Kat heeft bult vlak boven zijn oog.
donderdag 3 juli 2025 om 15:18
Mijn kat heeft waarschijnlijk gevochten en nu een bult boven zijn oog. Ik heb gekeken, zit idd een korstje. Geprobeerd dit korstje eraf te halen zodat de pus eruit kan. Als je nl voorzichtig op de bult voelt dan is het zacht en de bult lijkt wat wittig, haren wijken ook wat uiteen.
Nu laat deze kat zich best aaien maar oppakken niet. Dan veranderd hij in een ninja die gromt, bromt en krapt en net zolang worsteld dat hij los is. Daarna verdwijnt hij en laat zich dan ff niet zien.
Wat zou ik zelf nog kunnen doen? Schoonmaken met gaasje en uitgekookt water maar verder??? Het lijkt nl of de bult elk moment kan barsten. Ik ga sws dierenarts bellen maar denk dat ik daar morgen pas terecht kan.
Nu laat deze kat zich best aaien maar oppakken niet. Dan veranderd hij in een ninja die gromt, bromt en krapt en net zolang worsteld dat hij los is. Daarna verdwijnt hij en laat zich dan ff niet zien.
Wat zou ik zelf nog kunnen doen? Schoonmaken met gaasje en uitgekookt water maar verder??? Het lijkt nl of de bult elk moment kan barsten. Ik ga sws dierenarts bellen maar denk dat ik daar morgen pas terecht kan.
donderdag 3 juli 2025 om 15:22
Met een abces en zéker zo dicht bij het oog, zou ik niet zelf aanrommelen.
Ik had eerst de dierenarts gebeld ipv een topic te openen. Abcessen door vechtende katten zijn niet mals en verergeren snel.
Ik had eerst de dierenarts gebeld ipv een topic te openen. Abcessen door vechtende katten zijn niet mals en verergeren snel.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
donderdag 3 juli 2025 om 15:25
donderdag 3 juli 2025 om 16:40
En let erop dat tot die tijd de kat blijft eten en drinken. Mijn kat had onlangs een abces, ik dacht dat hij niet ziek verder was. Bleek bij de dierenarts 40 graden koorts te hebben. Met koorts stopt een kat soms met eten en drinken.
Het is trouwens wel helemaal goed gekomen met de abces. Ik denk dat de kat zelf er maar kort last van heeft gehad.
Het is trouwens wel helemaal goed gekomen met de abces. Ik denk dat de kat zelf er maar kort last van heeft gehad.
donderdag 3 juli 2025 om 16:54
Oh heerlijk, ik ben dol op abcessen!
Het meest spannende is de angst van je kat, ga er dus maar vanuit dat hij onder narcose behandeld zal moeten worden en misschien moet hij zelfs wel een paar dagen blijven.
Wellicht mag ik het hier niet schrijven maar ik vrees dat het wel een gepeperde rekening gaat worden, de gemiddelde dierenarts kan heel goed rekenen. Maar goed, dit hoort bij deze huisdierenhobby natuurlijk.
Het meest spannende is de angst van je kat, ga er dus maar vanuit dat hij onder narcose behandeld zal moeten worden en misschien moet hij zelfs wel een paar dagen blijven.
Wellicht mag ik het hier niet schrijven maar ik vrees dat het wel een gepeperde rekening gaat worden, de gemiddelde dierenarts kan heel goed rekenen. Maar goed, dit hoort bij deze huisdierenhobby natuurlijk.
.
donderdag 3 juli 2025 om 18:43
Wat wil je met deze toevoeging precies bereiken?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
donderdag 3 juli 2025 om 18:49
?Rooss4.0 schreef: ↑03-07-2025 16:54Oh heerlijk, ik ben dol op abcessen!
donderdag 3 juli 2025 om 18:55
Beetje vreemde opmerking dit. Soms moet het onder narcose maar lang niet altijd. Ook is niet elke kat hysterisch bij de dierenarts. Los daarvan weten wij ook helemaal niet zeker of het een abces is, wij hebben het niet gezien dus kunnen alleen raden. De rekening kan alle kanten op, heeft verder weinig nut om dit te vermelden aangezien de kat in kwestie gewoon hoe dan ook hulp nodig heeft.Rooss4.0 schreef: ↑03-07-2025 16:54Oh heerlijk, ik ben dol op abcessen!
donderdag 3 juli 2025 om 19:31
Ik heb heel lang geleden een tijdje bij een dierenarts gewerkt. Daar werden de meeste abcessen - mits rijp - behandeld door er met een heel snelle beweging een holle naald in te steken, meestal zonder narcose of verdoving. Heel even heel pijnlijk voor de kat, maar dat is het abces zelf ook al en na die fractie van pijn door de naald gaat meteen de druk en daarmee de pijn eraf, doordat de pus er via de naald uit loopt. Daarna werd het abces via diezelfde naald gespoeld met ontsmettende vloeistof en kreeg de kat antibiotica. Ik geloof dat het tegenwoordig meestal onder narcose wordt gedaan, zeker bij een kat die zich niet zo gemakkelijk laat behandelen.
Een van mijn vroegere katten had ook een abces en was daar echt ziek van, flinke koorts. Het abces was niet rijp en is alleen met antibiotica behandeld.
Een van de cavia's die wij hadden had ook een abces aan de hals, dat werd ook doorgeprikt en o mijn god, wat stonk dat. Verschrikkelijk. Dat herinner ik me niet van de vele kattenabcessen bij de dierenarts destijds.
Zeker met een abces bij het oog inderdaad zo snel mogelijk naar de dierenarts. Ik duim voor je dat het allemaal goed verloopt morgen.
Een van mijn vroegere katten had ook een abces en was daar echt ziek van, flinke koorts. Het abces was niet rijp en is alleen met antibiotica behandeld.
Een van de cavia's die wij hadden had ook een abces aan de hals, dat werd ook doorgeprikt en o mijn god, wat stonk dat. Verschrikkelijk. Dat herinner ik me niet van de vele kattenabcessen bij de dierenarts destijds.
Zeker met een abces bij het oog inderdaad zo snel mogelijk naar de dierenarts. Ik duim voor je dat het allemaal goed verloopt morgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 3 juli 2025 om 19:34
Ik niks, het is mijn portemonnee niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand het een soort van fijn zou kunnen vinden voorbereid te zijn op de dierenartskosten.
Ik schrik me zelf namelijk altijd kapot als ik hoor wat de dierenarts tegenwoordig kost.
.
donderdag 3 juli 2025 om 19:36
Lees anders de openingspost even, daar staat toch echt in dat kat amper hanteerbaar is.ikbenhetzozat schreef: ↑03-07-2025 18:55Beetje vreemde opmerking dit. Soms moet het onder narcose maar lang niet altijd. Ook is niet elke kat hysterisch bij de dierenarts.
Ik zeg ook niet dat het zeker onder narcose moet, ik zeg dat de kans groot is.
.
donderdag 3 juli 2025 om 19:54
donderdag 3 juli 2025 om 20:03
Hij eet nog wel goed. Drinkt ook.PaarseGeraniums schreef: ↑03-07-2025 16:40En let erop dat tot die tijd de kat blijft eten en drinken. Mijn kat had onlangs een abces, ik dacht dat hij niet ziek verder was. Bleek bij de dierenarts 40 graden koorts te hebben. Met koorts stopt een kat soms met eten en drinken.
donderdag 3 juli 2025 om 21:04
Uuuh beetje vreemde reactie dit. Geen dierenliefhebber zeker? Mocht de rekening wel heel hoog uitvallen dan kan ik hem vast wel in 2x betalen ofzo. Vragen staat vrij maar gelukkig heb ik ook nog een spaarrekening.Rooss4.0 schreef: ↑03-07-2025 16:54Oh heerlijk, ik ben dol op abcessen!
donderdag 3 juli 2025 om 21:26
Tip voor de reismand (als je zo'n veelgebruikte transportbox hebt zeg maar): zet die rechtop, met de uitgang naar boven dus, en zet hem er met de achterpoten eerst in. Dat gaat vaak beter dan met de kop eerst, want dan is de kans dat hij zich met de achterpoten schrap zet tegen de ingang groot.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 3 juli 2025 om 21:31
Zo deed ik het ook altijd, dat werkt inderdaad het beste/makkelijkst.Yella78 schreef: ↑03-07-2025 21:26Tip voor de reismand (als je zo'n veelgebruikte transportbox hebt zeg maar): zet die rechtop, met de uitgang naar boven dus, en zet hem er met de achterpoten eerst in. Dat gaat vaak beter dan met de kop eerst, want dan is de kans dat hij zich met de achterpoten schrap zet tegen de ingang groot.
donderdag 3 juli 2025 om 22:50
Ja die achterpoten die mikt ie van mij ook als hij staart eerst erin moet haha, daarom pak ik mijn niet medewerkende kat meteen met een handdoek om zijn lijf. Is mss ook wel handig bij de da.Yella78 schreef: ↑03-07-2025 21:26Tip voor de reismand (als je zo'n veelgebruikte transportbox hebt zeg maar): zet die rechtop, met de uitgang naar boven dus, en zet hem er met de achterpoten eerst in. Dat gaat vaak beter dan met de kop eerst, want dan is de kans dat hij zich met de achterpoten schrap zet tegen de ingang groot.
Sommige stribbelaars zijn nogal timide bij een doortastende dierenarts dus hopelijk valt het mee morgen!
vrijdag 4 juli 2025 om 10:00
Die ervaring heb ik met mijn ouwetje ook. Absoluut niet op te pakken (sterker nog, afgelopen zomer heeft ze maar liefst 6 maanden buiten geleeft omdat ze ineens weigerde binnen te komen - nu hebben we een catio gebouwd) maar zo mak als een lammetje bij de DA.Milkefleur schreef: ↑03-07-2025 22:50Sommige stribbelaars zijn nogal timide bij een doortastende dierenarts dus hopelijk valt het mee morgen!
Zij had een paar jaar geleden ook een abces, op haar poot, ws van vechten. Gelukkig viel dat reuze mee, schoonmaken en twee prikken.
Toevallig dat ik maandag weer een afspraak heb staan, voor een checkup, want ze wordt oud. Ik zie nu al tegen het vangen op.
Hopelijk alles voorspoedig bij jou, TO!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in