Implantaat voortand
zondag 18 oktober 2015 om 15:34
Mijn moeder heeft dit jaar een implantaat gekregen in de tand náást haar voortand. Je ziet er echt helemaal niks van!
Heeft allemaal wel ontzettend lang geduurd. Er moet in het kaakbot geboord worden en daar moet een soort schroefje in oid. Dit moet genezen, in de tussentijd loop je dan met een noodimplantaat (á la kunstgebit, alleen dan 1 tand).
Al met al is ze geloof ik een jaar verder van begin tot eind.
Heeft allemaal wel ontzettend lang geduurd. Er moet in het kaakbot geboord worden en daar moet een soort schroefje in oid. Dit moet genezen, in de tussentijd loop je dan met een noodimplantaat (á la kunstgebit, alleen dan 1 tand).
Al met al is ze geloof ik een jaar verder van begin tot eind.
zondag 18 oktober 2015 om 15:37
Ik lees graag mee. Mijn voortand is zo'n twintig jaar geleden ook doormidden gebroken en is dood. Na diverse wortelkanaalbehandelingen heb ik 'm laten bleken want je zag die stomme breuklijn nog steeds. Je ziet nog steeds een verkleuring maar het is tenminste egaal. Zit al een tijd te twijfelen over een implantaat, maar heb eigenlijk geen zin in weer pijn en gedoe en zie ook op tegen de kosten.
zondag 18 oktober 2015 om 15:43
Ik heb een implantaat op de plek van mijn snijtand, de tand direct naast je voortand.
Je ziet er bij mij niks van, tandvlees sluit mooi aan. In het begin was het even gek omdat hij niet zo warm of koud is als je eigen tanden en daardoor voelt dat hij nep is, maar inmiddels merk ik geen verschil meer.
De behandeling viel mij erg mee, je moet vrij lang met je mond open zitten maar heb weinig napijn gehad.
Je ziet er bij mij niks van, tandvlees sluit mooi aan. In het begin was het even gek omdat hij niet zo warm of koud is als je eigen tanden en daardoor voelt dat hij nep is, maar inmiddels merk ik geen verschil meer.
De behandeling viel mij erg mee, je moet vrij lang met je mond open zitten maar heb weinig napijn gehad.
zondag 18 oktober 2015 om 15:49
Ik ben als 7 jarige mijn voortand verloren door een val, helaas net gewisseld.
Jaren een etsbrug gehad en op mijn 20e een implantaat genomen.
Doordat er jaren niet wat heeft gezeten sluit de bovenkant niet zo mooi aan.
Maar als ik lach zie je bij mij geen tandvlees dus dat is geen probleem.
In de kleur zie je geen verschil met de rest van mijn tanden.
Ik ben er heel blij mee.
Jaren een etsbrug gehad en op mijn 20e een implantaat genomen.
Doordat er jaren niet wat heeft gezeten sluit de bovenkant niet zo mooi aan.
Maar als ik lach zie je bij mij geen tandvlees dus dat is geen probleem.
In de kleur zie je geen verschil met de rest van mijn tanden.
Ik ben er heel blij mee.
zondag 18 oktober 2015 om 15:51
Ook een afgebroken voortand, alweer een jaar of 16 geleden. Twee wortelkanaalbehandelingen gehad, en heb (ook al heel lang) een kroon. Er is mij weleens verteld dat ik ooit wellicht ook een implantaat zou moeten, maar vooralsnog gaat het prima. En je ziet er bij mij niets van, is echt een heel mooie kroon.
zondag 18 oktober 2015 om 17:11
hoi Moorkop
allereerst is een kroon misschien niet meer mogelijk maar een brug wel.
Ook een partiële prothese of een implantaat behoren tot op de mogelijkheden.
Is er een zenuwbehandeling gedaan op de tand?
Ik weet niet of er iemand betrokken was bij het ongeval maar als er iemand is die zijn aansprakelijkheidsverzekering kan aanspreken voor jou, zal dat heel fijn zijn. Het gaat niet over kleine bedragen en de verzekering vergoed weinig aan implantaat-en brugwerk.
Veel succes.
Netta1981
Oja.... over het algemeen wordt een implantaat geplaatst en zijn er geen klachten nadien. Het is een kleine ingreep en in een half uur klaar. met een goede tandtechnieker is het niet te onderscheiden met een echte tand.
allereerst is een kroon misschien niet meer mogelijk maar een brug wel.
Ook een partiële prothese of een implantaat behoren tot op de mogelijkheden.
Is er een zenuwbehandeling gedaan op de tand?
Ik weet niet of er iemand betrokken was bij het ongeval maar als er iemand is die zijn aansprakelijkheidsverzekering kan aanspreken voor jou, zal dat heel fijn zijn. Het gaat niet over kleine bedragen en de verzekering vergoed weinig aan implantaat-en brugwerk.
Veel succes.
Netta1981
Oja.... over het algemeen wordt een implantaat geplaatst en zijn er geen klachten nadien. Het is een kleine ingreep en in een half uur klaar. met een goede tandtechnieker is het niet te onderscheiden met een echte tand.
zondag 18 oktober 2015 om 18:28
Hai Moorkop.
je kunt een element inwendig bleken. waarschijnlijk sterft de zenuw af. Dit komt Door de klap en daardoor verkleurd de tand.
een brug vereist inderdaad wel slijpen aan de buur elementen. Een implantaat is een vriendelijke oplossing en heeft als voordeel dat het kaakbot niet slinkt daar waar een element mist.
Ik hoop dat je een financiële bijdrage kunt loskrijgen ergens.
veel succes en tegen de ingreep zou ik niet opzien. Het klinkt zoveel erger dan het is!
je kunt een element inwendig bleken. waarschijnlijk sterft de zenuw af. Dit komt Door de klap en daardoor verkleurd de tand.
een brug vereist inderdaad wel slijpen aan de buur elementen. Een implantaat is een vriendelijke oplossing en heeft als voordeel dat het kaakbot niet slinkt daar waar een element mist.
Ik hoop dat je een financiële bijdrage kunt loskrijgen ergens.
veel succes en tegen de ingreep zou ik niet opzien. Het klinkt zoveel erger dan het is!
zondag 18 oktober 2015 om 20:43
Bedankt netta1981 voor de info!
M'n tandarts had het er over dat hij nog geen wortelkanaalbehandeling wil doen omdat het nu in orde is maar zodra de boel gaat ontsteken/afsterven, wil hij dit eigenlijk ook niet doen maar meteen implantaat omdat er anders kaakbot verloren gaat wat weer voor een extra operatie zorgt. Echt een beetje dilemma, puur cosmetisch is het nu maar er lijken dan geen andere opties te zijn dan een implantaat met kroon, vind het gelijk een heftig ander uiterste... Maar zo te lezen valt de operatie dus wel mee en na alle jaren beugelen ben ik denk ik ook wel snel gewend aan een (tijdelijk) plaatje met tand.
@iemand123456789; sluit bij jou je tandvlees aan zoals bij je andere tanden?
M'n tandarts had het er over dat hij nog geen wortelkanaalbehandeling wil doen omdat het nu in orde is maar zodra de boel gaat ontsteken/afsterven, wil hij dit eigenlijk ook niet doen maar meteen implantaat omdat er anders kaakbot verloren gaat wat weer voor een extra operatie zorgt. Echt een beetje dilemma, puur cosmetisch is het nu maar er lijken dan geen andere opties te zijn dan een implantaat met kroon, vind het gelijk een heftig ander uiterste... Maar zo te lezen valt de operatie dus wel mee en na alle jaren beugelen ben ik denk ik ook wel snel gewend aan een (tijdelijk) plaatje met tand.
@iemand123456789; sluit bij jou je tandvlees aan zoals bij je andere tanden?
zondag 18 oktober 2015 om 22:41
Een plaatje met een tand heb ik een tijdje gehad, dat was wel heel verschrikkelijk.
Voelde me heel bejaard en dat ding moet dus uit als je wilt eten.
Voor een brug moeten de tanden ernaast iets opgeslepen worden aan de achterzijde.
De tand wordt dan met een metalen plaatje aan de buurtanden vastgemaakt.
Bij mij ging die los zitten op een gegeven moment, en dan kan je alleen wachten tot hij helemaal los komt.
En dat was dus mijn schrikbeeld, dat ineens je voortand eruit knapt.
De operatie zelf was gewoon poliklinisch en goed te doen.
Voelde me heel bejaard en dat ding moet dus uit als je wilt eten.
Voor een brug moeten de tanden ernaast iets opgeslepen worden aan de achterzijde.
De tand wordt dan met een metalen plaatje aan de buurtanden vastgemaakt.
Bij mij ging die los zitten op een gegeven moment, en dan kan je alleen wachten tot hij helemaal los komt.
En dat was dus mijn schrikbeeld, dat ineens je voortand eruit knapt.
De operatie zelf was gewoon poliklinisch en goed te doen.
zondag 18 oktober 2015 om 23:36
Ik heb al 18 jaar een implantaat bij mijn voortand. Op mijn 11e mijn hele voortand eruit bij een ongelukje op de trampoline, tand terug gezet. Maar toen ik 19 was moest die tand er alsnog uit. Het duurde alles bij elkaar ongeveer 9 maanden tot een jaar voor dat het klaar was, eerst tand eruit, nep bot ingespoten. Dat moest worden omgezet in echt bot door mijn lijf (zo noemde de kaakchirurg het tenminste), toen de schroef er in, die moest vast groeien en toen kon de kroon er op. En al die tijd had ik ook een plaatje met 1 nep voortand.
De prikken bij de kaakchirurg waren heel pijnlijk, sommige behandelingen ook, ik kreeg flinke pijnstillers mee. Er ging ook behoorlijk veel tijd in zitten, want na elke behandeling moest ik 1 week later terug voor controle i.v.m. eventuele infecties, een week later weer, een maand later, weer een maand later en dan weer een nieuwe behandeling enz.
Maar het resultaat is mooi, niemand die ziet dat die tand nep is en ik voel het ook niet. Mijn tandvlees is niet helemaal over de schroef gegroeid, wat wel had gemoeten, maar dat zie je alleen als ik mijn lip op til, zo wist mijn jongste dochter (bijna 5) tot deze week niet dat die voortand van mij nep is, ze hadden het toevallig over de gouden kies van opa en zo kwamen we er op dat ik ook een nep tand heb.
Nu is dit alweer 18 jaar geleden en misschien zijn de technieken ook wel veranderd, je hoeft geloof ik ook niet meer perse naar de kaakchirurg.
De prikken bij de kaakchirurg waren heel pijnlijk, sommige behandelingen ook, ik kreeg flinke pijnstillers mee. Er ging ook behoorlijk veel tijd in zitten, want na elke behandeling moest ik 1 week later terug voor controle i.v.m. eventuele infecties, een week later weer, een maand later, weer een maand later en dan weer een nieuwe behandeling enz.
Maar het resultaat is mooi, niemand die ziet dat die tand nep is en ik voel het ook niet. Mijn tandvlees is niet helemaal over de schroef gegroeid, wat wel had gemoeten, maar dat zie je alleen als ik mijn lip op til, zo wist mijn jongste dochter (bijna 5) tot deze week niet dat die voortand van mij nep is, ze hadden het toevallig over de gouden kies van opa en zo kwamen we er op dat ik ook een nep tand heb.
Nu is dit alweer 18 jaar geleden en misschien zijn de technieken ook wel veranderd, je hoeft geloof ik ook niet meer perse naar de kaakchirurg.