Gezondheid alle pijlers

Hormoonzalf exzeem..

05-04-2013 09:17 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs ben ik naar de HA geweest voor een heel irritant exzeem plekje op mijn pols, nou voila laten zien en meteen bestelling gemaakt voor zalfje. Gisteren zalfje opgehaald maar het was er onwijs druk door het uitvallen van een assistente en daardoor zat er maar een assistente voor telefoontjes/hulp en de 'schoonmaakster' gaf de bestelde medicijnen weg. 's avonds wilde ik het spul opdoen maar zag ik dat er een hele brief bij zat, aangezien het eerste uitgifte was etc etc. Nou, zo'n zalfje is dus ook niet zomaar een onschuldig zalfje? Zou eigenlijk door de assistente uitleg en instructie moeten krijgen volgens de brief maar nu zelf de bijsluiter maar even zorgvuldig doorgelezen. Gisteravond zalfje opgedaan omdat ik voornamelijk heel veel jeuk s avonds heb en ik kan nu al zeggen dat ik aaaaamper heb gekrabt vanacht. De plek ziet er ook echt al stuk minder rood uit.

Maar nu komt het, ben zelf dus even op internet gaan rondneuzen en daar krijg je allemaal kriebel verhalen van hormoonzalf. De hormoonzalf die ik heb gekregen is trouwens locoid 0,1 %. Nu staat er dat je bij afgifte moet overleggen ivm andere medicijnen, ook die niet op recept te verkrijgen zijn en medicijnen uit het verleden.

Nou komt het: ik ben denk ik ongeveer 1.5 maand geleden gestopt met lexapro (medicijn tegen angst/depressie. Daarnaast zit ik sinds een week aan de neusspray en gebruik ik denk ik nu zo'n 2 jaar de nuvaring. Ik heb geen flaaaaaaauw idee of dit invloeden kan hebben op de nuvaring omdat het ook een hormoonzalfje is? of is dat een beetje een domme link ....

Naja, ik vind beetje slordig maar denk dat ik vanmiddag even de apotheek bel voor wat meer uitleg....

Voornu: hebben jullie énig idee of dit invloed heeft op die nuvaring? En mensen die er ervaring mee hebben moet je dus nog voorzichtig zijn met dit spul? (natuurlijk hou ik instructies van bijsluiter in de gaten en smeer ik niet heel de dag hé ;) )

Ohja. er stond trouwens goed handen wassen na afloop, maar mijn exzeem begint aan het eind van mijn hand al. Gisteren dus voorzichtig handen proberen te wassen maar dan word het al gauw nat en viezig.
Nee, het heeft niks met je hormonen van de nuvaring te maken.

En hormoonzalf voor eczeem is echt niet zo spannend als internet je soms wil doen geloven. Als je het gewoon volgens voorschrift gebruikt is er niks aan de hand.

Maar dit soort vragen kun je echt veel beter stellen aan de apotheek of je huisarts, in plaats van op een forum.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Bel de apotheek zou ik zeggen.

En dat handen wassen is vooral omdat je die hormonen anders uitspreid over de rest van je lichaam of als je toevallig in je oog wrijft

.

De zalf nooit te lang en/of te dik smeren,want je huid wordt er heel dun van.
Ik gebruik m'n hele leven al hormoonzalf. Het heeft vooral invloed op de huid waar je het smeert. Je smeert dun, als het goed is.

De huid wordt dunner, dus je moet niet teveel of onnodig smeren.

De hormoonzalf, die ik als baby al voorgeschreven kreeg, krijg ik nu niet meer omdat het te zwaar is. Ik heb 15 jaar lang de pil gebruikt, daar had mijn zalf geen invloed op. Ook niet op andere allergiemedicijnen.

Goed dat je even contact opneemt met de apotheek, maar ik zou me om zo'n klein plekje bij je pols niet druk maken. Er zijn mensen, die hun halve lichaam ermee insmeren, die hebben vast meer wisselwerkingen.

En als je het spul niet goed van je vingers kunt wassen, in elk geval zorgen dat je er niet mee op je ogen komt.
Later is nu
Er zijn volgens mij zat mensen die Locoïd voor grote huidoppervlakten gebruiken, op zo'n klein plekje lijkt het me echt totaal onschuldig. Maar als je het echt niet ziet zitten, er zijn ook eczeemzalven zonder hormonen, zoals Protopic, misschien kun je daar om vragen. Of anders om een lichtere hormoonzalf. Maar ik denk dat het echt geen punt is als je gewoon die Locoïd smeert.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb trouwens nog nooit een uitgebreide uitleg gekregen bij een zalfje of bij wat voor medicijn dan ook.
Oké, nou zo te horen valt dat allemaal wel mee dus! ;)

Kreeg er alleen zo'n hele brief van mee bij apotheek voor 'duidelijke instructie' van de assistente, dus ik dacht nou nou!

Zolang het geen invloed dan heeft op mijn nuvaring ben ik blij want afgelopen weken met vriendlief niet veilig gedaan dus wil geen rare dingen ;)!!
quote:Susan schreef op 05 april 2013 @ 09:25:

Ik heb trouwens nog nooit een uitgebreide uitleg gekregen bij een zalfje of bij wat voor medicijn dan ook.ja zelf met een oranje stikker op de voorkant: EERSTE UITGIFTE, DUIDELIJKE INSTRUCTIE
quote:Susan schreef op 05 april 2013 @ 09:24:

Er zijn volgens mij zat mensen die Locoïd voor grote huidoppervlakten gebruiken, op zo'n klein plekje lijkt het me echt totaal onschuldig. Maar als je het echt niet ziet zitten, er zijn ook eczeemzalven zonder hormonen, zoals Protopic, misschien kun je daar om vragen. Of anders om een lichtere hormoonzalf. Maar ik denk dat het echt geen punt is als je gewoon die Locoïd smeert.protopic heb ik eens in m'n gezicht gebruikt. Nou.. dan gebruik ik liever hormoonzalf, want de bijsluiter van protopic is vele malen 'enger'. Brr..
Later is nu
Ik gebruik ook de nuvaring en heel af en toe hormoonzalf voor mijn handen...heb nog nooit de link op die manier gelegd...
quote:iamalady schreef op 05 april 2013 @ 09:29:

Ik gebruik ook de nuvaring en heel af en toe hormoonzalf voor mijn handen...heb nog nooit de link op die manier gelegd...Ik zou dat ook niet zomaar doen hoor! Maar komt door dat 'angstaanjagende' papiertje van de apotheekduidelijke instructie etc etc.... Daaronder staan namelijk ook 'deze medicijnen zijn bij ons bekend' die ik dan gebruik en daar stond oa de nuvaring bij dus vandaar dacht ik heeft dit er wat mee te maken?
Ik heb ook Protopic gebruikt en ik vond het vreselijk, maar ik noem het ook alleen als optie. Er is nog een eczeemzalf zonder hormonen, daar ben ik even de naam van kwijt. Volgens mij is die ook vrij verkrijgbaar.
Mag ik gedurende ik die hormoonzalf gebruik ook gewoon mijn eigen handcreme van de action gebruiken over dat plekje? :P Mijn handen zijn namelijk sowieso heel erg schraal en dan neem ik meestal stukje van mijn pols mee. Helpt ook goed tegen de schraalheid, alleen niet tegen de jeuk helaas.
Van elk medicijn ga je dood volgens de bijsluiter. Jouw hormoonzalf is relatief onschuldig. Verder kun je in de bijsluiter zien met welke medicijnen je op moet passen, dat staat er gewoon in. Kortom: het valt allemaal wel mee.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 05 april 2013 @ 09:43:

Van elk medicijn ga je dood volgens de bijsluiter. Jouw hormoonzalf is relatief onschuldig. Verder kun je in de bijsluiter zien met welke medicijnen je op moet passen, dat staat er gewoon in. Kortom: het valt allemaal wel mee.Staat er juist niet in, daarom mijn vraag. wordt in de bijsluiter gewoon doorgewezen naar de arts.
quote:ladytruckster schreef op 05 april 2013 @ 09:20:

.

De zalf nooit te lang en/of te dik smeren,want je huid wordt er heel dun van.Het idee dat je de zalf niet te lang mag smeren is inmiddels achterhaald. Als het de juiste zalf op de juiste plek, op de juiste manier gesmeerd is kun je het gewoon blijven smeren.
quote:pioneertje schreef op 05 april 2013 @ 09:40:

Mag ik gedurende ik die hormoonzalf gebruik ook gewoon mijn eigen handcreme van de action gebruiken over dat plekje? :P Mijn handen zijn namelijk sowieso heel erg schraal en dan neem ik meestal stukje van mijn pols mee. Helpt ook goed tegen de schraalheid, alleen niet tegen de jeuk helaas.Zal ik niet doen, gewoon alle de zalf op het plekje smeren.
quote:pioneertje schreef op 05 april 2013 @ 09:43:

[...]

Staat er juist niet in, daarom mijn vraag. wordt in de bijsluiter gewoon doorgewezen naar de arts.Maar je hebt toch een bijsluiter met kleine lettertjes ij het doosje? Als die er niet in zit moet je hem even Googlen.
quote:Dahlia74 schreef op 05 april 2013 @ 09:45:

[...]

Zal ik niet doen, gewoon alle de zalf op het plekje smeren.Inderdaad niet doen, want die handcrème heeft weer bestanddelen die je huid uitdrogen. Dan zit je een beetje tegen de zalf in te werken.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 05 april 2013 @ 09:46:

[...]

Maar je hebt toch een bijsluiter met kleine lettertjes ij het doosje? Als die er niet in zit moet je hem even Googlen.Haha jep en daar staat dat precies niet in! Vond ik ook al vreemd maar er staat gewoon: blablablabla....informeer u arts over de geneesmiddelen die u met en zonder recept gebruikt.
Zo precies dit, alleen dan even van de bijsluiter via internet:

Gebruik van Locoid Crème in combinatie met andere geneesmiddelen

Let op: de volgende opmerkingen kunnen ook van toepassing zijn op het gebruik van geneesmiddelen enige tijd geleden of in de nabije toekomst.

Informeer uw arts of apotheker wanneer u andere geneesmiddelen gebruikt of kort geleden heeft

gebruikt. Dit geldt ook voor geneesmiddelen die u zonder recept kunt verkrijgen.
quote:pioneertje schreef op 05 april 2013 @ 09:51:

Zo precies dit, alleen dan even van de bijsluiter via internet:

Gebruik van Locoid Crème in combinatie met andere geneesmiddelen

Let op: de volgende opmerkingen kunnen ook van toepassing zijn op het gebruik van geneesmiddelen enige tijd geleden of in de nabije toekomst.

Informeer uw arts of apotheker wanneer u andere geneesmiddelen gebruikt of kort geleden heeft

gebruikt. Dit geldt ook voor geneesmiddelen die u zonder recept kunt verkrijgen.Dat hoort je dokter of apotheker toch te doen?
Dan zijn er geen specifieke soorten medicijnen waar je meteen rekening mee hoeft te houden, anders staat het er nadrukkelijk bij. Ik gok dat dit gewoon een disclaimer is, om juridische aansprakelijkheid uit te sluiten. Maar als de apotheek weet welke medicatie jij gebruikt hebben ze al voor je nagekeken of er bijzonderheden zijn.

Dat de apotheek vermeldt dat jij de nuvaring gebruikt is alleen maar om te laten zien dat dit de geregistreerde medicatie is die jij gebruikt, niet dat er een wisselwerking is.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 05 april 2013 @ 10:00:

Dan zijn er geen specifieke soorten medicijnen waar je meteen rekening mee hoeft te houden, anders staat het er nadrukkelijk bij. Ik gok dat dit gewoon een disclaimer is, om juridische aansprakelijkheid uit te sluiten. Maar als de apotheek weet welke medicatie jij gebruikt hebben ze al voor je nagekeken of er bijzonderheden zijn.Dat hoop ik dan maar, dan zit het wel goed met mijn nuva
Echt, als er specifieke soorten medicatie zijn waar je rekening mee moet houden, dan staat dat erin. Heb hier bijsluiters liggen met hele waslijsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven