Gezondheid alle pijlers

Ik krijg laxeermiddel niet weg!

11-07-2010 14:41 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dinsdag heb ik een coloscopie en ik moet daarvoor laxeren. Ik heb ervoor gekozen om dit over twee dagen te verspreiden omdat ik snel moeite heb met vieze dingen slikken.

Nu ben ik vanaf half 12 begonnen maar ik krijg de Klean Prep niet weg, ik heb het koud gezet, rietje erbij, met citroensap, limonade, vanalles geprobeerd maar ik kokhals direct bij 1 druppel in mn keel...

What to do?
Vraag morgenochtend even of je Moviprep kunt krijgen, dit is een stuk beter te doen...

En, zorg ervoor dat het op de een of andere manier lukt, want als tijdens het onderzoek blijkt dat je niet goed schoon bent, kun je nog een keer terugkomen, en moet je het dus wéér doen.
Ik zou nog steeds gewoon om een neussonde vragen.

Die zou je prima morgen nog kunnen krijgen + zekerheid dat je schoon genoeg bent. Je hoeft dan tussendoor ook geen enorme glazen water naar binnen te gooien. Je krijgt namelijk ook extra vocht door de sonde..
Ik heb het net in de vriezer gezet om goed koud te laten worden en ga het zo nog even proberen weg te klokken...

Ik baal er echt van dat dit me gewoon niet lukt!
@Archy, het moet ook weer niet te koud zijn he, want dan krijg je geheid last van je maag.
Oke... Naja, probeer het wel, hoop gewoon dat het zo lukt omdat ik bang ben dat ik ook nog als aanstelster wordt gezien bij de dokter als ik morgen bel....

Hoe lang na de laatste slok blijf je nog ontlasten?
Als MDL verpleegkundige kan ik alleen bovenstaande reacties maar bevestigen.. Je bent nog mooi op tijd omdat je coloscopie pas dinsdag is.. Probeer vandaag zoveel mogelijk klean preap te drinken en neem morgen contact op met je MDL-arts. Eventueel kunnen jullie dan overstappen op movipreap (1li + 2li helder vloeibaar naar keuze de dag voor het onderzoek en 1li + 1li helder vloeibaar naar keuze de dag van het onderzoek) of phosphoral (ik geloof 1 glas + een paar li helder vloeibaar, zowel ma als di, maar dit middel kun je alleen gebruiken bij goede nierfuncties!). Eventueel inderdaad via een sonde, maar dit zal misschien lastig worden omdat dit eigenlijk altijd klinisch gedaan wordt en je dan dus opgenomen moet worden. Een klysma (van achteren) is zeker niet voldoende, hiermee wordt alleen het laatste deel van de darm (sigmoid) gereinigd en zullen ze de scoop dus niet ver genoeg op kunnen voeren.

Ik weet niet hoeveel liter je van de klean preap moet drinken (bij ons was dit altijd 5 li, maar we gebruiken het nu nooit meer), en hoeveel je nu op hebt?
Ik nam het spul altijd mee naar de wc met een goed boek ter afleiding. Ik dronk 0,25 l in ongeveer 10 minuten en de overige 5 minuten steeds een beetje heldere appelsap.

Vervolgens weer zo. Ik begon telkens rond 14.00 en was rond 20.00 helemaal klaar. Het echte laxeren begon na een uurtje, dus nadat ik 1 liter op had.

De laatste slok nam ik denk ik rond een uur of 17.00.

Ik had mijn afspraken telkens 's morgens vroeg zodat ik om 06.00 de laatste liter nam.
Phosphoral is 2x 2 glazen.. Bij mij in ieder geval ..
Bij Phosphoral krijg je 2 flesjes mee. Die flesjes moet je elk in een liter water aanmaken en dan opdrinken, dus in totaal 2 liter.

Is ook zout en vies maar minder dan Klean Prep.

Tenminste, zo moest ik het doen.

Kom op Archy, je kunt het!!

(mijn arts stond er trouwens op dat je de dag voor het onderzoek begon, want dan moet je wel drinken en kun je niet uitstellen).
Ik ga zo nog een poging wagen, word alleen al gigamisselijk als ik er aan denk... Wel blij dat ik er nu achter kom en niet een dag van te voren... Hoop zo dat ik het wegkrijg maar die vanillesmaak is misselijkmakend!
Pas op dat je leeg bent. Als je dit niet bent moet je opnieuw. En het doet zeer!! Ik dacht ook dat ik wel genoeg had gedronken.

Ranja erdoor, ijsblokjes en je neus dicht en een paar slokken achter elkaar nemen.

Dankzij die zooi lust ik geen vanille meer
wat deed precies zeer Mikk?

De colonoscopie? Kreeg je geen roesje Ö?

*Ik ken mijn MDL arts van vroeger (kzat bij zijn zoon in de klas).. Misschien is hij wel erg schappelijk met mij dat ik altijd een sonde krijg, en ook altijd een roesje tijdens de colonoscopie..
quote:liubi schreef op 11 juli 2010 @ 14:51:

@Paloma, heb je geen ervaring met Klean Prep?Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Ik wens TO veel sterkte .
@Paloma, ah ok.

@TO, alweer begonnen?
quote:SweetSummer schreef op 11 juli 2010 @ 15:57:

wat deed precies zeer Mikk?

De colonoscopie? Kreeg je geen roesje Ö?

*Ik ken mijn MDL arts van vroeger (kzat bij zijn zoon in de klas).. Misschien is hij wel erg schappelijk met mij dat ik altijd een sonde krijg, en ook altijd een roesje tijdens de colonoscopie..

Als je niet leeg bent doet het heel zeer!

Ik krijg ook altijd een roesje. Geen sonde. Hoe werkt dat dan?

Ik vind dit onderzoek wel meevallen. Ik moest laatst een maagonderzoek :horror:
Ah okee..

Een sonde is een buisje die door je neus richting je maag gaat..

Zit inderdaad vervelend, maar je proeft dus helemaal niets. Je kunt zelf de snelheid van de stroom invullen.. En mocht je vlak voor de colonoscopie niet helemaal schoon blijken te zijn.. Dan gaat er gewoon nog weer een zakje laxeer spul door..

Vind ik persoonlijk de beste methode.. Het probleem is alleen wel dat je er een dag voor opgenomen dient te worden. Daar kan het ziekenhuis én de verzekering wel eens moeilijk om doen. Gelukkig krijgt mijn arts het altijd doorgedrukt.. Misschien omdat ik begon te huilen toen ik hoorde dat ik weer phosporal moest?

edit: Een maag onderzoek lijkt me vreselijk.. Heb toevallig net het blok Maag darm lever (1e jr gnk) dr op zitten. Daar zijn de onderzoeksmethoden ook beschreven.. Hoop voor je dat het iig iets opleverde..
quote:SweetSummer schreef op 11 juli 2010 @ 16:07:

Ah okee..

Zit inderdaad vervelend, maar je proeft dus helemaal niets. Je kunt zelf de snelheid van de stroom invullen.. En mocht je vlak voor de colonoscopie niet helemaal schoon blijken te zijn.. Dan gaat er gewoon nog weer een zakje laxeer spul door..

Vind ik persoonlijk de beste methode.. Het probleem is alleen wel dat je er een dag voor opgenomen dient te worden. Daar kan het ziekenhuis én de verzekering wel eens moeilijk om doen. Gelukkig krijgt mijn arts het altijd doorgedrukt.. Misschien omdat ik begon te huilen toen ik hoorde dat ik weer phosporal moest?

edit: Een maag onderzoek lijkt me vreselijk.. Heb toevallig net het blok Maag darm lever (1e jr gnk) dr op zitten. Daar zijn de onderzoeksmethoden ook beschreven.. Hoop voor je dat het iig iets opleverde..

Phosporal. Nooit van gehoord. Ik krijg eigenlijk altijd kleanprep.

Hmm als ik de volgende keer al in het ziekenhuis lig en ik moet zo'n onderzoek ga ik dat ook eens voorstellen. Scheelt een hoop gedoe en gekokhals gok ik
quote:SweetSummer schreef op 11 juli 2010 @ 16:07:

Ah okee..

edit: Een maag onderzoek lijkt me vreselijk.. Heb toevallig net het blok Maag darm lever (1e jr gnk) dr op zitten. Daar zijn de onderzoeksmethoden ook beschreven.. Hoop voor je dat het iig iets opleverde..Helaas leverde het wel iets op ja. Ik vind het echt een vreselijk onderzoek. Voordeel was wel dat ik in het ziekenhuis lag en ik met spoed een maagonderzoek moest. Kun je je ook niet zo druk maken
Maar is een sonde niet alleen voor echt extreme gevallen die het spul echt niet wegkrijgen?? Ik zit hier in Duitsland bij de colitis-vereniging (want ik heb colitis) en op een bijeenkomst hier in de stad heb ik nog nooit gehoord dat iemand een sonde kreeg.

Wel al die leuke laxeermiddelen.

@Mikk, poe een maagonderzoekt lijkt me helemaal niet fijn! BRRR

Maar stel dat TO morgen geen sonde krijgt, dan moet ze toch nog het spul drinken.
quote:liubi schreef op 11 juli 2010 @ 16:15:

Maar is een sonde niet alleen voor echt extreme gevallen die het spul echt niet wegkrijgen?? Ik zit hier in Duitsland bij de colitis-vereniging (want ik heb colitis) en op een bijeenkomst hier in de stad heb ik nog nooit gehoord dat iemand een sonde kreeg.

Wel al die leuke laxeermiddelen.

@Mikk, poe een maagonderzoekt lijkt me helemaal niet fijn! BRRR

Maar stel dat TO morgen geen sonde krijgt, dan moet ze toch nog het spul drinken.

Ah een lotgenoot! Tenminste dat was de diagnose die ik 5 jr geleden te horen kreeg. Nu blijkt dat ik helemaal ontstoken ben. Van kop tot kont.

Welke medicatie slik jij als ik vragen mag?
Ik ben nu 18 weken zwanger dus niet zoveel nu. Alleen sulfasalazine vanwege reuma die is ontstaan door de colitis. Heb een colitis met uitgelokte reuma

En bij een opvlamming Salofalk.

Is je hele spijsverteringsstelsel ontstoken joh? Jeetje wat balen!! Is dat niet bij Crohn ( ja ik weet het niet, heb er geen ervaring mee, met Crohn godzijdank) Bij mijn begon het met een proctitis en binnen een half jaar al de halve dikke darm.
Zou best kunnen dat een sonde luxe is hoor..

Heb geen flauw idee eigenlijk...
Je mag door kleanprep siroop gooien, althans dat mochten we adviseren tijdens mijn stage.. Vraag het eens na bij het Zhuis. Succes!
Hoe gaat het nu? Zit je al op de wc?

En vergeet niet iets leuks te kopen voor jezelf na het onderzoek, als oppepper en omdat je toch maar dat hele vieze gore spul moest drinken.
Mijn man moest dit laatst en die heeft steeds 1 glas genomen, en dan daarna een glas drinken erachter met een sterke smaak. En dan gewoon neus dicht en er niet bij nadenken. Maar het is wel echt ranzig zegt hij. Wel opmaken want het is niet leuk als je halverwege hoort dat het onderzoek niet doorgaat en je het nog een keer moet doen.

Succes!
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven