Ik maak me zorgen
zondag 10 juli 2011 om 12:57
Sinds enige tijd heb ik last van wat vage lichamelijke klachten. Het begon vorig najaar met gebitsklachten. Ik heb altijd een gezond en sterk gebit gehad maar sindsdien rol ik van de ene tandartsbehandeling in de andere. Verder heb ik al enige tijd last van pijn op m'n borst die uitstraalt naar m'n kaken en linkerarm en sinds vorige week aan de linkerkant een pijnlijke rib. Daarbij ben ik zo verschrikkelijk moe, bij de minste inspanning ben ik bekaf en na een dag werken kan je me opvegen. O ja ik vergeet nog het rare hoestje wat ook maar niet overgaat. Ik heb deze week een afspraak bij de huisarts en vroeg me af of hier mensen zijn die ook wel eens vage klachten hebben gehad en wat dat uiteindelijk was.
donderdag 14 juli 2011 om 18:29
Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest maar ben er niet geruster op geworden. Voor de maagklachten heb ik een ander medicijn gekregen, de huisarts denkt aan een bacterie in de maag of dat het komt door veelvuldig medicijngebruik.
Over de pijnlijke rib kon hij niet zeggen wat het was, in ieder geval geen kneuzing of breuk i.o.d.
Ik moet ook bloedprikken en van de termen die op het formulier zijn aangekruist wordt ik een beetje zenuwachtig. Ik wordt op het volgende geprikt: BB, BSE, CRP, AF, GT, SGOT, SGPT, AMI en Helicobacter pylori. Ik heb de betekenis van een paar afkortingen opgezocht en het blijkt dat er geprikt wordt op bot- en leverziekten en daar schrok ik nogal van. Ook omdat de huisarts me wel een paar keer op het hart gedrukt heeft om over 2 weken terug te komen als de maag- en ribklachten dan niet over zijn. Toen ik wegging zei hij zelfs al tot over 2 weken.
Over de pijnlijke rib kon hij niet zeggen wat het was, in ieder geval geen kneuzing of breuk i.o.d.
Ik moet ook bloedprikken en van de termen die op het formulier zijn aangekruist wordt ik een beetje zenuwachtig. Ik wordt op het volgende geprikt: BB, BSE, CRP, AF, GT, SGOT, SGPT, AMI en Helicobacter pylori. Ik heb de betekenis van een paar afkortingen opgezocht en het blijkt dat er geprikt wordt op bot- en leverziekten en daar schrok ik nogal van. Ook omdat de huisarts me wel een paar keer op het hart gedrukt heeft om over 2 weken terug te komen als de maag- en ribklachten dan niet over zijn. Toen ik wegging zei hij zelfs al tot over 2 weken.
donderdag 14 juli 2011 om 19:26
Ik lees ook enge dingen maar ook angina pectoris en galstenen. Verder meet ie je ontstekingswaarden en je HB. Tenminste; ik denk dat je met BB eigenlijk HB bedoeld.
Misschien kan je hem beter bellen en vragen waar ie aan denkt. Ga je misschien wat rustiger het weekend in. En als hij denkt aan veelvuldig medicijngebruik kan hij waarschijnlijk aan je leverwaarden zien hoe die zich houdt met de dingen die je slikt. Verder wil ie weten of je een ontsteking aan je maag hebt.
Misschien kan je hem beter bellen en vragen waar ie aan denkt. Ga je misschien wat rustiger het weekend in. En als hij denkt aan veelvuldig medicijngebruik kan hij waarschijnlijk aan je leverwaarden zien hoe die zich houdt met de dingen die je slikt. Verder wil ie weten of je een ontsteking aan je maag hebt.
donderdag 14 juli 2011 om 21:11
BB= bloedbeeld, verschilt per lab, maar zal in elk geval Hb en MCV zijn, zodat hij kan zien of je bloedarmoede hebt, vaak zitten daar ook leukocyten bij (verhoogd bij ontsteking)
CRP= een acute fase eiwit, heel aspecifiek, maar in elk geval verhoogd bij ontsteking.
AF (alkalische fosfatse), gamma GT, SGOT en SGPT (ook wel ASAT en ALAT genoemd) zijn leverfuncties. Deze leverfuncties zijn verhoogd bij (overvloedig) alcohol en/of medicijn gebruik.
Helicobacter pylori is een bacterie die maagzweer veroorzaakt.
De huisarts prikt dit dus om zijn hypotheses (maagklachten door bacterie of maagklachten door overmatig medicijn gebruik) te testen.
Natuurlijk krijg je allerlei enge ziektes als je deze dingen gaat google-en, maar dat wil niet zeggen dat de huisarts daar aan denkt.
Je heil op internet zoeken, kun je beter niet doen, zoals je wel gemerkt hebt: dan heb je meteen kanker...
Hoe gaat het met je klachten, trouwens?
Succes verder
CRP= een acute fase eiwit, heel aspecifiek, maar in elk geval verhoogd bij ontsteking.
AF (alkalische fosfatse), gamma GT, SGOT en SGPT (ook wel ASAT en ALAT genoemd) zijn leverfuncties. Deze leverfuncties zijn verhoogd bij (overvloedig) alcohol en/of medicijn gebruik.
Helicobacter pylori is een bacterie die maagzweer veroorzaakt.
De huisarts prikt dit dus om zijn hypotheses (maagklachten door bacterie of maagklachten door overmatig medicijn gebruik) te testen.
Natuurlijk krijg je allerlei enge ziektes als je deze dingen gaat google-en, maar dat wil niet zeggen dat de huisarts daar aan denkt.
Je heil op internet zoeken, kun je beter niet doen, zoals je wel gemerkt hebt: dan heb je meteen kanker...
Hoe gaat het met je klachten, trouwens?
Succes verder