Gezondheid alle pijlers

Ik heb spit!

25-01-2010 15:17 25 berichten
Vannacht om half 4 werd ik wakker, ik lag niet echt lekker. Even naar de wc gegaan en terug mn bedje in. Naar de badkamer lopen ging al niet echt fijn, maar dat heb ik wel vaker. Opstartproblemen noem ik dat.

Maar ik kon de slaap niet meer vatten. Draaien, links, rechts, op de ene zij, niks lag goed. Mijn rug deed zeer!

Vanochtend toch naar mijn werk gegaan. Het was hartstikke druk in de trein dus ik ben lekker 1e klas gaan zitten.

Op mijn werk bleef ik die pijn houden, dus opstartproblemen waren het niet meer. Huisarts gebeld want ik dacht dat ik een blaasontsteking had wat op mijn nieren was geslagen. Ik ben ook gelijk heengegaan. Na bijna een uur wachten kon ik toch bij de dokter terecht. Geen blaasontsteking.

Hij heeft mijn rug onderzocht en kwam tot de conclusie: spit.

Hier ben ik uiteraard niet heel blij mee. Maar ik weet helemaal niks van spit. Heeft iemand hier ervaringsverhalen? Wat verlicht de pijn een beetje? Ik mag de maximale hoeveeldheid paracetamol per dag nemen.

Hoe lang duurt het? Ik ben het nu al zat! Werken zit er even niet in, ik ben ambtenaar en zit de hele dag op mn reet. Bewegen was goed, ik moest maar veel met de hond lopen. (zij blij, én baasje thuis én heel veel uitgelaten worden)

Wat kan je beter wel en niet doen? Hoe kom je in vredesnaam de nacht door?
Warm houden en blijven bewegen...
Alle reacties Link kopieren
Paracetamol? Geen ibuprofen? Dat kreeg ik nl mee, zodat ik niet verkrampt zou rondschuifelen. Daar wordt het niet beter van.

Eens met misschicken trouwens. Dat is het enige wat helpt.
Ik heb net 2 paramolletjes op, mochten die niet goed genoeg helpen dan ga ik zeker over op de ibuprofen. Ik heb nog een paar van 600 mg liggen (ooit gekregen van de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling).

Ik pak ook zo de kruik van mijn stiefdochter, en dan daar lekker tegenaan leunen. Vanavond heb ik een bad op het programma staan.

Irrab, hoe lang heeft het bij jou geduurd? Ben ik één week uit de running of meer?
Wat misschicken zegt. Probeer zoveel mogelijk zelf te blijven doen, want hoe minder je beweegt, hoe stijver en hoe meer pijn. Dus doorbijten...sterkte, het is heel vervelend!
Wat balen Ratteke. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder heeft het een keer gehad. Het advies wat zij van de huisarts kreeg was inderdaad toch proberen om in beweging te blijven.

Sterkte
quote:Ratteke schreef op 25 januari 2010 @ 15:32:

Ik heb net 2 paramolletjes op, mochten die niet goed genoeg helpen dan ga ik zeker over op de ibuprofen. Ik heb nog een paar van 600 mg liggen (ooit gekregen van de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling).

Ik pak ook zo de kruik van mijn stiefdochter, en dan daar lekker tegenaan leunen. Vanavond heb ik een bad op het programma staan.

Irrab, hoe lang heeft het bij jou geduurd? Ben ik één week uit de running of meer?

Heel goed, die kruik en dat bad, maar blijf vooral ook bewegen. Of was dat al gezegd?

Ik ben er zeker wel een week zoet mee geweest. Meer tegen de twee weken aan. Maar dan de tweede week wel zo dat ik wel weer redelijk (voorzichtig) kon rondhobbelen. Ik studeerde op dat moment, dus ik heb toen geen colleges gevolgd, zodat ik me niet in collegebanken hoefde te wurmen. Maar het kan verschillen hoor.
Oja, sterkte ermee!
Ok, bewegen en nog meer bewegen dus. Dan schuifel is zo maar eens naar de winkel, ben één ding vergeten te halen. Gelukkig is het niet zo heel ver weg.

Dank voor alle tips en steunbetuigingen!
Wat ook kan helpen is op je rug liggen, knieen opgetrokken tot je borst, met je handen je benen vasthouden en dan langzaam rondjes draaien, zodat je onderrug gemasseerd wordt.

Op handen en knieeen zitten en langzaam je billen naar je hielen bewegen, en weer heen, en weer terug, etc.

Als de pijn voorbij is, eens kritisch (laten) kijken naar je houdeing en je buikspieren.

En voor nu: warmtepleisters op je rug plakken. En dan niet alsnog van alles gaan doen, want je kan opeens meer, maar gewoon rusten.
Advil Liquid en blijven bewegen!!!

Let op, warmte kan juist averechts werken en de pijn verergeren, vooral warmtepleisters!!!

En als de spit voorbij is....ga op poweryoga. Werkt als een tierelier!! (soort van megafysiotherapie )
rustig oefeningen doen;

1) op je rug liggen en langzaam je benen één voor één naar beneden bewegen en terug

2) op je rug, één voor één knie naar borst bewegen

3) in hand- knieeen stand als een kat rug uitbollen en hol maken.

Wandelen, blijven bewegen,warmte , houdingen afwisselen. Spieren hebben overmatige beschermingsreactie en zetten alles 'op slot' en verkrampen. Duurt gemiddeld een weekje, succes!
Mijn vriend heeft twee keer spit gehad... En dan echt niet meer kunnen lopen... Maar hij kreeg spierverslappers voorgeschreven. Dus vraag me af waarom jij alleen maar paracetamol mag, want van wat ik heb gezien doet het echt gruwelijk veel pijn! Heel veel sterkte!!!!
Ik mag tussen al dat bewegen door toch wel eens ff zitten he?

De tip van Tilalia2 ga ik straks eens proberen. Lijkt me op dit moment erg prettig.

En poweryoga... straks een googlen waar dat hier gehouden wordt. Want houding is dus ook van belang? Dokter zei wel dat ik scheef stond. Maar dat vond ik toch niet zo raar gezien het feit dat ik bijna een uur op een stoel heb moeten wachten na een half uur in de bus te hebben gezeten.

En buikspieren? Hoe staan die in verhouding met je rug? Ik heb geen noemenswaardige buikspieren helaas. Ben niet zo'n sportfanaat... dus dat poweryoga zal ik denk ik wel voelen...
euh, dat bewegen is leuk, maar begin rustig! Ik kon die oefeningen die hierboven staan echt de eerste dagen niet doen hoor. Maar schuifelen afwisselen met zitten en liggen ging wel. Na een paar dagen kon ik voorzichtig wat meer gaan bewegen/lichte oefeningen. Zorg dat je het niet overbelast!
Poweryoga gaat er juist vanuit dat je flink vanuit je buikspieren werkt. Je neemt gedurende een uur allerlei houdingen aan zodat je ruimte krijgt tussen je wervels. Je spieren worden flink soepel en na enige tijd merk je dat alle houdingen steeds makkelijker worden. Het laatste kwartier is totale ontspanning. Heerlijk!!

Het fijne van deze yoga is dat je niets hoeft of moet. Geen sportschooldruk om maar zo te zeggen. Jouw lichaam geeft zijn grens aan en je moet er niet overheen gaan. In de sportschool moet dat juist altijd wel met als gevolg spierpijn en blessures.

Let op, er is een flink verschil tussen poweryoga en gewone yoga.
2Italy2, ik heb al gegoogled en het wordt zelfs vlak bij mij gegeven. Ik zou er heen kunnen lopen, zo dichtbij is het.

Als dit helpt om rugklachten te voorkomen én strakkere buikspieren kan krijgen dan vind ik dat wel wat. Ben natuurlijk nu nog zo stijf als een plank maar oefening baart kunst.
Fysiotherapeuten, ceasartherapeuten en vele andere peuteraars maken gebruik van de bewegingen binnen de yoga. Welliswaar een uitgeklede versie van het origineel maar toch.

Geef bij de "yogajuf" vantevoren wel duidelijk je klachten aan, zij kan de bewegingen ter plekke voor je aanpassen.

Heel veel sterkte met je pijn en heel veel lol bij je carriëre in de powerrrrrryoga!!!
oeh. dat is rot! ik lees iets over warmtepleisters? zou ik mee uitkijken want dat kan t juist verslechteren. beterschap!
Ja die ervaring heb ik ook met warmtepleisters!!!
Ik heb zelf een paar jaar geleden spit gehad en dat deed verschrikkelijk veel pijn. Kon niet meer lopen, zitten, staan zonder door de grond te gaan van de pijn. Zelfs diep ademhalen gaf een venijnige vlammende pijn in mijn rug.

De spit begon met een beetje zeurende rugpijn, een dag later kon ik ineens niet meer opstaan van de bank en de ochtend daarop dacht ik dat ik doodging van de pijn en kon ik helemaal niks meer zonder verschrikkelijk veel pijn te hebben.

Ik kreeg toen ook het advies te bewegen maar dat ging de eerste 3 a 4 dagen echt niet. Ik kreeg spierverslappers en sterke pijnstillers (tramadol) en na een kleine week kon ik eindelijk weer voorzichtig schuifelen. Ik kreeg toen ook rekoefeningen van de huisarts. Dat heb ik voorzichtig opgebouwd en na ongeveer 4 weken kon ik weer redelijk normaal lopen, pas na 2 maanden was alles weer bij het oude. Ik ben overigens na 3 weken weer gaan werken maar dan wel met veel pauzes zodat ik regelmatig even een rondje kon schuifelen.
Ontspanningsoefeningen. Misschien met behulp van een fysiotherapeut (1 of 2 keer). Spieren in bovenbenen langzaam aanspannen in drie tellen en weer loslaten in drie tellen. Hetzelfde met de bilspieren en bekken kantelen.
Dat warmtepleisters het kunnen verergeren, dat wist ik niet. Het scheelde bij mij altijd zoveel pijn!

Je buikspieren houden samen met je rugspieren je romp overeind. Als je rugspieren te hard moeten werken omdat je buikspieren niet zoveel doen, kunnen ze sneller overbelast raken. Als je dan ook nog een scheve houding hebt, heb je extra kans op spit.
Warmte, ontspanningsoefeningen en blijven bewegen.

Maar neem vooral ook pijnstilling in. Door de pijn ga je je spieren spannen en dat maakt de kwaal erger. Neem je pijnstilling dan voel je de pijn minder en ga je meer ontspannen en normaler bewegen.

Als de klachten heel ernstig zijn wil een HA ook nog weleens een valium achtig middel voorschrijven, omdat je daardoor spierontspanning krijgt.

Zelf heb ik ook goede ervaring met een manueel therapeut. Maar daarvan moet je dan wel zeker weten dat je een hele goede treft. Ik ken er eentje die mij, met soortgelijke klachten, in een sessie weer los krijgt, geweldig.

Yoga werkt op termijn heel goed tegen rugklachten. Ik heb sinds ik regelmatig yoga lessen volg nauwelijks tot geen rugklachten meer.
Pijnlijk Ratteke!!!

Ik heb een paar jaar geleden ook spit gehad; stond voorover gebogen in de douchebak mn haar nat te maken; tjak! Schoot er toen in..

Op advies van HA naar manueel therapeut gegaan.. Bleek bij mij ook een wervel te zijn die niet goed stond.

Verder inderdaad net als alle ander bovenstaande adviezen; veel bewegen.. Warmte was bij mij erg vervelend en 't werd voor mijn gevoel meer pijnlijker.

Weet niet meer hoe ik de nachten ben door gekomen alleen dat ze slecht waren

Heel veel sterkte ermee!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven