Gezondheid alle pijlers

Iets over de pil

12-07-2012 22:28 22 berichten
Hallo allemaal.

Ik heb er een tijdje over na zitten denken, maar wil hier toch graag een topic over openen.

Ik ben al een aantal jaar aan de pil en slik deze heel netjes elke dag rond dezelfde tijd. Ook ben ik goed op de hoogte van hoe de pil werkt.

Ik probeer elke maand een stopweek in te plannen, als controle dat alles inderdaad werk zoals het hoort. Heel soms komt de stopweek niet uit en slik ik de pil een maand door. (nooit meer dan een stopweek overslaan)

Op zondagavond neem ik mijn laatste pil van de strip en dan krijg ik meestal ergens op donderdag de onttrekkingsbloeding. Het is in al die tijd nog nooit mis gegaan, maar toch ben ik elke keer die donderdag helemaal uit mijn doen. Ik heb allerlei rampscenario's in mijn hoofd voor 'wat als ik zwanger ben' en wat ik dan moet doen en wanneer en aan wie ik het moet vertellen. Ik word hier echt helemaal gek van en weet ergens wel dat het nergens voor nodig is. De vraag is dan ook hoe ik van dit gevoel af kan komen...
Alle reacties Link kopieren
ook n condoom gebruiken? Dan is de kans nog kleiner?
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Wat woepsie zegt.
Volgens mij gaat dit niet zozeer over de pil, maar meer over jou. Ik denk dat je je pas 'veilig' voelt als het bewijs geleverd is.

Als je de pil goed gebruikt hoef je eigenlijk geen zorgen te maken, de kans dan het mis gaat is 0,01 procent. Daar moet je op vertrouwen, de garantie niet 100%, maar 99,9 is al heel veel. Daar moet je gewoon op vertrouwen.
Andere anticonceptie kiezen? Een spiraal bijvoorbeeld?
Ik neem de pil heel secuur in en de rest van de maand maak ik me er ook geen zorgen over, maar die dag...

Ik heb wel eens nagedacht of ik geen spiraaltje wil, maar vind die maandelijkse controle van de onttrekkingsbloeding wel prettig en volgens mij heb je dat niet bij een spiraaltje.
Naast het advies om anders een spiraal te nemen, is het misschien een idee om dat allemaal op te schrijven? Een soort 'wat als' plan. misschien krijg je dan rust in je hoofd?
Maar Bagheera, welk deel van de bloeding vind je prettig? Dat deel dat zegt dat je niet zwanger bent, of het deel dat zegt dat je lichaam blijkbaar nog wel werkt?

Dat laatste klopt nl niet, het is geen menstruatie.
@stukje_cake

Met name dat ik dan een check heb dat ik niet zwanger ben.

En ik weet dat als je de pil gebruikt je geen echte menstruatie hebt maar een onttrekkingsbloeding.
Je mag de pil ook langer doorslikken, echt geen probleem.

Als je er zo verstandig mee omgaat als je doet, word je echt niet zwanger. Je kunt allerlei toeters en bellen gaan gebruiken zoals condooms of testen voor de zekerheid, maar daarmee voed je die irreele angst alleen maar verder.
Die check kan je alleen krijgen als je iedere maand een zwangerschapstest koopt. Of je doet het met pil en condoom.

Dat kleine stukje onzekerheid hou je gewoon. De enige manier om een eventuele zwangerschap uit te sluiten is geheelonthouding.
@pyridine

Dat is het dus ook. Ik weet dat het helemaal nergens op slaat, vooral omdat ik er zo netjes mee omga.

Ik krijg alleen op die dag de schakel in mijn hoofd niet om. Vandaag begon het ook nog eens een paar uur later dan gebruikelijk waar ik helemaal de zenuwen van kreeg
Misschien moet je dan juist kiezen voor iets waarbij je geen voorspelbare bloeding krijgt. Dan kun je er niet op zitten wachten.

Ik slik ook de pil en bij mij fluctueert het ook. Ik heb de indruk dat het in de loop der jaren gemiddeld steeds later begint, die bloeding.
@pyridine

En jij gebruikt alleen de pil als anticonceptie?
Ik heb een koperspiraaltje en wordt gewoon ongesteld hoor.

Misschien is dat een idee?
Kan t niet komen juist doordat je ongesteld moet worden. Onzekerdef door de hormoonschommeling?

Ik heb onwijs last van pms als ik iederekeer een stopweek hou. 1dag niet te genieten en uber onzeker.

Slik hem eens 3 maanden aan een en kijk eens hoe je je dan voelt op de eerste dag van n nieuwe strip en op de 1e donderdag
@Maja82

Het zou misschien wel aan de hormoon schommeling kunnen liggen ja. Maar of hem drie maanden doorslikken nou zo'n goed idee is...
Ja ik gebruik alleen de pil.

Drie maanden doorslikken is prima hoor. Geen enkel probleem.
Ik heb een andere vraag over de pil... Hopelijk hebben jullie een antwoord!

Over een maand wordt ik ongesteld terwijl ik lekker op vakantie ben. Dan heb ik daar dus echt geen zin in! Momenteel gebruik ik de pil niet. Ik ben nu een paar dagen ongesteld, kan ik dan nog beginnen met de pil zodat ik het over een maand kan doorslikken?
Dat kan. Het werkt dan alleen niet direct veilig als anticonceptie.
Bedankt voor je antwoord! Maar werkt het ook omdat ik niet op m'n eerste menstruatie dag begonnen ben? Als anticonceptie maakt niet zoveel uit, geen relatie momenteel...
Hou er rekening mee dat je alsnog ongesteld kan worden. Je lichaam moet wennen aan de pil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven