daarna heb ik weer 5-6 jaar rust, dat is het me wel waard

(En ik heb wel kinderen, wil niet weten hoe het zou zijn als ik die niet had gehad, nog erger kan in mijn ogen niet, vond persoonlijk bevallen ook minder pijnlijk.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb IVF gehad en 2 bevallingen. De spiraal is bij mij door de gynaecoloog gezet. Ik was ter controle en noemde dat ik nog een afspraak wilde maken voor de mirena. Hij stelde voor het meteen dan te doen; dat vond ik best. Het was in een minuut gebeurd en ik voelde nauwelijks wat, geen pijnstilling genomen. Als ik zo lees heb ik blijkbaar nog ergens geluk mee op gynaecologisch vlak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Craziestcatlady schreef:
22-11-2023 22:38
Ik vind het echt vreselijk (nu aan mijn 3e spiraaltje), het voelt voor mij echt alsof mijn baarmoeder geperforeerd wordt.
Daarna heb ik ook echt nog een dag of 2 heftige menstruatiekrampen. Maar daarna heb ik weer 5-6 jaar rust, dat is het me wel waard

(En ik heb wel kinderen, wil niet weten hoe het zou zijn als ik die niet had gehad, nog erger kan in mijn ogen niet, vond persoonlijk bevallen ook minder pijnlijk.)
Ik vergelijk altijd alle onheil met mijn bevallingen. Met name mijn eerste was bijzonder langdurig en pijnlijk en ik had vooraf nooit kunnen bedenken dat een mens zoveel pijn kan hebben en het overleven. Op die schaal is een spiraaltje een speldenprik, maar desondanks echt wel even een paar seconden hels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 2 x een koperspiraal en daarna 2 of 3 x maar een Mirena. Twee paracetamol van tevoren en dan valt het wel mee vind ik. Even een vervelend gevoel als de baarmoedermond wordt vastgepakt en even een minuut of 10 buikpijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
22-11-2023 23:02
Ik vergelijk altijd alle onheil met mijn bevallingen. Met name mijn eerste was bijzonder langdurig en pijnlijk en ik had vooraf nooit kunnen bedenken dat een mens zoveel pijn kan hebben en het overleven. Op die schaal is een spiraaltje een speldenprik, maar desondanks echt wel even een paar seconden hels.
Ik beval liever dan dat ik een spiraal laat plaatsen.
Ware het niet dat ik geen kinderen meer wil....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven