Gezondheid alle pijlers

Interventie bij dikke vrienden in heel vies huis

20-09-2009 10:46 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik zit met een vervelend probleem waar ik graag wat advies over wil buiten mijn eigen vriendengroep voordat ik het daar ga voorstellen.

Een bevriend stel wat ik al heel lang ken woont samen in een giga smerig huis. Smerige keuken, rondslingerende etensbakken, uitpuilende kattenbak, goor toilet etc. Ik durf er nauwelijks naar de WC of iets te drinken aan te nemen omdat het glas even wordt omgespoeld en wie weet wel met een smerige theedoek wordt afgespoeld. Laatst zei iemand dat het leek op zo'n huis op TV wat nodig schoongemaakt moet worden. Daarnaast zijn ze beide vreselijk dik. Ze proberen te lijnen maar ik zie ook de nachtelijke eetbuien (en dat is geen gezonde hap) en langzaam verdwijnende discipline. Ik wil niet mijn kop in het zand steken maar ik vind het vreselijk moeilijk om kritiek te geven (mijn leven is misschien ook niet helemaal op orde en ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden..). Nu overweeg ik om een groep vrienden te mobiliseren en op ze in te praten; interventie. Er wordt over ze gesproken en ik denk dat we die energie aan hun moeten geven. Helaas is dit al een langlopend verhaal en hebben mensen voor mij al heel wat tegenstand gehad bij het geven van kritiek. Ik overweeg om externe hulp in te schakelen maar ik weet zeker dat dat niet gewaardeerd wordt. Wie heeft er tips en misschien wel ervaring met interventies of het aangaan van gesprekken over deze toestanden?
Heeft een van jullie nooit een opmerking gemaakt als ie een vies glas in handen kreeg? Ik had allang een keer gezegd dat ze wel eens wat beter mocht afwassen...ze zijn toch niet dom?
Hoi TO,

Wat ik me afvraag, waarom denk je dat het gesprek niet prettig gaat worden?

Kom ik zo nog even op terug.

Volgens mij zijn deze mensen behoorlijk depressief en verwaarlozen ze zichzelf.

Hoe je dan benaderd wilt worden is met liefde en tact. Niet confronterend. Spreek je zorgen over hun welzijn en welbevinden uit. Vraag door en als het goed is rolt daar een gesprek uit en kun je een bruggetje slaan naar het schoonhouden van hun huis of naar iets anders.... en daar steun of mogelijkheden bij aanbieden.

Nooit confronterend doen. Die mensen zien zelf ook wel dat ze te dik zijn en dat hun huis er een stuk minder fris en fruitig uitziet dan dat van anderen. Het kan best zijn dat ze geen hulp durven te vragen, dat ze eigenlijk vinden het zelf op te moeten lossen en er geen gat in zien..... etc.

Waarom tot na een vakantie wachten, morgen avond kun je er ook langs. Ik zou wel alleen gaan anders wordt het misschien bedreigend en schieten ze in de verdediging.

Actie nemen richting je vrienden is lief, breng het dan ook lief.
quote:WelkeNicknameBestaatNogNiet schreef op 20 september 2009 @ 11:04:

[...]

Als ik binnen kom wordt er verontschuldigt voor de troep.

Het gaat er niet om in dit geval of zij er wel of geen probleem mee hebben, het is onhygiënisch

Als het je echt om hun te doen is, dan gaat het wél om wat zij vinden en niet alleen of jij het onhygiënisch vindt.

Maar goed ik heb ook een tijdje zo'n periode gehad, jaaaren geleden. Zat niet lekker in mijn vel inderdaad, vreselijke baan met vreselijke baas, werd er achteraf gezien echt depri van en had de puf niet om thuis nog iets te doen. Ik heb toen ook één vriendin gehad die wat commentaar had, steken onder water meer.

Ik heb dat toen als vervelend ervaren, het was misschien anders geweest als ze had gezegd: goh, gaat het eigenlijk wel goed met je? En als er echt iets is dan hoef je ook niet alles te benoemen wat je ziet en waarom je dat denkt.

Als er niets is dan merk je dat ook snel genoeg. Bij mij is die periode gelukkig overgegaan en was het maar een korte tijd maar ik weet die opmerkingen nog steeds wel en de vriendschap is ook aardig bekoeld. Andere vrienden met wie ik het toen gewoon gezellig had, zijn nog steeds vrienden.

Ik proef in jouw post ook wat irritatie maar ik kan me ook vergissen, alles lijkt nu eenmaal wat harder als je het opschrijft maar als je je echt zorgen maakt, laat die mensen dan in hun waarde en ga niet ongevraagd schoonmaken, maak geen opmerkingen over gewicht, troep in huis e.d.

Ga gewoon heen, drink een kopje thee en sla een arm om iemand heen als dat nodig is. Succes!
quote:Let op! Quoten hele OP niet toegestaanNou, ik zou zeker niet met een groep vrienden op ze in gaan praten. Dat het nou toevallig bij Claire van Kampen wel gewerkt heeft wil niet zeggen dat dat bi jdie vrienden van jou ook werkt. Jij schrijft dat jij een probleem hebt; je vrienden kennelijk niet anders hadden ze wel actie ondernomen. Ik denk gewoon niet dat het aan jou/je vrienden is om er iets van te zeggen. Jullie staan te dichtbij. Als je dan toch iets wilt betekenen, zou je eventueel informatie kunnen opvragen bij maatschappelijk werk. Veranderen van leefstijl is op dit moment aardig actueel en het wijzen op iemands verantwoordelijkheid naar de leefstijl en je eigen lichaam toe moet wel op een dusdanig subtiele wijze gebeuren dat de eigenwaarde van iemand niet daalt. Niet zelf aan beginnen dus, maar een prof inschakelen die daar verstand van heeft.
quote:traincha2 schreef op 23 september 2009 @ 09:16:

[...]

Nou, ik zou zeker niet met een groep vrienden op ze in gaan praten. Dat het nou toevallig bij Claire van Kampen wel gewerkt heeft wil niet zeggen dat dat bi jdie vrienden van jou ook werkt. Jij schrijft dat jij een probleem hebt; je vrienden kennelijk niet anders hadden ze wel actie ondernomen. Ik denk gewoon niet dat het aan jou/je vrienden is om er iets van te zeggen. Jullie staan te dichtbij. Als je dan toch iets wilt betekenen, zou je eventueel informatie kunnen opvragen bij maatschappelijk werk. Veranderen van leefstijl is op dit moment aardig actueel en het wijzen op iemands verantwoordelijkheid naar de leefstijl en je eigen lichaam toe moet wel op een dusdanig subtiele wijze gebeuren dat de eigenwaarde van iemand niet daalt. Niet zelf aan beginnen dus, maar een prof inschakelen die daar verstand van heeft.

Precies, het is ook helemaal 'hip' om perfect te leven en het in ieder geval te proberen. Alles heb je tegenwoordig zelf in de hand en ohjeee als je levensstijl wat afwijkt van de norm....je kan tegenwoordig echt niet meer roken, te dik zijn, een baan onder je niveau hebben blablabla.

Nogmaals als je om ze geeft, echt om ze geeft, kijk dan eerst of zij er wel een probleem mee hebben. Wat in jouw ogen een probleem is, hoeft niet altijd een probleem te zijn.

Daarbij die 'vriendin' van toen die een schoon huis zo belangrijk vond en ook vond dat ze het recht had om mij daarop te wijzen, heeft nog steeds een schoner huis maar schreeuwt elke dag tegen haar kinderen. Tja, het is maar net wat je belangrijk vindt in het leven.
Zij zitten er niet mee, en zijn niet depressief zeg je.

Waar bemoei je je dan mee?

Het ene huis is nou eenmaal viezer of chaotischer dan het andere.

Dat jij er niet zou willen wonen is wat anders...
Heb alleen de OP gelezen en dan nog alleen maar omdat ik dacht dat hier mss een vriendin van mij aan het posten was.

Mijn huis ik ook vies, niet zo vies als jij in je OP beschrijft, maar wel vies. Ik weet het. Oorzaak doet er nu even niet toe, maar vorig jaar heeft iemand een melding bij de ggd gedaan dat mijn huis ernstig vervuild zou zijn. Brief van de ggd, dat ze kwamen controleren. Heel vervelend, vond achteraf vooral ook de ggd, want de melding was in hun ogen duidelijk onterecht.

Iedereen die hier wil helpen is welkom, maar wel op mijn voorwaarden, want ik ben niet gek of achterlijk of weet ik wat. En vooral dat 'op mijn voorwaarden' stuit mensen tegen de borst. Want een huis moet er vooral uitzien zoals hun eigen huis eruitziet.

Dus: als die vrienden van jou er zelf mee zitten, bied je hulp dan aan. Zitten ze er zelf niet mee? Laat ze dan lekker.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Maar solomio...als je het van jezelf wéét, waarom doe je er dan niks aan?
quote:madamemicmac schreef op 23 september 2009 @ 15:14:

Maar solomio...als je het van jezelf wéét, waarom doe je er dan niks aan?Das een vrij lang verhaal en daar gaat het in dit topic dus niet over.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
UP!!

TO ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu werkelijk hebt gedaan!
Kom op TO heb je je vrienden al op een dieet gezet en ben je druk bezig om hun huis te poetsen of zit je midden in een goed en gevoelig gesprek met ze, heb je nog iets gehad aan het forummen of ......nouja ben gewoon erg benieuwd!
quote:WelkeNicknameBestaatNogNiet schreef op 20 september 2009 @ 10:46:

. Helaas is dit al een langlopend verhaal en hebben mensen voor mij al heel wat tegenstand gehad bij het geven van kritiek. Ik overweeg om externe hulp in te schakelen maar ik weet zeker dat dat niet gewaardeerd wordt. Ik heb de rest niet gelezen dus misschien mosterd maar als ze zelf kritiek niet waarderen dan zou ik ze met rust laten, misschien een keer aanbieden met afwassen ofzo als je daar hebt gegeten (of durf je dat niet )....en dan nog iets extra opruimen??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven