Gezondheid alle pijlers

Jong en een kunstgebit

05-04-2016 23:36 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames/heren,

Ik vroeg me af, wie er hier op het forum op jonge leeftijd een kunstgebit heeft gekregen. Hoe oud was je? Hoe is het gegaan? Viel het mee of tegen en hoe gaat het nu?

X
The quiest people have the loudest minds
Niet helemaal het antwoord wat je zoekt misschien, maar mijn moeder had jong een kunstgebit. Precieze leeftijd weet ik niet, maar het was wel opvallend jong. Volgens mij was het best zwaar voor haar, maar je gaat ook een gewenningsperiode door en daarna weet je niet beter.

Tegenwoordig zijn tandartsen en de behandelmogelijkheden beter, dus je kan vast wel rekenen op een mooi resultaat. Vraag je het eigenlijk omdat je zelf een kunstgebit moet?
Ik zelf niet, maar een kameraad kreeg op zijn 25ste een kunstgebit.

Een hele verbetering, eerst had hij stompjes.

Gewoon doen, als je zware gebitsproblemen hebt. Veertig jaar geleden kreeg je van je ouders als huwelijkscadeau een kunstgebit, dan hoefde je geen tandarts meer te betalen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Een kunstgebit boven zit vaak wel prima maar onder niet omdat het minder houvast heeft.

Denk er goed over na het is niet zo simpel als het lijkt.

Ik werk 13 jaar in de tandheelkunde..
Ik krijg er zelf een inderdaad. Gister zijn ze begonnen met trekken, vrijdag weer verder. Ik heb er vrede mee.. Weet dat het niet ideaal is maar het was m'n enige oplossing. Was erg benieuwd naar ervaringen van andere!

En inderdaad, tandartsen kunnen tegenwoordig veel. Dus maak me niet teveel zorgen over hoe het over 20 jaar is, wie weet wat ze dan alweer bedacht hebben
Als er andere oplossingen zijn dan zou ik daarvoor kiezen. Ik heb op mijn 28e een bovenprothese gekregen na een ongeluk. Ik vind het verschrikkelijk! Als ik destijds een keuze had gehad, ook al had ik 10 jaar moeten afbetalen, had ik dat gedaan.
Oh, ik krijg alleen boven trouwens. Onder wordt inderdaad zo lang mogelijk uitgesteld
quote:Miss-Colorado schreef op 05 april 2016 @ 23:54:

Als er andere oplossingen zijn dan zou ik daarvoor kiezen. Ik heb op mijn 28e een bovenprothese gekregen na een ongeluk. Ik vind het verschrikkelijk! Als ik destijds een keuze had gehad, ook al had ik 10 jaar moeten afbetalen, had ik dat gedaan.Heb je er zo veel last van? Of wat zijn de problemen als ik het mag vragen
Mijn gebit zit goed, maar het zit niet lekker. Ik voel niet goed waar mijn eten zit door het tweede gehemelte. Je verslikt je dus makkelijker. Stukjes sla (broodje gezond bijvoorbeeld) blijven aan de achterkant van het gehemelte plakken waardoor ik kokhalsneigingen krijg (heel charmant in het openbaar). En het is heel lastig weg te krijgen. Verder zit het gewoon niet lekker en het kauwt niet lekker. Met name het tweede gehemelte vind ik een drama.
Miss-Colorado, maar is er echt geen betere oplossing? Een klik-gebit ofzo? Daar lijkt niet/nauwelijks een gehemelte aan te zitten. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hiervan baalt.
Ik ga binnenkort t traject starten voor een prothese. Ik laat in zowel mijn boven als onderkaak die pinnen zetten zodat ik mijn prothese erop kan klikken. Ik ben die chronische pijn in mijn mond nu wel zat.
Ik heb een volledige prothese , nog nooit zo blij geweest om af te zijn van de eeuwige pijn in mijn mond .

Stukjes sla herken ik wel maar na de laatste aanpassing is gehemelte dunner en korter gemaakt en gaat nu zonder problemen

Sterkte met het trekken !
Het leven is geen lolletje maar een krentebolletje
quote:GateKeeper schreef op 06 april 2016 @ 07:41:

Ik ga binnenkort t traject starten voor een prothese. Ik laat in zowel mijn boven als onderkaak die pinnen zetten zodat ik mijn prothese erop kan klikken. Ik ben die chronische pijn in mijn mond nu wel zat.Zou dit ook bij jou kunnen miss calorado?
Ik heb het nu 9 jr (ik ben 44) en totaal geaccepteerd.

Boven gewoon een losse en onder een klik systeem, vanwege te weinig tandvlees. Ik kan daadwerkelijk alles eten, in appels happen enzo. Bij mij hebben ze verzekerd dat ze niet zouden stoppen tot alles goed zou zitten (ik heb een tandartsen trauma) en eigenlijk vanaf dat ze erin gingen geen problemen gehad.

Het geeft vooral rust nu, nooit meer naar de tandarts voor ellenlange pijn, iedere x weer.

Het was bij mij echt een stukje acceptatie en ik loop er nog niet mee te koop hoor, er zijn er maar weinig in mijn omgeving die het weten.

De 1e periode vond ik best erg en eng maar ik hield mezelf voor hoe het over 1 jaar zou zijn en inmiddels dus 9 jr verder.

Heel veel succes!
Vanaf piepjonge leeftijd was er bij mij al een dreiging van een kunstgebit. Meer dan de helft van de tandartsen adviseerden dat. Ik had continu boze dromen en ik heb tandartspraktijken platgelopen. Alles, alles behalve dat. Ik had ook voortdurend "wolf" in mijn tanden dus elk halfjaar waren er wel reparaties. De elementen hadden van nature, vermoedelijk aangeboren, een slechte kwaliteit hoewel dat van buiten haast niet te zien was.

Vanaf mijn 35ste ongeveer stopte de cariës plotseling en nu is er zelden nog maar een behandeling nodig. Dat is meestal het geval als er een bouwwerkje instort. Dat is vooral het geval met alle achterste kiezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De technieken zijn steeds beter geworden en alle zwakke plekken zijn al uitgeboord en vervangen door steeds betere materialen. Bovendien heb ik veel snoep vervangen door de suikerloze variant.
In appels happen doe ik maar zelden omdat ik altijd al boze dromen heb gehad dat er dan een tand zou loslaten. Ja, het hoeft maar één keer ook echt te gebeuren he? Grote schrik lijkt me dat. Bovendien schil ik ze altijd en in vier partjes snijden is dan niet zoveel werk meer.

Maar knabbelen doe ik wel de hele dag, bijvoorbeeld noten e.a. harde dingen eet ik gewoon, met een zeker gevoel en aandacht.
quote:winkelfanaat schreef op 06 april 2016 @ 09:38:

[...]

Zou dit ook bij jou kunnen miss calorado?In principe wel, een all on four of all on six mag ik niet ivm kaakklemmen 's nachts. Ik ben aan het sparen voor een klik prothese, omdat het om de bovenkant gaat wordt dat niet vergoed. Moet eerlijk zeggen dat het idee me best beangstigd. Ik ben niet zo'n held als het op naalden en dingen aankomt.
quote:retrostar schreef op 06 april 2016 @ 10:57:

In appels happen doe ik maar zelden omdat ik altijd al boze dromen heb gehad dat er dan een tand zou loslaten. Ja, het hoeft maar één keer ook echt te gebeuren he? Grote schrik lijkt me dat. Bovendien schil ik ze altijd en in vier partjes snijden is dan niet zoveel werk meer.

Maar knabbelen doe ik wel de hele dag, bijvoorbeeld noten e.a. harde dingen eet ik gewoon, met een zeker gevoel en aandacht.

Appels afbijten mag niet met een prothese, wij raden het in de praktijk af.

Er komt teveel druk te staan op je kaak waar je bijt en over een aantal jaar zul je zien dat je dat gaat merken aan de kaak en de prothese niet meer goed zit.

Je kaak slijt als het ware op die plek en je krijgt steeds minder houvast voor een prothese
quote:Miss-Colorado schreef op 06 april 2016 @ 13:27:

[...]

In principe wel, een all on four of all on six mag ik niet ivm kaakklemmen 's nachts. Ik ben aan het sparen voor een klik prothese, omdat het om de bovenkant gaat wordt dat niet vergoed. Moet eerlijk zeggen dat het idee me best beangstigd. Ik ben niet zo'n held als het op naalden en dingen aankomt.Als een prothese echt te los zit in de bovenkaak en implantaten de enige oplossing zijn kan de tandarts een machtiging aanvragen bij de verzekering
Flitss, ik moet dat zelf aanvragen bij mijn verzekeraar. Je moet dan een aanvraag bijzondere tandartskosten indienen. Ik snap het zelf niet zo maar dat zegt mijn tandarts.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Sapsorrow schreef op 06 april 2016 @ 14:53:

Flitss, ik moet dat zelf aanvragen bij mijn verzekeraar. Je moet dan een aanvraag bijzondere tandartskosten indienen. Ik snap het zelf niet zo maar dat zegt mijn tandarts.Hmm, had ik niet verwacht, heb je al aan je zorgverzekeraar gevraagd of dat klopt? Ik dacht dat de zorgverlener zelf de machtiging moet aanvragen.
Voordat mijn coeliakie werd ontdekt heb ik decennialang met een vitaminen en dus ook calcium tekort gelopen. Dat heeft best veel beschadigd. Gevolg was uiteindelijk dat een aantal kiezen gewoon begon af te brokkelen.

Tegenwoordig wel stabiel maar ik mis inderdaad een aantal kiezen. Er zijn een aantal opties nu open, maar dat zou kosmetisch zijn omdat ik het zonder ook best red. Maar implantaten lijkt de beste. Helaas ben ik geen multimiljonair die dat zomaar even kan veroorloven, heb niet even zo'n tweeduizend euro per kies beschikbaar.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:Sapsorrow schreef op 06 april 2016 @ 14:53:

Flitss, ik moet dat zelf aanvragen bij mijn verzekeraar. Je moet dan een aanvraag bijzondere tandartskosten indienen. Ik snap het zelf niet zo maar dat zegt mijn tandarts.

Wij doen dat voor de patiënt.

Wij moeten uitleggen waarom een gewone prothese niet goed zit.

Vreemd..
quote:Miss-Colorado schreef op 06 april 2016 @ 13:27:

[...]

In principe wel, een all on four of all on six mag ik niet ivm kaakklemmen 's nachts. Ik ben aan het sparen voor een klik prothese, omdat het om de bovenkant gaat wordt dat niet vergoed. Moet eerlijk zeggen dat het idee me best beangstigd. Ik ben niet zo'n held als het op naalden en dingen aankomt.Als ik lees hoe ongelukkig je bent met je huidige gebit denk ik dat de naalden het dubbel en dwars waard maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven