Gezondheid alle pijlers

Hoeveel pijn doet het plaatsen van een spiraaltje nou echt?

21-11-2023 10:32 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er al langere tijd over na aan het denken om een hormoonspiraaltje te laten plaatsen.
Met wat geluk wordt ik wat minder ongesteld, minder hormoonachtige klachten die ik nu bij de pil wel heb.
Echter, ik heb in het verleden ivf icsi met alle bijbehorende onderzoeken gehad en ingrepen op gynaecologisch gebied is sinds dien toch wel iets lastiger voor mij.
Kortom ik ben gewoon bang voor de pijn van het plaatsen. En online lees ik alles van ik voelde nauwelijks wat tot ik dacht dat ik doodging.
Volgende week zou ik ongesteld moeten worden en eigenlijk wil ik deze week de knoop doorhakken en dat stomme ding volgende week laten plaatsen.
Is het inderdaad soms een vreselijk pijnlijk verhaal of valt het als je kinderen hebt gehad best mee? En helpt een Aleve of ibuprofen echt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn 4 momenten dat je last kunt hebben.
Bij plaatsen eendebek (vaak valt dat mee).
Bij openen van de eendebek (in mijn geval erg pijnlijk, maar dat verschilt enorm per persoon)
Bij het opmeten van de baarmoeder (bij mij een heel korte, heftige pijn)
Bij het plaatsen van de mirena (zelfde pijn als bij opmeten, fel, heftig)

Het is beide maar een paar seconden pijn.

Voor mij met lijfherinneringen van heftig trauma in dat gebied was het extreem pijnlijk en ging ik bijna out. Maar de gyn begeleidde me goed (bij HA de week ervoor niet gelukt, ze had niet het juiste speculum en kon daardoor de oude mirena niet verwijderen, heeft 3 kwartier staan prutsen).

Ik zou het mensen ook zeer zeker niet afraden. Eén maal per 5 jaar een paar seconden heftige pijn, en daarna jaren geen menstruatiepijnen en gerelateerde labiele emoties meer, ik teken ervoor. Ook al is het voor mij een fysieke en mentale belasting in de buitencategorie.
LuciFee2023 schreef:
21-11-2023 11:47
Vooral hoe de baarmoeder ligt/is van vorm/kundigheid van de plaatser. Cycles heeft maar lichte beperkt invloed.
Dit. En leeftijd. Hoe ouder, hoe stugger de baarmoeder en daardoor pijnlijker.

Nooit pijn gehad, tot de laatste keer en dat kwam dus, omdat ik al boven de 40 was volgens de gyn. Kijk niet uit naar de volgende komend jaar :hihi:
hanke321 schreef:
21-11-2023 11:55
Er zijn 4 momenten dat je last kunt hebben.
Bij plaatsen eendebek (vaak valt dat mee).
Bij openen van de eendebek (in mijn geval erg pijnlijk, maar dat verschilt enorm per persoon)
Bij het opmeten van de baarmoeder (bij mij een heel korte, heftige pijn)
Bij het plaatsen van de mirena (zelfde pijn als bij opmeten, fel, heftig)

Het is beide maar een paar seconden pijn.

Voor mij met lijfherinneringen van heftig trauma in dat gebied was het extreem pijnlijk en ging ik bijna out. Maar de gyn begeleidde me goed (bij HA de week ervoor niet gelukt, ze had niet het juiste speculum en kon daardoor de oude mirena niet verwijderen, heeft 3 kwartier staan prutsen).

Ik zou het mensen ook zeer zeker niet afraden. Eén maal per 5 jaar een paar seconden heftige pijn, en daarna jaren geen menstruatiepijnen en gerelateerde labiele emoties meer, ik teken ervoor. Ook al is het voor mij een fysieke en mentale belasting in de buitencategorie.
Echt dit hè. Geef gewoon toe dat het niet lukt ipv mij in allerlei gênante houdingen te duwen. Nu 2 huisartsen gehad die het perse zelf moesten proberen. Nu een nieuwe huisarts en gaat me op zeker niet nog een keer gebeuren. Gewoon gelijk naar de gyn.
En online lees ik alles van ik voelde nauwelijks wat tot ik dacht dat ik doodging.
Dat is nou eenmaal hoe het is; het varieert. Net als bevallen, tandartsbehandelingen, bloed prikken, of wat dan ook. Iedereen heeft andere ervaringen.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 21-11-2023 14:05
0.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijniebelle schreef:
21-11-2023 11:24
Het verbaast mij altijd hoeveel vrouwen een spiraaltje willen/durven te laten zetten. Ik weet niet of ik een medische bangeschijterd ben, maar echt no way dat er een voorwerp in mijn baarmoeder geplaatst gaat worden, wat blijkbaar bij een hoop vrouwen ook nog superveel pijn doet. En nee, het maakt me niet uit of dat maar even kort duurt, het lijkt me echt een hel alles bij elkaar.
Realiseer je ook dat je vooral de verhalen van vrouwen die het pijnlijk vonden. Veel vrouwen hebben nauwelijks last en schrijven cq vertellen hier niet over. Het is echt geen hel voor veel vrouwen, verre van zelfs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-11-2023 11:41
Eens. Het idee alleen al. En nee, dat is nergens anders op gebaseerd dan wat ik her en der lees. En ik heb 10x IUI gehad, dus 100x gespoten, hsg gehad (doorspoelen van je eileiders, echt een feestje met die klem), en 30x een eendenbek, maar no way dat er een spiraaltje komt. Maar goed, zit toch in de overgang, dus nog maar even condooms en verder hst voor de hormonen ;)

Moet jij dit nou echt overal melden? Het is hier niet eens relevant voor de topicvraag.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
BouwWaus schreef:
21-11-2023 11:45

Ik heb zelf geen oorbellen omdat ik een gaatje prikken en er dan sieraden in hangen helemaal een onprettig idee vind. Haha!
Ja, dit.. ik heb wel gaatjes in mijn oren, maar ik snap bijvoorbeeld dan weer niet dat mensen die een tattoo nemen vrijwillig hun huid met een naald je huid kapot laten prikken.
Groetjes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het vrij pijnlijk maar dat kwam ook omdat mijn spiraal lastig goed in te brengen was door de gynaecoloog omdat deze steeds in het litteken van mijn keizersnede ging zitten. Nu deze eenmaal zit ben ik er heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
21-11-2023 12:03
Realiseer je ook dat je vooral de verhalen van vrouwen die het pijnlijk vonden. Veel vrouwen hebben nauwelijks last en schrijven cq vertellen hier niet over. Het is echt geen hel voor veel vrouwen, verre van zelfs.

Zelfs als het geen of nauwelijks pijn zou doen zou ik het nooit laten zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eenmalig, 15 jaar geleden. Qua pijn: de HEL. Zelf de diclofenac zetpil die ik vooraf kreeg deed niets. Ik ben niet kleinzerig, geen heftige gynaecologische aandoeningen of wat dan ook. Ik heb overigens geen kinderen gedragen/ gekregen.
Toen ie er 5 jaar later weer uit moest bleek ie zoek, uiteindelijk middels een ingreep uit de buikholte moeten laten verwijderen. Kortom: voor mij nooit weer dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het meevallen. Doet even pijn en daarna klaar. Die keer 4 maanden na bevalling heb ik er ongeveer niets van gevoeld, daarvoor en die erna wel. Maar een paar seconden pijn voor jaren nauwelijks bloedverlies vind ik een zeer acceptabele deal, dus ik ga ervoor.
aikidoka wijzigde dit bericht op 21-11-2023 14:46
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
21-11-2023 11:22
Ik heb ooit een hsg gehad. Een baarmoederfoto. Dat vond ik dus echt vreselijk pijnlijk. Ik heb huilend op de tafel gelegen. Ik ben bang dat het daarmee vergelijkbaar is..
Ik had het zelf andersom, spiraaltje plaatsen vond ik extreem pijnlijk, de hsg voelde ik vrijwel niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb geen kinderen
ik vind het de hel. maar wel maar een paar seconden (ondanks gekke vorm baarmoeder waardoor het lastig is volgens mijn huisarts) en dus is het mij meer dan waard om er daarna 5, en inmiddels 9, jaar vanaf te zijn.

wat ik wel eng vind is dat mijn huisarts met pensioen is sinds een paar maanden en ik dus niet weet of zijn opvolger het kan..
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen kinderen gebaard, spiraaltje nr. 4 zit er in. Plaatsen is even ongemakkelijk, maar echt pijnlijk, nee, dat vind ik het zeker niet.

Zorg wel dat je de spiraal laat plaatsen bij iemand die het regelmatig doet. Na een tip van een kennis heb ik de laatste twee laten plaatsen bij een verloskundigenpraktijk. Die doen dat veel vaker en konden ook gelijk de inwendige echo maken om te kijken of hij goed zit. Stuk handiger dan een huisarts die nooit of nauwelijks spiraaltjes plaatst en de gebruiksaanwijzing nog moet gaan lezen....

Plaatsing door een verloskundige valt niet onder je eigen risico. Door gynaecoloog wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu mijn derde mirena en alle 3 de keren vond ik het echt verschrikkelijk om hem te laten plaatsen. Vind het echt een nare pijn die ook nog een tijdje duurt en ik kan er maanden tegenop zien als ik m moet laten vervangen.

Ik heb overigens wel kinderen.

Daar staat tegenover dat ik nooit meer ongesteld wordt (de afgelopen 8 jaar ben ik 1 keer ongesteld geweest) en dat ik verder nergens last van heb.
coderood wijzigde dit bericht op 21-11-2023 16:06
4.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
hanke321 schreef:
21-11-2023 11:55
Er zijn 4 momenten dat je last kunt hebben.
Bij plaatsen eendebek (vaak valt dat mee).
Bij openen van de eendebek (in mijn geval erg pijnlijk, maar dat verschilt enorm per persoon)
Bij het opmeten van de baarmoeder (bij mij een heel korte, heftige pijn)
Bij het plaatsen van de mirena (zelfde pijn als bij opmeten, fel, heftig)

Het is beide maar een paar seconden pijn.

Voor mij met lijfherinneringen van heftig trauma in dat gebied was het extreem pijnlijk en ging ik bijna out. Maar de gyn begeleidde me goed (bij HA de week ervoor niet gelukt, ze had niet het juiste speculum en kon daardoor de oude mirena niet verwijderen, heeft 3 kwartier staan prutsen).

Ik zou het mensen ook zeer zeker niet afraden. Eén maal per 5 jaar een paar seconden heftige pijn, en daarna jaren geen menstruatiepijnen en gerelateerde labiele emoties meer, ik teken ervoor. Ook al is het voor mij een fysieke en mentale belasting in de buitencategorie.
Bij mij gaat mijn baarmoeder na het plaatsen ook nog een aantal uur proberen dat ding eruit te werken. Heftige ongesteldheidskrampen die ik echt niet fijn vond.
Alle reacties Link kopieren Quote
hanke321 schreef:
21-11-2023 11:55

Ik zou het mensen ook zeer zeker niet afraden. Eén maal per 5 jaar een paar seconden heftige pijn, en daarna jaren geen menstruatiepijnen en gerelateerde labiele emoties meer, ik teken ervoor. Ook al is het voor mij een fysieke en mentale belasting in de buitencategorie.
Tegenwoordig mag de Mirena 8 jaar blijven zitten aldus mijn huisarts en de gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik vond het pijnlijk. Bij mij was het verkeerd gegaan en toen moest het over bij de gyn, geen fijne ervaring. Ik voelde dat ding constant zitten, dus heb het er vrij snel weer uit laten. Ik vind het apart hoeveel vrouwen ervoor kiezen, terwijl het toch best een ding is om zoiets voortdurend in je lichaam te hebben zitten.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor sterilisatie van mijn man, omdat dat voor hem maar een eenmalige korte, goedkope, eenvoudige ingreep is. We hoeven nu nooit meer ergens aan te denken, geen kunstmatige hormonen, geen voorwerpen in ons lichaam, enorm relaxt.
Ik heb vorig jaar een mirena laten zetten, het zetten vond ik de hel op aarde (het was behoorlijk pijnlijk) maar ik ben heel erg blij dat ik het gedaan heb.
8 jaar mag die tegenwoordig idd blijven zitten, ik vind het 10 minuten helse pijnen wel waard. Ik heb overigens geen kinderen en was al 40 toen ik hem liet plaatsen maar goed ik weet niet of het daardoor zo pijnlijk was.
anoniem_65e99c1e9c118 wijzigde dit bericht op 21-11-2023 16:30
41.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
21-11-2023 16:02
Ik heb nu mijn derde mirena en alle 3 de keren vond ik het echt verschrikkelijk om hem te laten plaatsen. Vind het echt een nare pijn die ook nog een tijdje duurt en ik kan er maanden tegenop zien als ik m moet laten vervangen.

Ik heb overigens wel kinderen.

Daar staat tegenover dat ik nooit meer ongesteld wordt (de afgelopen 8 jaar ben ik 1 keer ongesteld geweest) en dat ik verder nergens last van heb.

Misschien een rare gedachte, maar ik zou me dan de hele tijd zorgen maken of ik niet toch per ongeluk zwanger zou zijn. Omdat je niet ongesteld wordt. Denk dat ik elke maand een test zou doen. Want hoe weet je nou of het niet mis is gegaan?
Je wordt pas nat als het regent
Milestone schreef:
21-11-2023 16:20
Misschien een rare gedachte, maar ik zou me dan de hele tijd zorgen maken of ik niet toch per ongeluk zwanger zou zijn. Omdat je niet ongesteld wordt. Denk dat ik elke maand een test zou doen. Want hoe weet je nou of het niet mis is gegaan?
Ik ben ook niet meer ongesteld (heerlijk, ook voor mijn omgeving aangezien mijn humeur dan om door de plee te spoelen is) en ik maak me daar totaal niet druk om aangezien de mirena nog veiliger is dan de pil...
Alle reacties Link kopieren Quote
PhoebeHolmesreturns schreef:
21-11-2023 16:28
Ik ben ook niet meer ongesteld (heerlijk, ook voor mijn omgeving aangezien mijn humeur dan om door de plee te spoelen is) en ik maak me daar totaal niet druk om aangezien de mirena nog veiliger is dan de pil...

Ik zou denken dat ik de uitzondering was die toch zwanger wordt. Of dat de spiraal niet goed is blijven zitten en dus niet werkt.
Maar goed, extra reden voor mij om geen spiraal te nemen. Ik zie liever maandelijks bewijs dat ik niet zwanger ben :mrgreen:
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
PhoebeHolmesreturns schreef:
21-11-2023 16:28
Ik ben ook niet meer ongesteld (heerlijk, ook voor mijn omgeving aangezien mijn humeur dan om door de plee te spoelen is) en ik maak me daar totaal niet druk om aangezien de mirena nog veiliger is dan de pil...
Misschien toeval, maar ik ken zo al drie vrouwen die dwars door hun spiraal zwanger zijn geworden. De kans is klein, toch gebeurt het regelmatig dat vrouwen zwanger raken terwijl ze op de juiste wijze anti conceptie gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
21-11-2023 16:20
Misschien een rare gedachte, maar ik zou me dan de hele tijd zorgen maken of ik niet toch per ongeluk zwanger zou zijn. Omdat je niet ongesteld wordt. Denk dat ik elke maand een test zou doen. Want hoe weet je nou of het niet mis is gegaan?
Tja...zou je dat ook doen als je aan de pil was?

Ik check regelmatig even of ik de draadjes nog voel zitten, meer dan dat doe ik niet.
Mocht ik toch zwanger blijken (en die kans is inderdaad niet nul, maar wel heeeeel klein) dan wordt het een abortus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
21-11-2023 16:12
Ja, ik vond het pijnlijk. Bij mij was het verkeerd gegaan en toen moest het over bij de gyn, geen fijne ervaring. Ik voelde dat ding constant zitten, dus heb het er vrij snel weer uit laten. Ik vind het apart hoeveel vrouwen ervoor kiezen, terwijl het toch best een ding is om zoiets voortdurend in je lichaam te hebben zitten.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor sterilisatie van mijn man, omdat dat voor hem maar een eenmalige korte, goedkope, eenvoudige ingreep is. We hoeven nu nooit meer ergens aan te denken, geen kunstmatige hormonen, geen voorwerpen in ons lichaam, enorm relaxt.
Mwah...ik vind dat niet zo'n ding. Bij mij is het al 4 keer goed gegaan en heb nooit last van het spiraaltje. Dan vind ik het niet meer ongesteld worden echt een uitkomst. Bij de meeste vrouwen gaat het gewoon goed.
Maar ik kan me voorstellen dat je er niet (meer) voor kiest als je er klachten of last van had.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven