ik heb een te lage en te hoge bloeddruk
woensdag 22 augustus 2012 om 22:26
In normale (rust) toestand heb ik een bloeddruk van 100 wat aan de lage kant is. Tijdens het sporten heb ik de laatste tijd erg veel last van zweten (druppels vallen van mijn lijf af) en een ontzettend rood hoofd en misselijk, duizelig. (dit begint al na zo'n 5min rustig lopen) Zo erg dat ik moet gaan liggen. Mijn bloeddruk stijgt dan zelfs naar 180!! Ik ben 24 jaar en eet gezond en regelmatig en ik slaap voldoende. Mijn gewicht is precies goed voor mijn lengte dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik maak me er wel zorgen over omdat dit volgensmij niet normaal is. Ga morgen dan ook naar de huisarts. De vorige keer nam hij me niet serieus. Toen was ik bijna elke ochtend erg misselijk en benauwd. Maar nu ga ik niet weg totdat hij serieuze stappen gaan ondernemen!
Heeft iemand hier ook weleens last van?
Ik maak me er wel zorgen over omdat dit volgensmij niet normaal is. Ga morgen dan ook naar de huisarts. De vorige keer nam hij me niet serieus. Toen was ik bijna elke ochtend erg misselijk en benauwd. Maar nu ga ik niet weg totdat hij serieuze stappen gaan ondernemen!
Heeft iemand hier ook weleens last van?
woensdag 22 augustus 2012 om 22:37
100 is voor een bloeddruk niet laag hoor.
En ik denk dat je in de war bent met je polsslag.
Ik had van de week een goeie bloeddruk,bij mij 115 over 85,maar ik had vorig jaar voor ik pillen kreeg een bloeddruk van 160 over 115 ofzo,alles boven de 100 is te hoog als onderdruk zeker.
Maar terug gaan naar je arts is nooit verkeerd.
Misselijk en benauwd heeft niks met je bloeddruk te maken.
Ik denk dan eerder aan hyperventilatie.
En ik denk dat je in de war bent met je polsslag.
Ik had van de week een goeie bloeddruk,bij mij 115 over 85,maar ik had vorig jaar voor ik pillen kreeg een bloeddruk van 160 over 115 ofzo,alles boven de 100 is te hoog als onderdruk zeker.
Maar terug gaan naar je arts is nooit verkeerd.
Misselijk en benauwd heeft niks met je bloeddruk te maken.
Ik denk dan eerder aan hyperventilatie.
woensdag 22 augustus 2012 om 22:38
Huh? Wat bedoel je? Je bloeddruk bestaat uit twee getallen, de bovendruk en de onderdruk, het gaat om de onderdruk. Iedereen heeft tijdens het sporten een hoge bloeddruk. Iedereen. En iedereen heeft in rust een lagere bloeddruk dan bij inspanning. En een rood hoofd en zweten is ook normaal bij het sporten, dus ik snap niet zo goed wat je bij de huisarts moet.
woensdag 22 augustus 2012 om 22:53
Een bloeddruk bestaat uit een bovenwaarde en een onderwaarde. Niet uit maar één getal. De onderwaarde is inderdaad het belangrijkst.
Hoe meet je? Hoe weet je hoe hoog je bloeddruk is tijdens het sporten?
In principe is het meest betrouwbaar om te meten met een stethoscoop en een RR meter. Niet met zo'n elektronische.
Hoe meet je? Hoe weet je hoe hoog je bloeddruk is tijdens het sporten?
In principe is het meest betrouwbaar om te meten met een stethoscoop en een RR meter. Niet met zo'n elektronische.
woensdag 22 augustus 2012 om 22:59
Een bovendruk van 100 in rust is heel normaal en zeker niet te laag. Een bovendruk van 180 tijdens het sporten is ook niet te hoog. Tijdens het sporten kan je bloeddruk behoorlijk stijgen, wat belangrijk is, is dat ie weer zakt na het sporten.
Om te kunnen spreken van een hoge of lage bloeddruk wordt vooral gekeken naar de onderdruk. Bovendien kan je niet op basis van twee metingen zeggen dat iemand daar last van heeft aangezien je bloeddruk de hele dag door schommelt.
Waarom maak je je zorgen over je bloeddruk? En waarom laat je het meten?
Om te kunnen spreken van een hoge of lage bloeddruk wordt vooral gekeken naar de onderdruk. Bovendien kan je niet op basis van twee metingen zeggen dat iemand daar last van heeft aangezien je bloeddruk de hele dag door schommelt.
Waarom maak je je zorgen over je bloeddruk? En waarom laat je het meten?
woensdag 22 augustus 2012 om 23:02
Ik maak me zorgen omdat het al de zoveelste keer is dat ik bijna flauw ben gevallen tijdens het sporten. En ik buiten het sporten om me gewoon niet fit voel. Erg moe, veel hoofdpijn, benauwd etc. Familieleden zeggen dat bloeddruk te hoog is en niet gezond. Maar als ik jullie reacties lees valt het wel mee dus dan wacht ik denk ik toch maar met naar de huisarts gaan.
woensdag 22 augustus 2012 om 23:10
waarom zegt je familie dat? Is dat op basis van de cijfers die jij geeft of waren ze bij de metingen aanwezig? Hoge bloeddruk geeft eigenlijk geen klachten. Een lage bloeddruk komt veel voor bij jongeren en geeft als klacht dat je duizelig kan zijn bij het plotseling opstaan uit hurkstand ofzo. Niks om je zorgen over te maken.
Benauwd en misselijk staat daar los van, maar wat zei je huisarts daarover?
Nogmaals mijn vraag: waar ben je bang voor?
Benauwd en misselijk staat daar los van, maar wat zei je huisarts daarover?
Nogmaals mijn vraag: waar ben je bang voor?
woensdag 22 augustus 2012 om 23:12
quote:giuliettacapuletti schreef op 22 augustus 2012 @ 23:03:
Om te weten of je een hoge bloeddruk hebt moet je zeker een keer of vier, vijf laten meten bij je huisarts. Op verschillende momenten. Dan krijg je namelijk een goed beeld.
Heb je dat al eens laten doen?waarom daar is toch helemaal geen aanleiding voor? Behalve dat TO denkt dat haar bloeddruk niet goed is. Het zou wat worden als artsen allerlei onderzoeken gaan uitvoeren omdat patienten bang zijn om een bepaald ziektebeeld te hebben.
Om te weten of je een hoge bloeddruk hebt moet je zeker een keer of vier, vijf laten meten bij je huisarts. Op verschillende momenten. Dan krijg je namelijk een goed beeld.
Heb je dat al eens laten doen?waarom daar is toch helemaal geen aanleiding voor? Behalve dat TO denkt dat haar bloeddruk niet goed is. Het zou wat worden als artsen allerlei onderzoeken gaan uitvoeren omdat patienten bang zijn om een bepaald ziektebeeld te hebben.
woensdag 22 augustus 2012 om 23:15
O, ik zie dat je bijna tegen de vlakte gaat tijdens het sporten. Dat lijkt me een goede vraag die je kan stellen aan je huisarts.
Er kunnen verschillende redenen zijn, het meest voor de hand liggend is dat je inspanning te hoog is. Sport je allang? Hoe vaak in de week en wat doe je precies?
Wat ook kan is dat je te weinig gegeten of gedronken hebt tijdens het sporten, of inspanningsastma, of hyperventilatie of gewoon een slechte conditie. En zo zijn er nog veel meer mogelijke oorzaken.
Er kunnen verschillende redenen zijn, het meest voor de hand liggend is dat je inspanning te hoog is. Sport je allang? Hoe vaak in de week en wat doe je precies?
Wat ook kan is dat je te weinig gegeten of gedronken hebt tijdens het sporten, of inspanningsastma, of hyperventilatie of gewoon een slechte conditie. En zo zijn er nog veel meer mogelijke oorzaken.
woensdag 22 augustus 2012 om 23:22
Als het zo zou werken dan zou het mooi zijn, maar volgens mij werkt het niet zo. Mensen die zich zorgen maken kunnen even gerustgesteld worden door een onderzoek maar al gauw gaan ze zich weer zorgen maken over andere dingen. TO heeft immers al twee metingen gehad en dat heeft vooralsnog alleen maar tot meer onrust geleid. Tuurlijk is het geen duur onderzoek, maar alle kleine beetjes drukken op de totaalkosten.
woensdag 22 augustus 2012 om 23:28
Ik maak allerlei varianten mee van 'ongerust zijn' op mijn werk. Ik denk wel dat het bij TO zo kan werken. Ik geloof niet naar aanleiding van dit verhaal dat ze hypochonder is, ze is alleen bang gemaakt door omstanders die er boerenverstand van hebben. Als een huisarts serieus in gaat op de angst en eventue wat simpele onderzoekjes doet, is TO denk ik wel gerustgesteld.
Maar ja, ik kan er natuurlijk ook best naast zitten hoor.
Maar ja, ik kan er natuurlijk ook best naast zitten hoor.