Gezondheid alle pijlers

HPV in vaste relatie

23-07-2019 11:15 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij vertelde dat in haar uitstrijkje HPV is gevonden, verder geen afwijkingen, PAP1
Ze is meer dan 25 jaar getrouwd en ze waren toen elkaars eerste. Haar relatie is monogaam. Zij zegt dat de HPV al die jaren sluimerend aanwezig is geweest.
Meer dan 25 jaar?? Als dat zo is zou de kans dat de HPV al schade aangericht zou hebben toch veel groter zijn, dwz een slecht uitstrijkje?

Het zijn mijn zaken niet. Ik ken haar al voordat verkering kreeg met haar man, zijn altijd vrij close geweest. Vind dat ze dit zo laconiek opneemt, ik zou als ik nu opeens HPV in mn uitstijkje zou hebben in alle staten zijn en vriendlief toch wel ernstig wantrouwen na meer dan 20 jaar een monogame relatie!
Hoe kijken jullie hier tegenaan en is er al duidelijkheid hoelang een hoogrisico HPV zich sluimerend kan houden?
mammezel schreef:
23-07-2019 11:45
Het humaan papillomavirus, ook HPV genoemd, is een veelvoorkomend virus dat de huid en de slijmvliezen infecteert. Er zijn meer dan 150 HPV typen. Klik hier voor een uitvergrote en ingekleurde afbeelding van een HPV-virusdeeltje.
De HPV typen die gewone wratten veroorzaken, zoals die op handen en voeten, worden verspreid via huid-op-huid contact. Daarnaast is het mogelijk om deze gewone typen wratten te krijgen bij gezamenlijk gebruik van handdoeken of andere zaken met iemand die wratten heeft.
Ongeveer 30 HPV typen worden alleen door direct genitaal contact verspreid. Deze 'genitale' HPV typen zijn: 1) 'hoog risico' – dit betekent dat ze bepaalde vormen van kanker (meestal baarmoederhalskanker) kunnen veroorzaken bij voortdurende infectie, of 2) 'laag risico' – dit betekent dat ze geen verband hebben met kanker, maar oorzaak kunnen zijn van genitale wratten. Voordat u een van deze problemen krijgt, kunt u alleen via een test te weten komen of u HPV heeft.

Aldus www.hpvtest.nl


@TO: Ditzelfde is mij verteld door huisarts. Ik wist dit voordat ik klachten kreeg ook niet, hield me er eigenlijk totaal niet mee bezig. Maar het blijkt dus heel moeilijk te voorkomen dat je een vorm van HPV krijgt. En het hoeft niet te betekenen dat je partner is vreemd gegaan.
PoesinBoots schreef:
23-07-2019 11:27
Want? Heb je daar onderbouwing voor (onderzoek/link?)
Dat hoeft niet wetenschappelijk onderzocht te worden. Of je het ook van een vieze wc-bril krijgt of zo?
Die lange duur is toch niet relevant, of is het minder erg als hij aan het begin van de relatie is vreemdgegaan? Of misschien was hij toch geen maagd, dan is het aan haar om te bepalen hoe erg ze dat nu nog vindt.
Alle reacties Link kopieren
Dan zal ze het wel gekregen hebben van die keer dat een jongen een hand in haar broek stak toen ze 16 was, tijdens het zoenen na het uitgaan.
Heftig dat dit dan 30 jaar later nog gevolgen kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
23-07-2019 11:29
HPV kan ook door handen en mond worden overgebracht.
Ja, als eerst die handen of mond in/op/bij besmette geslachtsdelen is geweest. HPV is een soa en die krijg je niet van de lucht en ook niet van je moeder (als dat wel zo is dan zie ik graag een bron want ik kan het zelf niet vinden). Een van de twee is dus vreemdgegaan.
humanista schreef:
23-07-2019 11:59
Ja, als eerst die handen of mond in/op/bij besmette geslachtsdelen is geweest. HPV is een soa en die krijg je niet van de lucht en ook niet van je moeder (als dat wel zo is dan zie ik graag een bron want ik kan het zelf niet vinden). Een van de twee is dus vreemdgegaan.

Of 1 van de twee heeft voor de verkering nog wat rondgerommeld. Of ze hebben een open relatie, gaan naar parenclubs of doen aan wilde seksfeesten.
Niet alles vertel je aan je beste vriendin hè?
Alle reacties Link kopieren
Sifra81 schreef:
23-07-2019 11:36
HPV wordt binnen 2 jaar of zo door je lichaam opgeruimd, zo niet dan kan er BMHK ontstaan. Dus na ruim 25 jaar is er opeens een opleving van het virus, toevallig tijdens en uitstrijkje dat voor het eerst op HR HPV test? En verder geen afwijkingen?
Soms ruimt je lichaam het niet uit zichzelf op, al 6 jaar test ik HPV positief en ik heb alle mogelijke behandelingen al gehad. Ik sta onder half jaarlijkse controle.

Er zijn overigens ook vrouwen die niet sexueel actief zijn en het HPV hebben, het is namelijk ook via hand/mond contact over te dragen.
liefkind2017 schreef:
23-07-2019 12:01
Soms ruimt je lichaam het niet uit zichzelf op, al 6 jaar test ik HPV positief en ik heb alle mogelijke behandelingen al gehad. Ik sta onder half jaarlijkse controle.

Er zijn overigens ook vrouwen die niet sexueel actief zijn en het HPV hebben, het is namelijk ook via hand/mond contact over te dragen.
Best vaak blijkt. Vandaar dat ze zijn gaan inenten.
Sifra81 schreef:
23-07-2019 11:58
Dan zal ze het wel gekregen hebben van die keer dat een jongen een hand in haar broek stak toen ze 16 was, tijdens het zoenen na het uitgaan.
Heftig dat dit dan 30 jaar later nog gevolgen kan hebben.
Moeilijk he begrijpend lezen.
Alle reacties Link kopieren
liefkind2017 schreef:
23-07-2019 12:01
Soms ruimt je lichaam het niet uit zichzelf op, al 6 jaar test ik HPV positief en ik heb alle mogelijke behandelingen al gehad. Ik sta onder half jaarlijkse controle.

Er zijn overigens ook vrouwen die niet sexueel actief zijn en het HPV hebben, het is namelijk ook via hand/mond contact over te dragen.
ja, zo bijvoorbeeld: een jongen vingert een meisje met HPV. Het virus zit aan zijn handen, hij wast ze niet. Vervolgens geeft hij een andere vrouw een hand, het virus komt op haar vingers en zij brengt een tampon in bij zichzelf. Het virus zit in haar vagina en zij is besmet. Zoiets?
humanista schreef:
23-07-2019 12:10
ja, zo bijvoorbeeld: een jongen vingert een meisje met HPV. Het virus zit aan zijn handen, hij wast ze niet. Vervolgens geeft hij een andere vrouw een hand, het virus komt op haar vingers en zij brengt een tampon in bij zichzelf. Het virus zit in haar vagina en zij is besmet. Zoiets?
Dat is echt een smerig idee.
MinkeDeWit schreef:
23-07-2019 11:56
Dat hoeft niet wetenschappelijk onderzocht te worden. Of je het ook van een vieze wc-bril krijgt of zo?
Die lange duur is toch niet relevant, of is het minder erg als hij aan het begin van de relatie is vreemdgegaan? Of misschien was hij toch geen maagd, dan is het aan haar om te bepalen hoe erg ze dat nu nog vindt.

Ja hoor, daarom vroeg ik het. Echt zeg :roll:

Jij zegt heel stellig dat je HPV niet kan krijgen als je maar met 1 persoon seks hebt gehad. Dáárvan vraag ik iets onderbouwds. Omdat er dus nu maar wordt gesuggereerd dat één van beide dan wel vreemd is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-07-2019 12:03
Best vaak blijkt. Vandaar dat ze zijn gaan inenten.
Inderdaad het komt heel vaak voor dat je lichaam het niet uit zichzelf opruimt. Er is mij ook verteld dat ik me absoluut geen zorgen hoef te maken gezien de strenge controle.

Blij dat de enting bestaat.
humanista schreef:
23-07-2019 12:10
ja, zo bijvoorbeeld: een jongen vingert een meisje met HPV. Het virus zit aan zijn handen, hij wast ze niet. Vervolgens geeft hij een andere vrouw een hand, het virus komt op haar vingers en zij brengt een tampon in bij zichzelf. Het virus zit in haar vagina en zij is besmet. Zoiets?

Zou kunnen. Maar ook: Genitale wratten worden ook veroorzaakt door een vorm van HPV. Deze kunnen zich verspreiden naar je handen. Zo kun je dus ook anderen besmetten.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
23-07-2019 12:10
ja, zo bijvoorbeeld: een jongen vingert een meisje met HPV. Het virus zit aan zijn handen, hij wast ze niet. Vervolgens geeft hij een andere vrouw een hand, het virus komt op haar vingers en zij brengt een tampon in bij zichzelf. Het virus zit in haar vagina en zij is besmet. Zoiets?
hoe verzin je het, getver
Vivavivi schreef:
23-07-2019 12:18
hoe verzin je het, getver

Het is dan wel getver, maar denk je nou echt dat er geen mensen bestaan die hun handen niet altijd wassen?
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 12:17
Zou kunnen. Maar ook: Genitale wratten worden ook veroorzaakt door een vorm van HPV. Deze kunnen zich verspreiden naar je handen. Zo kun je dus ook anderen besmetten.
Ja, maar over deze vorm van HPV hebben we het niet hè. Je kan er wel van alles bij gaan halen, maar waarom zou je?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat je makkelijk een HPV oploopt maar een hoogrisico HPV?
Er zijn er dacht ik 2 daarvan waarop ze testen in het uitstrijkje.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 12:17
Zou kunnen. Maar ook: Genitale wratten worden ook veroorzaakt door een vorm van HPV. Deze kunnen zich verspreiden naar je handen. Zo kun je dus ook anderen besmetten.
Inderdaad ik kreeg ondanks beschermde sex als SOA genitale wratjes. Hoewel ik 4 verschillende HPV heb, zijn de wratjes naar alle waarschijnlijkheid wel de aanstichter.
humanista schreef:
23-07-2019 12:21
Ja, maar over deze vorm van HPV hebben we het niet hè. Je kan er wel van alles bij gaan halen, maar waarom zou je?

Ik had het over HPV in het algemeen, dus alle vormen. Misschien offtopic dan, sorry.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
23-07-2019 12:21
Ja, maar over deze vorm van HPV hebben we het niet hè. Je kan er wel van alles bij gaan halen, maar waarom zou je?
Waarom is dit een andere vorm van HPV dan? Het is ook een hoog risico HPV
Alle reacties Link kopieren
Het virus dat genitale wratten veroorzaakt is een andere variant dan het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Ik heb begrepen dat met hoogrisico wordt bedoeld dat het risico op het krijgen van baarmoederhalskanker hoog is.
Edit: Mosterd
Alle reacties Link kopieren
Sifra, ik snap je. Bij mijn weten is hpv een soa, zoals Lux ook al te kennen gaf. Ik zou het ook niet tegen mijn vriendin zeggen, die conclusie moet ze maar zelf trekken.

Maar als ik je vriendin was die enkel seks heeft gehad met haar man, dan zou ik ook aan hem twijfelen. Niet heel erg, maar wel ergens in mijn achterhoofd. Zeker omdat ik er dan altijd vanuit was gegaan dat ik ook zijn eerste was.

Waar komt die hpv dan opeens vandaan? Zou het echt al 25 jaar aanwezig zijn geweest? Hoe kom ik aan die besmetting? Wat heb ik gedaan? En als ik daar geen overtuigend antwoord op kan vinden dan zou mijn volgende vraag zijn wat mijn man heeft gedaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
23-07-2019 12:00
Of 1 van de twee heeft voor de verkering nog wat rondgerommeld. Of ze hebben een open relatie, gaan naar parenclubs of doen aan wilde seksfeesten.
Niet alles vertel je aan je beste vriendin hè?
Als ik een open relatie had zou ik dat aan deze vriendin iig niet vertellen geloof ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
23-07-2019 12:30
Het virus dat genitale wratten veroorzaakt is een andere variant dan het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Ik heb begrepen dat met hoogrisico wordt bedoeld dat het risico op het krijgen van baarmoederhalskanker hoog is.
Ik heb 4 verschillende varianten HPV, helaas ruimt mijn lichaam het ondanks diverse behandelingen niet op. Ik heb de laatste 2 uitstrijkjes (nu bijna een jaar) wel PAP 1a. Ik heb een hoog variant en sta onder "strenge" controle omdat ik ook een hoogrisco variant meedraag. Gezien ik ongeveer 12 jaar geleden actieve genitiale wratten heb gehad is het waarschijnlijk dat mijn HPV hiervandaan komt. Aldus mijn behandelaar, zelf ben ik niet zo wijs ;-)

Het is jammer dat er maar zo weinig over bekend is. De kans dat je met een hoog risico HPV onder behandeling van een behandelaar baarmoederhalskanker ontwikkeld is gelukkig gering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven