Gezondheid alle pijlers

Jeuk op benen na douchen

02-11-2008 13:12 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb vroeger periodes gehad waarbij ik een aantal weken per jaar jeuk op m'n 'onderbenen' had na het douchen. Sinds 2 jaar heb ik het eigenlijk altijd. Wat ik ook doe; niet te warm douchen, afsluiten met koud water, hypo-allergene doucheschuim, olie, insmeren met bodylotion, niets helpt! Als ik gedoucht heb dan heb ik gewoon ongeveer een half uur ontzettende jeuk op m'n onderbenen, nergens anders.

Het is niet de meest vreselijke aandoening, maar wel errug irritant..

Heb het ook wel eens aan de huisarts gevraagd, maar zij zegt dat er niet veel aan te doen is.

Herkent iemand dit en heb je dan ook tips?

Groetjes,

Donut
Verwarming in huis niet te warm zetten en van die bakjes met water aan de verwarming hangen. Bij mij helpt het wel om met olie van kneipp te smeren na het douchen.
hoi,

ik herken dit ook heel erg, want ik heb dit namelijk ook. en het is idd ontzettend irritant.

het toch dat je droge benen hebt, en gevoellig. wat je moet doen, tenminste wat bij mij hielp, is elke dag in smeren met een bodylotion voor een drogge huid, goed dik erop smeren ook na het douchen, dat heeft bij mij geholpen en nu heb ik er geen last meer van.

suc6 ermee!

hopelijk werk het bij jou ook, mij
Heb ik ook vaak last van. Regelmatig scrubben en daarna goed dik insmeren met een creme voor de droge huid. Helpt bij mij goed.
Ik heb dat alleen als ik na het benen scheren ga douchen (of m`n benen onder de douche scheer).. Heel vervelend en ook best pijnlijk..
Goeie tips van het scrubben en Kneipp. Wat betreft de verwarming; denk niet dat het daar aan ligt. Heb het namelijk ook in de zomer en in de winter heb ik de kachel 's morgens niet aan.

Voordeel is wel dat ik trouw iedere dag bodylotion smeer, dus droge benen heb ik niet!

Bedankt voor het meedenken, maar weet iemand ook waar het vandaan komt? En waarom alleen de onderbenen?
Ik heb het alleen op m`n onderbenen omdat ik alleen m`n onderbenen scheer.

*denk ik*
Ik heb daar ook heel erg last van gehad. Heb jij het altijd na het douchen? Ik heb ber nl alleen last van als ik 's ochtends douche. Als ik 's avonds douche heb ik nergens last van. Iemand vertelde mij eens dat dat kwam omdat 's ochtends tijdenes het douchen ineens alle bloedvaatjes opengaan. En dat veroorzaakt die erge jeuk. Niks aan te doen dus. Behalve dan 's avonds douchen want dan zijn ze al open. Weet niet of het waar is maar ik heb nooit meer jeuk sinds ik 's avonds douche.
Kalkgehalte in het water schijnt ook van invloed te kunnen zijn.

Na het sporten was het mij mij ook veel minder (of niet), maar telkens eenrst gaan sporten voor te douchen is ook niet echt handig.

Verder kan ik er eigenlijk geen systeem in ontdekken.

Heb het vroeger wel eens tegen mijn dermatologe verteld, schijnt vrij algemeen voor te komen. Maar geen oplossing voor blijkbaar....?
Heb het ook een tijdje gehad... heeel irritant!

Ik legde er na het douche ijskoude natte lappen (theedoek) op, zelfs dan kwam de hitte (benen voleden erg warm aan) er nog doorheen. Als ik het insmeerde had ik juist het gevoel alsof ik mijn huid dichtsmeerde (olie, creme, etc...) en de jeuk juist niet weg kon.... misschien helpt het je??
Hoi maze, inderdaad, alleen als ik 's ochtends douche..

En sinds een paar jaar douche ik ook alleen maar in de ochtend en niet meer 's avonds (van studenten-ritme naar werk-ritme ). Ik vind het prettiger om in de ochtend te douchen, dus zit niet anders op dan het maar te accepteren..

Maf van die bloedvaatjes dan, nergens anders krijg je het. Alsof nergens anders bloedvaatjes nog niet open zouden staan. Eigenlijk douche je ze dus wakker

Iedereen bedankt voor tips!
Ik heb dat ook, en ook alleen als ik in de ochtend douche.

En het vreemde is dat het alleen van september tot en met mei is...ik douche nu of in de avond of halverwege de dag.
Hebben jullie die klachten gelijk na het douchen of pas als je je afgedroogd hebt?? Dat heb ik namelijk een tijd gehad, bleek dat ik allergisch was voor de wasverzachter die ik destijds had. Ander soort wasverzachter gekocht, handdoeken weer gewassen en weg was de jeuk.
Ik heb het niet meer sinds ik mijn benen niet meer afdroog na het douchen. Gewoon aan de lucht laten drogen. Het werkt bij meer personen waar ik het tegen vertelde. Wel volhouden werkt pas goed na meerdere keren. Ik poets mijn tanden na het douchen en droog de douch uit daarna zijn mijn benen zo goed als droog.

Ik heb in het verleden alles geprobeerd met smeren na het douchen werd bij mij juist erger.
Ik heb het ook en ik douche altijd 's avonds!

Elke dag bodylotion met ureum gebruiken (ik koop 'm bij de Duitse Aldi) dan heb ik er het minst last van.

Soms ben ik wat lui en smeer ik een aantal dagen niet. Dit merk ik echter direct.

Zou het niet ook iets met warmte te maken hebben? Bloedvaten die door de warme douche uitzetten en dan ook nog een warm bed......

dan wordt de jeuk nog erger......ik lig dan altijd met mijn benen buiten boord.

En inderdaad luchtvochtigheid. 's Zomers heb ik minder last van jeukende onderbenen.
Ik heb al jarenlang dit probleem gehad en altijd gezegd, als ik de oplossing vind, dan ga ik me overal aanmelden om mensen te helpen. Hopelijk werkt dit voor jou ook: ik gebruik sinds een tijdje namelijk de druppels van Homeocare Allerlo (heette eerst Allergo). Echt, die helpen!!!!!!!!!!!! Als ik tweemaal daags 10 druppels neem, dan kan ik 's avonds zonder jeuk douchen. Hoe het kan weet ik niet, maar 's morgens kan ik nog steeds niet zonder jeuk douchen, maar 's avonds wel. Echt heerlijk om weer vrolijk onder de douche vandaan te komen. Ik combineer het door Amandelbloesem douchecreme te gebruiken, na die tijd die nieuwe Nivea bodymilk voor onder de douche en oh ja, ik douche ook niet te heet. Als ik me daarna droogdep (niet wrijven!) en me aankleed, dan is er niks aan de hand Echt, ik loop al zo lang bijna te huilen van ellende als ik me gedoucht had, maar nu niet meer. Moest dit even delen, hopelijk hebben er meer mensen baat bij, succes!!
O, trouwens, ik heb heel wat rondgelezen en ik denk dat het, bij mij in elk geval, met histamine te maken heeft. Maar iedereen is zo anders, ga anders echt naar een arts.

Soms wordt jeuk door een allergie veroorzaakt. Anti-allergiemiddelen, ofwel antihistaminica, blokkeren de werking van histamine, een stof die bij een allergische reactie in het lichaam vrijkomt.

http://www.apotheek.nl/Me ... euk.aspx?mId=10701&rId=66
Heb het ook gehad, niet alleen mijn benen maar ook mijn armen. De dermatoloog heeft mij toen geadviseerd om Sebamed douche gel te gebruiken en daarna goed insmeren met "aqueous cream" - dit was in Engeland - ik weet niet hoe het in het Nederlands heet. Maar het hielp wel en ik heb nu totaal geen last meer. Overigens was het bij mij tijdens mijn studenten tijd in Londen - en ik was overgevoelig voor centrale verwarming en het water daar.
Ik gebruik bij jeuk altijd vaseline. Gewoon, die witte vaseline. Soms ook menthol poeder, want dat voelt lekker fris en gaat jeuk ook tegen. Ik kan niet tegen zalfjes of body lotion, dus het moet maar zo.

Ik weet niet of het bij jou zou werken, maar ik vind menthol poeder erg prettig (ook gaat het zweten soms tegen! Niet dat dat uitmaakt bij je benen, maar alas. Is dus ook fijn onder je oksels.) Natuurlijk wel in de douche dan, anders is alles wit, hihi.

Ik hoop dat je snel iets vindt dat werkt!
Ik smeer olie op mijn huid terwijl ik me nog niet afgedroogd heb en daarna dep ik het een beetje droog. Dat werkt voor mij het beste tegen de jeuk.
Als je het echt vooral hebt na het douchen, waarom was je jezelf dan niet wat vaker aan de wastafel? Dan sla je je onderbenen de helft van de tijd over, of veeg je er alleen met een nat washandje langs en klaar. Zo vies worden je benen niet. Het kan misschien beter zijn als je er even minder aan doet, omdat het soms ook tussen je oren kan gaan zitten als je er steeds op gefocused bent (dan weer dit smeren, dan weer dat; altijd de vaste verwachting douchen = jeuk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven