Gezondheid alle pijlers

Kan je teveel slapen?

15-04-2014 10:19 43 berichten
Ik hoop dat ik het onder de goede pijler plaats..

Ik ben sinds mijn 15e niet echt een geweldige slaper geweest. Ik kwam er de eerste jaren wel 4 keer per nacht uit om te plassen. Gelukkig is dat nu nog maar 1 of 2 x.

Ik werk nu 4 dagen en 3 dagen er van sta ik om 7 uur fris en fruitig op en voel ik mij de hele dag prima!

Doordeweeks liggen mijn vriend en ik er om 22:00, de ene keer gaan we meteen slapen, de andere keer kletsen we nog, of lees ik een boek en gaan we rond 22:30 slapen.

Maar nu komt dus het 'probleem' sinds de klok weer is veranderd heb ik afgelopen weken 3 x op rij nauwelijks geslapen van de zondag op maandag. Ik ben iemand die zich druk kan maken om dingen, maar dat is nu echt niet het geval. Wekker is uit zicht gezet, ik drink alleen maar thee in de avond (theeine vrij zelfs) en meestal is de tv al een halfuur uit voordat wij daadwerkelijk gaan slapen.

Het goede nieuws is dat ik vannacht sinds hele lange tijd de hele nacht heb doorgeslapen! Maar ik begin pas vanmiddag met werken dus toen mijn vriend de deur uit ging ben ik blijven liggen tot 9 uur.. en ik ben mij toch een partij moe nu!!

Ik merk dat ook in het weekend. Wij gaan tussen 23:30-00:30 naar bed en mijn vriend is rond 9 uur wakker en ik rond 10 uur. Maar moe dat ik dan ben!

Doordeweeks zijn mijn nachten dus ongeveer 8,5 uur en in het weekend, 10 uur..

Kortom, kan het zijn dat ik met name in het weekend gewoon teveel en te lang uitslaap waardoor die zondag op maandag echt een dramatische nacht is? Ik ga het uiteraard van het weekend uittesten of het helpt om gewoon tegelijk met mijn vriend het bed uit te gaan.

Hoe ziet jullie ritme er zo'n beetje uit? En met hoeveel uur slaap ben jij op je fitst?
Als ik op zondag te lang uit slaap weet ik dat ik van zondag op maandag slecht slaap, of in ieder geval slecht in slaap val. Ik ben dan simpelweg niet moe genoeg!

Enige remedie is zondagochtend vroeg mijn bed uit.

En ik ben op mijnbest met zo'n 8 uur slaap.
Ik voel met het fitst als ik zo vroeg mogelijk opsta, liefst om 5.00 of 6.00 's morgens. Dat red ik in de praktijk niet, want heb ook wel het idee dat er een minimum aantal slaapuren aan verbonden moet zijn.

Fitst ben ik als om 21.00 ga slapen en om 5.00 opsta. Alleen red ik dat in de praktijk niet.

Als ik om 23.00 ga slapen en om 7.00 opsta heb ik evenveel uur geslapen maar voel ik mij vermoeider. Maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.
takkentrol, ja he zondag uit slapen is niet slim he? Ik kan echt niet begrijpen dat sommige tot een uurtje of 2 kunnen slapen en dan gewoon de volgende nacht prima slapen! Zondagochtend vraag ik gewoon of mijn vriend mij het bed uit sleurt!

Jeetje vroeg zeg NYC! Ik vind 7 uur een heerlijke tijd om op te staan. Maar ben ik half 7 wakker, kom ik er ook al uit.
Alle reacties Link kopieren
Of je je moe voelt of niet heeft ook te maken met in welke fase van je slaap je wekker gaat. Als dat een diepe slaap is voel je je veel minder wakker dan als je in je lichtste slaapmoment wakker wordt.

Probeer eens de sleepcycle-alarm app of een wake up light. Daarnaast geen thee meer drinken in de avond: dan moet ik ook veel meer plassen dan anders. Het lijkt me verschrikkelijk om te moeten plassen in de nacht.
quote:Nemesis. schreef op 15 april 2014 @ 10:27:

Of je je moe voelt of niet heeft ook te maken met in welke fase van je slaap je wekker gaat. Als dat een diepe slaap is voel je je veel minder wakker dan als je in je lichtste slaapmoment wakker wordt.

Probeer eens de sleepcycle-alarm app of een wake up light. Daarnaast geen thee meer drinken in de avond: dan moet ik ook veel meer plassen dan anders. Het lijkt me verschrikkelijk om te moeten plassen in de nacht.Ik ga het meteen even googlen! De eerste jaren heb ik niks gedronken na het avondeten (18:00) en dat zorgde voor onwijze hoofdpijn en nu drink ik wel en hoef ik er alsnog veel minder vaak uit in de nacht dan toen. Ik vind die 1 of 2 x per nacht niet meer storend! Maar ik kan mij goed voorstellen dat het voor andere wel zou werken. Overigens zorg ik er voor dat ik een halfuur voor het slapen niks meer op heb.
Wat nemesis zegt, thee zorgt bij mij ook voor heeeeel veel moeten plassen.

Ik ga pas naar bed als ik moe ben.

Ga ik eigenwijs al eerder, dan lig ik gegarandeerd de hele nacht naar het plafond te staren.
quote:n93 schreef op 15 april 2014 @ 10:25:

takkentrol, ja he zondag uit slapen is niet slim he? Ik kan echt niet begrijpen dat sommige tot een uurtje of 2 kunnen slapen en dan gewoon de volgende nacht prima slapen! Zondagochtend vraag ik gewoon of mijn vriend mij het bed uit sleurt!

Jeetje vroeg zeg NYC! Ik vind 7 uur een heerlijke tijd om op te staan. Maar ben ik half 7 wakker, kom ik er ook al uit.Gebeurt in de praktijk helaas niet zo vaak meer hoor, en omdat ik de laatste tijd vaker om 7.00 uur opsta, ben ik om 21.00 ook nog lang niet moe, dus blijf ik vaak op tot 23.00, waardoor eerder opstaan dan 7.00 er vaak ook weer niet in zit. Maar ik weet nog wel uit mijn studententijd en vroeger zomerbaantje op het land, dat ik het het fijnst vond als de dag om 5.00 begon. Het kan er trouwens ook wel mee te maken hebben dat 't dan nog zo heerlijk rustig is overal (buiten en in huis). Start de dag prettiger dan meteen zo in drukte, geluid en haast.
quote:NYC schreef op 15 april 2014 @ 10:35:

[...]

Gebeurt in de praktijk helaas niet zo vaak meer hoor, en omdat ik de laatste tijd vaker om 7.00 uur opsta, ben ik om 21.00 ook nog lang niet moe, dus blijf ik vaak op tot 23.00, waardoor eerder opstaan dan 7.00 er vaak ook weer niet in zit. Maar ik weet nog wel uit mijn studententijd en vroeger zomerbaantje op het land, dat ik het het fijnst vond als de dag om 5.00 begon. Het kan er trouwens ook wel mee te maken hebben dat 't dan nog zo heerlijk rustig is overal (buiten en in huis). Start de dag prettiger dan meteen zo in drukte, geluid en haast.Dit herken ik ook wel heel erg! Ik woon in Rotterdam en er word altijd overal wel iets gebouwd. Meestal kwam ik pas een kwartier voordat ik de deur uit moest mijn bed uit maar dan werd ik zo vervelend wakker door al die bouw geluiden.. Nu ik om 7 uur opsta is het heerlijk rustig en komt hier buiten alles pas rond half 8 op gang qua bouwverkeer.
quote:silviaapje schreef op 15 april 2014 @ 10:35:

Wat nemesis zegt, thee zorgt bij mij ook voor heeeeel veel moeten plassen.

Ik ga pas naar bed als ik moe ben.

Ga ik eigenwijs al eerder, dan lig ik gegarandeerd de hele nacht naar het plafond te staren.

Op het berichtje boven jou heb ik op nemesis gereageerd mbt de thee!

Lijkt mij heerlijk om je niet echt aan een vaste tijd te houden, ik merk echt dat ik gevoelig ben voor een ritme. Wel grappig om te lezen wat een verschillen er toch eigenlijk zijn.
Van uitslapen knap je niet op. Je kunt beter in het weekend hetzelfde ritme aanhouden als door de week, tenzij je op vrijdag- of zaterdagavond tot een uur of vier gaat stappen. Ik ga tussen 24.00 en 00.30 naar bed, om 06.45 loopt de wekker af, ook in het weekend en zelfs in de vakanties. Overdag ben ik niet moe, niet suf, niet slaperig. Een vriendin van me gaat nooit later naar bed dan 22.30 en komt er vóór 09.00 niet uit, 's middags gaat ze nog een uurtje slapen, ze is altijd moe, ziek zwak en misselijk.

Nou heeft niet iedereen hezelfde ritme maar ik ben vanaf het moment dat ik naar de middelbare school ging niet anders gewend en het bevalt me nog steeds heel goed.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 15 april 2014 @ 10:49:

Van uitslapen knap je niet op. Je kunt beter in het weekend hetzelfde ritme aanhouden als door de week, tenzij je op vrijdag- of zaterdagavond tot een uur of vier gaat stappen. Ik ga tussen 24.00 en 00.30 naar bed, om 06.45 loopt de wekker af, ook in het weekend en zelfs in de vakanties. Overdag ben ik niet moe, niet suf, niet slaperig. Een vriendin van me gaat nooit later naar bed dan 22.30 en komt er vóór 09.00 niet uit, 's middags gaat ze nog een uurtje slapen, ze is altijd moe, ziek zwak en misselijk.

Nou heeft niet iedereen hezelfde ritme maar ik ben vanaf het moment dat ik naar de middelbare school ging niet anders gewend en het bevalt me nog steeds heel goed.

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Gewoon lekker rond een uur of 8 opstaan in het weekend als ik om 00:00 oid ga slapen.

Want op mijn (volle) werkdagen voel ik mij fitter met ongeveer 8,5 uur slaap, dan op mijn weekenddagen met soms wel 10 uur slaap!!
quote:n93 schreef op 15 april 2014 @ 10:52:

[...]

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Gewoon lekker rond een uur of 8 opstaan in het weekend als ik om 00:00 oid ga slapen.

Want op mijn (volle) werkdagen voel ik mij fitter met ongeveer 8,5 uur slaap, dan op mijn weekenddagen met soms wel 10 uur slaap!!Toen ik nog werkte stond ik om 06.00 op, dan had ik nog tijd om e.e.a. in huis te doen, vast e.e.a. klaarzetten voor het avondeten of andere klusjes die mijn hulp niet hoefde te doen. Dat scheelde me 's avonds weer tijd omdat ik meestal niet voor een uur of zeven thuis was. Ik werk al jaren niet meer maar dat ritme is een beetje ingesleten.
verba volant, scripta manent.
Ik denk dat er doordeweeks meer sprake is van een door de buitenwereld opgelegd leefschema, waar jij je kennelijk goed bij voelt, en dat je op zondag mentaal slapper bent. Er is in het weekend niet echt een reden om de adrenaline op te poken zeg maar.

En dus gaan al je spieren en je geest in de rustmodus. Ze zijn ontspannen; tanken rustigjes wat bij, en dat voelt aan als landerig, melig, moe.
Ik slaap het liefst 8 uur per nacht. Maar het komt vaak voor dat ik op werkdagen maar 7 uur per nacht haal en dan kan ik meestal in het weekend niet echt meer uitslapen (dus ik kan dan niet langer dan 8 uur slapen).
Mwah, niet echt iets om van te genieten hoor, pas naar bed gaan als je moe bent.

Meer een noodzakelijk kwaad omdat ik anders helemaal niet slaap.

Na het avondeten niks meer drinken is natuurlijk wel het andere uiterste he, haha!

Bedoelde meer dat gewoon water of sap ofzo niet dat plasopwekkende heeft zoals thee dat wel heeft (bij mij iig).

Inspirerend topic dit, want ik vroeg het me ook al af. Soms slaap ik 2 nachten achter elkaar niet.ik kan ook de nacht van zaterdag op Ondag slapen en dan de hele zondag overdag ook tot begin de avond,en de nacht daarna ook gewoon. Dat voel dan heerlijk en echt alsof ik het nodig heb.

Maar die maandag ben ik dan echt een wandelende zombie (ja logisch ook, nu ik het zo opschrijf haha!).

Wake up light hoor je veel goede verhalen over.

Vraag me altijd wel af of dat ook werkt als het sowieso al redelijk licht is in de slaapkamer smorgens.
quote:MarianneDavids schreef op 15 april 2014 @ 10:49:

Ik zou met jouw schema binnen een week (of 2) dagelijks hoofdpijn hebben Is voor mij echt te weinig slaap. Als medewerker horeca maakte ik kortere nachten, sliep 's middags nog een uurtje, en was meestal wel fit

Ik probeer door de weeks tussen 21.30 en 22 uur in bed te liggen. De wekker loopt om 5.45 uur af en dat vind ik altijd te vroeg. Op woensdag loopt de wekker om 7 uur af en dat vind ik al een stuk prettiger.

In het weekend merk ik dat ik na ongeveer 7,5 uur slaap wakker word. Meestal kan ik daarna niet meer slapen. (maar ga dan nog niet het bed uit, want ik heb een hekel aan vroeg opstaan en een grote liefde voor mijn warme zachte bed )

Ik ben wél bijna altijd moe.

Als antwoord op de topictitel: ja, je kunt teveel slapen. Ik ben een tijd werkloos geweest en sliep toen heel erg veel en werd daarvan alleen maar meer moe.

Laatst sprak een arts ook de mooie woorden "van zitten word je moe" Het blijkt namelijk dat je van weinig beweging steeds minder 'bewegingshormoon' aanmaakt, waardoor je je steeds vermoeider gaat voelen.
Later is nu
Ik word van te veel slapen duf. En lamlendig.

Ik heb best veel slaap nodig maar werk onregelmatig, dus ik stoei nogal met wat voor mij werkt. Nu lig ik er meestal tussen 12 en half 2 in (afhankelijk van werk), ik sta rond half 10 op.

Maar nu was ik er pas om 11 uur uit bv (wel eerder wakker) en lag ik er om half 3 in omdat ik gisteren niet kon slapen.
Silviaapje@ Dat is misschien wel een goede om gewoon een sapje te drinken. Want idd van thee moet ik wel gauw naar de wc.

Ik kreeg al de tip van die app en van dat lampje.

Wat ik mij wel afvraag bij die app, ik zet in principe mijn telefoon in de avond en nacht uit, dus dan zou die aan moeten. Dat vind ik het punt niet zo, maar wij laten onze telefoons juist niet in de slaapkamer als we slapen vanwege straling. Of is dat echt complete onzin? Ik ben helemaal niet zo zweverig type hoor, maar vrienden van ons gaven aan dat het echt beter is om al die elektronische aparten uit je slaapkamer te bannen. Wij kijken bijvoorbeeld ook geen tv in de slaapkamer. Al hoewel dat er meer mee te maken heeft dat ik een mooie grote tv wil met haarscherp beeld en laat die nou net in de woonkamer staan
Het kan best kloppen. Ik pas zelf mijn slaapritme aan als ik merk dat ik minder of meer slaap nodig heb. Een tijdje geleden had ik het druk en was mijn gezondheid niet top, dus lag ik er in 21.45 in en stond ik om 7 uur weer op. Dat moest toen echt. Maar nu het weer lichter wordt heb ik meer energie en word ik al een week wakker om 6 uur terwijl ik om 10 uur naar bed ga. Ik ga nu proberen of ik langer doorslaap als ik later ga slapen. Nu lig ik 's ochtends een uur wakker voor ik op moet staan, of ik doezel weer weg waardoor ik alsnog duf wakker word van de wekker. Voor mij werkt het het beste om echt op te staan als ik wakker ben en niet te blijven soezen.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Iemand ook nog een wakker blijf tip? Dinsdag mijn kortste werkdag van welgeteld 3,5 uur haha heerlijk!! Maar iedere dinsdag ben ik zo moe. Binnenkort werk ik dinsdag ook de hele dag, lijkt mij op dit moment helemaal niet zo verkeerd.
Haha hier ook een vrije dinsdag...

Uhmm, webshops die gratis verzenden doen vind ik heerlijk om te neuzen.

Voor ik het weet ben ik uren verder ;)

Geniet van je vrije dag!
quote:ricochet schreef op 15 april 2014 @ 11:54:

Het kan best kloppen. Ik pas zelf mijn slaapritme aan als ik merk dat ik minder of meer slaap nodig heb. Een tijdje geleden had ik het druk en was mijn gezondheid niet top, dus lag ik er in 21.45 in en stond ik om 7 uur weer op. Dat moest toen echt. Maar nu het weer lichter wordt heb ik meer energie en word ik al een week wakker om 6 uur terwijl ik om 10 uur naar bed ga. Ik ga nu proberen of ik langer doorslaap als ik later ga slapen. Nu lig ik 's ochtends een uur wakker voor ik op moet staan, of ik doezel weer weg waardoor ik alsnog duf wakker word van de wekker. Voor mij werkt het het beste om echt op te staan als ik wakker ben en niet te blijven soezen.

Op een een of andere manier val ik lastiger in slaap als ik laat naar bed ga. Alsof ik over mijn slaap heen ben ofzo? Maar 10 uur in bed liggen en half 11 slapen werkt hier goed.

Als ik voor de wekker wakker ben, kom ik er maar uit want als ik weer in slaap val en die wekker gaat.. Ben ik in alle staten haha.
Werkt die app niet gewoon als je je telefoon op vliegtuogmodus hebt staan?
quote:silviaapje schreef op 15 april 2014 @ 11:58:

Werkt die app niet gewoon als je je telefoon op vliegtuogmodus hebt staan?Geen idee.. ik ga hem vanavond uittesten!! Ben benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven