Gezondheid alle pijlers

Is dit de overgang?

19-06-2016 13:17 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Dames,

Altijd een regelmatige cyclus gehad tot ongeveer 2 jaar geleden. De menstruaties werden zwaarder en af en toe iets langere of kortere tijd tussen 2 periodes in. Toen weer een halfjaartje regelmatig maar de bloedingen werden wel zwaarder. De laatste 3x opeens hele lichte menstruatie waarvan de laatste echt bijna niks voorstelde. Kon 1 dag met een inlegkruisje af.

En nu blijf het helemaal uit en ben niet zwanger.

Ik dacht zelf aan de overgang maar heb helemaal geen last van opvliegers of dergelijke. Qua leeftijd zou al kunnen. Ben 44. Verder nergens last van dus als dit gewoon de overgang is wil ik niet naar de dokter.

Herkenbaar voor iemand?

Groet Emmeline
Het lijkt er wel op, zo liep het ongeveer ook bij mij.
kan
Wanneer begint het dan? Vanaf welke leeftijd?

Ik herken het namelijk maar ik ben doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik ben 37
quote:blauwe_emmer schreef op 19 juni 2016 @ 13:19:

Het lijkt er wel op, zo liep het ongeveer ook bij mij.Maar sloeg jij gewoon een keer over of was het echt over na het uitblijven? Dat vraag ik me nu dus af. Nu neem ik voor de zekerheid elke keer verbanden mee.
Nee in het begin sloeg ik een keer over en dan weer wel. Vervolgens een keer 3 maanden er tussen en nu de laatste tijd heel erg licht maar wel weer maandelijks ( de laatste 2 maanden). Oftewel er is geen peil op te trekken nu
quote:wyandotje schreef op 19 juni 2016 @ 13:22:

Wanneer begint het dan? Vanaf welke leeftijd?

Ik herken het namelijk maar ik ben doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik ben 37Gemiddelde leeftijd rond de 50 wat ik zo overal lees maar sommigen eerder of later. Jij bent wel een stuk jonger dan ik ben natuurlijk.
quote:blauwe_emmer schreef op 19 juni 2016 @ 13:26:

Nee in het begin sloeg ik een keer over en dan weer wel. Vervolgens een keer 3 maanden er tussen en nu de laatste tijd heel erg licht maar wel weer maandelijks ( de laatste 2 maanden). Oftewel er is geen peil op te trekken nu Wat een gedoe lijkt mij dat. Niet wetend wanneer..
Ik krijg er gratis hoofdpijn bij als signaal een dag ervoor.
quote:emmeline schreef op 19 juni 2016 @ 13:26:

[...]

Gemiddelde leeftijd rond de 50 wat ik zo overal lees maar sommigen eerder of later. Jij bent wel een stuk jonger dan ik ben natuurlijk.Maar zoals jij het omschrijft gaat het bij mij ook. Ik gebruik wel al jaren geen pil meer. Sinds ik ben gesteriliseerd. Ik word wel gewoon elke maand ongesteld maar steeds korter en lichter. Was ik eerst 6 dagen ongesteld, nu nog maar 4 dagen.
Quote : " Van alle vrouwen in de overgang heeft een derde nergens last van en kan een derde met de klachten omgaan. Een derde ervaart er echter grote problemen door in het dagelijks leven."

Je hoeft dus helemaal geen opvliegers etc. te hebben om in de overgang te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb ongeveer hetzelfde en vraag me hetzelfde af. Volgens mij kun je je hormonen onder de loep laten nemen om te zien of het de overgang is of niet. Toch? Bij mij blijft het helemaal uit nu dus ik lees mee. Mijn bloed is al gecontroleerd maar volgens mij zijn ze de hormonen vergeten aan te kruizen. Dus moet weer terug. Ik ben 41. Ik kwam erachter toen ik met de pil stopte.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Zo ging het bij mij ook en met 41 jaar was het over. Niet naar de dokter geweest, maar toen het laatst ter sprake kwam bij de dokter wilde hij het toch checken. Omdat ik zo jong was voor de overgang, maar het klopte inderdaad.

Vrij probleemloos verlopen overigens, behalve onregelmatige menstruatie geen opvliegers en dergelijke.

En ik kan niet zeggen dat ik het maandelijkse ongemak mis
Ja ook zo handig, ik heb nog wel last van PMS maar weet nooit wanneer.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Amy_123 schreef op 19 juni 2016 @ 13:36:

Zo ging het bij mij ook en met 41 jaar was het over. Niet naar de dokter geweest, maar toen het laatst ter sprake kwam bij de dokter wilde hij het toch checken. Omdat ik zo jong was voor de overgang, maar het klopte inderdaad.

Vrij probleemloos verlopen overigens, behalve onregelmatige menstruatie geen opvliegers en dergelijke.

En ik kan niet zeggen dat ik het maandelijkse ongemak mis Mja geen lichamelijke klachten alleen heb ik een chronisch depressieve stoornis en een paar dagen per maand word ik nu suicidaal. Ik weet alleen nooit wanneer. Dat komt niet zoveel voor, geloof ik.
Wat vervelend Sapsorrow, zou daar met hormonen eventueel geen balans in te krijgen zijn?

Met betrekking tot botontkalking raadt de ene arts het aan en de ander af. Mijn eigen huisarts is er geen voorstander van, terwijl een invaller het weer vreemd vond dat ik het niet gebruikte.
In mijn beleving is de overgang vooral een hele lange aanloop naar het einde van je vruchtbaarheid, vandaar ook de naam: overgang. En komen die opvliegers pas veel later in dat proces, als ze komen tenminste want dat is voor iedereen anders. Vooral die subtiele en minder subtiele hormonale veranderingen die er langzaam maar zeker insluipen, zijn onuitstaanbaar. Drogere huid, knallende hormonale migraine, stemmingswisselingen, somberheid.

Bleergh.
quote:Amy_123 schreef op 19 juni 2016 @ 13:43:

Wat vervelend Sapsorrow, zou daar met hormonen eventueel geen balans in te krijgen zijn?

Met betrekking tot botontkalking raadt de ene arts het aan en de ander af. Mijn eigen huisarts is er geen voorstander van, terwijl een invaller het weer vreemd vond dat ik het niet gebruikte.

Ja ik moet ook weer terug hoor. Ik ging alleen bijna vlak met bloedprikken en angsthaas als ik ben, zie ik daar nu enorm tegen op. Ik ben ook erg afgevallen, dat kan komen door het stoppen met de pil. Meestal komen vrouwen alleen aan van de overgang. Dus er zit hormonaals iets niet goed. Daar kwam ik ook juist voor en dat vergeten ze dan precies, zucht. Mijn organen zijn okee, joepie, nu die buien nog waarbij ik er niet meer wil zijn. Ik las dat dat pmdd kan zijn, en dat kan heel gevaarlijk worden voor mezelf. Ik herken mezelf niet in die buien, heb ik nooit eerder gehad in mijn leven.

Dus ik hoop echt dat ze er wat voor hebben, ad krijg ik al namelijk. En ik wil nooit meer aan de pil, die maakte me over het geheel veel depressiever namelijk. Alleen die rot-pms, pff, en zeker alsje niet weet wanneer die komt. Ik voel dat ook niet aankomen en raak wel volledig overtuigd van mijn suicidale gedachtes. Ik heb mezelf maar aangemeld bij de crisisdienst, hopelijk bel ik ze ook. Ik word gewoon iemand anders een paar dagen en dat is gewoon echt horror.

Denk ook niet dat dat bij de overgang hoort eigenlijk maar de menstruaties blijven toch echt helemaal uit. En net als dat normaal gaat, dus steeds minder en minder tot het ophield. Zou best een pof vrouw kunnen zijn.
En wanneer stop je met de pil?
quote:mienbillekesjeuken schreef op 19 juni 2016 @ 13:46:

In mijn beleving is de overgang vooral een hele lange aanloop naar het einde van je vruchtbaarheid, vandaar ook de naam: overgang. En komen die opvliegers pas veel later in dat proces, als ze komen tenminste want dat is voor iedereen anders. Vooral die subtiele en minder subtiele hormonale veranderingen die er langzaam maar zeker insluipen, zijn onuitstaanbaar. Drogere huid, knallende hormonale migraine, stemmingswisselingen, somberheid.

Bleergh.+1 waarom ben ik nou geen man!
Tegen een drogere huid en uitdrogende vagina kan je vitamine E slikken, dat werkt als een tierelier.
Het kan de overgang zijn, maar je mag hier geen diagnoses stellen .
De overgang is geen ziekte, dus is er van diagnose geen sprake.
quote:iris1969 schreef op 19 juni 2016 @ 14:11:

Het kan de overgang zijn, maar je mag hier geen diagnoses stellen .Ach, wat de mods onder diagnose stellen verstaan, verschilt van dag tot dag en van forummer tot forummer. Ik trek me er niks meer van aan hoor. Als ik denk iemand te kunnen helpen, doe ik dat. Dan maar een ban. Die krijg je van de gefrustreerde typjes hier dus dat is helemaal niets om je druk over te maken. De onzekere mensen, de meelzezers die niks durven, maar wel continue staffen. Ik lach om dat soort mensen.
De overgang begint bij het begin he, net zoals de puberteit. Eerst een snufje van dit, dan een snuifje van dat. Een kruimeltje hiervan en een theelepeltje daarvan en dat begint ergens rond je veertigste.

Ik ben ook 44, nog geen opvliegers, mijn zus wel en die is een paar jaar jonger. Net zoals in je tienerjaren; niet iedereen heeft hetzelfde en al helemaal niet op dezelfde leeftijd.

Welkom bij de club .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven