Gezondheid alle pijlers

HPV vraag

05-10-2009 09:55 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi,

ongeveer 2 jaar geleden ontdekte ik na een uitstrijkje dat ik HPV virus had met onrustige cellen. de geynacoloog heeft toen verschillende opties besproken. ik kon er niets aan doen en dan een half jaar later opnieuw een uitstrijkje doen en kijken of de cellen veranderde of gelijk de cellen weg laten halen dmv een lisbehandeling. ik heb toen voor het laatste gekozen omdat ik het een onprettig idee vond dat de cellen konden veranderen.

de behandeling toen is niet helemaal goed verlopen. tijdens de behandeling was de gyneacoloog onvoorzichtig met het apparaat. het zeer hete apparaat is toen tegen mijn been gekomen waardoor het een brandwondje veroorzaakte die onwijs pijn deed. tranen liepen over mijn wangen, maar ook meer van schrik. er kon ook niet gelijk iets aan gedaan worden omdat ik nog op de stoel lag en behandeling nog niet afgelopen was. naderhand is het wondje toen gelijmd op de eerste hulp. al met al geen prettige ervaring. mede hierdoor heb ik de afgelopen tijd geen uitstrijkje meer gehad. ik ben nog wel een keer teruggeweest voor de uitslag etc en dat zag er toen goed uit.

nu heb ik sinds een paar maanden een vriend waar alles heel goed mee gaat. alleen laatste tijd na het vrijen en bij het schoonmaken zie ik dus bloed. en nu ben ik dus bang dat de cellen terug zijn. ik vraag me af of dit kan? en is er iemand die er ervaring mee heeft dat de cellen terug gekomen zijn?

ik wil sowieso nu opnieuw een uitstrijkje laten doen. zit alleen nog even te denken waar, weet niet of ik naar dezelfde geynacoloog terug wil.
Hoi Bee,

Je kunt ook een uitstrijkje bij je huisarts laten maken als je dit prettiger vind.

Ik heb in 2002 een laserbehandeling gehad, naderhand zag het er allemaal goed uit maar een aantal maanden later zaten de onrustige cellen er weer.

Na mijn bevalling heb ik dan ook een colposcopie gehad en sindsdien ga ik ieder jaar terug voor een uitstrijkje.

De laatste keer vertelde ze mij dat ik pas na 5 jaar terug hoefde te komen maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt, ik ga mooi ieder jaar op controle.(dit omdat er in mijn omgeving 2 vrouwen in een ver stadium zitten).

Gewoon laten controleren en een andere arts eisen.

SUcces
Absoluut weer een uitstrijkje laten doen, en er niet te lang mee wachten. Bloedverlies na het vrijen is eigenlijk altijd reden tot het maken van een uitstrijkje, helemaal als iemand al een keer onrustige cellen heeft gehad.

Huisartsen (en vaak ook assistentes) maken ook uitstrijkjes. Geef van te voren duidelijk aan dat je een negatieve ervaring achter de rug hebt. Er zal dan zeker extra rekening mee gehouden worden. Mocht je doorgestuurd worden naar een gyneacoloog: vraag dan naar een andere dan de vorige keer. Ik weet zeker dat dit geen probleem moet zijn, helemaal niet als je uitlegt wat er gebeurd is.
bedankt voor de reacties.

nou ik heb mijn allereerste uitstrijkje door de huisarts laten doen, maar dat liep niet helemaal gesmeerd. hij moest een andere eendebek erbij gaan halen omdat volgens hem te nauw was en was niet geheel pijnloos. 2e uitstrijkje bij geynacoloog daarentegen liep gesmeerder. dus liever een uitstrijkje bij geynacoloog. maar denk dat ik idd even een afspraak maak en dan bij andere geynacoloog idd.

maar het kan dus zeijn dat die cellen vaker terug kunnen komen na het verwijderen ervan? als ik dit zo hoor vel ik me een stom dat ik niet weer eerder een uitstrijkje gedaan heb.

maar vroeg me dus af of het ook niet iets anders kan zijn. een geslachtsziekte ofzo. dus vandaar mijn twijfel over waar een uitstrijkje enzo. of niet eerst een soa test doen ofzo.
Bee,

De cellen kunnen terug komem helaas maar goed dat weet je pas als je het laat onderzoeken.

Ik heb laatst een uitstijkje laten maken en meteen een soa erbij dan nemen ze een extra wattenstaafje dus 2 vliegen in 1 klap.

Bel gewoon even met de poli misschien kunnen de mensen daar je een beetje geruststellen.

Ik ha trouwens ook geen soa en pap was ok ik had een blaasontsteking en hierdoor een bloeding bij het vrijen.
Allebei, en wel zo snel mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven