Hypochonder
dinsdag 6 september 2016 om 12:03
Mijn man is een hypochonder en ik wordt er echt helemaal gek van. Soms heeft hij een periode waarin hij achter elkaar van alles mankeerd. Nu heeft hij trombose, een beroerte, een hersentumor en zo'n beetje overal kanker. Jullie snappen het al dat hij natuurlijk niets mankeerd. Huisarts probeert hem steeds gerust te stellen maar dat heeft niet veel nut. Ik krijg hem ook niet gerustgesteld alleen ik kan het probleem wel kleiner maken ( bijvoorbeeld hij denkt dat hij maagkanker heeft, ik maak er een maagzweer van en zo maak ik het probleem steeds kleiner tot hij niets meer heeft). Maar heb ook al een keer gekrijst dat hij moet kappen met aanstellen. Hoe gaan anderen hiermee om?
dinsdag 6 september 2016 om 12:19
Ja ik heb het al vaker genegeerd maar dan wordt alles nog erger. Hij heeft het alleen in periodes met veel stress. Nu al een paar weken achter elkaar helaas..en hij denkt ook echt dat hij wat mankeerd. Hij geloofd er zelf helemaal in.
Soms stel ik hem gerust ( nee joh je hebt geen hersentumor, die hoofdpijn komt omdat je nauwelijks hebt geslapen) of maak ik er grappen over ( als hij zijn knie stoot zeg ik nou dan heb je er nu knie kanker bij) of ik zeg gewoon dat hij lijdt aan aanstelleritus.
Huisarts is hij nu in 3 jaar 4 keer geweest met niks, andere keren had hij wel echt wat. Soms belt hij alleen en dan zegt hij dat hij een beetje een hypochonder is en dan wordt hij door de assistente gerust gesteld en dan is het weer goed.
Soms stel ik hem gerust ( nee joh je hebt geen hersentumor, die hoofdpijn komt omdat je nauwelijks hebt geslapen) of maak ik er grappen over ( als hij zijn knie stoot zeg ik nou dan heb je er nu knie kanker bij) of ik zeg gewoon dat hij lijdt aan aanstelleritus.
Huisarts is hij nu in 3 jaar 4 keer geweest met niks, andere keren had hij wel echt wat. Soms belt hij alleen en dan zegt hij dat hij een beetje een hypochonder is en dan wordt hij door de assistente gerust gesteld en dan is het weer goed.
dinsdag 6 september 2016 om 12:23
quote:dianaf schreef op 06 september 2016 @ 12:17:
Misschien moet hij eens met een proffesional praten.
Ja dat zeggen we allemaal al ja. En daar is hij ook wel eens geweest en dat hielp enorm. Alleen nu is vooral de ellende dat zijn moeder hem er echt enorm in heeft gestimuleerd de laatste weken. Oh hoofdpijn? Nu direct naar het ziekenhuis voor een hersenscan, misselijk? Gelijk naar het ziekenhuis want je hebt een maagzweer en ga zo maar door. Heb nu gezegd dat hij maar het contact met zijn moeder weer moet stoppen en hij heeft haar nu 3 dagen niet gesproken en ineens al 3 dagen nergens last van.
Rotte is ook dat hij zo overdrijft dat niemand hem ergens meer mee geloofd. Toen hij belde dat hij een ongelukje op zijn werk had gehad en zijn hand zo'n pijn deed nam ik hem niet serieus. Tot hij thuis kwam met een paarse en opgezwollen hand die toch echt wel gebroken was .
Misschien moet hij eens met een proffesional praten.
Ja dat zeggen we allemaal al ja. En daar is hij ook wel eens geweest en dat hielp enorm. Alleen nu is vooral de ellende dat zijn moeder hem er echt enorm in heeft gestimuleerd de laatste weken. Oh hoofdpijn? Nu direct naar het ziekenhuis voor een hersenscan, misselijk? Gelijk naar het ziekenhuis want je hebt een maagzweer en ga zo maar door. Heb nu gezegd dat hij maar het contact met zijn moeder weer moet stoppen en hij heeft haar nu 3 dagen niet gesproken en ineens al 3 dagen nergens last van.
Rotte is ook dat hij zo overdrijft dat niemand hem ergens meer mee geloofd. Toen hij belde dat hij een ongelukje op zijn werk had gehad en zijn hand zo'n pijn deed nam ik hem niet serieus. Tot hij thuis kwam met een paarse en opgezwollen hand die toch echt wel gebroken was .
dinsdag 6 september 2016 om 12:34
Als die therapeut hem zo goed kon helpen, dan moet hij daar gewoon weer een (paar) keer naartoe! Misschien kun je een keer mee, zodat jij ook leert hoe je ermee om moet gaan als het weer gebeurt.
En hij stelt zich niet aan, hij reageert op deze manier op stress. Anderen worden bijvoorbeeld gedeprimeerd (huilen, in bed liggen) of boos (ruzie maken met iedereen).
En hij stelt zich niet aan, hij reageert op deze manier op stress. Anderen worden bijvoorbeeld gedeprimeerd (huilen, in bed liggen) of boos (ruzie maken met iedereen).
dinsdag 6 september 2016 om 13:13
Het is iig al iets dat hij zelf ook weet dat hij hypochondrisch is. Vervelend dat zijn moeder het voedt terwijl jij probeert hem te kalmeren. Lijkt me erg vermoeiend, voor jullie allebei, en ik snap ook wel dat je er niet altijd geduld voor hebt
Staat hij open om weer in therapie te gaan?
Off topic: kom jij nog wel aan jezelf toe? Er ligt nogal wat op je bordje.
Staat hij open om weer in therapie te gaan?
Off topic: kom jij nog wel aan jezelf toe? Er ligt nogal wat op je bordje.
dinsdag 6 september 2016 om 13:35
dinsdag 6 september 2016 om 13:51
Onbewust fasciliteert je zijn gedrag heel erg. Iedere keer als hij iets bedenkt, mag jij het weer kleiner praten, en dan begint hij weer opnieuw. Het loopt niet uit de hand, want jij regelt het wel.
Dat is geen gezonde basis. Het klinkt vast heel hard, maar ik zou niet meer openstaan voor hyperchonder klachten en hem naar de psycholoog sturen.
Mijn vriend heeft een dwangstoornis, ik heb met hem de afspraak dat ik er met hem over wil praten als we het over de onderliggende oorzaak hebben, maar na een aantal jaar samenwonen en hem op zo'n manier proberen te helpen als jij nu met je man doet lukt me niet meer. Ik was altijd voor 2 mensen aan het nadenken. Werd de hulpverlener ipv partner.
Dat is geen gezonde basis. Het klinkt vast heel hard, maar ik zou niet meer openstaan voor hyperchonder klachten en hem naar de psycholoog sturen.
Mijn vriend heeft een dwangstoornis, ik heb met hem de afspraak dat ik er met hem over wil praten als we het over de onderliggende oorzaak hebben, maar na een aantal jaar samenwonen en hem op zo'n manier proberen te helpen als jij nu met je man doet lukt me niet meer. Ik was altijd voor 2 mensen aan het nadenken. Werd de hulpverlener ipv partner.
dinsdag 6 september 2016 om 21:14
quote:nansie schreef op 06 september 2016 @ 12:34:
Als die therapeut hem zo goed kon helpen, dan moet hij daar gewoon weer een (paar) keer naartoe! Misschien kun je een keer mee, zodat jij ook leert hoe je ermee om moet gaan als het weer gebeurt.
Dit inderdaad. En ik zou er ook gek van worden en op afknappen eerlijk gezegd.
Dit inderdaad. En ik zou er ook gek van worden en op afknappen eerlijk gezegd.