Gezondheid alle pijlers

Hormonale disbalans

13-12-2019 11:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik zoek tips en misschien ervaringen over een hormonale disbalans.

Ik was 16 toen ik aan de pil ging vanwege acne. Tussen relaties door wel gestopt en dan wel wat last van acne op mijn kin. Ook heb ik last van hormonale pigmentvlekken in mijn gezicht.

Nu ruim 3 jaar geleden gestopt met anticonceptie vanwege kinderwens. Helaas nog niet zwanger ondanks o.a. 3x ivf. Alle onderzoeken zijn goed. Wij zijn, eten en leven gezond.

De acne op mijn kin is de laatste jaren erger geworden. Elke cyclus weer en mijn kin is ondertussen een krater landschap. :cry:

Ik ben de acne en pigmentvlekken zat. Ook blijft het in mijn achterhoofd zitten dat het door mijn hormoonhuishouding komt dat zwanger worden niet lukt. Via de gynaecoloog kom ik niet verder.

Wie weet raad?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een doorverwijzing naar een endocrinoloog vragen.
Zo kwam ik er achter waarom ik nooit kinderen heb gekregen.

Heel veel succes! IVF en alle bijbehorende ellende gaan je niet in de koude kleren zitten.
Alle reacties Link kopieren
Poeh snowdogs. Wil je ook delen waarom het niet lukte?
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
13-12-2019 12:26
Poeh snowdogs. Wil je ook delen waarom het niet lukte?
Dat wil ik wel, maar ik ben altijd bang dat mensen dan heel erg schrikken en zich van alles in hun hoofd halen. Het is best een heftige diagnose en het wil absoluut niet zeggen dat jij hetzelfde hebt. De kans is zelfs heel klein.
Alle reacties Link kopieren
Wat netjes van je :heart: . Dat zijn altijd hele lastige dingen. Even een :hug:
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
13-12-2019 12:33
Wat netjes van je :heart: . Dat zijn altijd hele lastige dingen. Even een :hug:
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Care for woman kan ook adviseren
Succes ❤️
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Herkenbaar wat je schrijft. Ook ik heb veel last van acne rondom mijn kin, (met name als ik ongesteld wordt) en heb ook last van pigmentvlekken.

Overweeg om schildklier functie te laten testen omdat wij ook al een tijdje (bijna 1.5 jaar) bezig zijn om zwanger te raken. Huisarts zegt echter dat ik geen hormonale problemen heb omdat menstruatie redelijk regelmatig is en omdat ik ovuleer...

Leef verder ook gezond.
Alle reacties Link kopieren
Heb helaas geen raad voor je...
Misschien ook eea laten checken via bloedtest? Vitamines en schildklier?
Ik vraag mij dit ook al 1,5 jaar af (wij zijn ook al zo lang bezig en overwegen nu ivf) en lees graag mee!
Helaas heb ik nog geen tips voor je, behalve misschien de schildklierfunctie.
Ook ik heb last v pigmentvlekken in het gezicht, maar alleen als ik veel in de zon ben geweest in de zomermaanden. Mijn cyclus is super regelmatig. Heb ook last v pms en rugklachten voor de menstruatie. Sterkte in ieder geval! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Thx voor alle reacties! In mijn omgeving ken ik niemand die dit soort klachten heeft. Toch ergens fijn om herkenning te vinden, hoewel ik het natuurlijk ook voor jullie ontzettend rot vind. Zeker voor jou Snowdogs!

Schildklier heb ik eerder al laten checken en was normaal. Verder de standaard onderzoeken ook allemaal ondergaan en een regelmatige cyclus. Volgens de gynaecoloog is dat het signaal dat alles ‘werkt’.

Toevallig bij een kennis waarbij zwanger worden ook niet wilde lukken lag het aan een traag werkende schildklier. Zeker een tip om dat te laten checken. Kan gewoon via de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Schijnt dat schildklier hier tot waarde 4 als normaal wordt gezien en in Gent 2,5. Misschien goed om naar te kijken?
Alle reacties Link kopieren
Maar als je ivf hebt gehad zijn je hormonen toch ook gecheckt?
Hoe kom je dan bij het idee van een hormonale disbalans?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er wordt niet veel gecheckt bij ivf. Of je nog niet in de overgang bent en schildklier. Verder niets.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
13-12-2019 23:00
Er wordt niet veel gecheckt bij ivf. Of je nog niet in de overgang bent en schildklier. Verder niets.
Maar welke hormonale disbalans verwacht je dan?
Ik ken de term uit de niet-wetenschappelijke zweefteven-hoek, dus ik kan het nog niet echt serieus nemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2019 06:54
Maar welke hormonale disbalans verwacht je dan?
Ik ken de term uit de niet-wetenschappelijke zweefteven-hoek, dus ik kan het nog niet echt serieus nemen.
Dat is een hele goede vraag! Zowel bij hormonale acne, pigmentvlekken en bij de innesteling is er sprake van de hormonen oestrogeen en testosteron.

Via Google kom ik ook steeds in de zweefteefhoek uit en kan weinig wetenschappelijke onderbouwing vinden. Vooral diëtisten en levensstijl coaches.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
13-12-2019 22:27
Schijnt dat schildklier hier tot waarde 4 als normaal wordt gezien en in Gent 2,5. Misschien goed om naar te kijken?
Thx voor de tip! Ik heb het even nagekeken en zat daar ook ruim onder (1,35).
Wat naar zeg. Mijn hormonen zijn altijd op “orde” als ze geprikt worden. En toch heb ik PCOS. Maar dat hadden ze vast al gezien in het ziekenhuis als dat bij jou zo was.
Alle reacties Link kopieren
jufjet85 schreef:
14-12-2019 22:02
Dat is een hele goede vraag! Zowel bij hormonale acne, pigmentvlekken en bij de innesteling is er sprake van de hormonen oestrogeen en testosteron.

Via Google kom ik ook steeds in de zweefteefhoek uit en kan weinig wetenschappelijke onderbouwing vinden. Vooral diëtisten en levensstijl coaches.
Insuline is bijv ook een hormoon. Toch zegt niemand in het geval van diabetes dat er sprake is van een 'hormonale disbalans'.

Zodra je zwanger bent verandert er hormonaal nogal wat. Noemt ook niemand een 'hormonale disbalans'.

Het is gewoon een term die niks betekent.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Een endocrinoloog is een goed idee. Die kan je helemaal doorlichten. Vervelend dat het nog niet gelukt is, TO. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2019 23:22
Insuline is bijv ook een hormoon. Toch zegt niemand in het geval van diabetes dat er sprake is van een 'hormonale disbalans'.

Zodra je zwanger bent verandert er hormonaal nogal wat. Noemt ook niemand een 'hormonale disbalans'.

Het is gewoon een term die niks betekent.
Heel feitelijk: ik heb last van hormonale acne, pigmentvlekken en het lukt niet om zwanger te worden. Geen idee of dit met elkaar te maken heeft. Alleen alle 3 hebben te maken met hormonen. Vandaar mijn vermoeden dat daar iets niet helemaal goed zit.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke term je er aan geeft.
Alle reacties Link kopieren
jufjet85 schreef:
15-12-2019 09:25
Heel feitelijk: ik heb last van hormonale acne, pigmentvlekken en het lukt niet om zwanger te worden. Geen idee of dit met elkaar te maken heeft. Alleen alle 3 hebben te maken met hormonen. Vandaar mijn vermoeden dat daar iets niet helemaal goed zit.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke term je er aan geeft.
Maar juist de hormonen die van belang zijn voor zwanger worden zijn neem ik aan gecontroleerd en goed bevonden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-12-2019 09:41
Maar juist de hormonen die van belang zijn voor zwanger worden zijn neem ik aan gecontroleerd en goed bevonden.
Dat zou je inderdaad denken, maar in de praktijk valt dit tegen.
Tegen mij is 8 jaar lang gezegd dat alles goed was. Uiteindelijk heb ik mezelf door een endocrinoloog laten onderzoeken en bleek dat ik, met mijn hormoonhuishouding/hormonale disbalans, nooit kinderen zal kunnen krijgen. Niks zweefteverigs aan, maar een heuse diagnose die ook nog eens niet voor de poes is.
Als mijn hormoonhuishouding goed gecheckt was voordat we het medische traject om kinderen te krijgen ingingen, had ik mezelf 8 jaar ellende kunnen besparen.
Wat vervelend zeg snowdogs! :hug:
Heb je ook ivf gedaan?
Ik kan me voorstellen dat dat heel heftig is geweest voor je. Heb je het inmiddels een plek kunnen geven?
Alle reacties Link kopieren
Je hormoonhuishouding kan een soort van van slag zijn. Niks zweverigs aan. Alles in je lichaam wordt beïnvloed door hormonen. Een dieet, levensstijl, manier van eten, kan daar enorm veel invloed op hebben. Ook op diabetes bv. Migraine, de overgang, allemaal dingen waar aantoonbaar verbetering is met een bepaald dieet./manier van eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven