Huisarts test niet meer op Mexicaanse griep?
dinsdag 11 augustus 2009 om 08:15
Ik ben sinds gistermiddag ziek, koorts is opgelopen van 38,7 tot 39,1.
Omdatik in de zorg werk moest ik van mijn werkgever contact opnemen met de huisarts om te vragen of ik wellicht Mexicaanse griep heb. De huisarts zegt echter dat ze niet meer testen en dat ze iedereen met koorts en dergelijke klachten adviseren om thuis te blijven.
Dat is toch raar?
Nu wachten tot de GGD open is om daar advies in te winnen...
Omdatik in de zorg werk moest ik van mijn werkgever contact opnemen met de huisarts om te vragen of ik wellicht Mexicaanse griep heb. De huisarts zegt echter dat ze niet meer testen en dat ze iedereen met koorts en dergelijke klachten adviseren om thuis te blijven.
Dat is toch raar?
Nu wachten tot de GGD open is om daar advies in te winnen...
dinsdag 11 augustus 2009 om 08:30
http://www.rivm.nl/cib/actueel/nieuws/b ... gepast.jsp
Beterschap, hopelijk valt het ook bij jou mee!
Beterschap, hopelijk valt het ook bij jou mee!
dinsdag 11 augustus 2009 om 08:45
Wat?! Nou, dat heb ik ook even gemist. (Dacht toch dat ik het nieuws, zeker rond om mexicaanse griep, redelijk volgden.)
Om eerlijk te zijn maak ik me best wel een beetje zorgen. Zeker aangezien ik tot de risico groep behoor. En ik ook nog eens in de zorg werk.. Kan me voorstellen dat jij met je werk ook te maken hebt met mensen die tot de risico groep behoren. Dat is toch raar dat je dan niet getest meer wordt. Ben heel benieuwd wat de GGD zegt..
Om eerlijk te zijn maak ik me best wel een beetje zorgen. Zeker aangezien ik tot de risico groep behoor. En ik ook nog eens in de zorg werk.. Kan me voorstellen dat jij met je werk ook te maken hebt met mensen die tot de risico groep behoren. Dat is toch raar dat je dan niet getest meer wordt. Ben heel benieuwd wat de GGD zegt..
dinsdag 11 augustus 2009 om 08:50
Heb laatst de laatste Tess Gerritsen gelezen. Ging over kraamvrouwenkoorts. Speelde zich tweehonderd jaar geleden af. Heel primitief, hoe ze toen dachten dat kraamvrouwenkoorts ontstond, ze dachten dat ze het toen echt wisten en toch bleven er vrouwen sterven. In 2009 lach je daar om.
Ik ben bang dat er over tweehonderd jaar ook zo om de Mexicaanse griep en de behandelmethodes wordt gelachen.
Ik ben bang dat er over tweehonderd jaar ook zo om de Mexicaanse griep en de behandelmethodes wordt gelachen.
dinsdag 11 augustus 2009 om 09:00
dinsdag 11 augustus 2009 om 09:04
Mijn vriend zit zich echt druk te maken, kinderen gaan straks weer naar school en wij zitten in de "risico groep" hij heeft diabestes en ik ben zwanger.
Ik zelf heb zoiets van tjonge ontspan.....er sterven ook mensen aan een "gewone"griep.
Misschien onderschat ik het, maar voel er weinig voor om in de stress te schieten.... je krijgt er echt geen kuurtje Tamiflu voor omdat je een risico groep bent....
Ik vertrouw er op dat als ik koorts heb dat mijn huisarts doet wat hij doen moet weet ik veel....ik ben niet zo van dit soort hypes....
Ik zelf heb zoiets van tjonge ontspan.....er sterven ook mensen aan een "gewone"griep.
Misschien onderschat ik het, maar voel er weinig voor om in de stress te schieten.... je krijgt er echt geen kuurtje Tamiflu voor omdat je een risico groep bent....
Ik vertrouw er op dat als ik koorts heb dat mijn huisarts doet wat hij doen moet weet ik veel....ik ben niet zo van dit soort hypes....
dinsdag 11 augustus 2009 om 09:21
Hier heeft het hele gezin Mexicaanse griep gehad (wel getest). Het is inderdaad een heel milde griep. Natuurlijk moet je thuis blijven om besmetten van anderen te voorkomen, maar na een dag of 2 voelden wij ons eigenlijk alweer stukken beter. Wel nog moe.... net als na iedere andere griep
Hebben Tamiflu wel in huis maar niet gebruikt, werkelijk niet nodig....
Hebben Tamiflu wel in huis maar niet gebruikt, werkelijk niet nodig....
dinsdag 11 augustus 2009 om 09:25
quote:Lilith75 schreef op 11 augustus 2009 @ 09:04:
Mijn vriend zit zich echt druk te maken, kinderen gaan straks weer naar school en wij zitten in de "risico groep" hij heeft diabestes en ik ben zwanger.
Ik vertrouw er op dat als ik koorts heb dat mijn huisarts doet wat hij doen moet weet ik veel....ik ben niet zo van dit soort hypes....Citaat uit het artikel dat ik net linkte (RIVM): 'De nieuwe griep blijkt vooralsnog vaak mild te verlopen en omdat antivirale middelen de nodige bijwerkingen geven, is besloten de behandeling met deze geneesmiddelen te beperken tot bepaalde risicogroepen. Dit zijn:
zwangeren in derde trimester, mensen die een oproep voor de jaarlijkse griepprik krijgen, kinderen jonger dan 2 jaar en mensen met een ernstige imuunstoornis of een gecompliceerd verloop. Sluiting van scholen is op dit moment geen optie.'
Dus als je tot de risiscogroep behoort krijg je -zoals ik het lees- wél Tamiflu, tenzij je arts anders besluit natuurlijk. Vooralsnog wegen de risico's van de Tamiflu kennelijk op tegen de risico's van de griep voor deze risicogroepen volgens het RIVM.
Ik vertrouw er op dat als ik koorts heb dat mijn huisarts doet wat hij doen moet weet ik veel....ik ben niet zo van dit soort hypes....Citaat uit het artikel dat ik net linkte (RIVM): 'De nieuwe griep blijkt vooralsnog vaak mild te verlopen en omdat antivirale middelen de nodige bijwerkingen geven, is besloten de behandeling met deze geneesmiddelen te beperken tot bepaalde risicogroepen. Dit zijn:
zwangeren in derde trimester, mensen die een oproep voor de jaarlijkse griepprik krijgen, kinderen jonger dan 2 jaar en mensen met een ernstige imuunstoornis of een gecompliceerd verloop. Sluiting van scholen is op dit moment geen optie.'
Dus als je tot de risiscogroep behoort krijg je -zoals ik het lees- wél Tamiflu, tenzij je arts anders besluit natuurlijk. Vooralsnog wegen de risico's van de Tamiflu kennelijk op tegen de risico's van de griep voor deze risicogroepen volgens het RIVM.
dinsdag 11 augustus 2009 om 16:21
Wordt niet meer getest,ook idd wel overbodig.
Mijn zoon heeft twee weken geleden ook flinke griepverschijnselen gehad.
Niet getest.
Hoorde later van de huisarts dat waarschijnlijk 90% van de griepgevallen het de mexicaanse griep betreft.
Testen voegt niet echt iets toe.
Het gaat om een milde griep en gewoon uitzieken is het advies.
Alleen als je tot de risicogroep hoort kan je in aanmerking komen voor Tamiflu.
Dus ja,zoon had waarschijnlijk MG....maar voelt zich weer kiplekker.
Mijn zoon heeft twee weken geleden ook flinke griepverschijnselen gehad.
Niet getest.
Hoorde later van de huisarts dat waarschijnlijk 90% van de griepgevallen het de mexicaanse griep betreft.
Testen voegt niet echt iets toe.
Het gaat om een milde griep en gewoon uitzieken is het advies.
Alleen als je tot de risicogroep hoort kan je in aanmerking komen voor Tamiflu.
Dus ja,zoon had waarschijnlijk MG....maar voelt zich weer kiplekker.
donderdag 13 augustus 2009 om 11:00
quote:Lilith75 schreef op 11 augustus 2009 @ 09:31:
Sophy ik bedoelde dat je niet preventief een kuurtje mag gaan halen omdat je in de risico groep zit.
Dit had vriend namelijk een tijdje terug op internet gelezen.Preventief tamiflu slikken heeft sowieso geen zin, omdat je niet weet wanneer en of je besmet wordt met het virus. En je dan constant tamiflu moet slikken. Daarnaast is tamiflu ook niet zo heel goed voor je.
Sophy ik bedoelde dat je niet preventief een kuurtje mag gaan halen omdat je in de risico groep zit.
Dit had vriend namelijk een tijdje terug op internet gelezen.Preventief tamiflu slikken heeft sowieso geen zin, omdat je niet weet wanneer en of je besmet wordt met het virus. En je dan constant tamiflu moet slikken. Daarnaast is tamiflu ook niet zo heel goed voor je.
donderdag 13 augustus 2009 om 11:56
Klopt. Er wordt niet meer getest maar dat hadden de anderen ook al gezegd. Overigens zou ik - als je in de zorg werkt - contact opnemen met de bedrijfsgezondheidsdienst en niet met de huisarts. Werk je in een ziekenhuis? Zij bepalen namelijk het beleid in de zorginstelling en niet de huisarts. Als je in de thuiszorg o.i.d. werkt, zou ik het ook met jouw eigen werkgever even opnemen wat je het beste kunt doen.
In ieder geval beterschap!
In ieder geval beterschap!
donderdag 13 augustus 2009 om 13:41
Een vriend van ons heeft de Mexicaanse griep, maar die is er wel op getest en heeft ook Tamiflu gekregen. Het is een gezonde jongen die niet tot de risicogroepen behoort. Vind het vreemd dat er huisartsen zijn die toch Tamiflu geven terwijl het niet nodig is (geen risicogroep), hij is er niet eens heel erg ziek van.
Ikzelf behoor wel tot de risicogroep (diabetes), maar ben er niet bang voor. Vanaf het begin vind ik dat het enorm opgeblazen wordt, weet zelfs nog niet of ik die speciale griepsspuit ga halen in het najaar, naast de gewone griepsspuit.
Ikzelf behoor wel tot de risicogroep (diabetes), maar ben er niet bang voor. Vanaf het begin vind ik dat het enorm opgeblazen wordt, weet zelfs nog niet of ik die speciale griepsspuit ga halen in het najaar, naast de gewone griepsspuit.