Gezondheid alle pijlers

IJzer tekort, tips gevraagd

09-07-2020 22:35 59 berichten
Ik heb een ijzer tekort. Dit door een bizarre menstruatie die nu al 14 dagen duurt (bijna op zijn eind denk ik). Ik ben in het ziekenhuis geweest en heb allerlei onderzoeken gehad. Er is niks gevonden. Nu door het hevige vloeien heb ik een behoorlijk ijzer tekort opgelopen. Ik heb nu ijzer tabletten en ik let goed op mijn voeding. Zijn er nog tips waar ik wat mee kan om weer zo snel mogelijk mijn hb waarde weer boven de 7,5 te krijgen (is nu 6,2).
Alle reacties Link kopieren
Wanneer de oorzaak een forse menstruatie is, en verder geen andere oorzaken, dan maakt het lichaam redelijk snel weer voldoende Hb aan. Bij vrouwen hoort deze trouwens boven de 8,5 te zijn. Hebben ze je in het ziekenhuis verder geen tips gegeven?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Oke volgens de assistente van de huisarts boven de 7,5 maar het is dus 8,5. Nee in het ziekenhuis vonden ze het niet noodzakelijk dat ik bloed liet prikken. mijn huisarts wilde dat wel. Ik heb nu een kuur voor 6 weken en dan weer bloed prikken. Ik ben misschien wat ongeduldig... ik heb zoveel te doen dat ik er zo snel mogelijk van af wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een hele tijd ijzertekort gehad door menstruatie. Wat bij mij goed hielp was mijn dieet tijdelijk aanpassen: geen zuivel, geen zwarte koffie, geen thee, uitkijken met volkoren producten en minder gluten. Vooral wel bladgroente, rundvlees (goed excuus voor een lekkere steak!) en leverpastei. Ook nam ik mijn ijzerpillen in met een glas jus d'orange.

Nu gebruik ik als nog Floradix om mijn ijzer op peil te houden.
Misschien helpt mijn topic van vorig jaar je een beetje op weg: eten/ijzerrijke-gerechten/list_messages ... #p30289060

Floradix bevat niet enorm veel (heem)ijzer. Dan kun je beter elke dag (voorlopig) rundvlees eten gecombineerd met VitC-rijke producten.
Gedroogde abrikozen bevatten ook heel veel ijzer, althans voor vruchten.


Wat arelaxed van je zo zware menstruatie! Ik hoop dat ze daar ook wat aan kunnen doen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
09-07-2020 22:53
Misschien helpt mijn topic van vorig jaar je een beetje op weg: eten/ijzerrijke-gerechten/list_messages ... #p30289060

Floradix bevat niet enorm veel (heem)ijzer.
Ik gebruik het vooral om mijn ijzer op peil te houden. Maar het lost inderdaad niet het probleem op. Ik word ontzettend beroerd van die pillen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-07-2020 22:40
Wanneer de oorzaak een forse menstruatie is, en verder geen andere oorzaken, dan maakt het lichaam redelijk snel weer voldoende Hb aan. Bij vrouwen hoort deze trouwens boven de 8,5 te zijn. Hebben ze je in het ziekenhuis verder geen tips gegeven?
Neehoor, boven 7,5 is voor vrouwen normaal.
TO, voor tips bij bloedarmoede kan je op thuisarts.nl kijken.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik na een bevalling forse bloedarmoede had kreeg ik ijzer i.c.m. foliumzuur.
Dat schijnt de opname te bevorderen.

Dat zou je kunnen navragen bij je arts.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van gentle iron van solgar, werkt veel beter dan floradix
bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!
Uitkijken voor chronisch ijzertekort, kan ook duiden op een chronische ontsteking in je lichaam als ziekte van Lyme of Malaria. Heb je je bloed laten onderzoeken op meer dan alleen ijzertekort?
Alle reacties Link kopieren
Hemoglobine (Hb) is niet hetzelfde als ijzer. Maar zo heel ernstig te laag is 6,2 niet, dat moet met die tabletten makkelijk te doen zijn. Let vooral op dat je er wel erg obstipatie van kan krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik knaag iedere dag twee zure bommen (augurken). Serieus. Al jaren van die constipatie ijzer tabletten af.

Sla ik het een weekje of twee over (op vakantie, waar augurken amper te krijgen zijn of enkel in miniformaat) dan kan ik weer beginnen met Floradix en ‘ijzerdieet’.

Bij mij komt de bloedarmoede door een chronische ontsteking.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
pien6 schreef:
09-07-2020 23:00
Neehoor, boven 7,5 is voor vrouwen normaal.
TO, voor tips bij bloedarmoede kan je op thuisarts.nl kijken.
Dit. 8.5 is de grens voor mannen. En de solgar gentle iron hoor ik ook veel goede dingen over. Ander bisglycinaat ijzer preparaat kan ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
09-07-2020 22:43
Oke volgens de assistente van de huisarts boven de 7,5 maar het is dus 8,5. Nee in het ziekenhuis vonden ze het niet noodzakelijk dat ik bloed liet prikken. mijn huisarts wilde dat wel. Ik heb nu een kuur voor 6 weken en dan weer bloed prikken. Ik ben misschien wat ongeduldig... ik heb zoveel te doen dat ik er zo snel mogelijk van af wil zijn.
8.5 is volgens mij als je bloeddonor bent. normaal 7,5. Bij bloeddonors hanteren ze een hogere waarde zodat je niet meteen van je stokje gaat als je door doneren onder het minimum komt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Er is niks gevonden maar dan is er wel een ijzertekort ineens maar dan heb je het over je HB, dat heeft met bloedarmoede te maken toch?

Ben je zelf aan het diagnostiseren ofzo? Ik weet dat vaak samen gaat maar vind maar vaag verhaal. En je kan dit dan toch aan degene vragen die dat bloedonderzoek heeft aangevraagd en de uitslag heeft gekregen?
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
09-07-2020 23:16
Hemoglobine (Hb) is niet hetzelfde als ijzer. Maar zo heel ernstig te laag is 6,2 niet, dat moet met die tabletten makkelijk te doen zijn. Let vooral op dat je er wel erg obstipatie van kan krijgen!
6,2 is echt wel laag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
lemoos2 schreef:
09-07-2020 23:19
Ik knaag iedere dag twee zure bommen (augurken). Serieus. Al jaren van die constipatie ijzer tabletten af.

Sla ik het een weekje of twee over (op vakantie, waar augurken amper te krijgen zijn of enkel in miniformaat) dan kan ik weer beginnen met Floradix en ‘ijzerdieet’.

Bij mij komt de bloedarmoede door een chronische ontsteking.
Als ik me slap voel en denk dat ik daardoor ergens een ijzertekort heb, eet ik een boterhammetje runderlever of een hap cashewnoten. Zal vast ook wel tussen de oren zitten, maar het helpt wel. Ook zure haring vind ik wel lekker.

Zure bommen, getsie, maar weinig calorieen lees ik net, ok, maar eens proberen.
Luci_Morgenster schreef:
09-07-2020 23:27
Er is niks gevonden maar dan is er wel een ijzertekort ineens maar dan heb je het over je HB, dat heeft met bloedarmoede te maken toch?

Ben je zelf aan het diagnostiseren ofzo? Ik weet dat vaak samen gaat maar vind maar vaag verhaal. En je kan dit dan toch aan degene vragen die dat bloedonderzoek heeft aangevraagd en de uitslag heeft gekregen?
Ja bloedarmoede als gevolg van een ijzer tekort. Eh nee ik ben niet zelf aan het diagnostiseren. Dit is wat de huisarts mij verteld heeft. Ik heb aan de huisarts gevraagd wat ik kan doen, maar meer dan ijzertabletten slikken samen met sinaasappelsap kon ze mij niet vertellen.

Ik heb heel veel bloed verloren. Heb dit ook nog nooit meegemaakt. Al 14 dagen ongesteld en de eerste 10 dagen om was het bizar veel.
Alle reacties Link kopieren
Andrieske1976 schreef:
09-07-2020 23:31
Als ik me slap voel en denk dat ik daardoor ergens een ijzertekort heb, eet ik een boterhammetje runderlever of een hap cashewnoten. Zal vast ook wel tussen de oren zitten, maar het helpt wel. Ook zure haring vind ik wel lekker.

Zure bommen, getsie, maar weinig calorieen lees ik net, ok, maar eens proberen.
Mijn oude huisarts adviseerde de augurken. Vooral omdat ik ook geen vlees eet (daarmee haal je het makkelijkste ijzer binnen). Alleen opletten als je een te hoge bloeddruk hebt, dan kun je beter de natriumarme augurkenvariant nemen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik eet leverworst, rosbief, noten, biefstuk, fruit enz. Ik weet dat het niet binnen een week over zal zijn. Ik wil zoveel mogelijk doen om het zo snel mogelijk weer goed te krijgen. Lijkt mij dat iedereen dat wil natuurlijk. Ik ben denk ik ongeduldig.

Ik heb het idee dat ze niet weten wat ik heb. Heb allerlei medicijnen gekregen maar een oorzaak is er niet gevonden.
lemoos2 schreef:
09-07-2020 23:45
Mijn oude huisarts adviseerde de augurken. Vooral omdat ik ook geen vlees eet (daarmee haal je het makkelijkste ijzer binnen). Alleen opletten als je een te hoge bloeddruk hebt, dan kun je beter de natriumarme augurkenvariant nemen.
Augurken wist ik niet, bedankt voor de tip! Ik heb ze in huis!
Sorcha_ schreef:
09-07-2020 22:49
Ik heb ook een hele tijd ijzertekort gehad door menstruatie. Wat bij mij goed hielp was mijn dieet tijdelijk aanpassen: geen zuivel, geen zwarte koffie, geen thee, uitkijken met volkoren producten en minder gluten. Vooral wel bladgroente, rundvlees (goed excuus voor een lekkere steak!) en leverpastei. Ook nam ik mijn ijzerpillen in met een glas jus d'orange.

Nu gebruik ik als nog Floradix om mijn ijzer op peil te houden.
Volkorenproducten bevatten juist veel ijzer, dus lijkt me onverstandig die te mijden. Bovendien zijn de vezels erin erg nuttig als je ijzersupplementen slikt
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
09-07-2020 23:27
Er is niks gevonden maar dan is er wel een ijzertekort ineens maar dan heb je het over je HB, dat heeft met bloedarmoede te maken toch?

Ben je zelf aan het diagnostiseren ofzo? Ik weet dat vaak samen gaat maar vind maar vaag verhaal. En je kan dit dan toch aan degene vragen die dat bloedonderzoek heeft aangevraagd en de uitslag heeft gekregen?
.
Ze bedoelt dat er niets gevonden is als oorzaak van deze hevige menstruatiebloeding.

Het lage Hb door dat bloedverlies heeft een ijzergebrek als gevolg. Het grootste deel van het ijzer in je lichaam zit namelijk opgeslagen in je rode bloedcellen. Dus bij veel bloedverlies, verlies je per definitie ook veel ijzer.

Niets raars aan wat TO schrijft.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
10-07-2020 00:03
Volkorenproducten bevatten juist veel ijzer, dus lijkt me onverstandig die te mijden. Bovendien zijn de vezels erin erg nuttig als je ijzersupplementen slikt
Volkoren producten bevatten ook fytaat, en dat is een stof die zorgt voor een slechtere opname van ijzer en andere mineralen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven