Jong en hoge bloeddruk
zondag 15 januari 2017 om 21:25
Ik heb de afgelopen 10 jaar al 3 of 4 keer een 24 uurs meting gehad en blijkt dat ik thuis op de bank tijdens bankhangen met Netflix een bloeddruk heb soms boven de 190/120. Heb op aanraden van de arts ook een bloeddrukmeter thuis aangeschaft maar thuis is die ook dus vreselijk hoog, hoger nog dan in het ziekenhuis soms. Dus bij mij gaat dat helaas niet op. Heb hem nu maar weer even bij mn ouders gezet, anders blijf je misschien controleren, lijkt me ook niet goed.
Ik heb ook checks gehad op de bovenstaande aandoeningen, bij ziekte van cushing zat ik op het randje, niet genoeg om verder te controleren op dit moment maar wel iets wat ze komende jaren in de gaten gaan houden. Toevallig deze week een verkeersongeluk gehad en met ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Toen was mijn bloeddruk zoals die altijd is (rond de 170/180) ik geloof dus niet dat spanning bij mij heel veel invloed heeft (want oh wat had ik dat op dat moment!)
Ik heb ook checks gehad op de bovenstaande aandoeningen, bij ziekte van cushing zat ik op het randje, niet genoeg om verder te controleren op dit moment maar wel iets wat ze komende jaren in de gaten gaan houden. Toevallig deze week een verkeersongeluk gehad en met ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Toen was mijn bloeddruk zoals die altijd is (rond de 170/180) ik geloof dus niet dat spanning bij mij heel veel invloed heeft (want oh wat had ik dat op dat moment!)
zondag 15 januari 2017 om 21:52
Bij mij werd de hoge bloeddruk door Cushing veroorzaakt. Vlak voor de operatie gaven de automatische meters een foutmelding (dat doen ze volgens mij als je ver boven de 200 zit). Nu alweer tijden een doodnormale bloeddruk van 110-60. Mijn arts zei dat een bloeddruk die niet goed lijkt te reageren op medicijnen vaak een bloeddruk is met een klinische oorzaak. Ik had ook juist een geschiedenis van een lage bloeddruk, dat maakte die plotselinge stijging ook verdacht.
Helaas begon mijn huisarts steeds weer te mekkeren over leefregels en weigerde te geloven dat ik al ontzettend gezond leefde.
Is de cortisolmeting dood een endocrinoloog gedaan Happyowl? Huisartsen hebben vaak niet genoeg kennis van de materie van Cushing.
Helaas begon mijn huisarts steeds weer te mekkeren over leefregels en weigerde te geloven dat ik al ontzettend gezond leefde.
Is de cortisolmeting dood een endocrinoloog gedaan Happyowl? Huisartsen hebben vaak niet genoeg kennis van de materie van Cushing.
zondag 15 januari 2017 om 21:57
Ik heb laatst een 24-uurs meting gedaan en daaruit bleek dat mijn bloeddruk het laagst is tijdens huishoudelijke klusjes
Zelfs in m'n slaap is de bloeddruk hoog.
Ik loop de afgelopen 2 jaar de deur plat bij de internist om m'n medicijnen goed af te stellen, want we willen graag een tweede kindje. Dus ik heb medicijnen die bij de zwagerschap ongevaarlijk zijn.
Ook heb ik sinds vorige week een goeie thuismeter en moet ik de resultaten elke week doorgeven zodat zij op afstand de medicijnen kan aanpassen. Want het afgelopen jaar is mijn bloeddruk gestegen en met medicijnen slecht onder controle te krijgen.
Zelfs in m'n slaap is de bloeddruk hoog.
Ik loop de afgelopen 2 jaar de deur plat bij de internist om m'n medicijnen goed af te stellen, want we willen graag een tweede kindje. Dus ik heb medicijnen die bij de zwagerschap ongevaarlijk zijn.
Ook heb ik sinds vorige week een goeie thuismeter en moet ik de resultaten elke week doorgeven zodat zij op afstand de medicijnen kan aanpassen. Want het afgelopen jaar is mijn bloeddruk gestegen en met medicijnen slecht onder controle te krijgen.
zondag 15 januari 2017 om 23:12
Oh Anky dat wist ik niet van bloeddruk die slecht te behandelen is. Ik ben door de huisarts van ons streekziekenhuis naar een academisch ziekenhuis gestuurd, daar heeft de internist de cortisolmeting gedaan. Bij de bloedtest was deze te hoog, daarom 2 keer speekseltest gedaan, waarvan eentje weer te hoog was. Toen een urine test en die was goed. En daarmee zijn ze toen gestopt.
Omdat ik ook spierklachten erbij heb ben ik door de internist doorverwezen naar een reumatoloog die weer totaal niet over mijn bloeddruk te spreken is en de huisarts weer aanspreekt om er echt iets aan te doen. Maar ja, wat dan? Ik ga ervan uit dat ze alles hebben uitgezocht en hun best hebben gedaan. En natuurlijk kan er dan ergens nog een afwijking zijn, maar dat kan natuurlijk ook een zeldzaam iets zijn waar ze gewoon niet achter komen. Ik weet het ook niet zo goed. Probeer er maar niet te veel aan te denken. Natuurlijk geen fijn idee om met zo'n torenhoge bloeddruk rond te lopen, hij is ook niet een beetje verhoogd en schiet met regelmaat boven de 200 (dat is gelukkig niet het gemiddelde, maar toch... Gemiddelde is ook veel te hoog)
Ik heb ooit gehoord dat cushing soms ook lang duurt voor het echt helemaal duidelijk is, was het in jouw geval meteen duidelijk Anky?
Omdat ik ook spierklachten erbij heb ben ik door de internist doorverwezen naar een reumatoloog die weer totaal niet over mijn bloeddruk te spreken is en de huisarts weer aanspreekt om er echt iets aan te doen. Maar ja, wat dan? Ik ga ervan uit dat ze alles hebben uitgezocht en hun best hebben gedaan. En natuurlijk kan er dan ergens nog een afwijking zijn, maar dat kan natuurlijk ook een zeldzaam iets zijn waar ze gewoon niet achter komen. Ik weet het ook niet zo goed. Probeer er maar niet te veel aan te denken. Natuurlijk geen fijn idee om met zo'n torenhoge bloeddruk rond te lopen, hij is ook niet een beetje verhoogd en schiet met regelmaat boven de 200 (dat is gelukkig niet het gemiddelde, maar toch... Gemiddelde is ook veel te hoog)
Ik heb ooit gehoord dat cushing soms ook lang duurt voor het echt helemaal duidelijk is, was het in jouw geval meteen duidelijk Anky?
zondag 15 januari 2017 om 23:34
Ja toen ze uitlegden dat ze daar verder op gingen zoeken ben ik gaan kijken wat het is. Heb wel aardig wat klachten die overeen komen, maar heb niet het volle maan gezicht of dat soort kenmerken, waardoor ze er in eerste instantie ook niet op hadden getest. Maar dat schijnt dus ook te kunnen. Vermoeidheid, spierklachten, haaruitval en uitblijven menstruatie ken ik bijvoorbeeld wel. (En nog meer hoor) Helaas past dat bij veel ziektebeelden en is het heel moeilijk om een diagnose te krijgen. Maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden, ten slotte waren sowieso 2 metingen te hoog. Wellicht nog de moeite om over een jaar nog eens te kijken.
zondag 15 januari 2017 om 23:36
HappyOwl, wat vervelend zeg dat de medicatie niet aanslaat. Je zou dan toch zeggen dat er meer aan de hand is. Ben je nog wel onder behandeling/controle van een internist? Echt vervelend voor je. Hoop dat ze uiteindelijk toch iets vinden waardoor je gericht medicatie kunt krijgen en je bloeddruk zal dalen!
zondag 15 januari 2017 om 23:46
Nee, voor de spierklachten ben ik naar de reumatoloog gestuurd, maar deze wil mij eigenlijk weer onder behandeling voor mijn bloeddruk, maar ze zeggen uitbehandeld te zijn.
Uiteindelijk is dit geen oplossing, ik ben niet echt bang dat het fout gaat op korte termijn, maar ik loop hier al ruim 10 jaar mee, en ik ben nog jong, moet nog wel even mee. Overigens is mijn bloeddruk in de loop der jaren ook steeds iets hoger geworden. Ik hoop voor iedereen hier die nog rond of onder de 160 zit dat het niet langzaam hoger wordt zoals bij mij het geval is. Maar dat is ook al veel te hoog.
Het is ook moeilijk om te bedenken wat je er zelf nog aan kunt doen, mijn zoutinname is al erg laag, ik rook niet, drink af en toe een glaasje, maar zeker niet veel. Heb geen overgewicht. Het zit niet in de familie (al kan je daar niets aan doen, maar dan zou ik er misschien minder onzeker over zijn?) Ik hoop gewoon dat het kwartje nog een keer bij de artsen valt en er iets uitkomt.
Uiteindelijk is dit geen oplossing, ik ben niet echt bang dat het fout gaat op korte termijn, maar ik loop hier al ruim 10 jaar mee, en ik ben nog jong, moet nog wel even mee. Overigens is mijn bloeddruk in de loop der jaren ook steeds iets hoger geworden. Ik hoop voor iedereen hier die nog rond of onder de 160 zit dat het niet langzaam hoger wordt zoals bij mij het geval is. Maar dat is ook al veel te hoog.
Het is ook moeilijk om te bedenken wat je er zelf nog aan kunt doen, mijn zoutinname is al erg laag, ik rook niet, drink af en toe een glaasje, maar zeker niet veel. Heb geen overgewicht. Het zit niet in de familie (al kan je daar niets aan doen, maar dan zou ik er misschien minder onzeker over zijn?) Ik hoop gewoon dat het kwartje nog een keer bij de artsen valt en er iets uitkomt.
maandag 16 januari 2017 om 21:36
Hier ook relatief jong, 38, met hoge bloeddruk. Tien jaar geleden bleek ik gemiddeld een bloeddruk te hebben van 140/100. Meteen medicijnen gekregen. Oorzaak, onbekend maar ik heb ook standaard eiwitten in mijn urine. Het kan iets te maken hebben met mijn immuunsysteem. Het is nooit onderzocht, daar is een nierbiopt voor nodig en dat terwijl de behandeling er niet door gaat veranderen.
dinsdag 17 januari 2017 om 08:15
Je zou eens kunnen googlen op insulineresistentie, bron van vele klachten. Dat gaat niet alleen om de koolhydraten beperken maar vooral om een stabiele bloedsuikerspiegel. Het beste kan je dan geen losse koolhydraten eten, maar gecombineerd met eiwit en vet, om pieken te voorkomen.
Zeezout kan vaak minder kwaad dan gewoon keukenzout maar bij een erg hoge bloeddruk toch beter mee uitkijken. Verder kaliumrijke voeding eten. Groente dus. Ook kan er een magnesiumtekort spelen. Verder is ook vitamine B belangrijk.
http://www.natuurdietiste ... .php?id=638&cod=506&page=
Zeezout kan vaak minder kwaad dan gewoon keukenzout maar bij een erg hoge bloeddruk toch beter mee uitkijken. Verder kaliumrijke voeding eten. Groente dus. Ook kan er een magnesiumtekort spelen. Verder is ook vitamine B belangrijk.
http://www.natuurdietiste ... .php?id=638&cod=506&page=