kalktabletten noodzakelijk i.v.m. botontkalking?

zondag 14 april 2013 om 13:01
Afgelopen donderdag had ik een interessant gesprek met 2 colega's over de overgang.Nu ben ik nog heel ver weg van de overgang maar de colega adviserde me om nu al 3 keer per dag een kalktablet in te gaan nemen omdat je het beste zo vroeg mogelijk ermee kunt beginnen.
Het is absoluut een goedbedoeld advies maar ik ga natuurlijk niet zomaar iets slikken waar ik niets vanaf weet.Mijn vraag is eigenlijk of dit noodzakelijk is om al voor de overgang kalktabletten te slikken of deze ueberhaupt te gaan slikken als je in de overgang komt of danna?
Ik sport 6 uur per week,heb voor de rest ook genoeg beweging,een gezond gewicht en mijn eetpatroon is gezond want hij bevat alle voedingstoffen zoals vet,koolhydraten,eiwit,vitamines etc...Maakt je lichaam dan niet al automatisch genoeg kalk aan of is dit na de overgang afgelopen en moet je als extra dan kalktabletten innemen?
Ik weet dat je vanaf een bepaalde leeftijd meer kans hebt om botontkalking te ontwikkelen al denk ik aan de andere kant of dit
niet ook deels met je genen te maken kan hebben?
Kan iemand me uitleg geven?Misschien weet Meds daar meer over?Sorry dat ik dit vraag maar ik wil alleen informatie en meer niet.
Het is absoluut een goedbedoeld advies maar ik ga natuurlijk niet zomaar iets slikken waar ik niets vanaf weet.Mijn vraag is eigenlijk of dit noodzakelijk is om al voor de overgang kalktabletten te slikken of deze ueberhaupt te gaan slikken als je in de overgang komt of danna?
Ik sport 6 uur per week,heb voor de rest ook genoeg beweging,een gezond gewicht en mijn eetpatroon is gezond want hij bevat alle voedingstoffen zoals vet,koolhydraten,eiwit,vitamines etc...Maakt je lichaam dan niet al automatisch genoeg kalk aan of is dit na de overgang afgelopen en moet je als extra dan kalktabletten innemen?
Ik weet dat je vanaf een bepaalde leeftijd meer kans hebt om botontkalking te ontwikkelen al denk ik aan de andere kant of dit
niet ook deels met je genen te maken kan hebben?
Kan iemand me uitleg geven?Misschien weet Meds daar meer over?Sorry dat ik dit vraag maar ik wil alleen informatie en meer niet.

zondag 14 april 2013 om 13:20
Drie keer per dag.... Pffffffffffffffff.
Weet je, mijn zwager zweert bij speciale pillen, watertjes, dieetvoer en sporten. Je kunt geen bezoekje of verjaardag meemaken zonder zijn gezever over hoe belangrijk dat allemaal is. De enige die braaf doet wat hij zegt, is zijn moeder.
En laat nou juist zijn moeder degene zijn die een tijd geleden omviel en in het ziekenhuis belandde (rest van de details is te herkenbaar).
Kortom, je kunt prikken en slikken maar Moeder Natuur beslist.
Weet je, mijn zwager zweert bij speciale pillen, watertjes, dieetvoer en sporten. Je kunt geen bezoekje of verjaardag meemaken zonder zijn gezever over hoe belangrijk dat allemaal is. De enige die braaf doet wat hij zegt, is zijn moeder.
En laat nou juist zijn moeder degene zijn die een tijd geleden omviel en in het ziekenhuis belandde (rest van de details is te herkenbaar).
Kortom, je kunt prikken en slikken maar Moeder Natuur beslist.
zondag 14 april 2013 om 13:24
Mijn schoonmoeder kreeg een nieuwe heup en tijdens het vastzetten kwamen ze er achter dat haar botten behoorlijk poreus waren.
Ze staken zo de naald er doorheen.
Het is uiteindelijk goed gekomen, nadat ze 4 weken haar heup niet mocht belasten, calcium tabletten moest slikken en iedere dag melk drinken.
Als jij zeker weet dat je genoeg calcium binnenkrijgt is extra niet nodig.
Ze staken zo de naald er doorheen.
Het is uiteindelijk goed gekomen, nadat ze 4 weken haar heup niet mocht belasten, calcium tabletten moest slikken en iedere dag melk drinken.
Als jij zeker weet dat je genoeg calcium binnenkrijgt is extra niet nodig.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 14 april 2013 om 13:28
Mijn moeder kreeg op haar 40e ongeveer het advies van de gynaecoloog om kalktabletten te slikken. Ook zij at gezond, bewoog gezond. At gevarieerd, enzovoorts.
Ook heb ik eens gelezen dat in deze tijd van 'lijnen' osteoporose een probleem gaat worden, aangezien met het eerst stopt met melkproducten en vet, waarin calcium en vitamine D zit. En ja.. ook in andere voedingsmiddelen zit calcium, maar in mindere mate.
Ik slik dus calciumtabletten, maar niet 3 per dag. Ik slik ze zomers minder. Ik merk aan m'n nagels als ik ze minder slik, die breken dan sneller.
Ook heb ik eens gelezen dat in deze tijd van 'lijnen' osteoporose een probleem gaat worden, aangezien met het eerst stopt met melkproducten en vet, waarin calcium en vitamine D zit. En ja.. ook in andere voedingsmiddelen zit calcium, maar in mindere mate.
Ik slik dus calciumtabletten, maar niet 3 per dag. Ik slik ze zomers minder. Ik merk aan m'n nagels als ik ze minder slik, die breken dan sneller.
Later is nu
zondag 14 april 2013 om 13:33
Ik gebruik het voedingsadvies van de Harvard universiteit. Dat is de laatste wetenschappelijke stand van zaken op voedingsgebied. Calcium is inderdaad belangrijk voor de botten maar die kun je beter uit groene groenten halen dan uit melk. Dat schijnt naast calcium andere stoffen te bevatten die weer botontkalkend werken.
anoniem_171882 wijzigde dit bericht op 14-04-2013 13:41
Reden: spellingsfout
Reden: spellingsfout
% gewijzigd

zondag 14 april 2013 om 13:46
Ik loop bij de gynaecoloog vanwege vervroegde overgang en ik krijg elke 2 jaar een scan om de dichtheid van mijn botten te meten. En ondanks dat de dichtheid van mijn botten iets lager is dan gemiddeld hoef ik nog niets extra's of wat te nemen zolang ik normaal blijf eten en bewegen. Dus 3 keer per dag een kalkwater is echt grote onzin.
zondag 14 april 2013 om 14:06
kaas is wel een heel belangrijke kalkleverancier.
Maar ook boerenkool waar je makkelijk meer dan 100 gr van eet: http://www.voedingswaarde ... de/voedingsmiddel/?id=639
Hier een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen met calcium:
Vis (zeebrasem, zalm, Makreel, Haring, etc.)
Zeevruchten
Zeegroenten
Cacao
Quinoa
Boekweit
Witte en bruine Bonen
Rozijnen
Ketjap
Bramen
Groene kool
Knolselderij
Koolraap
Bleekselderij
Mosterd
Abrikozen
Koolrabi
Sojabonen
Peren
Zonnebloempitten
Broccoli
Olijven
Chinese kool
Tahoe
Radijs
Groene bonen
Noten
Aardappel
Linzen
Waterkers
Pijnboompitten
Boerenkool
Asperges
Eieren
Vijgen
Even opzoeken in de tabel.
Edit: hm, magere kwark, een heel makkelijke oplepelaar, zijn ze vergeten.
Maar ook boerenkool waar je makkelijk meer dan 100 gr van eet: http://www.voedingswaarde ... de/voedingsmiddel/?id=639
Hier een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen met calcium:
Vis (zeebrasem, zalm, Makreel, Haring, etc.)
Zeevruchten
Zeegroenten
Cacao
Quinoa
Boekweit
Witte en bruine Bonen
Rozijnen
Ketjap
Bramen
Groene kool
Knolselderij
Koolraap
Bleekselderij
Mosterd
Abrikozen
Koolrabi
Sojabonen
Peren
Zonnebloempitten
Broccoli
Olijven
Chinese kool
Tahoe
Radijs
Groene bonen
Noten
Aardappel
Linzen
Waterkers
Pijnboompitten
Boerenkool
Asperges
Eieren
Vijgen
Even opzoeken in de tabel.
Edit: hm, magere kwark, een heel makkelijke oplepelaar, zijn ze vergeten.
it's a big club and you ain't in it

dinsdag 16 april 2013 om 21:22
Dames,bedankt voor jullie reacties en sorry dat ik nu pas antwoord geef!Ik heb het ontzettend druk.Jullie reacties besterken me alleen maar meer het niet te doen en ik had het ook met mijn fitnessinstructeur erover.Hij zei ook alleen op
doktorsadvies en dat is precies ook wat ik dacht.Ben niet van
plan om van alles en nogwat te gaan slikken.Dan kan ik namelijk alles gaan slikken.Het enige wat ik slik is de pil en die
is op doktorsrecept omdat ik erg last had van Acné.Alleen bij
twijfel zou ik met mijn huisarts gaan praten.In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Exces,ja 3 keer op een dag is echt gek.En dieetvoer,slimfast
etc... nee dankjewel!Uiteraard beslisst moeder natuur zelf en
daar heb je geen pillen voor nodig.
pepexx,je zegt precies wat ik denk.Hoe gaat het met je schoonmoeder?
Dreamer,aan lijnen doe ik niet.Is ook niet noodzakelijk bij mij.
Volgends mij hebben eetstoornispatienten ook een grotere kans op botontkalking.Ik eet kaas,boter.Melk drink ik niet,alleen in mijn koffie.Vind ik niet zo lekker.
lilja4ever,die film heb ik trouwens thuis,interessant de link van De Harvard universiteit!Ik eet 3 ons groente per dag en ook 2-3 stuks fruit.Melk drink ik maar weinig omdat ik het niet echt lust.
ambra,nee ik zou inderdaad geen aderverkalking willen.Voor mij
dus geen kalktabletten.Dan krijg ik straks teveel ervan binnen.
Hoop nooit medicijnen nodig te hebben.
framboos1990,wat vervelend voor je dat je al zo vroeg in de overgang bent!Je bent 23 gezien het getal 1990?Of heb ik dat mis?Ja.ik beweeg genoeg en eet gezond.Lijkt me dus voldoende.
abc,zie posting aan framboos!Hoe lang slik je al die prednison?
RionyRiony,een hoop van die etenswaren die jij opnoemt eet ik
al.In ieder geval bedankt voor het plaatsen van je link!
bootje_op_de_golven,de kalktabletten zal ik niet gaan slikken.
Hoorde nog van mijn schoonmoeder die ze ook niet slikkt en zij
is stukken ouder dan ik.Over die vitamine D weet ik niet.
doktorsadvies en dat is precies ook wat ik dacht.Ben niet van
plan om van alles en nogwat te gaan slikken.Dan kan ik namelijk alles gaan slikken.Het enige wat ik slik is de pil en die
is op doktorsrecept omdat ik erg last had van Acné.Alleen bij
twijfel zou ik met mijn huisarts gaan praten.In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Exces,ja 3 keer op een dag is echt gek.En dieetvoer,slimfast
etc... nee dankjewel!Uiteraard beslisst moeder natuur zelf en
daar heb je geen pillen voor nodig.
Dreamer,aan lijnen doe ik niet.Is ook niet noodzakelijk bij mij.
Volgends mij hebben eetstoornispatienten ook een grotere kans op botontkalking.Ik eet kaas,boter.Melk drink ik niet,alleen in mijn koffie.Vind ik niet zo lekker.
lilja4ever,die film heb ik trouwens thuis,interessant de link van De Harvard universiteit!Ik eet 3 ons groente per dag en ook 2-3 stuks fruit.Melk drink ik maar weinig omdat ik het niet echt lust.
ambra,nee ik zou inderdaad geen aderverkalking willen.Voor mij
dus geen kalktabletten.Dan krijg ik straks teveel ervan binnen.
Hoop nooit medicijnen nodig te hebben.
framboos1990,wat vervelend voor je dat je al zo vroeg in de overgang bent!Je bent 23 gezien het getal 1990?Of heb ik dat mis?Ja.ik beweeg genoeg en eet gezond.Lijkt me dus voldoende.
abc,zie posting aan framboos!Hoe lang slik je al die prednison?
RionyRiony,een hoop van die etenswaren die jij opnoemt eet ik
al.In ieder geval bedankt voor het plaatsen van je link!
bootje_op_de_golven,de kalktabletten zal ik niet gaan slikken.
Hoorde nog van mijn schoonmoeder die ze ook niet slikkt en zij
is stukken ouder dan ik.Over die vitamine D weet ik niet.
dinsdag 16 april 2013 om 21:35
Vit D(3) is beter.
We komen minder buiten dan vroeger, kleden ons meer aan, smeren ons in met factor hoog... we maken veel te weinig vitamine D3 aan, dat is nodig voor botaanmaak
Daarbij is het advies van ooit te laag gebleken en nu nog meer achterhaald door bovenstaande redenen
We komen minder buiten dan vroeger, kleden ons meer aan, smeren ons in met factor hoog... we maken veel te weinig vitamine D3 aan, dat is nodig voor botaanmaak
Daarbij is het advies van ooit te laag gebleken en nu nog meer achterhaald door bovenstaande redenen
Je bent zelf een theepot

woensdag 17 april 2013 om 09:05
quote:Beeldig schreef op 16 april 2013 @ 22:33:
Ik slik beide, op doktersvoorschrift. Maar ik zou niet zomaar supplementen gaan slikken zonder doktersvoorschrift eerlijk gezegd. Een te hoog calciumgehalte in je bloed is ook niet goed.
Onzin om je zorgen te maken over te hoog calcium gehalte.
Je lichaam regelt zelf hoeveel calcium je darmen opnemen, daarvoor heb je nl geactiveerd vitamine D nodig
Er zijn weer andere hormonen die regelen of calcium in bot wordt opgenomen of dat juist calcium uit bot wordt gehaald om tekort in bloed aan te vullen.
Drie keer per dag slikken is waarschijnlijk omdat de darmen maar een beperkte hoeveelheid calcium in een keer kan opnemen.
Ik slik beide, op doktersvoorschrift. Maar ik zou niet zomaar supplementen gaan slikken zonder doktersvoorschrift eerlijk gezegd. Een te hoog calciumgehalte in je bloed is ook niet goed.
Onzin om je zorgen te maken over te hoog calcium gehalte.
Je lichaam regelt zelf hoeveel calcium je darmen opnemen, daarvoor heb je nl geactiveerd vitamine D nodig
Er zijn weer andere hormonen die regelen of calcium in bot wordt opgenomen of dat juist calcium uit bot wordt gehaald om tekort in bloed aan te vullen.
Drie keer per dag slikken is waarschijnlijk omdat de darmen maar een beperkte hoeveelheid calcium in een keer kan opnemen.
woensdag 17 april 2013 om 09:22
Geraldine, ik slik al ruim 7 jaar dagelijks prednison. Ik zit nu op een lage onderhoudsdosis en een paar keer per jaar krijg ik er een stootkuur bij.
Vitamine D3 slik ik overigens ook. Ik heb een combitablet van calcium en vitamine D3. Die heb ik meteen bij de prednison gekregen omdat wel duidelijk was dat ik waarschijnlijk mijn hele leven prednison moet slikken aangezien ik extreem overgevoelig ben voor de medicijnen die het beste resultaat opleveren bij mijn ziekte.
Vitamine D3 slik ik overigens ook. Ik heb een combitablet van calcium en vitamine D3. Die heb ik meteen bij de prednison gekregen omdat wel duidelijk was dat ik waarschijnlijk mijn hele leven prednison moet slikken aangezien ik extreem overgevoelig ben voor de medicijnen die het beste resultaat opleveren bij mijn ziekte.
woensdag 17 april 2013 om 17:02
quote:Geraldine schreef op 16 april 2013 @ 21:22:
bedankt voor jullie reacties!
.
Inmiddels ook een 2e heup operatie gehad en deze is op een andere wijze gedaan dan de eerste om niet hetzelfde risico te lopen.
Iets met beton.
Maar gezien haar leeftijd, 83, gaat het redelijk goed.
Het is sowieso allemaal niet meer zo soepel.
bedankt voor jullie reacties!
.
Inmiddels ook een 2e heup operatie gehad en deze is op een andere wijze gedaan dan de eerste om niet hetzelfde risico te lopen.
Iets met beton.
Maar gezien haar leeftijd, 83, gaat het redelijk goed.
Het is sowieso allemaal niet meer zo soepel.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

woensdag 17 april 2013 om 21:56
Vitamine D zorgt ervoor dat calcium beter wordt opgenomen uit de voeding. Mocht je calcium tekort komen, kun je dit beter proberen. Maar ga hier ook maar niet zomaar mee aan de gang, te veel vitamine D is schadelijk.
Zoals je zelf ook al zegt ben ik ook geen voorstander van al die pilletjes en poedertjes die ergens voor zouden kunnen helpen.
Gezond en gevarieerd eten moet voldoende zijn als je verder niets mankeert aan je darmen.
Zoals je zelf ook al zegt ben ik ook geen voorstander van al die pilletjes en poedertjes die ergens voor zouden kunnen helpen.
Gezond en gevarieerd eten moet voldoende zijn als je verder niets mankeert aan je darmen.

donderdag 18 april 2013 om 21:30
Dames,ff offtopic!Ziet het Vivaforum er bij jullie ook zo raar eruit?
IK heb gevoel dat Viva helemaal vernieuwd is.kan jullie berichten niet helemaal goed lezen en heb het gevoel dat het icoon van deze pijler 20 keer eroverheen geplakt staat.Hoop dat ik zo snel mogelijk jullie berichten kan beantwoorden.
IK heb gevoel dat Viva helemaal vernieuwd is.kan jullie berichten niet helemaal goed lezen en heb het gevoel dat het icoon van deze pijler 20 keer eroverheen geplakt staat.Hoop dat ik zo snel mogelijk jullie berichten kan beantwoorden.
donderdag 18 april 2013 om 21:51
Je moet wel héél veel vitamine D slikken hoor, wil het schadelijk worden. En met wat calcium bijslikken is niets mis. Ik denk dat het juist wel slim is, en dan hoef je natuurlijk geen 1000 mg bij te slikken, maar een paar keer per week 500 kan best. Verder je D3 en eventueel vit K. De HEMA heeft alles bij elkaar in 1 pilletje.