Gezondheid alle pijlers

Interventie bij dikke vrienden in heel vies huis

20-09-2009 10:46 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik zit met een vervelend probleem waar ik graag wat advies over wil buiten mijn eigen vriendengroep voordat ik het daar ga voorstellen.

Een bevriend stel wat ik al heel lang ken woont samen in een giga smerig huis. Smerige keuken, rondslingerende etensbakken, uitpuilende kattenbak, goor toilet etc. Ik durf er nauwelijks naar de WC of iets te drinken aan te nemen omdat het glas even wordt omgespoeld en wie weet wel met een smerige theedoek wordt afgespoeld. Laatst zei iemand dat het leek op zo'n huis op TV wat nodig schoongemaakt moet worden. Daarnaast zijn ze beide vreselijk dik. Ze proberen te lijnen maar ik zie ook de nachtelijke eetbuien (en dat is geen gezonde hap) en langzaam verdwijnende discipline. Ik wil niet mijn kop in het zand steken maar ik vind het vreselijk moeilijk om kritiek te geven (mijn leven is misschien ook niet helemaal op orde en ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden..). Nu overweeg ik om een groep vrienden te mobiliseren en op ze in te praten; interventie. Er wordt over ze gesproken en ik denk dat we die energie aan hun moeten geven. Helaas is dit al een langlopend verhaal en hebben mensen voor mij al heel wat tegenstand gehad bij het geven van kritiek. Ik overweeg om externe hulp in te schakelen maar ik weet zeker dat dat niet gewaardeerd wordt. Wie heeft er tips en misschien wel ervaring met interventies of het aangaan van gesprekken over deze toestanden?
"Verontschuldigen voor de troep"zeg je.

Nou ik kom bij mensen die dat ook doen, maar waar geen speld te verleggen is. Schijnt er bij sommigen zo ingesleten te zijn om dat te zeggen,Is gewoon een loze kreet geworden.

Of je moet volgende keer zeggen: Die troep was er vorige keer ook al, wat en wanneer ga je er aan doen, en heb je daar hulp bij nodig.

Opening gemaakt en je vrienden kunnen zelf reageren
nlies wijzigde dit bericht op 20-09-2009 11:34
Reden: was nog niet uitgepraat
% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:websje schreef op 20 september 2009 @ 11:29:

[...]

[...]

Niemand zegt toch dat je daar dagelijks moet gaan schoonmaken? rare reacties...als ze t nu al niet kunnen bijhouden, zijn ze echt niet meteen genezen als ik 1 keer alles schoonmaak. dan is het na een week of twee weken weer een troep. en dan? kan ik zeker weer komen?
quote:mamzelle schreef op 20 september 2009 @ 11:31:

[...]

Helaas, een (slodder)vos verliest nooit zijn streken..

Maar goed, als je vriendschap je dat waard is dan help je. Zeg je iets zoals dat van niet meer willen drinken (heel naar en heel confronterend als je aan de andere zijde staat, maar het kan net genoeg zijn voor een gepoetste wc als er visite aangekondigd komt, zeg maar). Voor de rest ook een beetje je ogen dicht doen voor rommelige kattenbakken of etensbakken, jullie vriendengroep hoeft daar niet op/uit te eten.

Bij mij heeft iemand overigens aangekondigd om te willen gaan puinruimen. Twee iemanden eigenlijk. Was zeer welkom. Inmiddels (overigens met professionele hulp, waar je je niet teveel van moet voorstellen, een particuliere schoonmaakster werkt harder) ben ik in elk geval van het gevoel af dat ik er niet meer doorheen kom. Al blijft het eng om mensen uit te nodigen, ben ik bang dat de geur van mijn huis niet goed is (en dus als het even kan de tuindeuren open).

Mooi geschreven!

Misschien kun jij advies geven: hebben zij eerst gepolst of je ermee zat of stonden ze gewoon met de hulp op de stoep? (of met een groep vrienden en een interventie )
Dat zeg ik....
quote:Spinster schreef op 20 september 2009 @ 11:31:

[...]

Was alles in het leven maar zo makkelijk dat het bij één keer hoefde te blijven he?

- Wat doe je dan met een vriendin die 5 chemo's moet krijgen, ga je dan maar 1x langs, want "he, je kan niet aan de gang blijven?"

- Wat doe je met een goede vriend die een depressie heeft, luister je dan maar 1x naar zijn levensleed, want "he, je kan niet aan de gang blijven?"

- Een gezin dat je erg naast staat, dat in twee jaar tijd vader én een kind verliest, daar ga je toch niet twee keer samen een rouwproces in want "he...."

Werkt dat zo bij jou?

Blij dan dat ik geen vriendinnen heb met winkeltjes die Marije heten.

wat heeft mijn naam of werk daarmee te maken?

je huis verslonzen isd gewoon iets wat je zelf doet. kanker krijgen of je man verliezen niet. dus dat is even ietsje ander he?
quote:Marije_B schreef op 20 september 2009 @ 11:33:

[...]

als ze t nu al niet kunnen bijhouden, zijn ze echt niet meteen genezen als ik 1 keer alles schoonmaak. dan is het na een week of twee weken weer een troep. en dan? kan ik zeker weer komen?Wat ben jij een neppe persoonlijkheid, dat je je omringt met mierzoete bloemenmeuk en die waarschijnlijk nog verkoopt ook, terwijl je van binnen nogal verrot bent.
quote:websje schreef op 20 september 2009 @ 11:25:

[...]

Maar dan mag ik alleen over de positieve aspecten van vrienden praten? dat vind ik een rare grens. Ik heb ook negatieve eigenschappen en (heel iets anders) een tuin die vol met zooi ligt omdat ik er nog mee aan de slag moet. Als vriendinnen het over mijn huisje hebben kunnen ze echt gegarandeerd niets positiefs over die tuin melden laat ze lekker met elkaar roddelen over de puinhoop, vind ik prima. Of dat ze me wel mogen, maar dat ik altijd zo irritant.... doe. Omdat het vriendinnen zijn ga ik ervan uit dat het nooit met alleen maar een negatieve bedoeling gebeurt zelfs al zal het gesprek alleen maar negatief zijn. En ook al zijn deze vrienden fantastisch leuke mensen, dan mag je toch nog weel over de puinhoop van hun huis praten?

Tuurlijk hoeft dat niet. Maar vooral over negatieve eigenschappen lijkt me ook niet de bedoeling.

Laat ik zo zeggen dat de OP op mij overkomt alsof er vooral negatief gesproken word over deze mensen.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Marije_B schreef op 20 september 2009 @ 11:35:

[...]

wat heeft mijn naam of werk daarmee te maken?

je huis verslonzen isd gewoon iets wat je zelf doet. kanker krijgen of je man verliezen niet. dus dat is even ietsje ander he?Leuk geprobeerd, maar zo simpel ligt het dus niet. Verslonzen kan een teken zijn van grotere onderliggende problematiek. Wat vond je bijvoorbeeld van mijn depressievoorbeeld, want die haal je toevallig net niet aan. Ook eigen schuld zeker?
quote:Marije_B schreef op 20 september 2009 @ 11:33:

[...]

als ze t nu al niet kunnen bijhouden, zijn ze echt niet meteen genezen als ik 1 keer alles schoonmaak. dan is het na een week of twee weken weer een troep. en dan? kan ik zeker weer komen?Jeez, lekkere vriendin ben jij... We hebben het over situaties waar mensen misschien zelf echt even steun nodig hebben om hun huis/leven op orde te krijgen. als vrienden op andere punten in hun leven steun nodig hebben, ben jij er ook maar één keer? omdat je tijd nodig hebt voor je winkeltje? Maak je borst dan maar nat voor wanneer vrienden dierbaren verliezen. Dat duurt namelijk langer dan één keer uithuilen met een kop thee....
Dat zeg ik....
dat slaat echt nergens op spinster
@TO: als jij je niet kunt verenigen met hun uiterlijk/viezigheid/manier van leven: verbreek het contact.

Voor zichzelf en hun huis zorgen, dat moeten ze zelf doen. Is niet jouw taak. Voor jou zorgen ze ook niet tenslotte, dat blijkt wel uit het feit dat jouw gezondheid hen niks kan schelen als je daar iets komt eten of drinken.

Zulke mensen kosten alleen maar energie. Vriendschap moet wel twee kanten op werken.

Exit met zulke probleemveroorzakers, ze zijn nota bene samen. Ze moeten het zelf oplossen.
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 11:36:

[...]

Tuurlijk hoeft dat niet. Maar vooral over negatieve eigenschappen lijkt me ook niet de bedoeling.

Laat ik zo zeggen dat de OP op mij overkomt alsof er vooral negatief gesproken word over deze mensen.volgens mij ligt ons beeld niet eens zo ver uit elkaar. Ik ging er alleen ervan uit dat deze mensen dierbaar zijn voor TO en dat ze daarom moeite wil doen. Dan zal er ook zeker genoeg positiefs aan ze zijn.
Dat zeg ik....
ik weet niet waarom mensen depri worden, maar ik denk dat je dat niet voor de lol doet.

maar als ze dan te depri zijn om schoon te maken zijn ze dus nog steeds niet ervan genezen als ik dat voor ze gaan doen
quote:Marije_B schreef op 20 september 2009 @ 11:37:

dat slaat echt nergens op spinsterWelk gedeelte niet?
dat ik verrot ben enzo
quote:Spinster schreef op 20 september 2009 @ 11:31:

[...]

Was alles in het leven maar zo makkelijk dat het bij één keer hoefde te blijven he?

- Wat doe je dan met een vriendin die 5 chemo's moet krijgen, ga je dan maar 1x langs, want "he, je kan niet aan de gang blijven?"

- Wat doe je met een goede vriend die een depressie heeft, luister je dan maar 1x naar zijn levensleed, want "he, je kan niet aan de gang blijven?"

- Een gezin dat je erg naast staat, dat in twee jaar tijd vader én een kind verliest, daar ga je toch niet twee keer samen een rouwproces in want "he...."

Werkt dat zo bij jou?

Blij dan dat ik geen vriendinnen heb met winkeltjes die Marije heten.

Appels met peren vergelijken, in TO's verhaal gaat het zo te lezen om heel iets anders.
quote:Marije_B schreef op 20 september 2009 @ 11:38:

ik weet niet waarom mensen depri worden, maar ik denk dat je dat niet voor de lol doet.

maar als ze dan te depri zijn om schoon te maken zijn ze dus nog steeds niet ervan genezen als ik dat voor ze gaan doenmeen je dit nou echt serieus of ben je gewoon aan het provoceren?
Dat zeg ik....
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 11:36:

[...]

Laat ik zo zeggen dat de OP op mij overkomt alsof er vooral negatief gesproken word over deze mensen.Exact, er wordt over de mensen gesproken, niet met.
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 11:09:

Heb dus geen vriendengroep, wel een aantal hele lieve vrienden

Maar goed, de vriendengroepen die ik "ken", waren nogal negatief ingesteld. Waren ook niet mijn vriendengroepen, maar van een toenmalig klasgenootje waar ik toevallig bij op bezoek was.

Dat soort dingen dus.

Maar misschien dat ik hier gewoon te bevooroordeeld insta. Herkenbaar. Ik ken ook van die vriendengroepen. Er is er altijd wel eentje de sjaak met het geroddel en gestook. Pas geleden nog heb ik een vriendin van mij uit haar vriendengroep "gegooid" zien worden. Een van die andere meisjes ken ik ook...ik kon het niet laten om er wat van te zeggen. Dat soort groepsdynamiek bevalt mij allerminst. Nee, doe mij maar gewoon vriendschappen zonder groep.
quote:Marije_B schreef op 20 september 2009 @ 11:38:

maar als ze dan te depri zijn om schoon te maken zijn ze dus nog steeds niet ervan genezen als ik dat voor ze gaan doenDát klopt helemaal. Maar als vrienden kun je je vriend sowieso niet genezen van een depressie (of welke ziekte of stoornis dan ook). Wat je wél kunt doen is er voor ze zijn. Dus met inzet en zonder oordelen. Je kunt ze wat belasting ontnemen en ze even een kleine frisse wind geven, bijvoorbeeld door te helpen met een huis poetsen. En ja, als dat twee keer moet, of er moet weer wat anders gebeuren, dan is dat zo. That's what friends are for.
quote:quattro35 schreef op 20 september 2009 @ 11:39:

[...]

Appels met peren vergelijken, in TO's verhaal gaat het zo te lezen om heel iets anders.

Misschien. Of het gaat gewoon echt niet goed met ze. Verslonzen, aankomen...zie ik toch wel als tekenen dat er iets aan de hand kan zijn.

Als het huis altijd al zo was en ze gewoon gelukkig zijn samen met verder een actief leven, zou ik zeker ook niet ingrijpen.

Maar dat is weer wat anders dan ze uit je leven bannen. Waarom zou je dat doen? wil je alleen omgaan met mensen met een schoon huis? je kunt toch gewoon ergens anders afspreken als je het echt te vies vindt?
Dat zeg ik....
quote:quattro35 schreef op 20 september 2009 @ 11:39:

[...]

Appels met peren vergelijken, in TO's verhaal gaat het zo te lezen om heel iets anders.Ik val in herhaling, maar ook nog even voor jou: samen dik zijn en vervuilen kunnen heel goed aanwijzingen zijn voor onderliggende problematiek (vb. depressie).

De voorbeelden die ik noemde gaan niet om de inhoud, je mag kanker van mij vervangen voor iets anders, het gaat erom dat het vaak niet zo simpel ligt dat een probleem maar één keer een uiting heeft en dat het dan ook opgelost moet zijn.
tss, ik ben geen psycheloog ofzo sorry hoor. als ze dan zo depri zijn moeten ze daarheen toch. wil best eens poetsen (heb ik ook gezegd) maar kan niet bezig blijven. dus ze moeten zelf dus hulp zoeken. het lijkt alsof het ineesn mijn probleem is dat vrienden hun huis verslonzen.
nou ik ben blijkbaar te simpel hiervoor.
quote:Marije_B schreef op 20 september 2009 @ 11:39:

dat ik verrot ben enzoJe posts hier komen bijzonder wreed en egocentrisch op me over.
Dat Spinster en Marije_B verschillend over vriendschap denken dat is duidelijk.

Maar laten we s.v.p. ontopic blijven:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven