Gezondheid alle pijlers

IJzer tekort, tips gevraagd

09-07-2020 22:35 59 berichten
Ik heb een ijzer tekort. Dit door een bizarre menstruatie die nu al 14 dagen duurt (bijna op zijn eind denk ik). Ik ben in het ziekenhuis geweest en heb allerlei onderzoeken gehad. Er is niks gevonden. Nu door het hevige vloeien heb ik een behoorlijk ijzer tekort opgelopen. Ik heb nu ijzer tabletten en ik let goed op mijn voeding. Zijn er nog tips waar ik wat mee kan om weer zo snel mogelijk mijn hb waarde weer boven de 7,5 te krijgen (is nu 6,2).
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste menstrueert zwaar en heeft veel last. Dus even naar de huisarts, overleggen over de pil. Arts vond dat een prima idee. Maar, wilde toch even ijzer checken.
6,2
Dus en aan de pil en ijzertabletten en over drie maanden terugkomen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een mirenaspiraal laten plaatsen ivm hevige menstruatie en ijzertekort.

Hebben ze alleen je hb gemeten of ook je ijzervoorraad (ferritine) en MCV? Dat zegt nl. nog wat meer over mogelijke oorzaken.
Ik weet wel van vriendinnen dat je, als je pech hebt, zwaar kunt gaan menstrueren. Bij beide begon dit toen ze midden dertig waren. Drie weken ongesteld, een week niks en weer drie weken ongesteld. Etc. Niet te doen. Bij één was het zo erg dat ze op de ergste dagen met de grootste tampon en het dikste maandverband net aan boodschappen kon doen zonder door te lekken. Wat een hel. De remedie die ze kregen aangeboden was het verwijderen van de baarmoeder. De eierstokken bleven wel zitten. Wat jij beschrijft klinkt net zo heftig en naar en ontwrichtend in mijn oren.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
10-07-2020 08:42
Ik weet wel van vriendinnen dat je, als je pech hebt, zwaar kunt gaan menstrueren. Bij beide begon dit toen ze midden dertig waren. Drie weken ongesteld, een week niks en weer drie weken ongesteld. Etc. Niet te doen. Bij één was het zo erg dat ze op de ergste dagen met de grootste tampon en het dikste maandverband net aan boodschappen kon doen zonder door te lekken. Wat een hel. De remedie die ze kregen aangeboden was het verwijderen van de baarmoeder. De eierstokken bleven wel zitten. Wat jij beschrijft klinkt net zo heftig en naar en ontwrichtend in mijn oren.
Ik hoop dat dit al een aantal jaar geleden is.

Ik heb last gehad van extreme menstruaties, echt from hell, precies zoals jij beschrijft.
Maar ik werd erg goed geholpen door de gynaecoloog, die inderdaad zei dat vroeger de enige remedie was: baarmoeder eruit, maar dat er nu veel meer mogelijk is.

TO: als dat bij jou aan de hand is, als de volgende menstruatie weer zo'n bloedbad wordt, dan kun je met een gyn in overleg over wat je hieraan gaat doen. En een baarmoederverwijdering is het laatste redmiddel, er zijn andere mogelijkheden, afhankelijk van de oorzaak van het bloedverlies.

En voor nu: braaf je pillen slikken en oppassen voor obstipatie. Ik hoorde toen ook van de arts dat extra ijzer niet zoveel zin heeft, je lichaam kan maar maximaal zoveel opnemen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
10-07-2020 00:09
Maar niet naast je voorgeschreven tabletten gebruiken. Je wil geen ijzer stapelen!
Ferrofurumaat is trouwens ook behoorlijk zacht en goed opneembaar. Ik heb (tijdens mijn zwangerschap nota bene) geen last gehad van obstipatie door de pillen.
Ijzerstapeling door orale suppletie bij iemand met een gewone ijzergebreksanemie bereik je echt niet zomaar hoor. Als to een thalassemie of sikkelcelanemie had gehad was het een ander verhaal, maar dan schrijf je ook geen ferro voor. Ik neem aan dat de huisarts niet alleen hb geprikt heeft, maar ook mcv en ferritine. Bovendien wordt over een paar weken weer bloed geprikt om te zien of het hb gestegen is.

En wbt obstipatie en andere maag-darmklachten; mensen (en zeker zwangeren) hebben daar Regelmatig wel last van.
Alle reacties Link kopieren
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... ijzer.aspx
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
09-07-2020 23:26
8.5 is volgens mij als je bloeddonor bent. normaal 7,5. Bij bloeddonors hanteren ze een hogere waarde zodat je niet meteen van je stokje gaat als je door doneren onder het minimum komt.
Als vrouwelijke bloeddonor moet je 7.8 hebben zodat je na donatie niet onder de 7.5 zakt.
Je hB heeft verder niks te maken met van je stokje gaan, dat is meer een volume probleem en lost zich zeer snel op door te drinken en/of een soepje
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
10-07-2020 11:26
Als vrouwelijke bloeddonor moet je 7.8 hebben zodat je na donatie niet onder de 7.5 zakt.
Je hB heeft verder niks te maken met van je stokje gaan, dat is meer een volume probleem en lost zich zeer snel op door te drinken en/of een soepje

Zeker wel dat Hb te maken kan hebben met van je stokje gaan. In het geval van bloeddonatie waarschijnlijk niet nee, maar als je Hb zo laag is dat je lichaam (bij inspanning) niet genoeg zuurstof meer krijgt, kun je echt wel out gaan.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
10-07-2020 11:32
Zeker wel dat Hb te maken kan hebben met van je stokje gaan. In het geval van bloeddonatie waarschijnlijk niet nee, maar als je Hb zo laag is dat je lichaam (bij inspanning) niet genoeg zuurstof meer krijgt, kun je echt wel out gaan.
Die user had het wel over van je stokje gaan na donatie, daar reageerde ik op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven