Hypermobiel
woensdag 27 maart 2019 om 10:11
Hoi allemaal,
Tja, ik ben hypermobiel, wat ik al heel mijn leven ben alleen kreeg ik hier in 2017 enorm veel last van.
Ik kreeg in eerste instantie spit en vlak erna ging ik zo door mijn rug dat ik niks meer kon. Na een paar weken werd de pijn minder en kon ik weer (korte) stukjes lopen. Ik had/heb o-ver-al spierpijn en dan van mijn hoofd tot mijn voeten. Ik kreeg toen een mri waarop ik werd verwezen naar een reumataloog maar hier kwam (gelukkig) verder niks uit dan hypermobiliteit en hierdoor had ik bekkeninstabiliteit en blijkbaar konden mijn spieren het niet langer opvangen. Ik werd verwezen naar de fysio. Nu een jaar verder vind ik het wisselend gaan. Soms dagen dat ik weinig last heb maar meestal heb ik wel ergens spierpijn en altijd een verhoogde spierspanning. Ik voel altijd wel iets. Ik heb ook een periode gehad dat ik erg angstig werd van alle klachten, ook omdat ze zo wisselend zijn. Dan heb ik een paar dagen last van mijn linkerkant, dan van mijn nek en kaak, hoofd en dan weer rechterkant. En zo vermoeid steeds. Mijn vraag is eigenlijk herkent iemand dit en hoe ga je ermee om? wat helpt? Ik ben op pilates gegaan maar ook weer gestopt omdat ik er zoveel spierpijn van kreeg. Ook gewoon een stuk lopen of fietsen kan te zwaar zijn. Ik vind dit toch wel erg confronterend (1,5 jaar terug kon ik dat nog makkelijk). Ik vind het dus ook lastig om mijn spieren op te bouwen. Van de fysio krijg ik oefeningen mee maar de stijgende lijn is er (nog) niet.
Tja, ik ben hypermobiel, wat ik al heel mijn leven ben alleen kreeg ik hier in 2017 enorm veel last van.
Ik kreeg in eerste instantie spit en vlak erna ging ik zo door mijn rug dat ik niks meer kon. Na een paar weken werd de pijn minder en kon ik weer (korte) stukjes lopen. Ik had/heb o-ver-al spierpijn en dan van mijn hoofd tot mijn voeten. Ik kreeg toen een mri waarop ik werd verwezen naar een reumataloog maar hier kwam (gelukkig) verder niks uit dan hypermobiliteit en hierdoor had ik bekkeninstabiliteit en blijkbaar konden mijn spieren het niet langer opvangen. Ik werd verwezen naar de fysio. Nu een jaar verder vind ik het wisselend gaan. Soms dagen dat ik weinig last heb maar meestal heb ik wel ergens spierpijn en altijd een verhoogde spierspanning. Ik voel altijd wel iets. Ik heb ook een periode gehad dat ik erg angstig werd van alle klachten, ook omdat ze zo wisselend zijn. Dan heb ik een paar dagen last van mijn linkerkant, dan van mijn nek en kaak, hoofd en dan weer rechterkant. En zo vermoeid steeds. Mijn vraag is eigenlijk herkent iemand dit en hoe ga je ermee om? wat helpt? Ik ben op pilates gegaan maar ook weer gestopt omdat ik er zoveel spierpijn van kreeg. Ook gewoon een stuk lopen of fietsen kan te zwaar zijn. Ik vind dit toch wel erg confronterend (1,5 jaar terug kon ik dat nog makkelijk). Ik vind het dus ook lastig om mijn spieren op te bouwen. Van de fysio krijg ik oefeningen mee maar de stijgende lijn is er (nog) niet.
woensdag 27 maart 2019 om 10:13
woensdag 27 maart 2019 om 10:14
Hier hetzelfde. Ik probeer mijn grenzen zo goed mogelijk te voelen en daarnaar de handelen. Spierversterkende oefeningen trouw blijven doen, dat is het enige dat je een beetje 'bij elkaar houdt'. Ik kan nu goed fysiek werk doen, maar ik merk dat vooral de extra dingen (in de tuin werken, schilderen, een onverwacht intensieve sportactiviteit, zwangerschap) mijn spierpijn en vermoeidheid aanwakkert.
woensdag 27 maart 2019 om 10:26
Wat bij mij wel wat helpt is zwemmen. Je traint toch je spieren, maar je overbelast ze niet zo heel snel. Yoga helpt ook, maar daarbij moet je dus echt voorzichtig zijn, want je gaat dan nogal makkelijk te ver met poses.
Ouder worden (en dus iets stijver) heeft ook wel wat verschil gemaakt. Sinds mijn 30ste heb ik er iets minder last van. Alleen nu ben ik ruim 32 weken zwanger en is het weer flink ellende.
Ouder worden (en dus iets stijver) heeft ook wel wat verschil gemaakt. Sinds mijn 30ste heb ik er iets minder last van. Alleen nu ben ik ruim 32 weken zwanger en is het weer flink ellende.
woensdag 27 maart 2019 om 10:59
Ik heb wel een reumatische aandoening, maar daarnaast ook snel pijn in spieren en pezen door overbelasting en bij mij werkt trainen en spieren sterk houden heel erg goed. En mijn ervaring, niet iedere fysio is daar even goed mee/in, sommige zijn heel erg gericht op losmaken van overbelaste stukken en anderen zitten meer op preventie dmv training. Misschien is een begeleid traject hierbij wel erg hulpvol. Zeker als je nu niet het idee hebt dat het heel erg vooruit gaat, kijken of je een andere vorm kan vinden die beter past.
Succes ermee!
Succes ermee!
woensdag 27 maart 2019 om 11:00
Ik ben ook (extreem)hypermobiel. Wat mij helpt, is yoga (wel erg opletten met overstrekken, mijn 'juf' helpt me daarbij) en bewegen met weinig impact. Ik wandel dus veel (dagelijks).
Sommige dingen kan ik gewoon echt niet, balsporten bijvoorbeeld. Omdat bij mij alles de verkeerde kant op klapt, kan ik niet dribbelen, of een bal met kracht weggooien. (gelukkig was mijn laatste gymles op school in 1988)
Sommige dingen kan ik gewoon echt niet, balsporten bijvoorbeeld. Omdat bij mij alles de verkeerde kant op klapt, kan ik niet dribbelen, of een bal met kracht weggooien. (gelukkig was mijn laatste gymles op school in 1988)
woensdag 27 maart 2019 om 11:01
Oh wat fijn zo snel reactie!
Herkennen jullie ook de spierpijnen in de kaken? en soms trekt het ook door vanuit mijn nek naar mijn voorhoofd. Dat kan dan opeens komen en opeens ook weer weg zijn (is minder constant dan de rest) En ik heb ook vaak last van trillende spieren. Het is vaak meer het gevoel als dat ik mijn armen/benen echt zie trillen. Ik vind het nog erg lastig om mijn grenzen te voelen...laatst in de tuin gewerkt en mijn armen hebben 3 dagen getrild van de inspanning. Poeh vind het dan echt wel balen dat dit blijkbaar niet gaat. Zo intensief was het naar mijn idee niet. Ik heb idd eerder gehoord dat het misschien minder wordt naarmate je ouder wordt...dat is iets om naar uit te kijken;-)
Bedankt allen!
Herkennen jullie ook de spierpijnen in de kaken? en soms trekt het ook door vanuit mijn nek naar mijn voorhoofd. Dat kan dan opeens komen en opeens ook weer weg zijn (is minder constant dan de rest) En ik heb ook vaak last van trillende spieren. Het is vaak meer het gevoel als dat ik mijn armen/benen echt zie trillen. Ik vind het nog erg lastig om mijn grenzen te voelen...laatst in de tuin gewerkt en mijn armen hebben 3 dagen getrild van de inspanning. Poeh vind het dan echt wel balen dat dit blijkbaar niet gaat. Zo intensief was het naar mijn idee niet. Ik heb idd eerder gehoord dat het misschien minder wordt naarmate je ouder wordt...dat is iets om naar uit te kijken;-)
Bedankt allen!
woensdag 27 maart 2019 om 11:13
toevallig gisteravond nog: intense pijn in mijn kaken, paracetamol en naar bed.Selien schreef: ↑27-03-2019 11:01Oh wat fijn zo snel reactie!
Bedankt allen!
Maar ach, staat tegenover, dat de tandarts mij een fijne patient vindt, mijn kaak kan ze lekker ver open
Ik ben nu ruim (zeer ruim) boven de 40, en heb niet het idee, dat de klachten minder worden. Alleen kun je als je eenmaal volwassen bent, je leven beter zelf inrichten. Geen gym meer, ontdekken welke sporten voor je werken etc.
Je past je leven wat meer om het ongemak heen
woensdag 27 maart 2019 om 11:14
wat mij vroeger geholpen had, was begrip voor mijn hypermobliteit, en dat ik dus sommige dingen dus echt niet kon.watdachtjehiervan schreef: ↑27-03-2019 11:07Ik heb een dochter die hypermobiel is. Ik had eigenlijk de hoop dat ze sterker zou worden naar mate ze ouder wordt. Maar dat is bij jullie dus niet gebeurd?
Nee ook niet na oefenen, nee ook niet, met meer inzet.
Als iemand eens gezegd had: Laat dat dribbelen maar, met de flappende polsen van jou, gaat dat gewoon echt niet lukken. Hoop dat ik jouw kind help, met deze opmerking
woensdag 27 maart 2019 om 11:21
Je post raakt me.lilalinda schreef: ↑27-03-2019 11:14wat mij vroeger geholpen had, was begrip voor mijn hypermobliteit, en dat ik dus sommige dingen dus echt niet kon.
Nee ook niet na oefenen, nee ook niet, met meer inzet.
Als iemand eens gezegd had: Laat dat dribbelen maar, met de flappende polsen van jou, gaat dat gewoon echt niet lukken. Hoop dat ik jouw kind help, met deze opmerking
Mijn dochter is inderdaad niet de sterkste met gym. Ze heeft geen last maar kan niet mee komen. Dat vindt ze soms lastig. Gelukkig ziet ze ook in dat ze goed is in andere dingen. Laatst zei ze nog:" Ik kan de kinderen bijna niet tikken als ik de tikker ben.
Gelukkig ben ik slim en tik ik de kinderen die niet op staan te letten".
woensdag 27 maart 2019 om 11:28
Ik kwam er echt pas later achter, dat ik gewoon sommige dingen niet kan: dribbelen (rare polsen), maar ook ook bijvoorbeeld dingen als je opduwen op een rekstok. Bij mij klappen mijn ellebogen dan naar binnen. Een gymleraar, die daar oog voor had gehad, had mij kunnen helpen, positief kunnen benaderen. Maar in 'mijn tijd' werd je belachelijk gemaakt en als laatste gekozen (terecht ook hoor, ik zou ook mij niet in een team willen)watdachtjehiervan schreef: ↑27-03-2019 11:21Je post raakt me.
Mijn dochter is inderdaad niet de sterkste met gym. Ze heeft geen last maar kan niet mee komen. Dat vindt ze soms lastig. Gelukkig ziet ze ook in dat ze goed is in andere dingen. Laatst zei ze nog:" Ik kan de kinderen bijna niet tikken als ik de tikker ben.
Gelukkig ben ik slim en tik ik de kinderen die niet op staan te letten".
woensdag 27 maart 2019 om 11:33
Heel herkenbaar wat lilalinda zegt. Zo overstrekken mijn knieën wanneer ik ren, maar de gymleraar vond het maar onzin, dus ik moest en zou de Coopertest lopen. Na 3 rondjes zakte ik door mijn knieën en kon ik dagen niet lopen.
Dus houd alsjeblieft in de gaten dat je dochter echt serieus genomen wordt bij dat soort dingen.
Dus houd alsjeblieft in de gaten dat je dochter echt serieus genomen wordt bij dat soort dingen.
woensdag 27 maart 2019 om 11:39
Hier ook hypermobiel, onder behandeling van reumatoloog en 2x in de week fysio om mijn lijf sterker te maken.
Pijn door mijn hele lijf en vaak ontwrichtingen jammer genoeg. Kaak herken ik, bij mij gaat rechts er regelmatig (deels) uit en harde dingen eten doet ook zeer.
Draag ook silversplints om mijn polsen en vingers te ontzien.
Heb soms dagen dat ik nauwelijks kan lopen of staan, andere dagen gaat dat prima. Het is erg onvoorspelbaar, wat het voor buitenstaanders ook moeilijk te begrijpen maakt.
Pijn door mijn hele lijf en vaak ontwrichtingen jammer genoeg. Kaak herken ik, bij mij gaat rechts er regelmatig (deels) uit en harde dingen eten doet ook zeer.
Draag ook silversplints om mijn polsen en vingers te ontzien.
Heb soms dagen dat ik nauwelijks kan lopen of staan, andere dagen gaat dat prima. Het is erg onvoorspelbaar, wat het voor buitenstaanders ook moeilijk te begrijpen maakt.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
woensdag 27 maart 2019 om 11:41
dat is waar, maar het kan geen kwaad eens te checken op school. Want (en dat herkennen jullie vast allemaal), ik kan mensen nog steeds verbazen met de rare trucjes die mijn lichaam kan. En dat aan die trucjes een keerzijde zit, weet helemaal lang niet iedereen.watdachtjehiervan schreef: ↑27-03-2019 11:37Dat is in deze tijd allemaal wat makkelijker denk ik omdat er meer bekend is over hypermobiel.
woensdag 27 maart 2019 om 11:45
Ja herkenbaar....de coopertest...heb er nachtmerries aan overgehouden;-)
en idd altijd als laatste gekozen met gym, kon ook gewoon niet meekomen en was (ben;) super onhandig. toen niet geweten dat ik hypermobiel was. Dus toen ik dat later hoorde verklaarde het wel het eea. hebben jullie allemaal van jongs af aan last of ook pas later? Mijn oudste is ook hypermobiel. Ik voel het ook in haar handen, knijp je zo fijn.
Oh zij wil nooit tikkertje doen omdat ze dan nooit iemand kan tikken....ik zal haar de tip geven haha
en idd altijd als laatste gekozen met gym, kon ook gewoon niet meekomen en was (ben;) super onhandig. toen niet geweten dat ik hypermobiel was. Dus toen ik dat later hoorde verklaarde het wel het eea. hebben jullie allemaal van jongs af aan last of ook pas later? Mijn oudste is ook hypermobiel. Ik voel het ook in haar handen, knijp je zo fijn.
Oh zij wil nooit tikkertje doen omdat ze dan nooit iemand kan tikken....ik zal haar de tip geven haha
woensdag 27 maart 2019 om 11:57
woensdag 27 maart 2019 om 12:07
Hebben jullie ook dat alles zoveel moeite/energie kost? Ik heb soms al dat als ik gedoucht ben, aangekleed en ontbijt heb gemaakt voor iedereen dat mijn energie op is (en dan moet ik nog naar mijn werk). Ik hoop wel met sporten dat het wat beter gaat worden. Voel me geregeld 80! Zwemmen is inderdaad een goed idee...ik moet me daar nog even naartoe slepen.. baantjes trekken zou ik alleen savonds kunnen doen en dan kom ik haast die bank niet af.
woensdag 27 maart 2019 om 12:11
Mijn zoontje van 3 is in enige mate hypermobiel. Er zullen wel gradaties van zijn? Ik vind het wel lastig om in te schatten wanneer hij echt moe is, wanneer hij zegt dat hij niet meer wil lopen, of dat het nukkig peutergedrag is. Maar ik vind het in ieder geval een interessant topic om te lezen. Je kan er dus wel echt veel last van hebben.