Gezondheid alle pijlers

Ik moet heel erg vaak plassen

09-02-2010 16:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jarenlang moet ik heel vaak plassen. Het is echt een probleem. Nu is het zelfs zo dat ik 's nachts wel eens om het uur wakker word om te plassen, soms vaker. Ik moet 's nachts ongeveer 5 keer naar de WC. Overdag nog veel vaker. Gemiddeld moet ik zo'n 25 keer plassen op een dag. Het is vaak om gek van te worden. Altijd heb ik het gevoel dat ik heel nodig moet, maar vaak komen er maar een paar druppels of een klein plasje.

Ik heb er dus al jaren last van, maar na mijn bevalling, nu ruim 2 jaar geleden, is het veel erger geworden.

Ik ben er al meerdere keren mee naar de huisarts geweest, dan blijk ik altijd blaasontsteking te hebben. Dan krijg ik een antibioticakuurtje, soms meerdere achter elkaar en dan is de ontsteking weg, maar de klachten dus niet.

Misschien zijn er hier meer vrouwen die dit herkennen en wat doen jullie eraan?

Van de huisarts moet ik ook blaasoefeningen doen, maar dat is nog zonder effect.

Heeft iemand misschien nog andere tips?
Hallo Loesje!!

Herkenning! Ik heb dit al een paar jaar en ben al lang bezig met onderzoeken. Ik moet ook vaak plassen en heb daarbij ook vaak een scheurende pijn in mijn onderbuik. Weet niet of jij ook buikpijn hebt?

Heb een hele lange periode gedacht dat de pijn vanuit mijn baarmoeder komt. Ik heb nu meerdere inwendige echo's gehad en uitstrijkjes, maar dat ziet er allemaal perfect uit.

Toen begon ik me te bedenken dat het misschien weleens vanuit mijn blaas kon komen. Heb vaak blaasontsteking en dus ook regelmatig kuurtjes. Dus ben laatst weer terug gegaan naar de huisarts, en ja.. blaasontsteking. Eerst 1 kuur afgemaakt... Maar helaas nog niet over. Een andere kuur erachteraan en toen was volgens de huisarts assistente geen ontsteking meer te zien in de urine, wel wat witte bloedcellen, wat niks hoeft te betekenen... Maar ik heb net als jij, nog steeds dezelfde klachten.

Mijn huisarts neemt me gelukkig altijd serieus, dus heb mijn urine alsnog op kweek laten zetten, bloed laten prikken en weer een afspraak gemaakt voor een echo, deze keer een uitwendige. Dan kunnen ze ook je blaas zien enz.

De dokter DENKT aan een chronische blaasontsteking. Dit is niet altijd meer goed te zien in de urine vandaar.... Ikzelf denk daar ook aan, er zou wel veel op zijn plek vallen, maar ik moet dus nog even de uitslag afwachten!

De huisarts heeft in ieder geval gezegd dat we allerlei onderzoeken gaan doen om een en ander uit te sluiten en dat vind ik erg fijn.

Dus jezelf echt serieus nemen en inderdaad om doorverwijzing vragen! Ik weet hoe vervelend het is.....

Liefs en succes!!!
quote:Daantje1970 schreef op 10 februari 2010 @ 18:27:

Ik heb sinds ik 2 en een half jaar geleden een zware blaasontsteking had een overactieve blaas. Dat betekende toendertijd om de 5 minuten naar de wc. Ik kon werkelijk niks meer, alleen maar thuiszitten. Gelukkig keek mijn huisarts verder en kreeg ik Oxybutynine. En dat hielp, nu moet ik soms 1 keer per uur, soms kan ik het 3 uur lang volhouden.

Omdat ik toendertijd vaak blaasontsteking had, ben ik ook bij een uroloog geweest, maar die kon niks vinden. Gelukkig heb ik dat nu nagenoeg niet meer, dat komt omdat ik Popurine van Bloem slik.

Oxybutynine is oorspronkelijk tegen overmatig zweten, wat er nu wel voor zorgt dat mijn lichaam zijn warmte niet kwijt kan. Nu niet erg, maar in de zomer als het bloedheet niet echt prettig. Maar beter dat dan constant naar de wc. Een collegaatje van mij heeft ook een overactieve blaas, maar kon deze medicijnen niet slikken, omdat zij graag naar de sauna gaat. En dan gaat het niet goed. Maar omdat zij het niet zo erg heeft als ik, vind ze dat niet erg.

Ik kan door dit middel weer reizen, naar de film e.d. Zal het heel mijn leven moeten slikken, maar dat maakt mij niet uit.Daantje, heb je wel eens Vesicare geprobeerd? Daar heb je nauwelijks bijwerkingen van ( alleen in het begin een droge mond) en is ook daadwérkelijk bedoeld voor overmatig plassen.
Nee, nooit geprobeerd, maar ga ik ook niet doen.Heb een keer de pleisters geprobeerd, weet niet hoe die heten. En die werkten voor geen meter, met als gevolg dat ik om de 5 minuten naar de wc moest. Dit helpt, dus ga echt niet veranderen.
quote:Evidenza schreef op 10 februari 2010 @ 19:06:

[...]

Daantje, heb je wel eens Vesicare geprobeerd? Daar heb je nauwelijks bijwerkingen van ( alleen in het begin een droge mond) en is ook daadwérkelijk bedoeld voor overmatig plassen.

Oxybutynine ook. Net als bijv. Detrusitol en Emselex. Allemaal middelen met een soortgelijke werking, die zelfs in combinatie gebruikt kunnen worden. Bijwerkingen kunnen trouwens wel degelijk vervelender zijn dan alleen die droge mond, maar dat verschilt uiteraard per persoon. Het bijwerkingsprofiel van Oxybutynine en Vesicare is trouwens ongeveer gelijk, dus op individuele verschillen na, is het niet zo dat het ene middel minder bijwerkingen geeft dan het andere. Enige voordeel van Oxybutynine is dat het ook in pleistervorm en zelfs als blaasspoeling te krijgen is, waarbij voor deze beide toedieningsvormen de bijwerkingen minder zijn dan wanneer je de tabletten slikt.

@TO: zoals anderen ook al zeggen, is dit echt een probleem voor de uroloog. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. Zo kan het zijn dat je blaas wat klein is, dat hij te snel aangeeft dat hij vol is en dus "overactief", dat er na het plassen urine achterblijft in je blaas en hij daardoor al snel opnieuw vol is, dat er sprake is van een (evt. niet-bacteriële) chronische infectie, of zelfs dat je jezelf in de loop van de tijd een "verkeerd plasgedrag" hebt aangeleerd. Bekkenbodemoefeningen zullen in geen van die gevallen helpen, evt. blaastraining (op vaste tijden naar de wc gaan, dus je toiletbezoek uitstellen) kan wél helpen, afhankelijk van de oorzaak. Ook weer afhankelijk van die oorzaak, is er wellicht behandeling mogelijk met medicatie, en wanneer dat niet helpt, zijn er nog andere mogelijkheden ook. Maar dat kan een uroloog prima beoordelen, dus vraag je huisarts eens om je te verwijzen, zou ik zeggen. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven