Gezondheid alle pijlers

kan abortus invloed hebben op je vruchtbaarheid

08-09-2010 10:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
toen ik 15 was ben ik op een onprettige manier zwanger geraakt en heb abortus moeten doen nu heb ik een kinderwens en wil het niet meer lukken

kan die abortus er iets mee te maken hebben?
quote:fleurtje schreef op 08 september 2010 @ 12:50:

't Is niet dat ze iets schrijft waarover ze zich zou moeten schamen.Nee het schrijven niet nee....
quote:Elmira schreef op 08 september 2010 @ 13:09:

Het kan wel, abortus geeft altijd een klein risico. Maar de kans is dus niet zo groot. Vier op de tien koppels hebben vruchtbaarheidsproblemen, dus het kan ook heel goed iets anders zijn.

4 op 10? 1 op 6 is het, weet niet waar je die 4 op 10 vandaan haalt.

Na een curettage kan het zogenaamde syndroom van Asherman optreden in meer of mindere mate. Zijn idd een soort verklevingen. Niet alle gynaecologen zijn het er over eens in hoeverre het voorkomt..
quote:Star schreef op 08 september 2010 @ 13:38:

[...]

Nee het schrijven niet nee....
NEE
Nee. Een deskundig uitgevoerde abortus heeft geen invloed op je vruchtbaarheid.

Dat je eerder zwanger bent geweest, toont juist aan dat het met je vruchtbaarheid in orde is.

Misschien heb je psychische issues, dat je e.e.a. nog niet goed verwerkt hebt, schuldgevoel mogelijk?
quote:Sahara_desert schreef op 09 september 2010 @ 04:43:

Nee. Een deskundig uitgevoerde abortus heeft geen invloed op je vruchtbaarheid.

Dat je eerder zwanger bent geweest, toont juist aan dat het met je vruchtbaarheid in orde is.

Misschien heb je psychische issues, dat je e.e.a. nog niet goed verwerkt hebt, schuldgevoel mogelijk?

Tenzij je dus de pechvogel bent met Ashermanns na een abortus. Wat bij TO niet het geval zal zijn maar toch wel de moeite waard om te noemen.

Dat je eerder zwanger bent geweest zegt ook niets over je vruchtbaarheid op latere leeftijd: je kunt ondertussen PCOS hebben gekregen, chlamydia hebben opgelopen, je kunt vervroegd in de overgang raken, je kunt endometriose hebben, noem maar op. Was het maar zo dat eens vruchtbaar, 'altijd' vruchtbaar opging.

Het ligt allemaal niet zo zwartwit.
@ wallace

wat bedoel je met het schrijven niet nee...

moet ik me ergens voor schamen dan
ik heb net een test gedaan op de pc en heb een grote kans op endometriose :( straks maar even aangeven bij de gyn
quote:nadiaremmers schreef op 09 september 2010 @ 13:27:

@ wallace

wat bedoel je met het schrijven niet nee...

moet ik me ergens voor schamen danIk vind een abortus niet iets om je voor te schamen, maar het is toch iets wat ik niet graag bij de eerste de beste googleactie op mijn naam naar boven zie komen. Als je gaat solliciteren: je wordt gegoogled en ook al heeft de werkgever er geen waardeoordeel over, vind ik niet dat deze dat van mij moet/mag weten.
quote:nadiaremmers schreef op 09 september 2010 @ 13:34:

ik heb net een test gedaan op de pc en heb een grote kans op endometriose :( straks maar even aangeven bij de gyn

Je kunt er zeker naar vragen bij je gyn, want zelfdiagnoses via internet stellen via een online test... het is niet betrouwbaar. waarschijnlijk heb je ook add, borderline, diabetes, longaandoeningen of wat dan ook voor verschrikkelijks volgens internet. Dus neem het met een korrel zout en vraag het je gyn.

Sterkte.
ik ben er ook zeker niet trots op maar ik zat er zo erg mee maar ik kon daar ook niks aan doen heb het zelf ook niet gewilt

daarom bespreek ik het ook met de gyn omdat ik weet dat ik de testen op internet niet altijd serieus moet nemen en vaak zeggen wat er niet is
Abortus heeft geen invloed op de vruchtbaarheid op lichamelijk niveau. Mogelijk kan er geestelijk wel iets in de weg zitten waardoor het zwanger worden minder goed lukt.

Endometriose lijkt me veel waarschijnlijker waarom het nu niet lukt. Ik zou het zeker met de arts bespreken.
quote:lasvegas84 schreef op 08 september 2010 @ 21:15:

[...]

4 op 10? 1 op 6 is het, weet niet waar je die 4 op 10 vandaan haalt.

Na een curettage kan het zogenaamde syndroom van Asherman optreden in meer of mindere mate. Zijn idd een soort verklevingen. Niet alle gynaecologen zijn het er over eens in hoeverre het voorkomt..Vorig jaar heb ik 4 op de 10 geleerd, en 1 op de 10 blijft ongewenst kinderloos. Maar je hebt al 'vruchtbaarheidsproblemen' als je langer dan een jaar doet over zwanger worden, dat wil niet zeggen dat het niet kan maar dan val je wel in die categorie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven