Gezondheid alle pijlers

Kan je teveel slapen?

15-04-2014 10:19 43 berichten
Ik hoop dat ik het onder de goede pijler plaats..

Ik ben sinds mijn 15e niet echt een geweldige slaper geweest. Ik kwam er de eerste jaren wel 4 keer per nacht uit om te plassen. Gelukkig is dat nu nog maar 1 of 2 x.

Ik werk nu 4 dagen en 3 dagen er van sta ik om 7 uur fris en fruitig op en voel ik mij de hele dag prima!

Doordeweeks liggen mijn vriend en ik er om 22:00, de ene keer gaan we meteen slapen, de andere keer kletsen we nog, of lees ik een boek en gaan we rond 22:30 slapen.

Maar nu komt dus het 'probleem' sinds de klok weer is veranderd heb ik afgelopen weken 3 x op rij nauwelijks geslapen van de zondag op maandag. Ik ben iemand die zich druk kan maken om dingen, maar dat is nu echt niet het geval. Wekker is uit zicht gezet, ik drink alleen maar thee in de avond (theeine vrij zelfs) en meestal is de tv al een halfuur uit voordat wij daadwerkelijk gaan slapen.

Het goede nieuws is dat ik vannacht sinds hele lange tijd de hele nacht heb doorgeslapen! Maar ik begin pas vanmiddag met werken dus toen mijn vriend de deur uit ging ben ik blijven liggen tot 9 uur.. en ik ben mij toch een partij moe nu!!

Ik merk dat ook in het weekend. Wij gaan tussen 23:30-00:30 naar bed en mijn vriend is rond 9 uur wakker en ik rond 10 uur. Maar moe dat ik dan ben!

Doordeweeks zijn mijn nachten dus ongeveer 8,5 uur en in het weekend, 10 uur..

Kortom, kan het zijn dat ik met name in het weekend gewoon teveel en te lang uitslaap waardoor die zondag op maandag echt een dramatische nacht is? Ik ga het uiteraard van het weekend uittesten of het helpt om gewoon tegelijk met mijn vriend het bed uit te gaan.

Hoe ziet jullie ritme er zo'n beetje uit? En met hoeveel uur slaap ben jij op je fitst?
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat als ik te veel slaap er duf word en zelfs depri

Ik slaap doordeweeks zon 5 a 6 uur ik ga rond 22.30 naar bed

En sta om 4.30 op in het weekend slaap ik evenveel voel

Me daar beter bij dan 8 tot 10 uur slapen
quote:divafiary schreef op 15 april 2014 @ 12:14:

Ik merk dat als ik te veel slaap er duf word en zelfs depri

Ik slaap doordeweeks zon 5 a 6 uur ik ga rond 22.30 naar bed

En sta om 4.30 op in het weekend slaap ik evenveel voel

Me daar beter bij dan 8 tot 10 uur slapenDat zou voor mij echt teveel van het goede zijn! En wat doe je dan in de ochtend? De opmerking dat er te weinig uren in een dag zitten zal bij jou vast niet van toepassing zijn.
Doordeweeks werk ik van 6 tot 13.30

In het weekend ben ik uiterlijk om 8.00 er uit meestal wat opruimen

Of lezen series kijken of knutselen zon dingtjes zit ook bij mij i het systeem vroeg ben ook meer een ochtend mens
Ik ben altijd standaard rond 6.00/6.30 uur wakker. Meestal lig ik er rond 22.00 in omdat ik toch wel 8 uur nodig heb. In de zomer heb ik minder slaap nodig.

Ik kan gewoon echt niet uitslapen, dus als ik een keer later op bed lig, dan moet ik vaak de volgende dag 's middags even slapen.
quote:ninika schreef op 15 april 2014 @ 12:33:

Ik ben altijd standaard rond 6.00/6.30 uur wakker. Meestal lig ik er rond 22.00 in omdat ik toch wel 8 uur nodig heb. In de zomer heb ik minder slaap nodig.

Ik kan gewoon echt niet uitslapen, dus als ik een keer later op bed lig, dan moet ik vaak de volgende dag 's middags even slapen.Heeft zo'n middagdutje geen invloed op het in slaap komen in de avond?
quote:n93 schreef op 15 april 2014 @ 12:35:

[...]

Heeft zo'n middagdutje geen invloed op het in slaap komen in de avond?Nee, ik kan altijd slapen Maar als ik weinig slaap heb gehad, dan ben ik gewoon echt waardeloos.
ja, je kunt teveel slapen (volgens een pscyhologe die mensen met slaap-problemen begeleidt).

Het schijnt dat als je lang slaapt, je minder diep slaapt.

Een verklaring hiervoor heb ik niet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
@ninika, als ik een hele nacht slecht heb geslapen moet ik het echt niet in mijn hoofd halen om overdag een dutje te doen..zou soms zo fijn zijn! Maar denk dat iets met tussen je oren er ook mee te maken heeft haha.quote:haarklover schreef op 15 april 2014 @ 13:03:

ja, je kunt teveel slapen (volgens een pscyhologe die mensen met slaap-problemen begeleidt).

Het schijnt dat als je lang slaapt, je minder diep slaapt.

Een verklaring hiervoor heb ik niet.Ja dat denk ik idd ook. Vannacht dan dus voor het eerst in 1 jaar (?) de hele nacht doorgeslapen en ook voor mijn gevoel diep.. maar die kleine 2 uur langer blijven liggen hebben mij niet echt goed gedaan ik ben zo moeeeeee. Niet voor herhaling vatbaar dus.
Voor mij is 7-8 slaap per nacht ideaal. Slaap ik meer, dan voel ik me de hele dag duf. Slaap ik minder, dan krijg ik vaak hoofdpijn en ben ik prikkelbaar. Een vast dag- en nachtritme werkt voor mij ook heel goed.
'Van zitten word je moe'. Een hele goede uitspraak van Dreamer, dat werkt echt zo!

Als ik niet sport en op de bank hang ben ik de hele dag moe (of lui eigenlijk).

Op mijn werk loop ik veel buiten en dan voel ik me topfit. Ik heb ook eens ergens gelezen dat je minimaal een kwartier/half uur buiten in het daglicht moet zijn om goed te kunnen slapen. Mensen die op kantoor werken zouden daar dus echt even tijd voor moeten maken.
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:cello1987 schreef op 15 april 2014 @ 13:33:

'Van zitten word je moe'. Een hele goede uitspraak van Dreamer, dat werkt echt zo!

Als ik niet sport en op de bank hang ben ik de hele dag moe (of lui eigenlijk).

Op mijn werk loop ik veel buiten en dan voel ik me topfit. Ik heb ook eens ergens gelezen dat je minimaal een kwartier/half uur buiten in het daglicht moet zijn om goed te kunnen slapen. Mensen die op kantoor werken zouden daar dus echt even tijd voor moeten maken.

Ik geloof hier heilig in en toch voer ik het niet uit..

Over een uurtje moet ik werken en ik zit nu nog op de bank. Ik had mijzelf voorgenomen om te gaan wandelen, en nu heb ik nog niks uitgevoerd.

Hoe motiveer ik mijzelf als ik alleen ben? Als ik aan het werk ben (oppasbaan) ga ik het liefst lekker naar buiten met de kids maar zodra ik alleen ben, ben ik echt een luiwammes.
Ik functioneer het beste op 6.5/7 uur slaap. Als ik een uur of 9 slaap, voel ik mij vreselijk. Soms, als ik echt moe ben, slaap ik wel een keertje een uur of 10. Maar ik ben ook vrij snel bijgetrokken, na mijn zon/zee/zuip vakantie vorig jaar (waar ik dus een week niet geslapen had zo ongeveer) ben ik de dag dat ik thuis kwam om 9 uur in bed gaan liggen en om 9 uur 's ochtends was ik weer helemaal fit.
quote:n93 schreef op 15 april 2014 @ 13:36:

[...]

Hoe motiveer ik mijzelf als ik alleen ben? Als ik aan het werk ben (oppasbaan) ga ik het liefst lekker naar buiten met de kids maar zodra ik alleen ben, ben ik echt een luiwammes.Het is gewoon een kwestie van doen.. Ik studeer Illustratie dus ik zit het grootste deel van de dag aan mijn bureau. Ik heb mezelf aangeleerd om elke dag te beginnen met yoga, zodat ik gewoon direct al wat beweging heb gehad. Kostte in het begin wel wat discipline, maar nu is het een gewoonte.
Nou ik heb die app dus uitgetest. Best grappig eigenlijk hij gaf goed wanneer ik veel bewoog en geluid maakte, want ik ben er 1 uit geweest om te plassen en dat komt qua tijd precies eroverheen. Had alleen de wekker om 7 uur gezet maar hij ging al om half 7 omdat die blijkbaar vond dat ik dat op mijn wakkerst was!
quote:Dreamer schreef op 15 april 2014 @ 11:31:

[...]

Ik zou met jouw schema binnen een week (of 2) dagelijks hoofdpijn hebben Is voor mij echt te weinig slaap. Als medewerker horeca maakte ik kortere nachten, sliep 's middags nog een uurtje, en was meestal wel fit

Ik probeer door de weeks tussen 21.30 en 22 uur in bed te liggen. De wekker loopt om 5.45 uur af en dat vind ik altijd te vroeg. Op woensdag loopt de wekker om 7 uur af en dat vind ik al een stuk prettiger.

In het weekend merk ik dat ik na ongeveer 7,5 uur slaap wakker word. Meestal kan ik daarna niet meer slapen. (maar ga dan nog niet het bed uit, want ik heb een hekel aan vroeg opstaan en een grote liefde voor mijn warme zachte bed )

Ik ben wél bijna altijd moe.

Als antwoord op de topictitel: ja, je kunt teveel slapen. Ik ben een tijd werkloos geweest en sliep toen heel erg veel en werd daarvan alleen maar meer moe.

Laatst sprak een arts ook de mooie woorden "van zitten word je moe" Het blijkt namelijk dat je van weinig beweging steeds minder 'bewegingshormoon' aanmaakt, waardoor je je steeds vermoeider gaat voelen.Van zitten word je inderdaad moe, ik zit al de hele ochtend achter de computer, administratie, een paar brieven geschreven voor de VvE, wat privé correspondentie gedaan, mailboxen uitgebaggerd, tussendoor wat telefoontjes gepleegd, mijn hoofd wil wel maar de rest heeft geen zin meer om iets te doen.
verba volant, scripta manent.
De huisarts van mijn schoonvader maakte de vergelijking met een auto. Als je die te lang stil laat staan, gaat de accu leeg. Zo werkt dat ook met het menselijk lichaam.

Ik functioneer ook het best bij een vast ritme, 7 dagen in de week. Doordeweeks ga ik rond 11 uur/half 12 slapen en moet ik om half 7 weer op. In het weekend ga ik rond dezelfde tijd naar bed en slaap ik meestal een uurtje langer door. En als ik zo heel af en toe een keer wat later naar bed ga, dan heb ik daar echt een paar dagen last van.
Ik sta door de weeks iets voor zevenen op. In het weekend ook al zou ik tijd hebben om uit te slapen (hetgeen meestal niet het geval is) kan ik niet veel langer dan tot acht uur blijven liggen. Normaal gesproken ga ik tussen tien en elf uur naar bed. zowel door de weeks als in het weekend. Maar er zijn trainingsperiodes waarin ik het met deze hoeveelheid slaap niet red. Maar dan kan ik wel gewoon een uur eerder naar bed gaan en dan kom ik goed in slaap. En in het weekend pak ik dan overdag vaak nog een paar uurtjes.

Niet doezelen op de bank maar echt gewoon een paar uurtjes naar bed. Heerlijk is dat en dan kan ik 's avonds ook gewoon weer op tijd naar bed.

Ik denk dat het moe zijn in het weekend bij jou misschien ook wel wordt veroorzaakt aan gebrek aan geplande afspraken. Mijn weekenden zijn bijna altijd gevuld, maar heel soms heb ik een weekend dagje helemaal niets. Dan nog plan ik meestal alsnog een fietstocht of zo. Maar doe ik dan niet dan kan ik me ook zo lamlendig voelen. Ik denk gewoon gebrek aan buitenlucht, activiteit, prikkels etc.
Nou ik maak nu al ruim een week gebruik van de Sleepbot app. Her bevalt echt super! Ik slaap nu minder. Ipv tussen 22:00-22:30, slaap ik nu tussen 22:30-23:00. Ik merk dat dit echt beter is. Ik zit nu dus ongeveer aan 8 uur slaap per nacht. In het weekend komen wij er ook om half 9 uit en dat gaat ook veel beter. In de avond wel een beetje moe, maar ik trek het prima tot een uur of 00:30.

En Baukje, je hebt helemaal gelijk. Ik houd totaal niet van drukke weekenden, maar wij hebben zelf ookal ervaren dat de dagen waarop met name ik erg moe ben, hebben wij weinig buitenlucht gehad. Nu zijn wij lekker wezen wandelen en fietsen. Bevalt prima!

Dinsdagavond ook in een wat suffe bui, toen zijn wij maar gaan hardlopen en aan de ene kant voelde ik mij daar fitter eb energieker door, aan de andere kant kon ik alsnog prima in slaap komen.

Ik las ook net in een ander topic dat iemand na 20:00 geen thee meer neemt, een uur voor het slapen gaat plassen en dan voor en na het tandenpoetsen en wassen. Dit ga ik ook proberen. Dan schijn je minder snel naar de wc te moeten in de nacht.

Iemand nog.een goed alternatief.voor wat te drinken in de avond? Van water moet ik ook erg snel plassen. Ik zit te denken aan iets van dubbelfris of crystal clear. Ik wil niet dat er teveel suiker in zit.

En nog even wat betreft de app, hij registreert bij mij heel goed wanneer ik veel beweeg en geluid maak en dat begon bij mij al om 6:00, daarom ga ik nu later naar bed zodat ik wat meer tegen 7e wakker word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven