Gezondheid

alle pijlers

Gezondheid

alle pijlers 

Ik steek mijn tanden, doe ik dat goed?

dinsdag 9 februari 2010 om 17:50

Tja, omdat "ik stook mijn tanden" ook rare associaties geeft 
Omdat mijn ouders beiden een slecht gebit hebben, nam ik me voor om eens wat meer te gaan doen dan 2 keer per dag poetsen.
Flossen deed ik eerder wel, maar nadat ik op volwassen leeftijd een beugel had genomen en er sindsdien spalkjes achter mijn snijtanden boven en onder zitten is dat een hele opgaaf. Heb nog die speciale flos geprobeerd met harde uiteindes, maar ik vind dat zo'n gedoe en saai klusje.
Heb een tijdje niks gedaan en nu eens tandenstokers gekocht. Ik heb geen bloedend tandvlees en geen pijn, maar sinds mijn beugel is mijn tandvlees op sommige tanden wel wat meer teruggetrokken dan eerder. Geen pijn of klachten ervan gelukkig.
Maar: hoe moet je eigenlijk tandenstoken? Ik vind het best lekker om een beetje tussen mijn tanden te gaan pielen achter de pc of bij het lezen van een boek oid, maar zet dit zoden aan de dijk? Moet je altijd eerst je tanden gepoetst hebben of maakt dat niet uit?
                    Omdat mijn ouders beiden een slecht gebit hebben, nam ik me voor om eens wat meer te gaan doen dan 2 keer per dag poetsen.
Flossen deed ik eerder wel, maar nadat ik op volwassen leeftijd een beugel had genomen en er sindsdien spalkjes achter mijn snijtanden boven en onder zitten is dat een hele opgaaf. Heb nog die speciale flos geprobeerd met harde uiteindes, maar ik vind dat zo'n gedoe en saai klusje.
Heb een tijdje niks gedaan en nu eens tandenstokers gekocht. Ik heb geen bloedend tandvlees en geen pijn, maar sinds mijn beugel is mijn tandvlees op sommige tanden wel wat meer teruggetrokken dan eerder. Geen pijn of klachten ervan gelukkig.
Maar: hoe moet je eigenlijk tandenstoken? Ik vind het best lekker om een beetje tussen mijn tanden te gaan pielen achter de pc of bij het lezen van een boek oid, maar zet dit zoden aan de dijk? Moet je altijd eerst je tanden gepoetst hebben of maakt dat niet uit?
                                    We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

dinsdag 9 februari 2010 om 17:52

Tandenstokers
Om tandplak tussen tanden en kiezen te verwijderen kunt u één maal per dag tandenstokers gebruiken. In de winkel kunt u diverse tandenstokers kopen: een goede tandenstoker is van hout, is driehoekig van vorm met een platte kant en loopt toe in een punt. Ze zijn tevens in verschillende dikten verkrijgbaar: hoe groter de ruimte tussen uw tanden en kiezen, des te breder moet de tandenstoker zijn, die u gebruikt.
Het tanden stoken gaat als volgt: maak van tevoren de tandenstoker nat met wat speeksel en steek de stoker met de smalle platte kant naar het tandvlees gericht tussen de tanden of kiezen. Haal de stoker een paar keer stevig heen en weer. Doe dit tussen alle tanden en kiezen.
Als u voor het eerst begint met tanden stoken, dan kan het zijn, dat het tandvlees gaat bloeden en dat het een beetje pijn veroorzaakt. Laat u hierdoor niet ontmoedigen! Bloedend tandvlees wijst op ontsteking en regelmatig stoken zal ervoor zorgen, dat de ontsteking en de pijn vermindert.
                    Om tandplak tussen tanden en kiezen te verwijderen kunt u één maal per dag tandenstokers gebruiken. In de winkel kunt u diverse tandenstokers kopen: een goede tandenstoker is van hout, is driehoekig van vorm met een platte kant en loopt toe in een punt. Ze zijn tevens in verschillende dikten verkrijgbaar: hoe groter de ruimte tussen uw tanden en kiezen, des te breder moet de tandenstoker zijn, die u gebruikt.
Het tanden stoken gaat als volgt: maak van tevoren de tandenstoker nat met wat speeksel en steek de stoker met de smalle platte kant naar het tandvlees gericht tussen de tanden of kiezen. Haal de stoker een paar keer stevig heen en weer. Doe dit tussen alle tanden en kiezen.
Als u voor het eerst begint met tanden stoken, dan kan het zijn, dat het tandvlees gaat bloeden en dat het een beetje pijn veroorzaakt. Laat u hierdoor niet ontmoedigen! Bloedend tandvlees wijst op ontsteking en regelmatig stoken zal ervoor zorgen, dat de ontsteking en de pijn vermindert.

dinsdag 9 februari 2010 om 17:54

Stokeren noemt mijn tandarts het 
Mij werd aangeraden om wel die driehoekige te nemen (geen cocktailprikkers dus)
Beetje nat maken,dan breken ze minder snel en dan de brede kant tegen je tandvlees aan zeg maar.
Goed heen en weer halen en als het bloed is niet erg.
Ja ik klets nu maar gewoon mijn tandarts na hoor en hij zei niets over eerst poesten.
Gewoon tijdens tv kijken oid is toch ook prima.
(ik doe vaak sochtends in de auto...)
                    Mij werd aangeraden om wel die driehoekige te nemen (geen cocktailprikkers dus)
Beetje nat maken,dan breken ze minder snel en dan de brede kant tegen je tandvlees aan zeg maar.
Goed heen en weer halen en als het bloed is niet erg.
Ja ik klets nu maar gewoon mijn tandarts na hoor en hij zei niets over eerst poesten.
Gewoon tijdens tv kijken oid is toch ook prima.
(ik doe vaak sochtends in de auto...)

dinsdag 9 februari 2010 om 17:55

quote:nikkinuts schreef op 09 februari 2010 @ 17:53:
Maak een afspraak bij de mondhygienist.
Die maakt je tanden schoon en leert je hoe het moet.
Ik ben pas voor het eerst geweest en ik heb er best wat op gestoken, qua stoken.
Dit dus.
om je gebit goed te onderhouden is regelmatig naar de mondhygieniste gaan erg handig en nuttig enzo.
Gewoon doen en regelmatig gaan.
                    Maak een afspraak bij de mondhygienist.
Die maakt je tanden schoon en leert je hoe het moet.
Ik ben pas voor het eerst geweest en ik heb er best wat op gestoken, qua stoken.
Dit dus.
om je gebit goed te onderhouden is regelmatig naar de mondhygieniste gaan erg handig en nuttig enzo.
Gewoon doen en regelmatig gaan.

dinsdag 9 februari 2010 om 17:57

Volgens mij is het "ik stoker mijn tanden" maar dat weet ik ook niet zeker. Ook hier ouders met paradontitis dus enorme aanleg voor tandvleesproblemen (ook gehad maar dankzij een streng regime weer teruggebracht naar hanteerbare proporties)
Vwb hoe stokeren zie de post van danivo daar heb ik niets aan toe te voegen. Wel belangrijk: wen jezelf aan om dit na iedere maaltijd én tussendoortje te doen ofwel iedere keer als er iets tussen je tanden zou kunnen gaan zitten. Mocht de ruimte tussen je tanden/kiezen heel groot zijn en je die niet kunnen vullen met een stoker dan kun je na het poetsen ook nog eventueel een rager gebruiken (zo groot mogelijk dat ie net past, dan pas krijg je alle troep er tussenuit)
En poets 2 keer per dag je tanden (doe je al) waarvan in ieder geval 1 keer electrisch!
Dit alles heeft speciale tandarts voor tandvleesproblemen aanbevolen en dit werkt heel goed voor mij.
Succes!
                    Vwb hoe stokeren zie de post van danivo daar heb ik niets aan toe te voegen. Wel belangrijk: wen jezelf aan om dit na iedere maaltijd én tussendoortje te doen ofwel iedere keer als er iets tussen je tanden zou kunnen gaan zitten. Mocht de ruimte tussen je tanden/kiezen heel groot zijn en je die niet kunnen vullen met een stoker dan kun je na het poetsen ook nog eventueel een rager gebruiken (zo groot mogelijk dat ie net past, dan pas krijg je alle troep er tussenuit)
En poets 2 keer per dag je tanden (doe je al) waarvan in ieder geval 1 keer electrisch!
Dit alles heeft speciale tandarts voor tandvleesproblemen aanbevolen en dit werkt heel goed voor mij.
Succes!

dinsdag 9 februari 2010 om 18:00

Jaha, het idee van naar de mondhygeine vrouw (ik denk dat er weinig mannen mondhygeinist zijn) dat suddert in mijn hoofd... maar goed, geen zin om afspraak te maken ed. En ik haat tandsteenkrabben  Echt, ik ben verre van een mietje, niet bang voor tandarts of verstandskiezen trekken, maar mijn tandsteen afkrabben, daar word ik niet lekker van.

We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

dinsdag 9 februari 2010 om 18:04

dinsdag 9 februari 2010 om 18:19

Hier ook moeilijk tandvlees en ik ga wel naar mondhyg. Nee dat tandsteen verwijderen is verre van leuk! Mijn god wat een ellende. Mijne verdooft wel, en dat scheelt alhoewel het dan nog niet leuk is....
Maar je kunt dus beter een ragertje gebruiken dan een tandenstoker. Dat is mij verteld en dat doe ik dus ook trouw. Moet wel zeggen dat, nu ik het ragertje gebruik, mijn tandvlees minder bloedt.
                    Maar je kunt dus beter een ragertje gebruiken dan een tandenstoker. Dat is mij verteld en dat doe ik dus ook trouw. Moet wel zeggen dat, nu ik het ragertje gebruik, mijn tandvlees minder bloedt.
                                    if they like you you'll know, if they don't you'll be confused

dinsdag 9 februari 2010 om 18:52

Tsja, mijn tandarts zegt dat ik juist geen ragertjes moet gebruiken, maar die houten stokers... met de platte kant naar beneden (goed horizontaal houden) en dan tussen mn tanden door helemaal er door heen duwen, totdat ie er aan de achterkant van mn gebit weer uitkomt.
Ik poets eerst electrisch, dan stoken en flossen, en dan naspoelen met mondwater.
                    Ik poets eerst electrisch, dan stoken en flossen, en dan naspoelen met mondwater.

dinsdag 9 februari 2010 om 19:35

Toch nog een toevoeging: mijn mondhygiëniste raadde aan om, toen ik eenmaal wat gezonder tandvlees had, ook schuin te stokeren. 
Dus (kijken of ik het kan uitleggen) dat je niet alleen recht van voor naar achteren gaat, maar ook van linksvoor naar rechtsachter en daarna van rechtsvoor naar linksachter.
Dat is wat anders dan wiebelen en je bereikt nog iets beter de hoekjes van de tussenruimten.
Ik doe het altijd na het poetsen, omdat dan m´n tandvlees toch al wat zachter is.
                    Dus (kijken of ik het kan uitleggen) dat je niet alleen recht van voor naar achteren gaat, maar ook van linksvoor naar rechtsachter en daarna van rechtsvoor naar linksachter.
Dat is wat anders dan wiebelen en je bereikt nog iets beter de hoekjes van de tussenruimten.
Ik doe het altijd na het poetsen, omdat dan m´n tandvlees toch al wat zachter is.

dinsdag 9 februari 2010 om 19:35

Even een afspraak bij de mondhygiënist maken. De mijne verdooft bij het verwijderen van tandsteen (ik ben een mietje  ). Of je stokers of ragers moet gebruiken, hangt maar net af van je gebit. Ik moet stoken, Qlief heeft juist het advies gekregen ragers te gebruiken. Van dezelfde mondhygiëniste dus.  
Overigens, Sartan, het juiste woord is stoken.
                    Overigens, Sartan, het juiste woord is stoken.

dinsdag 9 februari 2010 om 19:48

dinsdag 9 februari 2010 om 20:21

 sto·ken stookte, h gestookt 1 vuur aanhebben om te verwarmen, energie te ontwikkelen 2 als brandstof gebruiken: turf ~ 3 ruzie veroorzaken; opruien: hij doet niets dan ~ 4 door stoken bereiden: likeur ~ 5 met een puntig staafje reinigen: de tanden ~
stoken, dus.
niet stokeren, wel even uitleggen aan je tandarts, vind ik!
                    stoken, dus.
niet stokeren, wel even uitleggen aan je tandarts, vind ik!

dinsdag 9 februari 2010 om 21:58

Nogmaals: ik heb geen klachten van mijn tandvlees, maar wil het graag voor zijn. Wel wil ik graag dat mijn tanden zo lang mogelijk meegaan. Poets trouwens wel elektrisch en makkelijk twee minuten.
En met een ragertje past het echt niet, die gebruikte ik toentertijd wel om mijn blokjesbeugel schoon te maken, maar tussen mijn tanden is er geen plek voor.
Maaarre, ik zal eens gaan bellen voor een mondhygiëniste
*momepelt iets van schop en kont enzo*
                    En met een ragertje past het echt niet, die gebruikte ik toentertijd wel om mijn blokjesbeugel schoon te maken, maar tussen mijn tanden is er geen plek voor.
Maaarre, ik zal eens gaan bellen voor een mondhygiëniste
*momepelt iets van schop en kont enzo*