Gezondheid alle pijlers

is er een huisarts in de zaal?

08-09-2010 19:17 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik kan maar geen 'genoegzeggende' informatie vinden over stoppen met de diane en gaan gebruiken van de yasmin pil. Mijn huisarts zou me vandaag terugbellen en dat is niet gebeurd.

Ik ben er zo mee bezig ik wordt er gek van.

Ik heb gelezen dat je na stoppen van diane (ernstig) haaruitval kan krijgen. Krijgt iedereen dit? Ook als je voordat je aan die pil ging geen haaruitval had? Is dit tegen te gaan?

Ik stap direct over naar de yasmin, die volgens mij ook een antiandrogene werking heeft, zou dit het haaruitval veroorzaakt door het stoppen met de diane kunnen opheffen?

Of zijn dit allemaal onzekerheden die niet voorspelt kunnen worden en moet ik het maar gewoon afwachten?

Hoe lang moet ik het de kans geven?

Ik hoop dat iemand me wat duidelijke informatie kan geven en me misschien een beetje gerust kan stellen. Ben lichtelijk in paniek door alle horrorverhalen.
quote:Viva Angel4 schreef op 08 september 2010 @ 19:38:

[...]

De huisregels zijn hier vrij duidelijk over.

Take it or leave het topic it.

Lekker aardig zijn we weer.

Sjonge jonge.

Have a happy period.
Anjapanje ik zat al aan de Yasmin te denken.

Had er al wat over gelezen. Nu ga ik het zeker met de huisarts bespreken..
Oke margharita, Hou me op de hoogte. Ik ga er maandag mee beginnen. Ben er heel zenuwachtig voor (ivm mijn huid) even kijken wat dat gaat worden, en de andere (vermeende) bijwerkingen.

Wie weet valt het allemaal heel erg mee.
Whopper, hoe komt het dat je er jaren last van hebt gehad? Ben je nu over op een andere pil? zijn je klachten helemaal weg?
quote:Viva Angel4 schreef op 08 september 2010 @ 19:38:

[...]

De huisregels zijn hier vrij duidelijk over.

Take it or leave het topic it.

OT: de regels zoals rechtsbovenin aangegeven reppen met geen woord over ervaringen delen o.i.d. Zoals ik al eerder heb aangegeven (na de waarschuwing die onterecht is en blijft): als er NIET in de huisregels staat dat OOK het moderator topic gelezen dient te worden EN dat mensen zich daar aan dienen te houden, kan men niet zomaar aannemen dat dit bekend is bij forum leden en mag men forummers daar dus niet aan houden. Ik zie nog steeds geen regel opgenomen dat men dus ook per topic de moderator topics met regels moet doorlezen alvorens te gaan posten. Jammer. Een gemiste kans wat mij betreft.

On topic: ik zou het morgen navragen. Jouw huisarts weet precies hoe lang je de pil slikt, waarom je die bent gaan slikken en wat de reden nu is om over te stappen in jouw geval. Iedereen reageert anders op 'de pil' en iedere pil werkt ook weer anders. gewoon morgen nog even bellen en niet verder gaan zoeken.
Ik slinger er maar even een nuchter verhaal tegenaan: ik heb een jaar of vijf de Diane-pil geslikt, tegen acne. Werkte hij prima voor, en toen ik stopte heb ik werkelijk nergens last van gehad: niet van haaruitval, niet van overgewicht of ondergewicht, niet van enge ziektes. En nog steeds, tien jaar later, ben ik blij ende gezond.

Niet zoveel googlen TO, dat is pas slecht voor je gezondheid
Oh, en een pluspunt: toen ik stopte bleven de puistjes ook grotendeels weg
Dankje AlletaJacobs, doet me toch wel goed een positief bericht!

Ik ga het maar proberen en dan zien we het wel... ik kan altijd nog terug..
Raar hoor, mijn huisarts heeft mij de yasmin afgeraden. Schijnt namelijk qua pukkels helemaal niet bewezen te helpen. Qua anti-androgen werkt marvelon hetzelfde. Yasmin heeft alleen heeeeel erg zijn best gedaan om bekend te worden via internet. Ik kwam met hetzelfde verhaal en de huisarts vroeg of ik soms op internet had gezocht. Ja dus. Nou schijnt yasmin ook nog eens een hoger risico te geven op trombose... misschien even je huisarts hierover vragen??? Weet niet of ik dit mag zeggen, maar ik deel mijn ervaring....

Wat betreft stoppen met diane.. ik heb een beetje last gekregen van haaruitval, trok weer bij. Hoewel ik over all wel meer haren verlies dan dat ik aan de pil ben, bij mij ook een beetje gebonden aan seizoen enzo. Maar zou me daar geen zorgen over maken! Na de bevalling....toen verloor ik pas veel haren :-)

Oh ja, ik ben dus even begonnen met marvelon (dus zelfde idee als yasmin, maar minder campagne) en kreeg snel last van een vette huid. Ben er weer mee gestopt. Weet niet of ik het lang genoeg heb gegeven. Volgens mij helpt niets zo goed als de diane-pil voor acne. Als je daar niet tegen kunt is het vervelend en kan je hopelijk met smeersels en leefwijze je huid verbeteren. (Bij mij is het wel prima te doen met huid goed schoonmaken en af en toe een spulletje van de dokter) Misschien ben je inmiddels wel van je acne af door de jaren? Weet niet hoe oud je bent...

Succes! Ben benieuwd wat jouw huisarts zegt....
@ Max09 Ik ben al een paar keer bij de huisarts geweest. Hij kan me niet zo veel vertellen behalve dat alles KAN. Hij slikt die pil niet, hoewel ervaringen van anderen ook helemaal niks zeggen over hoe het bij mij gaat lopen is het wel fijn om te horen. Ik heb het idee dat de dokter niet zoveel weet behalve de standaard dingen..
sorrie als ik je weer aan het twijfelen heb gebracht.
@ geeft niks maasje, alle ervaringen zijn welkom.

Mijn huisarts heeft daar dus niks over gezegd. Hij zei dat als ik een pil voo rmijn huid wilde (behalve dan Diane) dat ik dan de yasmin maar eens moest proberen...

Op internet hoor ik wisselende verhalen over de werking bij acne, voor de een doet het niets , de ander heeft een prima huid.

Ik ben 23, had voor de diane niet erge acne wel een vette huid met regelmatig kleine puistjes. Misschien is dat weer weggetrokken. Misschien kan ik het idd met andere dingen verbeteren. Misschien werkt de yasmin bij mij wel een beetje voor mij huid.

Qua trombose hoor ik ook wisselende dingen. Van horror verhalen en waarschuwingen tot onderzoeken in verschillende landen dat bewezen is dat het risico niet hoger is dan elke andere pil.

Ik weet ook niet watik nu wel en niet moet geloven. En als de huisartsen elkaar nou ook gaan tegenspreken...

Ik wil heel graag overstappen, het is het proberen waard.... Maar je begrijpt dat ik huiverig ben door de acne, haaruitval, trombose etc etc etc verhalen...
Het is ook lastig en je krijgt zoveel verschillende info. Ik heb het even opgezocht hoe het ookal weer zat. Maar yasmin en acne is niet altijd bewezen ofzo, maar wel hou je minder vocht vast dan bij andere pillen en minder bijwerkingen zoals hoofdpijn enzo. Verhoogde trombose is bij 3e generatie pillen. Er is nu een nieuwe soort-yasmin met minder hormonen. 24+4 (jaz geloof ik), wil ik misschien gaan gebruiken. Daarbij is die verhoogde kans op trombose dan weer niet aanwezig. (hoewel ik bij diane dat risico nooit erg vond, als ik maar van die pukkels af was....)

Zou niet zo bang zijn voor haaruitval hoor, je stapt toch over op iets anders....
Ik ben ook niet heel bang voor het trombose verhaal... Stom eigelijk, maar ik wil gewoon een mooie huid en mijn haar houden!!!

En van de andere kant... ik heb een gezond gewicht, sport, rook niet, geen verhoogd cholesterol, dat helpt alleen maar... En bij de diane nog nooit over nagedacht uberhaupt.

Werkt die 24+4 Yaz ook tegen puistjes? (voor zover de Yasmin dat wel doet dan?)
Ik ben ook niet heel bang voor het trombose verhaal... Stom eigelijk, maar ik wil gewoon een mooie huid en mijn haar houden!!!

En van de andere kant... ik heb een gezond gewicht, sport, rook niet, geen verhoogd cholesterol, dat helpt alleen maar... En bij de diane nog nooit over nagedacht uberhaupt.

Werkt die 24+4 Yaz ook tegen puistjes? (voor zover de Yasmin dat wel doet dan?)
ja, ik geloof dat het op dezelfde manier eventueel tegen acne werkt....

Ja, erg he, zo'n risico is tot daaraan toe, maar acné... :-)
Ik heb nog even gegoogled (kan het niet laten) heb een artikel gevonden dat het idd niet bewezen is dat yasmin tegen acne werkt. Dat de fabrikant dat claimt want dat verkoopt zo lekker. Echter hoor ik wel veel ervaringsverhalen (of lees) dat de pil helpt bij huidproblemen.. Misschien werkt het dan stiekem toch...

Pfft ik wordt er gek van.. ik moet het maar gewoon doen. Niemand kan me wat voorspellen en de een is de ander niet.. Ik houd jullie wel op de hoogte!
@TO: hoe lang slik je de Diane al? Het kan zijn dat je huid inmiddels is veranderd en je nu een stuk minder last hebt van puistjes etc?

De pil kan je lijf/emoties/etc op diverse manieren beinvloeden. Welke pil voor welke vrouw het beste werkt moet je soms proefondervindelijk uitzoeken. Als iets voor heel veel vrouwen werkt, kan het zijn dat het voor jou net niet werkt. Punt is dat de pil altijd ingrijpt op je hormoonhuishouding (en dus op heel veel zaken). Als je de gebruiksaanwijzing van de pil doorleest zie je daar vaak al heel veel staan wat bij minder dan 1:1000 vrouwen voorkomt. Als jij daarbij zit is dat heel vervelend, maar de kans is groter dat je daar niet bij zit.

Zo heeft Whopper een hele vervelende ervaring met een bepaalde pil, en hebben andere vrouwen mogelijk vervelende ervaringen met andere (of alle) soorten pil. En weer andere vrouwen slikken de pil al jaren en willen niet anders.

Kortom - bespreek ook je angsten met de huisarts. Dan is hij/zij op de hoogte en kunnen jullie dit samen in de gaten houden.
Hoi ikbenelfje, bedankt voor je reactie.

Ik slik de diane 2.5 jr. Ik denk inderdaad dat ik maar gewoon moet proberen en als dit ook niet goed voor me werkt, weer wat anders.

Helaas heb ik een huisarts waarmee ik op dit vlak niet echt mijn angsten kan bespreken. Hij bagatelliseert (in mijn ogen) de dingen waar ik ben voor ben zoals het terugkomen of verergeren van probleemhuid en eventueel haaruitval. (als in: je bent zo'n leuke jonge meid, wat maken die puistjes dan uit)

Daarmee doet hij het altijd af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven