Gezondheid alle pijlers

hoofdpijn en menstruatie

08-12-2009 19:43 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

sinds langere tijd heb ik regelmatig last van hoofdpijn. Begin dit jaar ben in daarvoor een keer naar de huisarts gegaan en volgens hem was het in iedergeval geen migraine. Ik moest maar paracetamol pakken voor de pijn en het 'uitzitten' zogezegt.

Ik heb het idee dat de hoofdpijn steeds erger wordt en vaak is het het er tijdens mijn menstruatie. Het kan dus hormonaal zijn lijkt mij. Is dit te testen? Als ik voor een anticonceptie zou kiezen waardoor ik niet meer ongesteld wordt zou de hoofdpijn dan ook ophouden of zal dit geen verschil maken. Een spiraaltje lijkt me best wel eng dus ik dacht dat de prikpil misschien iets is. maar ik begrijp dat artsen dat niet zo vaak voorschrijven aan jonge vrouwen (ben 24 jaar).

Vanwege de paracetamol heb ik ook regelmatig last van mijn maag dus daardoor raak ik van de regen in de drup. Heb al alternatieve hoofdpijn pilletjes geprobeerd omdat dit beter voor de maag is maar dit lijkt niet echt te helpen.

wie kan mij helpen want de hoofdpijn (en maagpijn) belemmerd me steeds meer in het leven. Ik wil graag goed voorbereid terug gaan naar de Huisarts. ben al een soort van een dagboekje aan het bij houden wanneer ik hoofdpijn heb en wat er samen mee kan hangen.

groetjes lotte
Ik heb ook veel hoofdpijn, zeker ook rond de menstruatie. Dus ik herken het probleem wel.

Wil je wel even laten weten dat een bijwerking van de paracetamol hoofdpijn is, dus grijp er niet te vaak naar.....(zoals ik heb gedaan).
Door een Mirenaspiraal verdwijnt niet altijd de menstruatie. Bij mij is ie wel weg maar ik merk dat ik nog wel een cyclus heb. Af en toe buikpijn, zin in seks wisselt heeel erg, meer stemming(swisselingen) dan bij de pil. Dus een Mirena is geen garantie dat je hoofdpijn verdwijnt.

Gebruik je de pil?
Hoi Lotte,

Ik ben 24, gebruik de pil (gebruik je de pil?) en heb rond mijn menstruatie hoofdpijn, ook ik ben op een gegeven moment bij gaan houden wanneer ik er precies last van heb en wat bleek altijd voor mijn periode en heftiger wanneer ik gespannen ben. Het is een gemene pijn, altijd op dezelfde plek, links voor in mijn hoofd. Op een bepaalde plek hoofdpijn hebben schijnt een eigenschap van migraine te zijn. Dat heb ik niet. Paracetamols helpen niet. De dokter heeft me begin dit jaar inbuprofen 600 voorgeschreven. Helaas werkt zelfs dit niet.

Ik blijf zoeken naar een oplossing...

Groetjes Esther
hormonale hoofdpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door de duik in hormonen die je lichaam maakt.

Met de pil krijg je een hoeveelheid hormonen binnen die tijdens de stopweek ineens afneemt.

Daarbij wordt je in de stopweek ongesteld en dus maakt je eigen lichaam ook al een duikeling in hormonen..

Ik had het ook altijd en kreeg op een gegeven moment tabletjes die normaal tijdens de overgang gegeven werden. Deze moest ik slikken tijdens de stopweek en daarmee had ik het een stuk minder...

Anders eens aankaarten als je bij de gynaecoloog bent.. kan heel veel schelen hoor
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 08 december 2009 @ 20:18:

hormonale hoofdpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door de duik in hormonen die je lichaam maakt.

Met de pil krijg je een hoeveelheid hormonen binnen die tijdens de stopweek ineens afneemt.

Daarbij wordt je in de stopweek ongesteld en dus maakt je eigen lichaam ook al een duikeling in hormonen..

Ik had het ook altijd en kreeg op een gegeven moment tabletjes die normaal tijdens de overgang gegeven werden. Deze moest ik slikken tijdens de stopweek en daarmee had ik het een stuk minder...

Anders eens aankaarten als je bij de gynaecoloog bent.. kan heel veel schelen hoorMaar dit snap ik dan niet want bij de pil is ongesteldheid eigenlijk nep. Misschien moet TO eens proberen de pil door te slikken?
hoi

ik gebruik de pil en eigenlijk alleen maar zodat ik de menstruatie een keer kan overslaan. Zou het misschien beter zijn ermee te stoppen. kwestie van proberen natuurlijk maar ik ben een beetje bang voor de onregelmatigheid/niet meer weten wanneerje ongesteld wordt ed.

bij mij helpt paracetamol soms wel en soms niet. ik heb wel een keer inbuprofen (pil) geprobeerd bij een vriend maar dit hielp helemaal niet. De bruis versie heb ik nooit geprobeerd.

ik ben nog nooit bij de gynaecoloog geweest. Moet daar dus eerst een verwijzing voor hebben maar dat is misschien wel een idee een keer te doen.

bij mij zit de pijn ook meestal op dezelfde plek links schuin boven mijn ogen.

bedankt voor de tips zover en ook jullie veel succes met de klachten
ik slik de pil wel eens door maar dan krijg ik de hoofdpijn meestal op een andere tijd. dus niet op de tijd waarneer ik eigenlijk ongesteld moet zijn.

en de pil door te blijven slikken lijkt me niet zo heel gezond eigenlijk
Ik heb ook last van hormonale hoofdpijn, ik heb al 7 jaar een Mirena maar dat is geen oplossing voor dit probleem. Althans niet bij mij. Gewone pijnstillers helpen niet, maar sumatriptan wel. Dit wordt normaal gesproken voorgeschreven bij migraine. Ik heb volgens mij geen migraine, maar gewoon barstende hoofdpijn. Ongeveer een uur nadat ik een pil (100 mg) heb ingenomen, zakt de hoofdpijn. Het helpt nagenoeg altijd. Ik ben er erg blij mee, want met die barstende pijn in mijn hoofd is het moeilijk om goed te functioneren.
Ik heb ook erg veel last van hoofdpijn vlak voor en tijdens de menstruatie. Op aanraden van de huisarts en neuroloog slik ik wel de pil door. Ik heb begrepen dat dit niet erg is. Het helpt wel, maar ik merk toch dat als ik gespannen ben of me erg druk maak, ik weer die hoofdpijn krijg. Maar het doorslikken van de pil kan wel veel schelen.
quote:_lotte85_ schreef op 08 december 2009 @ 20:35:

ik slik de pil wel eens door maar dan krijg ik de hoofdpijn meestal op een andere tijd. dus niet op de tijd waarneer ik eigenlijk ongesteld moet zijn.

en de pil door te blijven slikken lijkt me niet zo heel gezond eigenlijkDoorslikken is niet ongezond hoor. De menstruatie die je hebt met de pil is toch nep dus mss moet je dat eens proberen. Het kan wel zijn dat je onttrekkingsbloedingen krijgt maar dan kun je alsnog een stopweek inlassen.
Hi bedankt voor de berichten weer. ik ga het weer proberen om de pil door te slikken (vind het helemaal niet erg om niet ongesteld te worden, heerlijk ) en als ik dan weer hoofdpijn krijg dan moet ik uitzoeken waar dat dan mee te maken heeft

hebben jullie trouwen ook dat de hoofdpijn meer met licht dan geluiden te maken heeft. ik kan bevoorbeeld wel naar muziek luisteren maar tv kijken wordt een stuk moeilijker, alleen hele schelle geluiden kan ik niet aanhoren.

groetjes
Hoi Lotte,

Ik heb 3 jaar lang ontzettend veel last van migraine gehad. Ik werd er gek van! Geluiden waren een beetje te verdragen maar licht helemaal niet. Het was een blinddoek op en oordoppen in en zelfs dat deed pijn. Ik had het altijd links boven mijn oog. Op aanraden van de HA ben ik gestopt met de pil. Hij vertelde mij dat een spiraaltje minder hormonen afgeeft en dat het in de meeste gevallen werkt. Ik moest eerst maar eens helemaal met de pil stoppen.

Ik ben dus gestopt met de pil en wat een verandering! Ik voel me veel energieker en heb veel minder last van migraine. Af en toe voel ik het nog opkomen maar dan ga dit weg met een ibruprofen. "vroeger" kon ik het hele doosje leeg eten en dan ging het nog niet weg.

Misschien iets voor jou om te proberen? Het is natuurlijk niet ideaal maar bij mij wegen de voordelen en op tegen de nadelen.

Succes!
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Hi isa

bedankt voor de tip

ben blij voor je dat je er nu praktisch vanaf bent.

Ik zal er eens goed over nadenken: pil doorslikken of stoppen met de pil. Momenteel gebruik ik de pil niet als anticonceptie, heb geen vriend en de daarbij horende leuke dingen ;)

ik gebruik hem echt om mijn menstruatie te kunnen regelen.

eigenlijk is het dus de meest grote onzin dat ik hem wel slik.

mij lijkt zo'n spiraaltje dus doodeng. snap niet dat er iets in het lichaam daar kan zitten wat niet te voelen is en wat het lichaam er niet uitwerkt.

en de plaatsing lijkt me ook niet echt comfortabel!

groetjes lotte
Ook last van hormonale migraine. 2 zwangerschappen waren heerlijk: 2x 9 maanden lang geen hoofdpijn! Stoppen met de pil werkte voor mij een tijdje goed, het laatste half jaar werd de migraine rond mijn menstruatie en ovulatie echter weer veel erger. Dat heeft bij mij ook met mijn leeftijd te maken, ik ben nl. 40+. Ik ben nu weer begonnen met de pil en slik 2.5 strip door. Scheelt in de hoofdpijn en sowieso heerlijk om minder vaak en heftig ongesteld te zijn. Tip voor Esther: als pijnstiller gebruik ik trouwens imigran, dat is een sumatriptan. Het enige wat helpt bij migraine. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven